Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 01:31

lovekoos schreef:
jullie? ben tot nu toe de 1gste
ik vind dat ze fijn jureerd omdat.
- ze niet al te streng is
- ze tot nu toe de 1gste is die de hele proef aan het kijken was

Ken haar ook niet. Welke manege in Zoetermeer rij je?
En niet al te streng, tsja kan positief of negatief zijn. Kadopunten leer je ook niks van denk ik dan maar :D
En alle juryleden kijken hoor, de hele proef. Ookal denk je soms van niet ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 01:35

Lauraa__ schreef:
Er staat, enkele sprongen midden galop maar dan vraag ik me af waar ik die het beste kan doen zeg maar.

Daar waar je paard er klaar voor is, dat kan op elke gewenste plaats zijn, als het maar op de volte is, nette overgangen laten zien en hem niet de middengalop in jagen. Dan gaat hij wel sneller maar niet ruimer. Dus rustig voorbereiden en weer rustig terugnemen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 01:43

Bizzybijtje schreef:
Mag je nou wérkelijk een 3 geven als je niet precies op de AC-lijn binnenkomt (dus er net naast)? En verder wel alles goed doet? Want dat had ik 2 wedstrijden geleden, vond het wel erg overdreven om eerlijk te zijn :=

Hangt er helemaal vanaf hoe je de wending hebt ingezet, zat je op het goede been, waarom liep hij ernaast (te laat/vroeg weining ingezet, liep hij door je beenhulpen heen, niet gecorrigeerd enz enz).
Soms kunnen we niet alles wat misgaat in zo'n onderdeel op het protocol zetten en met een: naast de AClijn redden we het net (als je een niet al te snelle schrijver hebt).

Lijkt me best wel eens leuk om door een microfoon proeftechnisch commentaar te geven vanuit het juryoogpunt gezien. Denk dat zoiets heel verhelderend kan werken aangezien je alles hoort wat we eigenlijk op hádden willen schrijven maar wat niet past op het protocol :D.

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:43

Even een tip voor alle ruiters die hier hun vragen stellen: je kunt altijd vragen hoe wij er over denken, of hoe wij misschien (!) in een bepaalde situatie zouden hebben gehandeld. Echter, wij zullen elkaar in principe niet afvallen en zijn niet bij de betreffende situatie aanwezig geweest. Soms is wat de jury ziet net even anders dan hoe jij het voelt op het paard.
Wij kunnen hier hooguit aangeven, hoe wij eventueel zouden hebben gehandeld in een vergelijkbare situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:56

Vippie schreef:
Bizzybijtje schreef:
Mag je nou wérkelijk een 3 geven als je niet precies op de AC-lijn binnenkomt (dus er net naast)? En verder wel alles goed doet? Want dat had ik 2 wedstrijden geleden, vond het wel erg overdreven om eerlijk te zijn :=

Hangt er helemaal vanaf hoe je de wending hebt ingezet, zat je op het goede been, waarom liep hij ernaast (te laat/vroeg weining ingezet, liep hij door je beenhulpen heen, niet gecorrigeerd enz enz).
Soms kunnen we niet alles wat misgaat in zo'n onderdeel op het protocol zetten en met een: naast de AClijn redden we het net (als je een niet al te snelle schrijver hebt).

Lijkt me best wel eens leuk om door een microfoon proeftechnisch commentaar te geven vanuit het juryoogpunt gezien. Denk dat zoiets heel verhelderend kan werken aangezien je alles hoort wat we eigenlijk op hádden willen schrijven maar wat niet past op het protocol :D.

Ik had de wending net wat te vroeg ingezet :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 08:56

Daar zou ik (als dat het alleen maar was) hooguit een 5 voor geven maar nogmaals, wat Ilja000 ook al zegt, wij waren er niet bij. En er zal dan vast nog meer mis mee zijn geweest voor een 3 al heb je dat zelf waarschijnlijk niet door in het heetst van de strijd.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:14

