Paard wilt geen dek om...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Paard wilt geen dek om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:36

Horseydude: het kan soms makkelijker zijn om eerst de deken om te doen en dan pas het hoofdstel af te doen. Verder gewoon rustig en duidelijk proberen te blijven, dat is het belangrijkste :j

(Voor de anderen: het betreft hier een manegepaard, de meeste manegepaarden die ik ken reageren vooral op het 'gedoe' van het opdoen van een deken, vooral als de ruiter zelf iets minder zelfverzekerd is in de stal. Als je rustig blijft is er meestal weinig aan de hand. De manege-eigenaren kunnen beter dan ik beoordelen of een deken wel of niet geschikt is voor een paard, daar zou ik mij als manegeruiter niet mee bemoeien.)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:40

Juliette86 schreef:
Als een paard zuur reageert op een zadel dan moet er meteen gekeken worden of het wel past en er een osteopaat bij halen. Doet hij zuur bij een deken dan moet hij niet zeuren Clown . Beetje krom.

Wij moeten inderdaad dingen doen die wij niet altijd leuk vinden. Verschil is alleen dat wij kunnen redeneren, ik moet werken anders verdien ik geen geld. Een paard kan dat niet en ervaart alleen maar. Hij ervaart ongemak en daar houdt zijn wereld op. Hij kan niet bedenken dat het voor zijn "eigen bestwil" is en kind kan je dat weer wel uitleggen.

Wij vragen/dwingen ons paard voor ons plezier al zoveel voor ons te doen zonder dat uit te kunnen leggen of verklaren. Ik vind het dan niet meer normaal dat je op bepaalde aspecten (zoals dekens, stalling, afwisseling in training) je paard tegemoet komt om hem ook gelukkig te houden.

Het simpelweg en bewust negeren van aantoonbaar ongemak bij je paard voor eigen gewin vind ik niet fair.

Gelukkig zeg je zelf al het een beetje dubbel is Knipoog. Je zegt zelf ook dat we al zoveel vragen van ons paard zonder dat we dat kunnen uitleggen of verklaren. Dan is het maar net waar je de grens legt Knipoog
Ik vind het namelijk veel erger als mijn paard kou vat, omdat zij geen deken opheeft en zich dan ellendig voelt Lachen. Deken opdoen is zo gepiept en als ze het echt erg vinden dan is een deken zo gesloopt.

Jij trekt de grens bij dekens/stalling/afwisseling in training... prima (ook daar zal je ongemakken tegenkomen) en ik trek de grens ergens anders... dat moet dan toch net zo prima zijn?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:45

Shadow0 schreef:
(Voor de anderen: het betreft hier een manegepaard, de meeste manegepaarden die ik ken reageren vooral op het 'gedoe' van het opdoen van een deken, vooral als de ruiter zelf iets minder zelfverzekerd is in de stal. Als je rustig blijft is er meestal weinig aan de hand. De manege-eigenaren kunnen beter dan ik beoordelen of een deken wel of niet geschikt is voor een paard, daar zou ik mij als manegeruiter niet mee bemoeien.)

Dat bedoel ik met "hij (Horseydude dus) heeft de regel: "paard heeft dek op" maar te accepteren". Wel kan hij de nazorg zo aangenaam mogelijk maken voor het paard, zonder zich met de regels te bemoeien.
Horseydude, klasse!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 15:02

Hij heeft iig geen wondjes... alhoewel: op zijn borst had hij eerst een wondje maar die is inmiddels weer dichtgegroeid (was een heleboel maanden terug.) Misschien associeert hij dat wel met pijn (sluiting = pijn = boos)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:38

Cassidy schreef:
Mijn merrie trekt ook een lelijk gezicht als ik met de deken aankom, en kreeg voorheen bij bepaalde dekens schuurplekken op haar rug. Wat bleek, dekens met een katoenen voering glijden niet over de vacht heen en zorgen voor haren die in de voering blijven zitten, kale plekken door afbrekende haren en irritaties van haar kant inclusief chagerijnig gedrag als ik weer met die deken aankwam.

Ik heb tegenwoordig dekens met een gladde voering (BigD), en ziedaar, de lelijke gezichten vallen tegenwoordig mee. Dus kijk eens kritisch naar je deken (en dan vooral de voering, en niet te vergeten de pasvorm van de deken) en vervang die desnoods.

Zelfde hier. Sinds ik ben geswitched naar Rambo dekens met uitstekende pasvorm en gladde voering krijg ik geen zure blikken meer. Lachen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:45

Citaat:
Zelfde hier. Sinds ik ben geswitched naar Rambo dekens met uitstekende pasvorm en gladde voering krijg ik geen zure blikken meer.

