Maneges die paarden weg doen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Re: Maneges die paarden weg doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:57

Bij ons gaan ze nooit weg eigenlijk. En áls ze weg gaan, is dat naar de slacht..

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:02

@ melanie-B
De paarden van Frans gingen in het verleden wel weg hoor. Larca is verkocht aan een meisje uit mijn oude les bijvoorbeeld. Kamilla was een manege paard maar daar heeft frans toch een leuk bedrag voor gekregen. Ik moet wel toegeven paarden zoals Ge waar frans wat mee heeft doet hij veel voor. (zie ongeluk wat ge jaren geldedn gekregen heeft). Ik zie op de site toch nog best veel wisseling in zijn paarden. (bedoel dit niet aanvallend)

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:50

Suuszels schreef:
Bij ons worden bijna geen paarden of pony's verkocht, de meesten gaan als ze te oud/ziek zijn naar het Olde Manegepeerd, dat is een soort rusthuis.
Vind ik wel heel goed Lachen als je ziet hoe er met die manegeponys soms wordt omgegaan mogen ze zeker wel van hun oude dagje genieten Haha!

Jaa Vork

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:27

calippolover schreef:
Suuszels schreef:
Bij ons worden bijna geen paarden of pony's verkocht, de meesten gaan als ze te oud/ziek zijn naar het Olde Manegepeerd, dat is een soort rusthuis.
Vind ik wel heel goed Lachen als je ziet hoe er met die manegeponys soms wordt omgegaan mogen ze zeker wel van hun oude dagje genieten Haha!

Jaa Vork

Bij ons gaan ze eigenlijk nooit zo weg.
De paarden en pony's houden van hun werk, daar worden ze op uit gezocht.
Het beste voorbeeld is dat van Baltimore.

S'ochtends deed hij nog een privélesje aan de longe, met een klein kindje dat z'n eerste les had, en s'avonds is hij vredig heengegegaan, in het bijzijn van iemand die hij kende en vertrouwde. Lachen

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 15:32

Kun je gelukkig toch zien dat sommige maneges goed zijn voor paarden Knipoog Tong uitsteken

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:03

Welke zijn dat niet dan? Maneges die paarden weg doen omdat ze alleen maar kreupel zijn? Nah, dan maar kreupel door laten lopen toch? Maneges die paarden op hun oude dag niet naar een rusthuis sturen maar naar de slacht? Paarden die dagelijks gewend zijn te werken zitten vaak niet te achten op een rusthuis (uitzonderingen daar gelaten), 1 van onze oude maneges lesponies was na een week dood (heeft alleen maar bij het hek gestaan en at slecht). En de slacht is wat mij betreft nog altijd de humaanste oplossing.

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 21:19

Avenance schreef:
Als er bij ons een manege paard echt op is, dus geen paardwaardig bestaan meer heeft, dan gaat hij naar de graaskampioenschappen in Belgie.
Anders wordt er vaak getracht nog een leuk baasje voor te vinden.
Overigens zijn er van de 40 manege paarden en pony's, maar vier 'echte' manege paarden, meerendeel is voor de handel.

Oke Knipoog

Rkayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:33

ik vindt het beter een manegepony/paard heeft toch niet echt een lekkkerleventje.
lekkker in een weilandje waar er af en toe nog iemand op stapt is een beter leven dan een manege?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:28

brego2003 schreef:
@ melanie-B
De paarden van Frans gingen in het verleden wel weg hoor. Larca is verkocht aan een meisje uit mijn oude les bijvoorbeeld. Kamilla was een manege paard maar daar heeft frans toch een leuk bedrag voor gekregen. Ik moet wel toegeven paarden zoals Ge waar frans wat mee heeft doet hij veel voor. (zie ongeluk wat ge jaren geldedn gekregen heeft). Ik zie op de site toch nog best veel wisseling in zijn paarden. (bedoel dit niet aanvallend)

Heb je gelijk in. Ja Klopt helemaal, weet daar zal ook nog vanaf.

Alleen over het algemeen verkoopt hij ze niet. Het liefste wilt hij ze gewoon houden, tenzij er een leuk bedragje voor kan krijgen..

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:03

Bonita_Bon schreef:
Chrissy_93 schreef:

Inderdaad! Bij een eigen baasje hebben ze het altijd beter Lachen!

