Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
poes schreef:Tuurlijk draait elke manege eigenaar na enkele jaren of voor een bepaald bedrag bij. Na enkele jaren weten ze dat verkopen economisch voordeliger is.
poes schreef:Precies. Maar elk rondje doet slijten dus dat zal dan ook meespelen.
Ik heb het hier al eerder gezegd: zorg dat je met genoeg kapitaal begint. Een paar duizend voor goede begeleiding en nog eens een paar duizend voor materiaal. Dat kan dan ook gelijk je medisch potje zijn.
Het is zoveel fijner om met reserve te kunnen beginnen. Want als dingen misgaan, loopt het snel op. En goede begeleiding niet kunnen krijgen omwille van het geld is altijd enorm zonde.
xkusjeirene schreef:Mijn lijstje is eigenlijk als volgt:
Merrie (liefste geen pis-merrie, wanneer ze hengstig is dat je er niets mee kunt) of een leuke pittige ruin
Bruin (Maar mocht er iets anders op mijn pad komen en ik wordt verliefd is dat ook prima)
4-12 jaar (beetje ruim misschien, maar genoeg leuke beestjes dan)
1.60 -1.75 schoft
Allrounder, eentje die niet bang is om een leuk boomstammetje te springen of lekker door het water te banjeren.
Dat een paard een keer schrikt is ook niet erg. Ik wil een paard hebben die mij ook aan het werk zet. Ik leg het altijd uit als; 'als jij niets doet, doe ik ook niets mentaliteit'. Ik hoef geen beestje waar alle knopjes al opzitten, er moet nog verbetering in kunnen komen. Ik houdt wel van een beetje pit, maar niet te heet, uitgesproken karakter is welkom
Ras heeft verder niet zo zeer voorkeur, ik neig wel naar warmbloeden, maar koudbloedjes zijn ook erg leuk.
budget ligt tussen de 4000-5000
Dagmar11 schreef:xkusjeirene schreef:Mijn lijstje is eigenlijk als volgt:
Merrie (liefste geen pis-merrie, wanneer ze hengstig is dat je er niets mee kunt) of een leuke pittige ruin
Bruin (Maar mocht er iets anders op mijn pad komen en ik wordt verliefd is dat ook prima)
1.60 -1.75 schoft
Allrounder, eentje die niet bang is om een leuk boomstammetje te springen of lekker door het water te banjeren.
Dat een paard een keer schrikt is ook niet erg. Ik wil een paard hebben die mij ook aan het werk zet. Ik leg het altijd uit als; 'als jij niets doet, doe ik ook niets mentaliteit'. Ik hoef geen beestje waar alle knopjes al opzitten, er moet nog verbetering in kunnen komen. Ik houdt wel van een beetje pit, maar niet te heet, uitgesproken karakter is welkom
Ras heeft verder niet zo zeer voorkeur, ik neig wel naar warmbloeden, maar koudbloedjes zijn ook erg leuk.
Ik denk dat je lijstje niet heel redelijk is en dat je moet kijken naar andere dingen. Bijv:
Gezondheid, braaf tegen jou en op stal, goed bewegen. Weet je eigenlijk al wat voor wedstrijden je wil? Als je dressuur wilt zou ik ook naar de gangen kijken. Uiteraard zou ik hem laten keuren. Als er geen knopjes op zitten, hoe ga je die er op zetten? Dmv instructeur? Die zijn ook niet goedkoop en helemaal niet als ze bij jou moeten komen dus hou daar ook rekening mee. De les van de manege is gewoon basis, je moet niet verwachten dat je een paard er compleet nieuwe dingen mee aan leert.
En aller belangrijkste: de klik.
Pismerrie, tja je moet het zelf weten. Ik heb er wel een.. ze is dan 2 dgn dwars, soms 3. Niet altijd. Plast de gang en stal onder. Maar boeien? Wij zijn ook niet altijd happy? Ik vind het echt totaal niet belangrijk. Wel dat ze nooit kreupel is, nooit ziek, lief voor mijn kindjes. Lekker loopt, altijd haar best doet.. en we hebben veel plezier samen. Keuze tussen merrie of ruin zou me ook niet uitmaken. Klik en karakter zijn belangrijkst. Maar dat is persoonlijk.
Een paard die geen pismerrie is, lucht zuigt en de deur uit haar stal trapt zou niet mijn optie zijn.
xkusjeirene schreef:Er mogen zeker wel wat knopjes op zittenMaar ik hoef geen paard die alles al weet, eentje waar je samen mee kunt ontwikkelen en dingen leren, en ja wel onder begeleiding van een instructeur natuurlijk, je gaat niet zomaar iets doen.
Ik bedoel met pismerrie ook een die bijt, slaat etc. Ik wil wel een brave naar mens en dier toe, maar met het rijden mag er wel wat pit in zitten. Wedstrijdvoorkeur gaat uit naar cross, springen en dressuur. Mooi gangwerk is voor mij niet perse een must, als het maar goed loopt en geen gebreken heeft.
Ik vind klik en karakter ook zeker zo belangrijk, maar ik merk zelf dat ik merries leuker vind dan ruinen. Merries hebben toch vaak een meer uitgesproken karakter dan een ruin, maar als ik een ruin zou vinden die dit wel heeft, is dat ook prima.
xkusjeirene schreef:Marije_1997 schreef:
Nu kun je wel voor jezelf een lijstje opstellen wat je graag zou willen hebben aan een paard. En met dat lijstje kun je verder gaan kijken. Komt vast wel wat leuks op je pad. Tip, tijdens het winterseizoen, wanneer paarden weer op stal gaan komen veel leuke paardjes te koop
Haha, nou als iemand een leuke heeft staan![]()
Mijn lijstje is eigenlijk als volgt:
1.60 -1.75 schoft
ikke schreef:xkusjeirene schreef:Er mogen zeker wel wat knopjes op zittenMaar ik hoef geen paard die alles al weet, eentje waar je samen mee kunt ontwikkelen en dingen leren, en ja wel onder begeleiding van een instructeur natuurlijk, je gaat niet zomaar iets doen.
