Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Essie_Bokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:12

De inleiding van alweer zo'n manege ruiter klinkt niet zo aardig, ik denk dat de meeste hier op een manege zijn begonnen.
Ik ben het eens dat instructie heel belangrijk is.

De overstap van manegelessen naar een eigen (verzorg) paard is denk ik best groot.
Heel veel mensen hebben ook het gevoel niet om een paard op de juiste manier nageeflijk te rijden en als het dan niet lukt gaan ze er aan trekken.

Ik vind het een lastige discussie, wel een leuke discussie.

Wat vinden jullie van een paard rijden met een tideman?

Chaos

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:13

Wat vinden we van het rijden met thiedeman?
Wanneer rijden met een thiedeman?
Standaard bij lespony's?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:14

Adrija schreef:
labyrinth schreef:
Probleem ligt natuurlijk vooral bij mensen die uit gezinnen komen waar geen paard wordt gereden,
die hebben geen ouders die kunnen kiezen of een manege goed is, die hebben geen idee wat nageeflijk uberhaubt is, laat staan waar het goed uitgelegd wordt.

Dat zou dan echt van buitenaf geregeld moeten worden hoor, dat er hogere kwaliteitseisen worden gesteld aan het niveau van lesgeven.

Je zou denken dat het FNRS daar een rol in heeft. Maar die sterren zijn echt geen garantie >;)

Daar balen ze zelf ook van.
Ze waren geloof ik bezig om de controles op naleving van de regels te verbeteren. Maar wanneer dat nou daadwerkelijk gaat gebeuren kon die man mij niet vertellen. Hij hoopte iig op snelle verbetering. Ik ook. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 07:23

Inderdaad, leuk om een bord op je stal te hebben dat je bent goedgekeurd, maar hier is nog steeds een manege met geloof 4 sterren waar nog paarden in stands staan! En dat is niet de enige, geloof mij!
Wat betreft de handigheid van het rijden op verschillende paarden....tja, als al de paarden op dezelfde manier worden gereden denk ik dat je daar niet veel handiger van word.
Hier wisselen de pensionklanten regelmatig van paard, dat is echt leuk om te zien!
Ook de 1/2 pensionners zet ik af en toe op elkaars paarden. Het is meestal wel even zoeken waar het dan zit, maar eigenlijk kan iedereen elkaars paard wel rijden.
Leuk ook om te zien dat de "manege" ruiters nu bijna elk paard vw nw kunnen rijden en het gevoel krijgen van een paard dat over de rug loopt.
Ik kan daar dan echt van genieten als het goed gaat!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 07:25

ik heb hier inderdaad ook weleens een paar keer gewisseld met andere pensionklanten,was erg leuk

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 07:45

Ik denk dat je nu een beetje teveel alle maneges over een kamp aan het scheren bent. Dat in de houding trekken herken ik helemaal niet van de manege waar ik gereden heb.

Essie_Bokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:03

Je hebt altijd wel een paar manegeruiters die een paard of pony in de krul trekken, het is aan de instructrice om daar iets van te zeggen.
Manegepaarden- en pony die moeilijk nageeflijk te rijden zijn kun je een beetje helpen met een thiedeman.
Een thiedeman is vriendelijker dan een ruiter die onwijs zit te trekken.

Het zijn niet alleen manegeruiters die een paard in de krul trekken, ook mensen met een eigen paard kunnen er wat van...

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:13

Ja ervaring ;]
ik heb zelf ook 6 jaar op een manege gereden
en ik vraag me nog steeds af wat ik daar geleerd heb
ja leren zitten dat was het dan ook
nagefelijk rijden werd daar gedaan door te trekken, maar dat deed ik (achteraf gelukkig) niet omdat ik het zielig vond om het paard in de mond te trekken. Dus toen had ik sowieso het idee dat ik door iedereen werd aangekeken van oh die kan niet rijden, want haar paard loopt niet nagefelijk.
me hele houding heb ik me daar ook fout aangeleerd, ik stak mijn benen af, tenen naar buiten, handen niet goed. Gewoonweg omdat het me nooit verteld is hoe het wel moet.
Gelukkig heb ik nu sinds 2 jaar verzorgpaardjes. En krijg ik daar ook af en toe les. En ik heb daar al zoo veel meer geleerd.
Nee geen maneges meer voor mij.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:16

Tja, ik rij ookal 9 jaar op de manege..