Zooo vreselijk niet waar! Als ik kijk naar mijn oude manege, waar de ponies en paarden s'ochtends in groepen een uur los stonden, drie uur per dag lekker afwisselend (springen, zonder zadel, dressuur, recreatie, buitenritten) mochten bewegen, tussendoor gepoetst werden en als er eens een paddock leeg was lekker daarin konden, ze hadden het prima!!
En dan de vergelijking met een pensionstal bij mij in de buurt, waar ze geen wei of paddocks hebben, alleen een binnenbak. Paarden staan 23/7 op stal (als ze mazzel hebben, eigenaars slaan ook wel eens een dagje over), worden gepoetst in 10 minuten, iedere dag dressuurmatig gereden want de eigenaar vind springen niet leuk en is bang buiten. En paard lief word dan ook nog eens in de krul getrokken met een slof en niemand die er wat van zegt want het is HAAR eigen paard.
Natuurlijk is dit een extreme vergelijking, maar zo gaat het wel veel vaker dan je denkt. Zo slecht hebben manege-paarden hetg niet!
En ja, te oud, te 'vervelend' of te kreupel om te werken is gewoonweg goodbye. Dan een andere eigenaar of als het niet anders kan de slacht (humaner dan inslapen vind ik persoonlijk). Begrijp me niet verkeerd, ik vond het vroeger vreselijk als mijn favoriet opeens weg was maar goed een manege moet omzet maken...

Okee okee, ik stel mn mening bij Tong uitsteken Ze hebben het vaak beter. Want het grotendeel van de paardenbaasjes zorgt wel hartstikke goed voor zn paard, en ook op de manier dat het paard er tevreden mee is! En voor veel paarden is het toch heel stressend om elk uur een ander kindje op hun rug te hebben, maar dat verschilt inderdaad nogal Knipoog

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:08

Ik weet niet... In het opzicht van het paard/pony lijkt het me ook wel leuker om 1 baas te hebben. Ipv maar naar iedereen die daar loopt te moeten luisteren. Snap best dat ze daar 'vervelender'van worden. Daarom denk ik dat het best geod is dat manege paarden op een redelijke leeftijd verkocht worden an mensen die er meer uit willen halen. rond de 10 jr. ofzo. En dan gewoon weer een ander paard voor in de plaats. En mischien wat oudee paardjes kopen voor beginners, paarden die anders mischien naar de slacht zouden gaan omdat de basjes liever iets frissers willen. Dan kunnen ze op een manege nog wel even van wat laatste jaartjes genieten(bij een goede manege) en daarna op pensioen... of naja, wat veel mensen dan doen is slachten... maar op de een of andere manier heb ik daar echt iets tegen(ben ook vegetatiër)

patrick1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:40

Juul schreef:
Als er bij ons een paard of pony verkocht wordt aan een nieuwe eigenaar ben ik altijd blij. Lachen Beter een eigen baasje dan een manegeleven.. Alleen als ze naar handelaren of erger gaan, tja, dan niet..

daar ben ik het niet mee eens onze manege paarden gaan elke dag in de wei de hele morgen met de hele groep
lopen maximaal 2 uur per dag en dan maxmaal 8 a9 uur per week wij zijn er heel streng aan dat iedereen goed borstelt en hoeven schoon krabt word altijd gecontroleerd door mij of instructie hoefsmid komt om de 6 weken tandarts jaarlijks
veel prive paarden mochten willen dat ze die verzorging kregen en die aandacht
ik hoor veel verhalen van ouders die een paard of pony kopen voor zoon of dochter lief en dan is het slecht weer of verkering en prive paardje staat daar in zijn hokie alleen tot zijn oren in de stront en 1x per week ongetraint mag hij over 120 of hoger springen
want dat is zo leuk en stoer voor de omstanders dus er zijn ook veel paarden ponys die mochten willen dat ze manege paard of pony waren zo dat ze worden verzorgt door mensen met verstand van zaken ik weet dat er maneges zijn die het niet zo goed doen maar er zijn er ook bij die net als wij ons best doen en als ze bij ons oud zijn max 25 jaar gaan ze echt met pensioen en niet naar de slager ook al kost ons dat geld mvgr patrick manegehouder

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 13:33

Bonita_Bon schreef:
Welke zijn dat niet dan? Maneges die paarden weg doen omdat ze alleen maar kreupel zijn? Nah, dan maar kreupel door laten lopen toch? Maneges die paarden op hun oude dag niet naar een rusthuis sturen maar naar de slacht? Paarden die dagelijks gewend zijn te werken zitten vaak niet te achten op een rusthuis (uitzonderingen daar gelaten), 1 van onze oude maneges lesponies was na een week dood (heeft alleen maar bij het hek gestaan en at slecht). En de slacht is wat mij betreft nog altijd de humaanste oplossing.

