Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:19

Zadels ophouden, oké.. maar singel dan niet zo strak houden en hoofdstel uit.
De manegepaarden die hier in stands staan, hebben het zéker niet slecht. Ze kunnen onbeperkt hooi eten, hun stal word gewoon iedere dag uitgemest, ze kunnen contact maken met andere paarden, liggen en achter zich kijken wat er gebeurt. En ze worden genoeg bereden, ieder paard op zijn niveau. En voor zover ik weet past ieder zadel, hoofdstel en halster.

Dus lang niet ieder paard op stal of in stands hebben het zo slecht.. Ja natuurlijk is het beter ze buiten te laten lopen maar die ruimte is er op sommige maneges nou eenmaal niet (en nee; dan ben ik er nog niet mee eens dat ze dan ook slecht behandeld worden maar dat paarden in stands staan of niet zo heel vaak buiten komen, wilt niet direct zeggen dat het een slechte stal is).

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:20

Dat bedoel ik. Je beschuldigd een stal van het in elkaar slaan van een paard, ik vind dat een groffe beschuldiging. Ik voor een kan niet begrijpen dat je toen niet daar en dan hierover een hele rel hebt gemaakt met de eigenaar van de stal, maar het wel even hier komt melden. getuigt van veel blabla en weinig wol!
Je had daar stampij moeten maken op dat moment, niet hier op bokt.
Als een paard gaat liggen met zadel op, heeft het paard weinig last van, de eigenaar van het zadel meer.

NachtlampjeJarig

Re: Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:23

ik was destijds 9 :) dan maak je geen stampij als je daar hebt leren rijden en over 5 minuutjes les hebt op je lievelingspaard.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:24

en dat maak je dan hier wel?

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:27

Nee, ik geef mijn mening en onderbouw die. En nu ben ik daarnaast bijna 7 jaar ouder, ben ik van meisje-die-van-dieren-houd-om-zichzelf-te-vermaken-ookal-heeft-dat-dier-daar-last-van naar meisje-die-van-dieren-houd-en-het-dier-voorop-zet gegroeid.
Vind het een beetje apart dat mensen verwachten dat een 9jarige tegen de strenge juf in zou durven gaan waar ze bang voor is :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:30

WissMiss schreef:
Zadels ophouden, oké.. maar singel dan niet zo strak houden en hoofdstel uit.
De manegepaarden die hier in stands staan, hebben het zéker niet slecht. Ze kunnen onbeperkt hooi eten, hun stal word gewoon iedere dag uitgemest, ze kunnen contact maken met andere paarden, liggen en achter zich kijken wat er gebeurt. En ze worden genoeg bereden, ieder paard op zijn niveau. En voor zover ik weet past ieder zadel, hoofdstel en halster.

Dus lang niet ieder paard op stal of in stands hebben het zo slecht.. Ja natuurlijk is het beter ze buiten te laten lopen maar die ruimte is er op sommige maneges nou eenmaal niet (en nee; dan ben ik er nog niet mee eens dat ze dan ook slecht behandeld worden maar dat paarden in stands staan of niet zo heel vaak buiten komen, wilt niet direct zeggen dat het een slechte stal is).

Ah manege Groot in Egmond zeker?

Het frustrerende is dat de pensionpaarden daar wél elke dag buiten komen in grote paddocks en de hardwerkende manegepaarden wordt dat niet gegund, zelfs niet een paar uurtjes 's avonds als d epaddocks al weer leeg zijn :(

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:31

Cookies schreef:
We staan niet voor niks in de top 10 van landen die niet goed zijn voor hun dieren. Afschuwelijk voor die paarden die helemaal niet naar buiten mogen en alleen maar even uit hun box komen om te werken. :n

is dat serieus zo :oo
nooit geweten :n

over die manege: bah, ja dat vind ik inderdaad zielig!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:38

Citaat:
Nee, ik geef mijn mening en onderbouw die. En nu ben ik daarnaast bijna 7 jaar ouder, ben ik van meisje-die-van-dieren-houd-om-zichzelf-te-vermaken-ookal-heeft-dat-dier-daar-last-van naar meisje-die-van-dieren-houd-en-het-dier-voorop-zet gegroeid.
Vind het een beetje apart dat mensen verwachten dat een 9jarige tegen de strenge juf in zou durven gaan waar ze bang voor is

Ik vind het appart dat iemand dit soort vuiligheid op het internet durft te verspreiden als vaak voorkomend terwijl het een incident is wat 7 jaar geleden ooit eens plaatsgevonden heeft.

