Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:43

Zinia schreef:
Ik vind dat je iemand wel mag vertellen dat je te ZWAAR bent, ik vind daarbij wel dat je zoiets tactisch moet brengen anders richt je naar alle waarschijnlijkheid veel meer schade aan. Zoiets is natuurlijk wel pijnlijk.

Nee dit vind ik echt onzin.
Ik ben 1,73 en 50 kilo. Een echte sprinkhaan dus.

Ik krijg met grote regelmaat te horen als ik weer eens op 1 van de belgen stap dat ik moet uitkijken om er niet van af te waaien!!
Maar oh wee als je tegen iemand zegt met overgewicht; pas op dat je paard niet door z'n rug zakt.......

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:44

TanteSabien schreef:
Die ontkenning is imo pure egoistme.

Inderdaad! Mijn tante bv. die was dus echt veel en veel te zwaar. Maar ze wou het paardrijden weer oppakken, maar wou het niet doen voor de paarden! Die is toen met begeleiding van de arts gaan afvallen tot een bmi van 22 geloof ik. (want het gewicht kan ik me niet meer herrineren) en toen was ze me toch blij omdat ze zich veel prettiger voelde en geen last meer had van het geweten. En die was dus ook echt, echt veel te zwaar! Dus waar een wil is is een weg, en ja zij heeft het heel moeilijk gehad en heeft toch doorgezet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:48

TanteSabien schreef:
Zinia schreef:
Ik vind dat je iemand wel mag vertellen dat je te ZWAAR bent, ik vind daarbij wel dat je zoiets tactisch moet brengen anders richt je naar alle waarschijnlijkheid veel meer schade aan. Zoiets is natuurlijk wel pijnlijk.

Ik krijg met grote regelmaat te horen als ik weer eens op 1 van de belgen stap dat ik moet uitkijken om er niet van af te waaien!!
Maar oh wee als je tegen iemand zegt met overgewicht; pas op dat je paard niet door z'n rug zakt.......

Huh? En omdat jij uitgemaakt wordt voor sprinkhaan of dat je er af waait o.i.d mag je dus niet met tact zeggen dat mensen met overgewicht of die te zwaar zijn te zwaar zijn voor een paard?
Ik verwijs je even terug naar mijn eerdere post, jij hebt mijn standpunt totaal niet begrepen.
Alle opmerkingen over over of desnoods ondergewicht kan met tact gebracht worden. Waarom niet de moeite nemen om iets vriendelijk doch streng te vertellen/mededelen ipv harde woorden die kwetsend kunnen zijn?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:49

Lara_Silver schreef:
TanteSabien schreef:
Die ontkenning is imo pure egoistme.

Inderdaad! Mijn tante bv. die was dus echt veel en veel te zwaar. Maar ze wou het paardrijden weer oppakken, maar wou het niet doen voor de paarden! Die is toen met begeleiding van de arts gaan afvallen tot een bmi van 22 geloof ik. (want het gewicht kan ik me niet meer herrineren) en toen was ze me toch blij omdat ze zich veel prettiger voelde en geen last meer had van het geweten. En die was dus ook echt, echt veel te zwaar! Dus waar een wil is is een weg, en ja zij heeft het heel moeilijk gehad en heeft toch doorgezet!

_/-\o_ Ontzettend knap! Veel mensen zouden een voorbeeld hieraan kunnen nemen :D

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:51

@ Zinia; Nee hoor....was alleen om een punt te maken dat dat echt niet fijn is.

Uiteraard vind ook ik dat je een ieder met respect hoort te behandelen en dat zal ik dus ook doen. Dus ook met tact brengen wanneer iemand te zwaar is ;)

Magrathea

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:55

Wat ook wel helpt denk ik is bijvoorbeeld op de website al duidelijk maken dat jouw manege rekening houdt met overbelasting van paarden. Dat iemand die mogelijk bij jou wil komen rijden al bij zichzelf even kan bedenken van 'hmm, misschien ben ik wel te zwaar voor deze paarden'.
Of standaard een rondje joggen rond de manege voor alle lesnemers *ziet het voor zich in onze les* _O-

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:57

Magrathea schreef:
Ook daarbij moet je weer niet te snel oordelen vind ik, leonie.. Goed, een D pony zal wel meevallen, maar ik denk dat bijvoorbeeld de paarden waar ik onlangs kamp heb gegeven (in de ardennen), die elke dag 2x een tocht van ca. 2 uur lopen over bergachtig gebied, met regelmatig draf en galop, een zwaarder persoon kunnen dragen dan een manegepaard van dezelfde grootte :)

Meevallen in welk opzicht?

Het was ook geen d-pony met de bouw van een haflinger ofzo, het was echt maar een kleine d en een oud iel beestje, daar ga je toch niet iemand van 90 kg op zetten die ook nog niet kan rijden en dus met draven enz nogal op de rug zal stuiteren.
(achteraf bleek dat ze maar 3 dieren op de manege hadden voor de volwassenen, waaronder ze ook deze pony mee telde, de andere bleken kreupel te staan...) Ik ben nog een keer teruggegaan ( paar weken later) om naar de lessen te kijken om te zien of het niet toevallig een slechte moment opname was. Bleek er net een volwassen groepsles aan de gang te zijn met 6 volwasssenen terwijl ze dus maar 3 paarden daarvoor hadden, de rest van de volwassenen hadden ze op nog kleinere pony's gezet, ik had echt te doen met de rug van een van die paarden, meisje met behoorlijk wat overgewicht dat echt aan het stuiteren was tijdens de gallop :n
Degene die les gaf was het er ook niet mee eens, maarja de staleigenaar vond dat het zo moest.

Ik ben ook niet iemand die dingen snel zielig ofzo vind ;) Heb vaak zoiets van het is een paard hij weegt 10x meer als mijzelf en zal wel wat kunnen hebben, maar dit vond ik echt niet kunnen. :n

Reesed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:03

TanteSabien schreef:
Zinia schreef:

In het algemeen worden kwetsende opmerkingen over overgewicht als veel heftiger ervaren. Veel mensen kunnen er namelijk niks aan doen dat ze te dik zijn, maar worden constant beoordeeld. Het hoort niet bij het ideaalbeeld, het is lelijk en dat is iets wat ze meermaals te horen krijgen.

Ondergewicht is ook geen pretje, maar past wel véél meer in het huidige modebeeld, waardoor opmerkingen over het gewicht al veel minder snel als belediging worden gezien. Immers wil iedereen slank zijn, maar niemand wil dik zijn.

Je vergelijkt nu dus appels met peren. Dat werkt niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:07

leonie1984 schreef:
Magrathea schreef:
Ook daarbij moet je weer niet te snel oordelen vind ik, leonie.. Goed, een D pony zal wel meevallen, maar ik denk dat bijvoorbeeld de paarden waar ik onlangs kamp heb gegeven (in de ardennen), die elke dag 2x een tocht van ca. 2 uur lopen over bergachtig gebied, met regelmatig draf en galop, een zwaarder persoon kunnen dragen dan een manegepaard van dezelfde grootte :)

Meevallen in welk opzicht?

Het was ook geen d-pony met de bouw van een haflinger ofzo, het was echt maar een kleine d en een oud iel beestje, daar ga je toch niet iemand van 90 kg op zetten die ook nog niet kan rijden en dus met draven enz nogal op de rug zal stuiteren.
(achteraf bleek dat ze maar 3 dieren op de manege hadden voor de volwassenen, waaronder ze ook deze pony mee telde, de andere bleken kreupel te staan...) Ik ben nog een keer teruggegaan ( paar weken later) om naar de lessen te kijken om te zien of het niet toevallig een slechte moment opname was. Bleek er net een volwassen groepsles aan de gang te zijn met 6 volwasssenen terwijl ze dus maar 3 paarden daarvoor hadden, de rest van de volwassenen hadden ze op nog kleinere pony's gezet, ik had echt te doen met de rug van een van die paarden, meisje met behoorlijk wat overgewicht dat echt aan het stuiteren was tijdens de gallop :n
Degene die les gaf was het er ook niet mee eens, maarja de staleigenaar vond dat het zo moest.