Maar ik vind zelf dat ik toch wel kan rijden haha, heb een jong paard die nu 5 is opgeleid, rijden nu M1, me vorige pony die eigg niet normaal een B proef kon lopen (ook een manegepony) naar het M1 gereden, terwijl ze gewoon in de lessen liep.

Ik denk dat het erg verschilt per manege :j

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:42

Yvttheid schreef:
Ja ervaring ;]
ik heb zelf ook 6 jaar op een manege gereden
en ik vraag me nog steeds af wat ik daar geleerd heb
ja leren zitten dat was het dan ook
nagefelijk rijden werd daar gedaan door te trekken, maar dat deed ik (achteraf gelukkig) niet omdat ik het zielig vond om het paard in de mond te trekken. Dus toen had ik sowieso het idee dat ik door iedereen werd aangekeken van oh die kan niet rijden, want haar paard loopt niet nagefelijk.
me hele houding heb ik me daar ook fout aangeleerd, ik stak mijn benen af, tenen naar buiten, handen niet goed. Gewoonweg omdat het me nooit verteld is hoe het wel moet.
Gelukkig heb ik nu sinds 2 jaar verzorgpaardjes. En krijg ik daar ook af en toe les. En ik heb daar al zoo veel meer geleerd.
Nee geen maneges meer voor mij.

Als ik het zo lees, dan heb je gewoon pech gehad qua manege, want ik lees hier dingen, die wij op de manege echt wel leren.
Wij kregen op ons kop als we aan te teugels trekken.
Hoe we onze benen houden wordt ook goed opgeleid, ook als we ons been bv achter de singel moeten leggen voor een bepaalde oefeningen. :)
Gaat bij ons op de manege ook niet om het geld. Het belang van de paard heeft voorrang ;) En natuurlijk het veilig leren rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:46

Ik heb 8 jaar op maneges gereden en sinds een jaar ben ik 'manege-af'. Ik moet zeggen dat ik veel mensen overdreven vooroordelen vind hebben. De overstap was (in mijn geval) niet heel erg groot, behalve het gedoseerd hulpen geven (wat ook niet de schuld is van de manegeruiters, ieder paard raakt afgestompt als er veel mensen op rijden). Grootste opgave was mijn zit... 8 jaar moeite mee gehad, een paar maanden op particuliere paarden en ik zit nu vrij goed. Da's wel jammer..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:52

Ik heb nooit op een manege gereden. Had de luxe op een boerderij te zijn opgegroeid waar een paar pony's liepen. Daar heb ik het rijden op geleerd. Met behulp van familieleden. Daarna ging dit over naar de paarden.
Een vooroordeel wat ik van manegeruiters heb is dat ze vaak wat angstiger en voorzichtiger zijn en niet zoveel zijn gewend. Behalve op de manegepaarden zelf natuurlijk.
Maar zodra het geen manegepaard meer is, lijkt opeens alles wat men geleerd heeft, niet voldoende meer te zijn.
Dit is deels uit eigen ervaring wat ik heb meegemaakt, en deels misschien wel een verkeerd beeld van mij van manege ruiters.

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:04

Ik rij nu al 6 jaar op een manege...
Maar het begint echt zeer saai te worden, we leren echt niets meer :(
En nu zijn zelfs geen springlessen meer :'(
Maar gelukkig ga ik elk jaar 1 week (omdat het zéér duur is) op kamp bij Het Land Van Ny (in België).
En daar rij je met wilde paarden :) en dat is zeer heftig! Ik heb daar nog geen 1 dag geweest zonder iets te leren! Morge vertrek ik voor een week en ik ben zeer blij!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:07

met wilde paarden?wat apart!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:08

Vraag me af wat ik daarbij voor moet stellen?