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:48

Whoo hee doe niet zo ontzettend giftig zeg, ik vertel wat er gebeurd is en als dat jouw geliefde maneges in een negatief daglicht stelt is dat niet mijn schuld, het is gebeurt en dat is niet om te keren. Verder verlaat ik dit topic omdat ik geen zin heb om met zulke mensen in discussie te gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:49

Waarom zou je niets mogen zeggen over een bepaalde manege? De namen van de bedrijven staan er niet eens bij, al zou ik die op zich ook wel durven noemen. ;)
Ik weet dat ik niet de enige ben die deze 'vuiligheid' heeft over desbetreffende manege(s). Ik durf het gerust te zeggen in het gezicht van de eigenaar, hoor. ;)

Ik vind dat paarden houden een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee brengt. Een manege houden op te weinig grond, waar paarden amper tot geen ruimte hebben om paard te zijn, daar mag ik mijn mening over hebben. Mijn goed recht. Ik denk zomaar dat die mensen zelf dondersgoed weten dat ze niet ok bezig zijn. ;)
Een manege gaat over het algemeen (de goede bedrijven daargelaten) alleen maar om de commercie. Niet per definitie over het welzijn van paarden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:53

Dat snap ik. Ik heb niks met welke manege in Nederland te maken hoe dan ook, dus daar ligt het niet aan. Het ligt eraan dat jij hier een zware beschuldiging neerlegt welke de slechtheid van alle maneges in Nederland moet bevestigen op een enkel incident van 7 jaar geleden waar jij niks aan gedaan hebt. Dat is in mijn ogen niet correct. en dan heb ik het niet alleen over het feit dat je toen niet je mond opengetrokken heb maar ook over het feit dat jij hier beweerd dat dit gangbare zaken zijn voor alle maneges in Nederland. dat is gewoon fout, en zulke dingen mag je gewoon niet zeggen

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:55

ga ik toch nog 1 keer reageren:
ik citeer:
En ja, zúlke dingen gebeuren er dus in SOMMIGE maneges, dat vind ik onacceptabel en ik kots ze eigenlijk uit.

Edit: hiermee zeg ik dus niet dat alle maneges slecht zijn, maar ik zal er nooit vrijwillig verschijnen, bij welke maneges dan ook. Deze 2 maneges hebben voor mij iets duidelijk gemaakt wat ik niet opnieuw wil tegen komen.
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 15-05-11 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:56

@ twiggy, spui die vuiligheid dan, met naam en toenaam en de aanklachten die je ertegen hebt. Je hebt het over paarden die niet kunnen liggen. Ik zet daar absoluut mijn vraagtekens bij. Ik wil wel weten welke stal zijn paarden zo houd dat ze nooit kunnen liggen, want dat is wat jij beweerd.
of zitten hier alleen maar internet helden?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:56

Slofje schreef:
ga ik toch nog 1 keer reageren:
ik citeer:
En ja, zúlke dingen gebeuren er dus in SOMMIGE maneges, dat vind ik onacceptabel en ik kots ze eigenlijk uit.

dus je neemt je vorige posten terug?

je bent het dus met me eens dat dit soort dingen heel incidenteel op sommige maneges wel eens voor kan komen en dat het geen maatstaf is voor maneges an sich?

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:58

Nee, want daarin heb ik ook al gezegd dat het over die 2 maneges ging en ik daarin een mening heb gevormd. En van die maneges walg ik. Heb mijn vorige post aangepast trouwens.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:00

Slofje schreef:
Nee, want daarin heb ik ook al gezegd dat het over die 2 maneges ging en ik daarin een mening heb gevormd. En van die maneges walg ik. Heb mijn vorige post aangepast trouwens.

dus jouw ervaring van twee maneges is de ervaring die je hebt met maneges. Ik geloof dat er zo een 3000 zijn in Nederland alleen al. heel representatief, kan niet anders zeggen

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:01

Lees opnieuw en vorm eens een nieuwe gedachte vanuit een ander perspectief, denk daar over na en ga dan terug naar je eerste gedachte. Ergens tussen die 2 in ligt de mijne.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:04

ik ben bang van niet, die heb ik namelijk al geprobeerd. Ik heb geprobeerd om in jouw gedachtegang te komen. Maar jij hebt twee manege ervaringen waarvan een zo slecht dat je deze 7 jaar na dato nog op moet rakelen en daarmee alle maneges in kwaad daglicht wil stellen. nee, dat kan ik niet begrijpen, sorrie