Ik ben ook niet iemand die dingen snel zielig ofzo vind ;) Heb vaak zoiets van het is een paard hij weegt 10x meer als mijzelf en zal wel wat kunnen hebben, maar dit vond ik echt niet kunnen. :n

Ja uh dat was een beetje een verkeerde woordkeuze van mij :j ik bedoelde dat het voorbeeld dat ik noemde waarschijnlijk niet van toepassing was omdat het een D pony was :) maar dat het niet automatisch zo is van kleine pony = kan weinig dragen.

Ben het volledig met je eens dat je niet meer naar die manege bent terug gegaan! Zo'n eigenaar mag best beseffen dat ie klanten misloopt als dit zijn manier van werken is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:34

Reesed schreef:
In het algemeen worden kwetsende opmerkingen over overgewicht als veel heftiger ervaren. Veel mensen kunnen er namelijk niks aan doen dat ze te dik zijn, maar worden constant beoordeeld. Het hoort niet bij het ideaalbeeld, het is lelijk en dat is iets wat ze meermaals te horen krijgen.

Ik had in mijn vorige post het ook al genoemd; heel veel mensen met overgewicht kunnen daar zelf WEL wat aan doen.
Want ik wil wel eens weten; wie van de Bokkers nou ECHT een Schildklierziekte heeft waardoor ze van een blaadje sla al aankomen.
ONZIN! Mensen gaan de Amerikanen achterna en eten zich rond door TE veel eten en TE ongezond.
Iemand die eens schildklierziekte heeft waarbij hij snel aankomt; dan weet je dat je daar je eetgewoonte op moet aanpassen.
Medicijnen net zo, wie is er nou TE zwaar door medicijnen? Prednison wordt genoemd, nou ik weet HEEL goed wat die medicijnen doen en zo lang gebruik je die medicijnen niet, mocht je er lang aan hebben gezeten dan ben je ook doodziek (geweest) en zul je ongetwijfeld niet zo snel op een paard klimmen.
banketstaaf gezegd; elk pondje gaat door het mondje en dat is bij het grote gros van de te zware ruiters ook gewoon het geval.
Overigens wil ik niet zeggen dat mensen die te zwaar zijn van medicijnen of iets met de schildklier leugenaars zijn, maar het wordt gewoon te snel geroepen en ik durf wel te zeggen dat 90% van de te zware ruiters/amazones gewoon dik is/te zwaar zijn door eigen toedoen (vul zelf maar in; te veel eten, ongezond eten, te weinig beweging.. en de combinatie daarvan)

Voor ik heel Bokt weer over mij heen krijg; ik ben ook niet superslank en dat komt gewoon omdat ik snel aankom en te weinig beweeg. Als ik daar niets aan doe, ga ik mijn paard ook in de weg zitten. Broekmaat 40/42 is voor iemand van 1.80 niet te zwaar.. maar ik let er wel op.

Reesed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:43

Zinia schreef:
Reesed schreef:

Ik had in mijn vorige post het ook al genoemd; heel veel mensen met overgewicht kunnen daar zelf WEL wat aan doen.
Want ik wil wel eens weten; wie van de Bokkers nou ECHT een Schildklierziekte heeft waardoor ze van een blaadje sla al aankomen.
.