Daar gaat het hier toch helemaal niet om..... het betreft een MANEGE-paard. Hoewel Horseydude duidelijk dol is op dit paard, zou het toch waanzin zijn als hij Rambo dekens voor de manegepaarden zou gaan kopen?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:46

Veel paarden vinden het niet leuk een dek op te krijgen, vind je het gek? Een paard hoort geen dek op te hebben!
Sorry maar ik vind dit compleet logisch gedrag. Een goede oplossing is niet meer scheren of als het dan nog te koud is binnen zetten.
Wil je perse een dek op houden dan vind ik dat je niet echt aan de gevoelens van je paard denkt.
Maar uiteindelijk moet je het zelf maar weten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:59

Het lijkt me zinvoller om dit topic te verplaatsen naar Manegepraat........... mensen reageren nogal onaardig op iemand die het beste voor heeft met dit manegepaard.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 19:02

gem schreef:
Het lijkt me zinvoller om dit topic te verplaatsen naar Manegepraat........... mensen reageren nogal onaardig op iemand die het beste voor heeft met dit manegepaard.
Doe ik wel effe... ik TEM maar even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:14

Citaat:
Daar gaat het hier toch helemaal niet om..... het betreft een MANEGE-paard. Hoewel Horseydude duidelijk dol is op dit paard, zou het toch waanzin zijn als hij Rambo dekens voor de manegepaarden zou gaan kopen?

Horseydude heeft duidelijk het beste met zijn lespaard voor en vraagt om tips. Zo mogen er wat mij betreft meer mensen zijn Lachen

Maar er hoeft toch niet alleen op het bericht van de ts te worden gereageerd? De halve eerste pagina staat vol met mensen die vinden dat hun paard, die het ook doet, zich niet moet aan stellen? Waarom mag daar niet op gereageerd worden en wat is er mis met een discussie.

Horseydude kan er misschien niet veel mee aangezien hij er niet voor kan kiezen een andere deken of geen deken op te doen. De rest van de mensen die vind dat hun paard niet moet zeuren dat de deken pijn doet kan dat wel.

IMO zou het zinvoller zijn als al de mensen die op merken dat hun paard ook zo doet de opmerkzaamheid en de wil om te luisteren naar het paard van de TS overnemen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:04

gem schreef:
Citaat:
Zelfde hier. Sinds ik ben geswitched naar Rambo dekens met uitstekende pasvorm en gladde voering krijg ik geen zure blikken meer.

Dat is inderdaad waanzin. Echter, hij vraagt zich af waarom het paard zich zo gedraagt ergo: waarom vind het paard het niet fijn om een deken op te hebben? Omdat de pasvorm vaak niet goed is en de voering schuurt. Ik geef dus te kennen dat mijn paard zich zo gedroeg en dat ik dit heb opgelost door een deken met gladde voering en goede pasvorm te kopen.

Dat dat geen werkbare situatie is voor horseydude begrijp ik wel, maar het is toch een antwoord op zijn vraag.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:10

Nou, jullie mogen me gewoon Michael noemen hoor ipv steeds Horseydude, weet ik ook dat het tegen mij bedoeld is! Haha! Jullie kennen me toch ook langer dan vandaag, toch???? Haha!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:13

HorseyDude schreef:
Nou, jullie mogen me gewoon Michael noemen hoor ipv steeds Horseydude, weet ik ook dat het tegen mij bedoeld is! Haha! Jullie kennen me toch ook langer dan vandaag, toch???? Haha!

ehhhh nee.... Bloos

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:14

gem schreef:
HorseyDude schreef:

ehhhh nee.... Bloos

OK, niet IEDEREEN dan... haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:56

Het maakt in dit geval niet uit of de ts het heeft over een manegepaard (maar ik geef toe dat ik bijv. niet had gereageerd als het in het manegepaardtopic had gestaan), de tip die ik heb gegeven is voor iedereen die heeft gereageerd met een eigen paard die wel de invloed heeft, eventueel de middelen zou moeten kunnen ophoesten om een andere deken aan te schaffen, en er niet zomaar wat op te gaan kwakken onder het motto: hij heeft het maar te accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:13

SV --> MA.

llarissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:27

sommige paarden/ pony 's vinden het gewoon niet leuk om een deken om te hebben. ik heb ook een pony die dat doet en ze doet er ook alles aan om dat ding af tekrijgen. maarja het probleem blijft meestal wel, je kunt ook een keer boos op haar worden, het klinkt mischien een beetje zielig maar het moet wel zo lukken als je echt niet anders kan!

liefs larissa

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 20:40

De Bruin is een HIJ hoor, haha! (als hij dit zou lezen dan zou hij zich nu beledigd voelen! Haha!)

llarissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:03

ik bedoel mijn pony is een ze Tong uitsteken

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 21:06

llarissaaa schreef:
ik bedoel mijn pony is een ze Tong uitsteken
Sorry... verkeerd gelezen! Tong uitsteken Maar hoe kan het dan zijn dat hij soms wél mokt om zijn dekje, maar een paar dagen later als ik het weer doe, dat hij dan gewoon doet alsof er niks aan de hand is?

llarissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:14

net als wij hebben paarden ook wel eens nergens zin in, dat kan dus een oorzaak zijn. het kan ook zijn dat ie de ene keer er een hekel aan heeft en de andere keer niet, als het lukt dan heb je gewonnen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:28

Jester vind het idd ook niet zo heel fijn, maarja, ik negeer hetmaar Knipoog

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:11

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd.