Maneges voor mensen met overgewicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:40

Ik denk dat stuiterende broodplankjes ook niet gezond zijn voor
een paardenrug }>

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:41

lijkt me duidelijk dat geen enkel paard blij zou zijn met een gewicht van 100+ kilo op z'n rug, ongeacht hoe die ruiter rijdt of hoe gespierd het paard is. 100+ kilo is gewoon erg zwaar!

wat iemand anders ook al zei, dan zou je beter voor mennen kunnen kiezen. of vrijheidsdressuur, dat je het paard trucjes etc leert :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:43

lisa_pluisje schreef:
een paardenrug }>

Waarom is het wel in orde om smalle mensen belachelijk te maken met rare bijnamen?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:46

Citaat:
Citaat:
lisa_pluisje schreef:
een paardenrug

Waarom is het wel in orde om smalle mensen belachelijk te maken met rare bijnamen?

precies 8)7 , oh wee als er een vervelend woord over zwaardere mensen gezegd wordt.
En verder is het nog een kromme vergelijking ook. Wat als je als paard kan kiezen tussen een stuiterende broodplant, en een stuiterende .......... ( gelieve zelf in te vullen :+ )
?
Het is nl. echt niet zo dat alle zwaardere ruiters wel topruiters zijn, evenmin als alle smallere ruiter dat zijn!

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:53

Heb niet het hele topic doorgelezen maar wil er toch iets over kwijt..
Ik kan me ook niet voorstellen het goed is om een paard iedere dag te belasten met meer dan 100 kg maar er is wel een heel groot verschil tussen mensen met overgewicht die absoluut niet kunnen meekomen met het paard en dus veel bikken en mensen met overgewicht die hun balans goed vinden en het paard niet in de weg zitten...
Bij ons op stal zijn er ook meerdere (pensionklanten maar ook manege ruiters) die prima op hun paarden kunnen rijden, en ik ben er van overtuigd dat deze paarden niet meer last van hun ruiters hebben dan andere combinaties.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:58

Kom op he, zodra iemand van 100+ kg opstijgt belast diegene paard al ontzettend. Hoe strak moet dat zadel zitten dan? Ken je beperkingen zeg ik dan.
Ook vind ik dunne stuiterende mensen niet goed voor een paardenrug en moeten deze stuiterende mensen bij zichzelf te rade gaan en een paard er niet mee belasten. Het grappige is, ik zie ze ook niet zoveel. Het zit voor jezelf namelijk ook niet lekker als je zo dun bent en je zit te stuiteren.

kynshiri

Re: Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:07

als we spreken over een forser gebouwd iemand die echt goed rijdt tov een stuiterend pluimgewicht, dan gaat het idee dat het paard de forsere ruiter misschien liever heeft wel op waarschijnlijk. wanneer we over een ruitergewicht van honderd kilo of meer spreken, denk ik niet dat je dit nog kunt stellen. dat is hoe dan ook TE zwaar en je zult door je lichaamsbouw ook heel moeilijk nog een echte onafhankelijke zit kunnen bekomen. zeker voor een vrouw zijn bv de dijen dan vaak veel te zwaar om de benen correct te kunnen laten afhangen.
sorry en vervelend voor mensen die echt tegen wil en dank aankomen, maar het is een kwestie van verantwoordelijkheid nemen. ik houdt mijn conditie ook op peil en kan ook niet zomaar 10kg bijkomen en nog op mijn pony blijven rondrijden... actief grondwerken is minstens even goed voor de conditie (of je kunt het zeker even actief maken), dus je moet echt niet per se rijden om iets actief met paarden te kunnen doen.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:16

Dus nog steeds zou ts niet op een paard "mogen" gaan zitten als zij boven de 100 kilo zou zijn? Er is afgelopen week nog beladen topic geweest over een shire verhuurstal. Ts zou toch best op een bijv shire verhuurstal een uurtje kunnen rijden? Er is toch geen sprake van een manege met allemaal iel gebouwde niet geweldig bespierde paarden waar ts zou willen gaan rijden? Ts vraagt juist naar een stal/manege waar er paarden zijn die daar wel op gebouwd zijn. Ik denk eerlijk gezegt dat het woordje manege verkeerd is gevallen. Er wordt bij manege al een beeld bedacht van paarden die iedere dag het zelfde rondje moeten lopen met dan zwaardere mensen op hun rug die wellicht niet mee kunnen gaan met de bewegingen van een paard. Ik ben van mening dat er echt wel mogelijkheden zijn voor zwaardere mensen om van paarden te kunnen genieten ook op hun rug. Misschien een rare vergelijking maar aangezien er hier ook al eerder vergeleken word met gehandicapten, er zijn tegenwoordig al een hoop maneges waar gehandicapten ook de mogelijkheden krijgen om op een paardenrug te zitten.
Dit is in zekere zin ook een belasting voor een paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:24

juline schreef:
Er zijn tegenwoordig al een hoop maneges waar gehandicapten ook de mogelijkheden krijgen om op een paardenrug te zitten. Dit is in zekere zin ook een belasting voor een paard.