Ik. Al jaren. En ik loop ook al jaren bij een diëtiste, let op wat ik eet, wandel elke dag enorme stukken, snoep amper en kom toch aan. Dat is frustrerend, want mensen gaan er gewoon vanuit dat ik te veel eet. Ze zullen het nooit vragen, ze nemen gewoon aan. Hoe vaak ik al niet te horen heb gekregen dat ik 'helemaal niet zo veel eet'.
Je zegt: 'Iemand die eens schildklierziekte heeft waarbij hij snel aankomt; dan weet je dat je daar je eetgewoonte op moet aanpassen.' maar zo makkelijk is het helaas niet. Zelfs mét medicijngebruik moet ik er rekening mee houden dat ik NOOIT slank word.

En een schildklierafwijking komt vaker voor dan je denkt. En wat denk je van suikerziekte? Medicijngebruik (er zijn meerdere, niet alleen prednison. Zo heb je anti-depressiva waar je van aankomt, middelen tegen astma die dikker maken. Ook zijn er talloze hormoonmedicijnen waardoor je veel aankomt, hierbij bedoel ik overigens niet de pil)? Er zijn zó ontzettend veel redenen om dikker te zijn. Tuurlijk zijn er ook veel mensen die niet gezond genoeg eten en te weinig bewegen. Maar te veel eten kan ook een ziekte zijn. Je hebt meerdere eetstoornissen die te maken hebben met te veel en te vet eten. Dat betekent dat iemand een geestelijke ziekte heeft en zoiets overwinnen is - net als bijvoorbeeld anorexia - ontzettend moeilijk. Ook kan het een verslaving zijn. Vet en suikers staan erom bekend een verslavende werking te hebben. Uit onderzoek is al meermaals gebleken dat eten de moeilijkste verslaving is om te overwinnen. Wanneer je bijvoorbeeld rookt, kun je alle sigaretten weggooien. Maar je kunt níet zonder eten, waardoor je constant wordt geconfronteerd met je verslaving.

En wie zegt dat mensen die dik zijn niks doen om af te vallen? Dik worden gebeurd niet in één dag, dus afvallen kost ook veel van je tijd.

Ik vind je post zo ontzettend naïef in zó veel opzichten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:48

Reesed schreef:
Ik. Al jaren. En ik loop ook al jaren bij een diëtiste, let op wat ik eet, wandel elke dag enorme stukken, snoep amper en kom toch aan. Dat is frustrerend, want mensen gaan er gewoon vanuit dat ik te veel eet. Ze zullen het nooit vragen, ze nemen gewoon aan. Hoe vaak ik al niet te horen heb gekregen dat ik 'helemaal niet zo veel eet'.
Je zegt: 'Iemand die eens schildklierziekte heeft waarbij hij snel aankomt; dan weet je dat je daar je eetgewoonte op moet aanpassen.' maar zo makkelijk is het helaas niet. Zelfs mét medicijngebruik moet ik er rekening mee houden dat ik NOOIT slank word.

En een schildklierafwijking komt vaker voor dan je denkt. En wat denk je van suikerziekte? Medicijngebruik (er zijn meerdere, niet alleen prednison. Zo heb je anti-depressiva waar je van aankomt, middelen tegen astma die dikker maken. Ook zijn er talloze hormoonmedicijnen waardoor je veel aankomt, hierbij bedoel ik overigens niet de pil)? Er zijn zó ontzettend veel redenen om dikker te zijn. Tuurlijk zijn er ook veel mensen die niet gezond genoeg eten en te weinig bewegen. Maar te veel eten kan ook een ziekte zijn. Je hebt meerdere eetstoornissen die te maken hebben met te veel en te vet eten. Dat betekent dat iemand een geestelijke ziekte heeft en zoiets overwinnen is - net als bijvoorbeeld anorexia - ontzettend moeilijk.

En wie zegt dat mensen die dik zijn niks doen om af te vallen? Dik worden gebeurd niet in één dag, dus afvallen kost ook veel van je tijd.

Ik vind je post zo ontzettend naïef in zó veel opzichten.

