[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:22

Jillie93 schreef:
renza schreef:
@ RK: Maar Kawa is denk ik ook wel wat drukker dan het gemiddelde eigen paard. Denk dat je wel kan zeggen dat je op een manege niet zo snel een druk, heel gevoelig paard tegen zal komen, maar omgekeerd kan je niet zeggen dat de meeste eigen paarden wel zo druk en gevoelig zijn..
Zijn ook zat brave eigen paarden waar iedereen,
ook manegeruiters
, zo op weg kunnen rijden .

Dus je wilt eigelijk zeggen dat manegeruiters alleen op makkelijke paarden kunnen rijden

Sorry als ik het verkeerd opvat

ja, omdat ze alleen die gelegenheid nog maar hebben gehad. Leren op echt moeilijke paarden moet je leren en daar is bijvoorbeeld een handelsstal, maar ook een hengstenhouderij, veel sportstallen en stallen waar paarden aangereden worden een gelegenheid voor. Maar dan ben je dus ook geen manegeruiter meer.

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:24

Ik vind dat Manegeruiters meer bijleren dan eigenaren. Eigenaren rijden 1 paard , manegeruiters verschillende. En de meeste hier zijn toch begonnen als manegeruiters?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:25

shadow0 schreef:
Dat je voorzichtig bent met wie je op je paard laat, begrijp ik. En dat het dus meestal geen manegeruiters zullen zijn, snap ik ook. Maar je mist toch een paar hele goeie ruiters als je er niet eens naar wilt kijken.

Dat weet ik niet, de ruiters die op mijn paard mogen rijden zullen minimaal Prix St Georges moeten rijden en die denk ik op de manege niet tegen te kunnen komen Correct me if I'm wrong

Charlotte lees de discussie nog eens goed door meid

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:27

Jij kan toch niet beslissen dat op alle maneges allleen maar makkelijke paarden staan?Er zijn zat maneges waar ze voor de gevorden ruiters moeilijke paarden staan

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:27

Nieuwe manegepaarden zijn nogal eens druk. Als ze rustig (betrouwbaar) worden, blijven ze. Anders niet. Van de nieuwe paarden kun je dus ook nog wel wat kwaliteiten leren die volgens sommigen alleen eigen-paard-eigenaren hebben. Van de andere manegepaarden kun je ook wat leren zoals je houding, omgaan met de wat meer flegmatieke beesten, omgaan met scheefheid. In dit verhaal zijn goede intructrices (wij hebben nooit instructeurs ) van essentieel belang.

Als ik even mag opscheppen over mijn manege... Collegaklanten van een andere les zijn binnen een aantal jaar doorgestroomd naar de B-poulle van het NK Caroussel. In deze les rijdt uiteraard ook een aantal pensionklanten/paarden maar de andere helft bestaat uit manegeruiters met manegepaarden. Met rondhobbelende mensen op harken van manegepaarden was dit nooit gelukt.

Wel ben ik het er mee eens dat het vaak lastig is met uitsluitend manegelessen op een goede manege verder te komen dan M niveau. Dus ja Urielle jouw Prix St Georges niveau zal nooit gehaald worden maar je legt de lat wel erg hoog zo, het grootste deel van de mensen met een eigen paard voldoet ook niet aan die voorwaarde.

Ook heb je te maken met talent, de een heeft t nu meer dan de ander.. daar verandert een eigen paard of niet weinig aan.

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:28

wow ! met 5 in een les rijden? Goh en wij rijden met 20 in een les, volgens mij hoef ik maar eens een andere manege te zoeken?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:30

@ Jillie93: Denk dat de paarden waar bijv. RK het over hebben toch nog net wat lastiger zijn dan een moeilijk manegepaard .
@ Ponylove: 20??? Hoe groot is die bak dan ? Bij de manege waar ik reed was het max. 8 en dan was de bak toch ook al redelijk vol .

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:39

@ Renza: Ja dat snap ik maar jij maakt er ongeveer van dat manegeruiters alleen op makke ponys gaan
@Ingeborg : Op genoeg manege's gaan de ponys echt niet weg als ze niet rustig worden ze moeten wel betrouwbaar zijn maar echt rustig hoeven ze niet te worden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:41

Ponylove, zou ik zeker doen, ze zijn er wel. Of anders eens kijken op andere tijden. Dat helpt al zoveel.
Ik heb ongeveer half om half gehad: instructeurs en instructrices. En de meeste daarvan waren beslist goed, ook op een niveau dat ik er nog heel lang van had kunnen leren. Ook kun je op grotere maneges vaak doorschuiven naar gevorderdenlessen met een andere instructeur.

