Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:31

Op een manege waar ik wel eens jureer hebben ze ook een aantal ruiters met een manege startkaart maar die mogen alleen starten als er KNHS wedstrijden zijn op die manege. En dat is 1x per maand. Dan hoeven de paarden het terrein dus niet af.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:03

Pfoe, ingewikkeld is het wel. Ik heb ook een manege startkaart overwogen om met meerdere paarden te mogen starten, maar toen kreeg ik van de KNHS ook het verhaal dat als het paard B is je toch in de B moet. Toen ben ik maar met een combinatie startkaart in de L begonnen omdat ik vroeger zelf hoger heb gereden mocht dat wel gelukkig.

Zou je met een managestartkaart ook verschillende privépaarden uit mogen brengen om bijv. wedstrijdervaring op te doen?

Ik vraag me ook af als je met een manegepaard/manegestartkaart in de L start omdat het paard ook L is geweest en je hebt bijv. 5 winstpunten hij krijgt iets, en je pakt een ander paard (dat B is), dan moet je alsnog de B in? Die keer erna is het andere paard weer goed, dan start je weer in de L? Lijkt me wat lastig.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:26

Ik heb zaterdag theorie van de F6 :+ Maar ik kwam iets tegen in het boek daar staat bij teugels langer laten worden in draf:
De bedoeling is dat je je teugel langer maakt en daarbij netjes blijft zitten. Er mag dus niets aan je houding veranderen als je geen steun meer hebt aan de teugels. Het maakt niet uit hoe het paar loopt, waar hij zijn hoofd houdt. De teugels mogen in een boogje hangen zodat de jury kan zien dat jij hem alle ruimte geeft.

Vorige keer in de F6: F-X-H Van hand veranderen, daarbij de teugels langer laten worden.
Voor dat onderdeel had ik een 5 met als commentaar: neus lager.

Dat klopt dan eigenlijk toch niet? Ik had trouwens wel echt boogjes erin dat heb ik net nog even terug gekeken op film :P

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:35

Boogjes mogen vanaf de F6 niet meer, dan moet je verbinding houden.
:)
De neus moet dan inderdaad iets zakken, maar veel manegepaarden hebben daar moeite mee.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:40

Bij de lagere proeven is het teugels langer laten worden, bij hogere proeven verwacht je wel dat het paard de hand ook gaat volgen.
In de F9 moet je paard constante verbinding hebben, dus dan kan je zeker niet losgooien. Ik vind dat je dan in de F6 wel mag verwachten dat het hoofd ook wat gaat zakken.

Er staat tot F7 teugels langer laten worden en vanaf F7 staat er hals laten strekken.

Dus misschien heb je wel een beetje gelijk, dat in de F6 voldoende is om de teugels los te gooien.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:06

Ok dus het is eigenlijk maar een beetje vaag :P Ze zakte trouwens wel íets, maar idd niet zoveel als dat je bij een echte nette hals strekken zou moeten hebben maar dit is "teugels langer laten worden".

Als je echt strikt het boek zou aanhouden was wat ik deed eigenlijk genoeg maar jury's vinden dus eigenlijk dat je in de F6 beter moet laten zien daar komt het een beetje op neer?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:10

Ik ben idd vrij soepel tot de F6...daarna ga ik ook wat meer verwachten. Maar een 5 had ik denk ik niet gegeven in jou beschreven geval. Maar ik was er natuurlijk niet bij en ik weet natuurlijk niet of je lijn recht en op de letter was en jij er netjes op bleef zitten.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:58

Precies! Het is altijd moeilijk te oordelen als je het niet gezien hebt. Er speelt meer mee dan alleen het halsstrekken.

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:04

*\o/* *\o/* Ik ben blijj!!! *\o/* Met Mickey gister mijn laatste puntje gehaald in de F13 *\o/* Mijn supershetjee <3 <3.. Op naar de F14 *\o/* Het filmpje komt nog! Wel 1 grote fout gemaakt.. Hij sprong aan bij de middendraf |( Maarja het was ook wel erg warm en we waren er bijde niet zo goed bij met ons hoofd. We waren wel 2de met 215 punten *\o/*

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:44

nee ik snap dat het lastig is zo te oordelen hoor, en ach die 5 had ik eenmaal dat valt toch niet meer te veranderen :P

Maar opzich goed om te weten dat er vanaf de F7 toch wel echt meer verwacht wordt, want als ik een pp haal en de theorie mag ik naar de F7. :D

gefeliciteerd LoveMickey :)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:04

Hmmm mag ik nog even terugkomen op het manegestartkaart verhaal? Ik dacht altijd, mooi ik behaal de FNRS proeven tot de F13, daar heb ik wat aan :)) Nu heb ik een paard die L2 gelopen heeft en ben ik F12 + 3 geloof ik. Zal ik dan op een manegestartkaart starten tot ik door het L1 ben en zodoende de B besparen en nog even wachten met een lidmaatschap bij een vereniging (ben immers lid van de FNRS) en dan vanaf de L2 KNHS startkaart aanvragen? Dat mag immers als ik dan L1 + 10 ben en paard is L2.