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:18

Onbekende mensen op je wilde paarden zetten?
Klinkt in mijn oren niet als heel verantwoordelijk :?
Maar misschien zie ik het verkeerd.
Ga maar eens op zoek naar hun site denk ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:18

Liessie82 schreef:
Onbekende mensen op je wilde paarden zetten?
Klinkt in mijn oren niet als heel verantwoordelijk :?
Maar misschien zie ik het verkeerd.
Ga maar eens op zoek naar hun site denk ik....

:')
Ik denk dat ze bedoelt 'tussen de wilde paarden'...

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:19

de paarden zijn beleerd ; kennen het zadel , en halster (zonder bit want dat zijn de paarden niet gewend).
maar ze zijn zeer moeilijk te sturen en in de juiste gang te houden enzo...
ook doen de ze hier en daar een rodeootje.
dus zeker niet geschikt voor de beginende ruiters...
ik kan echt nog zoveel meer vertellen over de paarden daar ! maar dan schrijf ik beter en boek :)

ojaa voor de echt beginde ruiters zijn er ook rustige paarden hoor !! maar er loopt toch altijd iemand naast!!

@Liessie82 op de site kun je niets vinden over de paarden! vind ik zelf ook zeer stom!

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:24

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:27

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:00

Adrija schreef:
labyrinth schreef:
Probleem ligt natuurlijk vooral bij mensen die uit gezinnen komen waar geen paard wordt gereden,
die hebben geen ouders die kunnen kiezen of een manege goed is, die hebben geen idee wat nageeflijk uberhaubt is, laat staan waar het goed uitgelegd wordt.

Dat zou dan echt van buitenaf geregeld moeten worden hoor, dat er hogere kwaliteitseisen worden gesteld aan het niveau van lesgeven.

Je zou denken dat het FNRS daar een rol in heeft. Maar die sterren zijn echt geen garantie >;)

De FNRS heeft daar alleen een rol in wanneer deze manege zich aanmeld bij de FNRS.
Er zijn heel veel maneges die niet zijn aangesloten bij de FNRS

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:35

parador schreef:
Adrija schreef:

De FNRS heeft daar alleen een rol in wanneer deze manege zich aanmeld bij de FNRS.
Er zijn heel veel maneges die niet zijn aangesloten bij de FNRS

Ja en ik heb het juíst over sommige maneges die wel FNRS gecertificeerd zijn, maar m.i. toch onder maat presteren ;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:43

Dit heeft volgens mij niks met wel of niet aangesloten bij de FNRS te maken.
Ik heb 10 jaar op een 3 sterren FNRS manege gereden.
De basis de eerste twee jaar ging prima, daar had ik ook echt een leuke instructrice voor.
Vervolgens 6 jaar lang de basis blijven rijden bij verschillende instructrices, dat werd toch wel een beetje saai. Uiteindelijk in jaar 9 een super instructrice gehad die helaas alleen inval was. Zij heeft mij echt leren rijden op een eerlijke manier, eerst actie van achter, dan pas op correcte wijze oppakken van voren, sturen met je hele lichaam i.p.v. met je handen en het rechtrichten kwam ook serieus aan de orde. Kort nadat zij weer wegging ben ik er ook mee gestopt en heb ik me op verzorgpaarden en vervolgens een eigen paard gericht. Wat ging er een wereld voor me open zeg toen ik eenmaal een eigen paard had! Voor mij ook geen manege's meer.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:47

vroeger leerde ik ook, links trekken is links af rechts trekken rechts af,..

later kregen we een andere isntructrice, toen ik ook ouder was. daar heb ik wel veel beter bij leren rijden.`dan de eerste jaren van mijn 9 tot 11 e..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 07:23

Pumbaa_...het lijkt me onverantwoordelijk om kinderen ( want jij bent toch 12?) op onbeleerde paarden te zetten.
Ik denk dat deze paarden wel degelijk goed zijn beleerd, maar wat drukker zijn dan de manege paarden die je bent gewend.