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:43

het ligt er aan wat je met ''rijden'' bedoelt, kijk: ieder1 kan wel op een paard/pony zitten rondjes stappen, draven en meestal ook wel galloperen, maar ik vind dit niet echt rijden, ik ben het dus voorledig met de stelling eens.

De betere manege ruiters rijden meestal 6 jaar voor ze pas weten wat aan de teugel rijden, en op het been rijden echt is en hoe ze dat voor mekaar moeten krijgen, of ze hebben een verzorg pony (gehad) waar ze ook op mochten/mogen rijden en daar toch wel heel veel van geleerd, omdat eigen paarden nou eenmaal moeilijker te rijden zijn dan manegepony's en paarden.

ik heb met een half jaar eigen paard veel meer geleerd dan met 6/7 jaar verzorgpony's en maar ongeveer 1,5 jaar manege intotaal waarvan een half jaar voor ik verzorg pony's (shetjes) begon te krijgen toen ik 6 was, en 1 jaar toen ik verzorgpony's (haffies) had waar ik niet op mocht rijden, waarna ik mijn huidige paard nu heb.
en op de manege dat 1e jaar heb ik helemaal niks nieuws geleerd, waardoor ik ook bij de manege ben gestopt, maar het jaar moest afmaken omdat we er al voor betaalt hadden en ik het gekregen had.

en bij die haffies heb ik op het been lere rijden omdat die op het been beleerd waren, en pas toen ik mijn fries kreeg heb ik de rest geleerd, zoals aan de teugel en hals strekken in een halfjaartje les, omdat mijn fries nou niet echt bepaalt de makkelijkste is als je er op zit

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:29

Urielle schreef:

Geen zin om zoveel pagina's te lezen ik zet gewoon mijn mening

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:36

ik ga niet het hele topick lezen. maar geef tog even een reactie.
ik vind dat manege ruiters wel kunnen rijden het gaat er om of je paarden gevoel heb, denk ik ... ik kan miss niet goed dresuur rijden maar wel goed met me paard om gaan en zo ... ( weet wat kan en wat apsolut niet kan)
ik rij er nu al dik een jaar niet meer, om dat dersuur mij gewoon niet trekt, ik heb zelf nu bijna een jaar een ijslander ( nog te jong om te rijden ) maar rij wel een aantal ijslander en dan rij ik ijslands zeg maar .. ( tolt) en dat vind ik veel leuker.
ik vind dat manege ruiters wel kunne rijden .. het hangt af van de persoon het het gevoel... ( sommigen mensen hebben gewoon geen paarden gevoel als het waren )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:42

Charlotjuuh schreef:
Urielle schreef:

Geen zin om zoveel pagina's te lezen ik zet gewoon mijn mening

het was dus al weerlegd omdat ruiters met een eigen paard veelal ook andere paarden rijden voor andere mensen of wat bij klussen op grote stallen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:46

hrappur schreef:
ik ga niet het hele topick lezen. maar geef tog even een reactie.
ik vind dat manege ruiters wel kunnen rijden het gaat er om of je paarden gevoel heb, denk ik ... ik kan miss niet goed dresuur rijden maar wel goed met me paard om gaan en zo ... ( weet wat kan en wat apsolut niet kan)
ik rij er nu al dik een jaar niet meer, om dat dersuur mij gewoon niet trekt, ik heb zelf nu bijna een jaar een ijslander ( nog te jong om te rijden ) maar rij wel een aantal ijslander en dan rij ik ijslands zeg maar .. ( tolt) en dat vind ik veel leuker.
ik vind dat manege ruiters wel kunne rijden .. het hangt af van de persoon het het gevoel... ( sommigen mensen hebben gewoon geen paarden gevoel als het waren )

Ik ben het he-le-maal met je eens dat niet iedereen gevoel heeft maar ruitergevoel moet je ontwikkelen en met goed getrainde gevoelige paarden en een goede priveinstructeur (-trice) aan de kant gaat dat gemakkelijker en sneller. PLus dat je als manegeruiter aan bepaalde dingen niet toekomt. Ik heb bijvoorbeeld bij een van mijn paarden ongelofelijk veel problemen gehad met de travers, bleek voort te komen uit een basisfout die er nog nooit was uitgekomen. Gewichtshulpen werden pas echt heel erg superbelangrijk toen ik met de galopchangementen aan de gang ging. Bleek dat ik altijd zat te rommelen in mijn zit in plaats van gewoon stil te zitten. Voor het oog niet zichtbaar en bij de andere oefeningen te omzeilen maar bij de changementen werd het ineens blootgelegd....