Ik bedoel met pismerrie ook een die bijt, slaat etc. Ik wil wel een brave naar mens en dier toe, maar met het rijden mag er wel wat pit in zitten. Wedstrijdvoorkeur gaat uit naar cross, springen en dressuur. Mooi gangwerk is voor mij niet perse een must, als het maar goed loopt en geen gebreken heeft.
Ik vind klik en karakter ook zeker zo belangrijk, maar ik merk zelf dat ik merries leuker vind dan ruinen. Merries hebben toch vaak een meer uitgesproken karakter dan een ruin, maar als ik een ruin zou vinden die dit wel heeft, is dat ook prima.
Dat soort pismerries worden vaker gemaakt dan dat ze het echt zijn.
Erken en respecteer een merrie in haar persoonlijkheid en humeur en heel veel problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
De onderhandelingen zullen dan een stuk eenvoudiger zijn en de resultaten veel beter.
Gini schreef:Bij mij gaan er een paar alarmbellen af. Waarom is ze nog nooit beleerd en meteen de fok ingegaan? Dat duidt vaak op lichamelijke problemen waardoor het dier niet bereden kan worden, maar de bloedlijn is te mooi om zomaar weg te gooien. Daarom worden er nog zoveel mogelijk veulens uitgehaald en nu dat ze waarschijnlijk zo een 5 á 6 tal veulens op de wereld heeft gezet, heeft de merrie haar doel voor de eigenaar vervult en moet die weg.
xkusjeirene schreef:ikke schreef:Dat soort pismerries worden vaker gemaakt dan dat ze het echt zijn.
Erken en respecteer een merrie in haar persoonlijkheid en humeur en heel veel problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
De onderhandelingen zullen dan een stuk eenvoudiger zijn en de resultaten veel beter.
Hoeft niet perse, ik vind merries juist erg leuk en kan er dus heel goed mee omgaan. Maar ik ken genoeg merries die niet zo zijn in de stal of naar soortgenoten toe. Natuurlijk kun je het niet voorkomen. Maar ik heb sowieso geen zin in een paard dat naar je slaat en bijt. Dan kan ze beter bij de oude eigenaar blijven, ook al ben ik nog zo consequent, het moet wel behapbaar blijven, en als niemand de stal in durft heb ik daar weinig zin in.
xkusjeirene schreef:Ja, heel leuk diertje, maar idd te goed om waard te zijn. Zeker voor de prijs, 3500 euro. Onbeleerd koop ik sowieso niet, wellicht kan ik het wel. Maar het voelt niet goed om dit zelf te gaan doen.
Ik vraag me ook af waarom je zo'n goede afstamming voor 3500 verkoopt? Minimaal 5000 lijkt me dan redelijk.
Ik zei al tegen iemand, wellicht trek ik de verkeerde paardjes wel aande eerste is niet te koop en de tweede is te mooi om waard te zijn toch.
ikke schreef:Je moet niet de rommel van een ander op willen ruimen maar ik diverse merries die als onmogelijk te boek stonden en die in de handen van anderen zo gezellig werden dat je er gewoon op kon stappen en wegrijden.
Dat vereist wel dat je bepaalde omstandigheden moet kunnen bieden en dat kan helaas lang niet iedereen en dan moet je ook andere keuzes maken.
Ik heb verschillende merries gehad, kan er prima mee door de bocht, maar ik kan ook niet de omstandigheden bieden om zo'n onbegrepen paard weer op de rit te krijgen.
Sideswipe schreef:ikke schreef:Je moet niet de rommel van een ander op willen ruimen maar ik diverse merries die als onmogelijk te boek stonden en die in de handen van anderen zo gezellig werden dat je er gewoon op kon stappen en wegrijden.
Dat vereist wel dat je bepaalde omstandigheden moet kunnen bieden en dat kan helaas lang niet iedereen en dan moet je ook andere keuzes maken.
Ik heb verschillende merries gehad, kan er prima mee door de bocht, maar ik kan ook niet de omstandigheden bieden om zo'n onbegrepen paard weer op de rit te krijgen.
Toevallig hebben wij nu zon merrie, als veulen gekocht en we hebben wel meer jongere paarden gehad. Deze vertoont stakingsgedrag, na medische uitsluitingen hebben we er een professionele trainer bijgehaald.
Die zei direct: "Ze is scheef, rechts stijf en links te weinig bespierd" Daardoor spierpijn, niet lekker lopen en daardoor staken.
Is er op een andere manier op gaan rijden op een manier om haar juist los te werken. Dressuurmatig zag het er niet uit maar het werkte wel.
(ik heb letterlijk 45 minuten met mijn mond open gestaan)
Rizette schreef:Van manegeruiter naar onbeleerd paard is een hele grote sprong.Ik zeg niet onmogelijk maar 99 procent van de ruiters kan dat niet. Het paard wat de gemiddelde manegeruiter al een uitdaging vindt wordt bij een handelaar kuikenmak genoemd. Het is een kwestie van perceptie. Ga niet overhaast te werk en zoek zo ongeveer de braafste en makste die je vinden kunt dat is vaak als eerste paard al voldoende uitdaging.