Er is niks naiefs aan, je moet beter lezen. Ik heb ook gezegd dat ik niet zeg dat mensen met medicijnen/ziekte oid leugenaars zijn.
Ik heb astma en ik ken de dikkermakende medicijnen ook wel.
Jij hebt de pech, dat je ondanks je vele inspanningen niet afvalt en nooit slank zal worden. Dat lijkt me heel naar en vooral vervelend voor jou.
Maar ik weet dat er HEEL VEEL -vooral vrouwen- zijn die een ziekte of medicijngebruik als excuus gebruiken.
Maar ik geloof niet dat je zwaar overgewicht hebt, je zult hoogstens iets te zwaar zijn... en je kunt je paardkeuze daar op aanpassen, zo kun je er ook rekening mee houden.

Reesed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:51

Ik ben 100+ kilo en rijd geen paard. Dat is niet 'iets' dikker. Ik ben echt véél te zwaar.

Het is echt niet zo makkelijk als het klinkt om af te vallen. En ook al is dat het wel: dan nog is het geen reden om bot te zijn naar mensen die overgewicht hebben. Dingen kunnen met tact worden gebracht. En mijn punt is ook dat opmerkingen over overgewicht of ondergewicht heel anders worden opgevat. Dat is echt een feit.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:53

Reesed schreef:

Ondergewicht is ook geen pretje, maar past wel véél meer in het huidige modebeeld, waardoor opmerkingen over het gewicht al veel minder snel als belediging worden gezien. Immers wil iedereen slank zijn, maar niemand wil dik zijn.

Je vergelijkt nu dus appels met peren. Dat werkt niet.

Dit slaat imo dus echt nergens op.
Wie bepaald hoe heftig het is voor iemand met ondergewicht om daar opmerkingen over te krijgen?
Ik kan er ook niks aan doen dat ik te dun ben en word ook constant beoordeeld.
Dat het meer in het huidige modebeeld past is bull-oliebol!
Ik kan er echt heel erg mee zitten als ik weer een sneer krijg omdat ik meer moet eten...wat ik al genoeg doe!

Reesed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:55

Tantesabien, ik zeg niet dat het geen pijn doet. Absoluut niet. Ik zeg ook 'in het algemeen' en zeg er ook bij dat ondergewicht geen pretje is.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:56

Het komt wel zo over alsof je zegt; het is minder erg te horen dat je te dun dan te dik bent....

Maar goed...we gaan een beetje offtopic geloof ik :P

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:58

Ik denk dat de redenen waarom iemand dik is geworden er niet toe doen... Resultaat blijft (hoe flauw het ook is) gewoon hetzelfde, en dat is dat paarden te zwaar belast worden. Als paardeneigenaar vind ik dat je, je dieren daarvoor moet behoeden.

En ik vind dat je dat een paard zelf ook niet aan moet willen doen als paardenliefhebber zijnde.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:59

Reesed schreef:
Zo heb je anti-depressiva waar je van aankomt, middelen tegen astma die dikker maken.

Die pillen maken niet dik. Antidepressiva kunnen je hongergevoel versterken, maar dit is over het algemeen een voorbijgaande bijwerking (zoals vrijwel alle bijwerkingen). Het is dus toch echt de persoon zelf die voor de gewichtstoename zorgt.

En geen enkele opmerking over je dikte/dunte is natuurlijk leuk. Ik was vroeger ook een echt skelet en werd daar ook regelmatig voor uitgemaakt. Ook niet leuk. Dat soort opmerkingen an sich zijn stom, voor zowel dunne als dikke mensen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:00

Reesed schreef:
Ik ben 100+ kilo en rijd geen paard. Dat is niet 'iets' dikker. Ik ben echt véél te zwaar.

Het is echt niet zo makkelijk als het klinkt om af te vallen. En ook al is dat het wel: dan nog is het geen reden om bot te zijn naar mensen die overgewicht hebben. Dingen kunnen met tact worden gebracht. En mijn punt is ook dat opmerkingen over overgewicht of ondergewicht heel anders worden opgevat. Dat is echt een feit.