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:14

Marlet schreef:
OK, diegene met dat eigen paard raakt perfect ingespeeld op dat paard en dat paard op z'n eigenaar, dat is logisch. Vooral als ze samen goede begeleiding hebben boek je vaak eerder succes dan een manege ruiter.

Maar vooral een manegeruiter, die inderdaad vaak op ietwat 'afgestompte' manegepaarden rijdt en hiermee tóch resultaat weet te behalen (lees"ontspanning, nageeflijkheid, etc. etc.) is wat mij betreft een véél betere ruiter.
Dat is waar, maar mssn woon ik wel op de totaal foute plek , ik ben nog niet veel zo'n manegeruiters tegen gekomen . Als je een goede manege hebt, zal dat vast wel zijn hoor .

Zo ging ik vorige week nog eens naar een vriendin op mijn oude manege. Ze heeft nu drie jaar haar pony daar staan. Ik ben er denk ik 4 jaar weg of langer en ik moet zeggen, degene waarmee ik altijd in de les reed, ze zijn nog geen steek verder .
En mijn vriendin heeft daar dus haar eigen paard, en rijdt nog steeds diezelfde lessen. Wel, ik kan niet zeggen dat ik haar geen manegeruiter vind omdat ze toevallig een eigen pony heeft.

Ik zeg het nog eens , niet dat ik zo goed kan rijden, maar ik heb wel heel wat meer geleerd dankzij verzorgpaarden en privéles (en dan heb ik het niet over privélessen in een manege).
Ik heb zelf ook de eerste jaren op een manege gereden en toen vond ik mezelf vrij goed rijden, ik mocht ook vaak op nieuwe paardjes e.d., allemaal leuk, maar om eerlijk te zijn heb ik daar niet zo veel van geleerd...

En ik rijd nu ook steeds op Olga, en ja, ik ben die heel gewoon, we zijn een combinatie , maar ik ken ook veel andere mensen met paarden en als ze vragen of ik op hun paard(en) wil rijden, wees maar zeker, daar kan ik weer wat van leren .

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:44

Urielle schreef:
Marlet schreef:
Maar vooral een manegeruiter, die inderdaad vaak op ietwat 'afgestompte' manegepaarden rijdt en hiermee tóch resultaat weet te behalen (lees"ontspanning, nageeflijkheid, etc. etc.) is wat mij betreft een véél betere ruiter.

Voor je andere stuk lees ff mijn stuk hierboven en hierover: bij al de maneges waar ik tot dusver ben geweest - en dat zijn er flink wat!- denken de manegeruiters dat ontspanning is dat je paard als een sufk*t blijft lopen, nageeflijkheid is het zelfde als aan de teugel en dat bereik je het best door flink te gaan lopen zagen in die mond of lekker eraan te gaan hangen en drijven komt meestal neer op schoppen. Wat vrij logisch is ook omdat er zoveel tegen aan geschopt wordt dat de beesten op aandrijven niet meer reageren.

En dat verschil voel je pas als je op een echt GOED paard heb gezeten - en dan bedoel ik nog niet eens het gros van de pensionpaarden wat er staat dat ook type manegepaard-maar-dan-niet-van-de-manege-is.

En resultaat, wat is resultaat? Ik vind een paard dat los, ontspannen, op eigen benen, zonder steun van de ruiter, mooi nageeflijk, soepel op twee kanten, rechtgericht en aan de teugel loopt de basis. Daar ben ik na 20 jaar rijden (waarvan 4 jaar op een manege en 2 jaar professioneel) nog niet op uitgestudeerd want ook bij mij hebben de paarden nog te veel begeleiding nodig en merk ik dat die achterhand naar buiten of naar binnen gaat, of merk ik dat ik stiekem mijn paard door die schouderbinnenwaarts aan het loodsen ben. Dat zou ik op een manegepaard niet eens gevoeld hebben!

Wanneer ik zeg ontspannendan bedoel ik gewoon inderdaad ONTSPANNEN en bij NAGEEFLIJK bedoel ik... Juist. We hebben het hier toch wel over GEVORDERDE manegeruiters..?