Wat je nu zegt vind ik echt dierenbeulderig Huilen
Maarjaa das mijn mening Vork
Het blijven dieren een konijn kan ook zomaar dood gaan zonder dat je weet wat er was.
Dat kan gewoon vanzelf gaan.
Kreupel door laten lopen Verdrietig Nee dan gaat ie egt heen.

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 13:34

Even over Patrick1, Er zijn ook maneges die ze vier of 6 uur per dag laten lopen.
Jouw manege is dan goed voorelkaar Knipoog
Daar zou ik nog wel eens willen lessen

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:37

Als het paard maar gelukkkig is! Knipoog

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 09:22

Idd Tong uitsteken

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 09:49

Bij mij op de manege gaan paarden alleen weg als ze 'op' zijn of als ze verkocht worden. (bijna nooit)
De paarden die 'op' zijn kunnen ook echt niet meer. Je merkt echt aan ze dat ze kreupel zijn en pijn hebben. Alser niks meer voor gedaan kan worden gaan ze naar de slacht.
De andere paarden blijven zolag het goed gaat, maar mogen als ze ouder worden wel verkocht worden. Zo eentje heb ik zelf van de manege gekocht.
Wat mij wel opvalt is dat er veel hypocriete reacties komen. Toen ik de mijne kocht waren er veel mensen die zeiden: "Ik had haar ook wel willen hebben". Het paardje stond al 2 jaar min of meer te koop. Ze hebben hun kansen dan wel gehad hoor. En dan janken toen ik dr mee nam. "Wees blij dat ze een goed huis krijgt" denk ik dan.
Veel mensen zijn er namelijk niet diet een 18+ er wil kopen met een manegeverleden. Ik denk dat je al blij mag zijn als je bij een rusthuis terecht kan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:57

calippolover schreef:
Wat je nu zegt vind ik echt dierenbeulderig Huilen
Maarjaa das mijn mening Vork
Het blijven dieren een konijn kan ook zomaar dood gaan zonder dat je weet wat er was.
Dat kan gewoon vanzelf gaan.
Kreupel door laten lopen Verdrietig Nee dan gaat ie egt heen.

Wat is er precies "dierenbeulderig"?

Een paard kreupel door laten lopen is in mijn ogen namelijk meer pijnlijk dan de slacht. En geen enkele manege doet zn paard hop 123 naar de slacht als hij/zij kreupel ord. Dan kan een manege geen omzet maken, elke keer een nieuw paard kopen. Maar een paard met slijtage (zoals veelal het geval is met sport- en manegepaarden) dan is een paard vaak het beste af t hoekie om.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:45

Juul schreef:
Als er bij ons een paard of pony verkocht wordt aan een nieuwe eigenaar ben ik altijd blij. Lachen Beter een eigen baasje dan een manegeleven.. Alleen als ze naar handelaren of erger gaan, tja, dan niet..

helemaal mee eens....
alleen koopt de manege gewoon weer een nieuwe die het zelfde leet moet ondergaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:48

dat hoort erbij.. de paarden kosten ontzettend veel geld, en vaak hebben de manege eigenaren niet echt een band met zo'n pony, ik geef ze dan ook geen ongelijk dat ze de pony's verkopen als ze er winst op kunnen maken, en voor de pony is het alleen maar mooi dat ze een eigen baasje krijgen toch?

patrick1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:51

lailapri schreef:
Juul schreef:

helemaal mee eens....
alleen koopt de manege gewoon weer een nieuwe die het zelfde leet moet ondergaan...

er zijn net zoveel prive paarden die lijden zoals jij dat zegt dan manege paarden
en misschien nog wel meer het is niet zo dat als je een paard koop er paarden verstand bij koopt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:01

dat zeg ik ook zeker niet. Ik heb genoeg kinders met eigen pony's zien klooien maar die kinders hebben vaak wel zo leren rijden of neit genoeg begeleiding gehad. Ik ben alleen wel van mening dat als iemand handelt uit liefde (misschien alleen de spijker helemaal misslaat) dit beter is als een slaaf op een manege, dit is wat ik erg veel gezien heb....
Maar als we de factoren verwaarlozing etc erbij gaan paken blijven er idd niet veel mensen over die echt weten wat ze doen.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:03

Ik heb zoveel in tranen gezeten " vroeger" toen er manege pony's weggingen
Maar vaak kregen ze een prima plekje Lachen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:40

Bij ons op de manege worden paarden alleen verkocht als er specifiek een goed bod op is gedaan, en de pony niet poulair is. De vervelende ponys zetten ze in de winter in een groot weiland, en die worden in het voorjaar getemt en dan lopen ze mee, en met de ponykampen en in oktober gaan ze weer de wei in, ook best goed vind ik.

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 11:32

Dankje voor alle reacties~ (L)