Jij moet echt 2 posts van mij teruglezen... zucht.

En vervelend dat je veel te zwaar bent en daarom geen paard rijdt. Maar ik denk dat je 1 van de weinigen bent die met heel veel inspanningen toch nog te zwaar is.

Reesed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:05

Kijk eens op welke post ik reageer.

Daar worden twee opmerkingen tegenover elkaar gezet:
'Kijk eens uit dat je niet van het paard waait'
'pas op dat je paard niet door z'n rug zakt.'

Eerste opmerking is kwetsend, maar mijns inzien is het veel pijnlijker om te horen dat een paard door zijn rug zakt. Dat betekent namelijk dat er ook nog eens op het gevoel wordt gespeeld, omdat je een ander pijn doet. Daarbij mag je dus niet eens op het paard, wat dus al pijnlijk genoeg is. Moet het dan ook nog op zo'n manier worden gebracht?

Ik vind dat echt appels met peren vergelijken.

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:14

Een manegehouder mag zeggen dat hij/zij iemand te zwaar vindt voor 1 van zijn paarden, wel moet daarbij goed gekeken worden of het echt zichtbaar overgewicht is en of iemand toevallig niet op een groter/forser paard kan.
Maar wel met tact en respect, te zwaar klinkt al heel anders dan te dik.
Overigens vind ik iemand op een weegschaal zetten wel een beetje frustrerend en pijnlijk. Je kunt toch zien of iemand zichtbaar te zwaar voor een paard/pony is?
Ik ben niet dik en heb ook geen overgewicht, superslank ben ik niet (helaas trouwens ;) ) maar ik ga niet meer op D ponies rijden (mits het geen Haflinger betreft) of iele paarden van het merk Arabier bijvoorbeeld ;) Ik kijk wel uit!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:18

Zinia schreef:
Jij moet echt 2 posts van mij teruglezen... zucht.

En vervelend dat je veel te zwaar bent en daarom geen paard rijdt. Maar ik denk dat je 1 van de weinigen bent die met heel veel inspanningen toch nog te zwaar is.

Dit geloof ik eerlijk gezegd ook wel.

Als je niet door een medisch probleem overgewicht hebt dan is het niet moeilijk om er weer een hoop gewicht af te krijgen. Het is namelijk zo dat, hoe zwaarder je bent, hoe sneller de kilo's er weer afvallen. Je moet er alleen wel wat voor doen, en daar zit meestal het probleem..
(Want drie chocoladekoekjes en een halve zak chips naar binnen werken, en daarna ter compensatie drie kwartier op een loopband staan heeft dus geen zin.. Iets wat veel mensen doen. :+ )

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:23

petje af voor jouw manegehouder, die neemt zijn paarden serieus en laten we wel wezen, manegepaarden krijgen al genoeg voor hun kiezen, met die eeuwige rondjes in de binnenbak en mensen die het allemaal nog moeten leren, als daar ook nog overgewicht bijkomt vind ik het dus prima als ze ruiters weigert als deze overgewicht hebben.

Reesed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:28

@Zinia: daar zijn we het dus over eens. Dus die hele discussie was niet nodig ;-)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:20

JuliaMaria schreef:
Ik denk dat de redenen waarom iemand dik is geworden er niet toe doen... Resultaat blijft (hoe flauw het ook is) gewoon hetzelfde, en dat is dat paarden te zwaar belast worden. Als paardeneigenaar vind ik dat je, je dieren daarvoor moet behoeden.

En ik vind dat je dat een paard zelf ook niet aan moet willen doen als paardenliefhebber zijnde.

Precies! Hoe jammer het ook is, voor sommige mensen is paardrijden nu eenmaal geen optie.

Er zijn zat andere leuke dingen die je kan doen met paarden :) Maneges zouden daar trouwens ook wel meer aandacht aan mogen besteden..