Dit is een redelijk extreme belasting voor het paard. Ik heb een aantal jaar mee geholpen en zag de paarden daar echt onder zwoegen. Natuurlijk niet bij mensen met 'enkel' een visuele beperking oid maar vooral bij rolstoelgebonden personen. Deze personen op deze stal waren gemiddeld ook een stuk zwaarder en konden moeilijk de beweging volgen. Zeker niet alle paarden accepteerden dit en probeerden van onder de ruiter/gewicht vandaan te 'vluchten' wat ze natuurlijk ongeschikt maakte.
Slechts een paar zwaardere KWPNers deden dit werk en zelfs die draafden absoluut niet graag aan.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:32

bij ons op de manege/ stal lopen meerdere forse mensen en ik heb niet het idee dat hun paarden het veel zwaarder hebben. Ik weeg zelf ook rond de 80 kilo en mijn paard is 4 jaar en 1,68.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:32

sja ik blijf van mening dat het dier er niet moet onder lijden dat jij wat 'voor je plezier' wilt doen. ik zou het enorm egoïstisch van mezelf vinden dat ik toch nog per se op een paard wil gaan zitten, terwijl ik er eigenlijk echt wel te zwaar voor ben.
als je op bokt een foto post van een grote meid van een jaar of 16 op een minishet die met der voeten over de grond sleept, dan krijg je heel bokt over je van 'o wat zielig' en dan aanvaardt ook niemand het argument dat het toch maar voor één keer voor het plezier van dat meisje is dat ze op dat ponietje gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:51

kynshiri schreef:
sja ik blijf van mening dat het dier er niet moet onder lijden dat jij wat 'voor je plezier' wilt doen. ik zou het enorm egoïstisch van mezelf vinden dat ik toch nog per se op een paard wil gaan zitten, terwijl ik er eigenlijk echt wel te zwaar voor ben.
als je op bokt een foto post van een grote meid van een jaar of 16 op een minishet die met der voeten over de grond sleept, dan krijg je heel bokt over je van 'o wat zielig' en dan aanvaardt ook niemand het argument dat het toch maar voor één keer voor het plezier van dat meisje is dat ze op dat ponietje gaat zitten.

Exactly.
5 kilo te zwaar op een shet en je bent een dierenmishandelaar.
Echter zosnel het over echt overgewicht gaat dan mag het opeens wel, en iedereen die nah ah zegt discrimineert :z

@claudianoa
Dan denk ik dat jij dat gewoon niet ziet. Ik zie paarden echt wel meer zwoegen onder echt forse mensen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:56

Even heel erg to the point, er wordt hier gevraagd naar een manege voor mensen met overgewicht..

Er wordt toch ook niet gevraagd in winkels of ze een trui met maatje 40 wat op kunnen rekken zodat ze toch een maatje 40 aankunnen?

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:03

Asyaa schreef:
@claudianoa
Dan denk ik dat jij dat gewoon niet ziet. Ik zie paarden echt wel meer zwoegen onder echt forse mensen.

We hebben het toevallig over dezelfde paarden (zelfde manege) en die paarden lijden naar mijn idee ook echt niet onder hun ruiters...

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:07

Dit is een discriminerend topic zeg. Je kunt best paardrijden met 100+ dat je niet op een iel gebouwd paardje moet gaan zitten weet iedereen met gezond verstand.
Is het ook niet zo dat eigenlijk ELK gewicht op een paard ongezond is voor het paard gewoon omdat het paard niet gebouwd is om mensen op zijn rug te dragen?
Ik denk dat paarden meer aankunnen dan wat sommige mensen hier laten uitschijnen. Ik denk dat het gewoon van paard tot paard afhangt van wat die aankan en dat je daar wel rekening mee moet houden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:11

ik wil niet vervelend zijn hoor, maar waarom zou je niet kunnen paardrijden als je 100KG+ bent?
die paarden houden dat echt wel, het zijn manege paarden die werken graag voor je!, gewoon eens gaan rondbellen, en hier en daar een bezoekje brengen, en evt een proef ritje maken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:14

Lauratje_88 schreef:
Dit is een discriminerend topic zeg. Je kunt best paardrijden met 100+ dat je niet op een iel gebouwd paardje moet gaan zitten weet iedereen met gezond verstand.
Is het ook niet zo dat eigenlijk ELK gewicht op een paard ongezond is voor het paard gewoon omdat het paard niet gebouwd is om mensen op zijn rug te dragen?
Ik denk dat paarden meer aankunnen dan wat sommige mensen hier laten uitschijnen. Ik denk dat het gewoon van paard tot paard afhangt van wat die aankan en dat je daar wel rekening mee moet houden.

Hoeveel tegenstrijdigheden kun je plaatsen in 1 post zeg? ELK gewicht in ongezond zeg jij, maar je kunt best paardrijden met 100+?