Ik rij zelf ook al meer dan 20 jaar en nee, niet professioneel maar heb genoeg ervaring om te mogen zeggen dat ik een gevorderd ruiter ben. Of dat nou op manegepaarden, handelspaarden, pensionpaarden of eigen paarden is. Maar dat is niet belangrijk.
De discussie gaat er simpelweg om of je een manegeruiter beter vindt dan een ruiter met eigen paard.

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:46

Charlotjuuh schreef:
Ik vind dat Manegeruiters meer bijleren dan eigenaren. Eigenaren rijden 1 paard , manegeruiters verschillende. En de meeste hier zijn toch begonnen als manegeruiters?

JUIST

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:51

waarom rijden eigenaren bij jullie allemaal maar 1 paard?
de meeste eigenaren die ik ken rijden er meer

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:05

runningkawa schreef:

Dat schreef ik ook al, en dat is schijnbaar het enige argument wat aan te voeren is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:06

Een argument wat dus vaak niet klopt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:14

ja, kom op manegeruiters! argumenten om te bombarderen!
ehm... over te discussieren bedoel ik.....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:17

manegeruiters kunnen zeer zeker wel rijden, maar toch, de eerste manegeruiter die een van mijn paarden echt aan t werk kan zetten moet ik nog tegenkomen( zijn beide Z paarden waarvan 1 door een beginner gereden wordt dus daar ligt het niet aan)

vaak merk ik dat manegeruiters net wat grover en lomper zijn met hun hulpen en dat extra gevoel net wat missen, kan je ze ook niet kwalijk nemen, want ik ken maar weinig heel fijn te rijden manegepaarden(zit daar nml ook geregeld op ivm buitenritjes begeleiden op een manege)

maar soms zit er een talentje tussen die met een paar aanwijzingen super begint te rijden, maar de doorsnee manegeruiter durf ik niet alleen te laten met 1 van de paarden hier...

zelf ben ik ook op een manege begonnen en mn 1e eigen pony was toen redelijk moeilijk voor me, puur omdat ik het geven van fijne hulpen miste! nu ik terugkijk, was en is het een goede sul die lieve desje, maar toen heeft het veel privelessen gekost voor ik haar lekker aan het lopen had

en idd de meeste paardeneigenaren die ik ken rijden meerdere paarden, of wisselen geregeld van paard(jong aankopen, inrijden, doorrijden, verkopen en kopen een volgend jonge paard weer hetzelfde mee doen)

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:23

die meisjj zei:

'het ligt er aan wat je met ''rijden'' bedoelt, kijk: ieder1 kan wel op een paard/pony zitten rondjes stappen, draven en meestal ook wel galloperen, maar ik vind dit niet echt rijden, ik ben het dus voorledig met de stelling eens.'

Dus ik ben maar een een ding dat een beetje kan zitte......

Ik ben het met je eens en met je oneens:
eens: idd iedereen kan wel paardrijden, maar het verschilt hoe je het doet, iedereen kan een paard sturen, maar het kan trekken,of aangeven zijn.

oneens: je leert dat niet in 1 jaar alles, op de manege doe je er wat langer over, maar dat is toch niet erg?? en sommige mensen die hebben het nou eenmaal financieel niet zo goed, en kunnen zich dus geen eigen paard veroorloven, so what?!? als zij er tog plezier in hebben, je hoeft toch geen ster zz ruiter te worden?!?
En ik vind je zo zeer voorgeoordeeld, maar dat vind ik... moet je zelf weten,
en als je beter wilt leren rijden, ga je meer mogelijkheden zoeken,

zoals ik had een half jaar geleden nog geen paard, nu wel een daardoor heb ik er veel bijgeleerd, maar ik had dat ook wel uiteindelijk op de manege geleerd, alleen duurde het dan wat langer.....

ik hoef geen pb's met boze reacties, want dat boeit me niet.....

konsalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:02

Urielle schreef:
runningkawa schreef:

Dat schreef ik ook al, en dat is schijnbaar het enige argument wat aan te voeren is....

Hebben de eigenaren bij jullie dan allemaal meer paarden, wij hebben een rijvereniging met zo'n 100 leden maar er zijn er maar een stuk of 5 die meer dan 1 paard hebben/rijden, dus volgens mij is dat argument wel redeliijk. Het lijkt mij ook stug dat het overgrote deel van de eigenaren in Nederland meer dan 1 paard hebben, de meeste mensen hebben daar de financien/tijd niet voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:07

je hoeft zelf niet meer paarden te bezitten om er meer te rijden