Of zie ik dat dan heel verkeerd? Dat is wel de manier waarop ik heb gehoord hoe meerdere dit gedaan hebben. Maar of het helemaal correct is? Gaat dus niet om een manege paard, maar die voorwaarde staat er niet bij (persé manegepaard).

Tevens hoorde ik dat je met een manegestartkaart niet mee mag doen met de kampioenschappen, is dit zo?

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:07

Hoe beoordelen jullie als een ruiter niet kan doorzitten maar het wel moet doen?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:35

Lol, hoe bedoel je hoe we dat beoordelen? Zoals we het zien natuurlijk! Het kan tot uiting komen in het onderdeel en in het cijfer onderin. Net hoeveel invloed e.e.a. op elkaar heeft.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:36

SimoneDV schreef:
nee ik snap dat het lastig is zo te oordelen hoor, en ach die 5 had ik eenmaal dat valt toch niet meer te veranderen :P

Maar opzich goed om te weten dat er vanaf de F7 toch wel echt meer verwacht wordt, want als ik een pp haal en de theorie mag ik naar de F7. :D

gefeliciteerd LoveMickey :)

Vanaf de F6 wordt niet alleen verwacht dat je je teugels langer maakt, maar ook het paard uitnodigt de hals te laten strekken. Dat zal niet voldoende geweest zijn geweest gok ik zomaar.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:10

grom, had gehoopt zondag m'n laatste puntje in de f13 binnen te slepen, is m'n vaste manege poownie stuk ;(

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:35

Dat is balen, moet je hem ff naar de garage brengen :+

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:42

haha, als dat zou kunnen......
ik mag trouwens een startkaart aanvragen van de manege en ik ga gewoon in de B beginnen ondanks dat ik F13 rij en paard (veel) hoger gereden heeft :P

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:52

Zou ik ook gewoon doen.
Het is toch een behoorlijk verschil FNRS of KNHS

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 01:08

hij kan super lopen, hij heeft ZZ licht gelopen of was iig startgerechtigd.
maar hij loopt bij mij niet in constante aanleuning en oefeningen gaan bij mij nog niet super....

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:34

Ik zou iedereen aanraden B te starten als je een startkaart wilt aanvragen. Het is heeeeeeel anders dan FNRS.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:49

Inderdaad.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:22

Ik adviseer ook om te beginnen in de B.
Bij de KNHS wordt er zelfs in de B tegewoordig nogal wat van je gevraagd,
niet onderschatten. ;)

Over de instroom-klasse; bij de KNHS kijken ze naar het laagst gemeenschappelijke niveau,
dat wil zeggen als het paard Z heeft gelopen en jij L2, dan moet je in de L2 beginnen.

Denk dat dat in jouw voorbeeld de L1 is.

Maar nogmaals, begin lekker in de B,
als het dan voorspoeding gaat ben je daar zo uit.

Succes!
:)

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:28

iedereen zegt start in de B dus ik ga gewoon lekker B starten :), in theorie zou ik er doorheen moeten vliegen maar ik denk dat dat nog wel gaat tegenvallen :=
vanaf januari ga ik t proberen :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:36

Leuk :)
Veel plezier!

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:09

Hallo,

Ik weet niet of deze vraag al gesteld is, maar ik zit met het volgende.

Ik rij op een 14 jarige welsh cob hengst en wil hem over een tijdje starten in de B (knhs) nu mag dit niet want vanwege het feit dat ik zelf
niet L2 startgerechtigd ben want dat moet als je een hengst wil starten.

Nu wou ik dan via de FNRS de F proeven rijden, want ik heb begrepen dat je bij een bepaalde hoogte van F proeven, je van de knhs L2 startgerechtigd ben. en dan kan ik eindelijk in de B starten. klopt dit? want had dit doorgekregen van de knhs. en mag je de F proeven met een hengst rijden want daar hebben ze niks over gezegd.

groetjes jojodenlai