En leg mij nu eens haarfijn uit waarom dit een discriminerend topic is? Want hoe netjes je iets ook verwoord, hoeveel men ook weet van de exacte belastbaarheid van paarden uit onderzoeken... hoeveel men ook beweerd van paarden te houden: stellen dat een bepaald gewicht een overbelasting is, wordt gelijkgesteld aan discriminatie?
Daar wordt ik heel erg boos om, zeer onterecht!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:15

moelly schreef:
ik wil niet vervelend zijn hoor, maar waarom zou je niet kunnen paardrijden als je 100KG+ bent?
die paarden houden dat echt wel, het zijn manege paarden die werken graag voor je!, gewoon eens gaan rondbellen, en hier en daar een bezoekje brengen, en evt een proef ritje maken?

Is een manegepaard anders dan een regulier paard? Kan een manegepaard meet tillen omdat het bereidwilliger is te zwoegen omdat ie dat nu eenmaal moet?
Wat redeneren mensen toch kolderiek.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:16

ja de logica is ver te zoeken inmiddels. Gewoon doen joh, veel plezier en wat kan je dat manegepaard schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:20

Waarom is het discriminerend? Het gaat toch om feiten, je weegt iets of niet. Sommigen maken er hier iets discriminerends van.

Ik heb hier niemand dikzak of ander vervelend iets genoemd, maar schijnbaar mag je een dunnen ruiter wel voor vanalles uitmaken, is toch ook discrimineren.

Je kunt als 100+ wel redenen gaan verzinnen, waarom je wel op een paard mag gaan zitten, maar is het negen van de tien keer geen goedpraterij?
-Het paard is het enige wat men nog heeft.
-Ik kan er niets aan doen dat ik zo zwaar ben, ik ben ziek, wil je me mijn plezier ook nog ontnemen.
-Ik word gepest door de rest van de wereld en mijn paard beoordeeld me niet.
- Maar gehandicapten mogen ook.
-

Meerdere redenen worden aangedragen, maar in geen een reden heeft met het een paard te maken. Hoe en waarom men zwaar is doet er niet toe, je word hier niet aangevallen om je zwaar zijn, alleen wel om met dat gewicht op een paard te gaan zitten.
Daar kun je gewoon een discussie over voeren, zonder daarom gelijk op je gewicht aangesproken te worden of voelen.

@Ninx, een verschil tussen een manegepaard en regulier paard in deze discussie lijkt me dat een manegepaard meerdere zware ruiters per dag moet dragen, geoefend of niet geoefend en een regulier paard zijn eigenaar.

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:24

piezze schreef:
ja de logica is ver te zoeken inmiddels. Gewoon doen joh, veel plezier en wat kan je dat manegepaard schelen.

sarcastisch bedoeld neem ik aan?

ik denk dat je door deze uitspraken sommige mensen boos maakt, en al helemaal niemand er mee helpt...

tenzij het echt je mening is..

Anoniem

Sheila1404 schreef:
Asyaa schreef:
@claudianoa

We hebben het toevallig over dezelfde paarden (zelfde manege) en die paarden lijden naar mijn idee ook echt niet onder hun ruiters...

Ik heb het over wat ik in de buurt zie bij verschillende stallen, niet over jullie stal :)

Ninx

Voor het eerst vind ik het echt ontmoedigend, en maakt het me bijzonder kwaad, hoe 'doof' mensen kiezen te zijn voor redelijke argumenten.

Overgewicht is een ernstig, en veelal onderschat probleem. Ik twijfel niet aan de last die mensen ervan ondervinden, evenmin denk ik dat het eenvoudig om er iets aan te doen.
Maar er wordt lelijk gedaan over mensen met smal postuur en er worden bijzonder onredelijke dingen gezegd... ik vind dat echt stuitend. Ik begrijp wel dat de frustratie voor een deel spreekt... maar het is niet prettig.

100 kilo is niet een beetje te zwaar, evenmin betekent het dat je gezet bent, het is ernstig en gevaarlijk overgewicht. Noem het beestje bij de naam. Zoals 40 kilo een ernstig en levensgevaarlijk ondergewicht is.
Scherm niet met het feit dat iedereen maat 36 moet hebben. Ik schat zomaar dat iedereen die hier stelt dat 100 kilo te zwaar is, zelf misschien tussen maat 38 en 44 in zit.... Er zijn dus veel variabelen, en voor al die typen mensen zijn typen paarden te vinden.
Voor 100+ NIET....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:27

Sheila1404 schreef:
piezze schreef:

sarcastisch bedoeld neem ik aan?

ik denk dat je door deze uitspraken sommige mensen boos maakt, en al helemaal niemand er mee helpt...

tenzij het echt je mening is..

Je vergeet de stuiterende broodplankjes te noemen ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:33

Ja ieder mens heeft de plicht te doen wat hem/haar goeddunkt. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat iemand die zo zwaar is, het zelfs maar overweegt om op een paard te klimmen. Overtreffende trap is te stellen dat er maneges voor alleen zulke mensen moeten komen. Ik ben geen watje maar dit mag je geen paard aandoen. Sorry for saying it.