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:33

Ik weet niet wat ik van deze discussie moet denken.
Er zijn maneges die wel op het welzijn van hun paarden letten, andere niet, of je hebt de extreme gevallen zoals van Slofje, die trouwens het goed recht heeft om dat verhaal hier te vertellen. Zeker nu het topic is afgedwaald naar het meer algemene "manegeleven."
Natuurlijk mag tjoppie ook een eigen mening hebben, maar het is denk ik niet moeilijk te begrijpen dat veel mensen slechte ervaringen hebben met maneges, en dat hier komen verkondigen. Ook spreekt tjoppie zichzelf schijnbaar tegen en ziet het standpunt van de anderen niet... Probeer het eens wat meer te begrijpen en wees wat minder hard, dan krijg je ook minde van die bijtende kritiek!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:10

Natuurlijk zijn er veel maneges waar je op- of aanmerkingen op kunt hebben.
Een manege is een bedrijf, waar geld verdiend moet worden. Maar een goede manege zorgt goed voor zijn paarden door o.a. goede huisvesting, goed voer, passend tuig, genoeg rust en beweging.
Door o.a. de welzijnswet zal het in de toekomst steeds beter gaan met het welzijn van paarden, ook met de paarden van particulieren, want daar komt ook paardenleed voor.
Waar ik mij aan stoor is, dat mensen een (negatieve) mening plaatsen over een manege, maar daar nooit komen of al jaren niet zijn geweest.
Maar ook als je 1 x per week op de manege komt, kan je niet altijd goed oordelen, hoe de paarden verzorgd/behandeld worden.
En niet te vergeten, de meeste bokkers hebben leren rijden/omgaan met pony's op de manege.
Als je daar iets hebt geleerd/gezien waarmee je het niet eens was, dan hoop ik dat je daar van hebt geleerd en het anders doet bij je eigen (verzorg)pony.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:17

Arabesk schreef:
Het frustrerende is dat de pensionpaarden daar wél elke dag buiten komen in grote paddocks en de hardwerkende manegepaarden wordt dat niet gegund, zelfs niet een paar uurtjes 's avonds als d epaddocks al weer leeg zijn :(

Voordat je de naam van een bedrijf schrijft, hoe zeker weet je dit? Hoe vaak kom je op dat bedrijf?

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:19

Electra63, daar heb je wel echt een punt. Er hangt echt een negatieve sfeer omtrent 'manege'. En ja, op manege's gaat het er soms slecht aan toe. Maar er zijn ook heus goede manege's!
En dat vind ik zo jammer, dat mensen soms niet verder kijken dan hun neus lang is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:30

Bij ons op de manege gaan alle paarden om 6 uur 's ochtends naar buiten.
Afhankelijk van de lessen worden de pony's er om ong. 15 uur uitgehaald (lessen beginnen om 16 uur), de paarden wat later. Na de lessen gaan sommigen terug naar de wei. Er zijn nl. ook dag/nachtweides (normaal wat later in het seizoen, nu door het warme weer eerder).
Zondags is sowieso een rustdag. Dus sommige pony's/paarden gaan zaterdagmorgen/middag al op de wei tot maandag 15 uur. Omdat er niet veel gras meer staat, is er ook onbeperkt hooi op de wei.
Maar onze manege heeft dan ook 13 ha grond., dus is het iets gemakkelijker om de paarden op de wei te zetten. De boxen zijn 3x3 en een paar iets kleiner en een paar iets groter.
Als deze boxen aangepast moeten worden naar 10 m3, is dat een grote investering, die wel terugverdiend moet kunnen worden.
Het is niet ideaal, er kunnen dingen beter, maar ik zie ook wel eens pony's/paarden bij particulieren/boeren staan, die het IMO niet ideaal hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:01

Electra, ik ben het helemaal met je eens en top dat ze bij jou op de manege er zo goed mee omgaan! Daar kunnen de maneges in mijn buurt nog een hoop van leren. ;)

Oh, en mocht iemand interesse hebben in de naam en toenaam van de manege(s) waar ik het over heb, PB me maar. Ik ga niet op internet namen noemen, aangezien dat gewoon niet netjes is en omdat dat ook jaren blijft staan. Niet omdat ik het niet durf, welnee, ik kom rustig voor mijn mening uit in het dagelijks leven. :j
Maar ik heb wel een hekel aan dat uitlokkende gedrag :+ . Ik KEN die maneges, ze bestaan al jaren. Ik zeg niet zomaar wat.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:57

Yontheke schreef:
Het is zielig dat manègepaarden niet in de weide kunnen. punt.
Het is nog zieliger dat de manègepaarden in stands staan. punt

Oeh als ik een slechte dag had gehad had ik hier zoooo fel bovenop gedoken! nu hou ik het op: wat een irritante manier van "discusieren" heb jij zeg.