Als je vragen hebt kun je het best even na het ontvangen van je protocol direct naar de jury lopen. Dat werkt het beste.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:00

soms vind ik het jammer dat het echt een jurysport is :P
ging paard vorige keer in z'n achteruit de proef door, leek geen enkel onderdeel ergens op, was hij dit keer heel braaf ten opzichte van vorige week (al wilde hij wel t zelfde geintje weer uithalen maar gelukkig had ik het dit keer redelijk op tijd door), onderdelen waren stuk netter, heb ik 193 dit keer, wat 6 punten meer is dan vorige week :P
(niet kwaad bedoeld, ik vond t gewoon een grappige situatie, het jury commentaar en punten waren absoluut correct)

nou vroeg ik me trouwens af, vorige week zat ik schijnbaar redelijk vaak op het dekje te meppen ipv op het paard, ik had nu een 100cm zweep omdat m'n 120 zweep gejat is, ik zei tegen de jury na de wedstrijd toen ze dus zei dat ik voornamelijk op t dekje zat te slaan dat ik normaal met een 120 zweep rij, waarop zij reageerde dat langer dan 100 cm niet mocht.
ik heb toen opgezocht, 100cm is maximaal voor pony's, 130cm voor paarden.
zouden jullie ook een opmerking maken (op protocol of tegen ruiter als die in de bak is) dat de zweep te lang is?
(ik rij op een arabiertje van 1.60m, dus het is wel echt een paard, al heb ik weleens op een protocol gekregen: "wat een leuke pony!")

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:15

Kimmikky, weet je zeker dat het een paard is?

Arabiertjes zijn doorgaans pony's en geen paarden.
wellicht is 1.60 dan ook te hoog geschat?

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:21

volgens z'n eigenaar is hij 1.60, neem aan dat t dan zo is, heb zelf er geen meetlat naast gehouden :=
ik ben niet veel groter en ik ben 1.64 :=

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:23

Eigenaren schatten hun eigen paard of pony doorgaans wat groter in dan in werkelijkheid is.

Plus dat arabieren qua bouw ook echt een pony zijn en dus geen paard..

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:26

ik neem aan dat stokmaat gewoon op papier staat? ik weet niet, tis niet mijn paard, tis m'n bijrijdpaard..

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:28

Ik heb een vraag! Hoe moet je precies een volte 15 meter en de rechts/links omkeert rijden? Volte 15 meter staat in het boek alleen bij E terwijl ik hem juist moet rijden bij A en C. rechts/linksomkeert wil ik weten hoe je die moet rijden bij de hoefslag, erop, er net naast?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:31

In paspoort staat niet altijd de hoogte.
Ejn voor fnrs heb je geen meetbewijs nodig.

15 meter is bij a en c dus 2,5 meter van de bakranden af, en 5 meter van X.

De bak is namelijk 20 x 40 , dus reken maar uit :)

Links of rechtsomkeert zijn lastiger uitleggen zo via internet, je rijd in principe eerst een halve volte halver baan, en gaat dan van de letter naar de volgende letter zeg maar :+ :D

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:39

tsja, dan weet ik het niet, hij zit in ieder geval niet ruim onder de 1.60 als ie kleiner is..
maar nou weet ik dus niet of ik nou wel of niet volgende keer een 120 zweep mee kan nemen... wat ik al zeg volgens z'n eigenaar is ie 1.60, want wat ze destijds tegen mij zei is dat ie even groot was als haar :=
kan een jury erover "zeuren" als ik dus wel een lange zweep meeneem? wat ik al zeg voor wat ik weet is ie dus gewoon 1.60 :=

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:48

Stef_Winston schreef:
Ik heb een vraag! Hoe moet je precies een volte 15 meter en de rechts/links omkeert rijden? Volte 15 meter staat in het boek alleen bij E terwijl ik hem juist moet rijden bij A en C. rechts/linksomkeert wil ik weten hoe je die moet rijden bij de hoefslag, erop, er net naast?

De korte zijde is 20 meter. Dus haal je daar aan beide zijkanten 2,5 meter af. Dan heb je daar al 15 meter. Verder rond rijden, dus zo'n 5 meter bij de X vandaan.

Linksomkeert begint met een halve kleine volte en dan een diagonale lijn. In principe niet de hoefslag volgen, want die gaat als het goed is netjes de hoek in.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:50

Kimmikky schreef:
tsja, dan weet ik het niet, hij zit in ieder geval niet ruim onder de 1.60 als ie kleiner is..
maar nou weet ik dus niet of ik nou wel of niet volgende keer een 120 zweep mee kan nemen... wat ik al zeg volgens z'n eigenaar is ie 1.60, want wat ze destijds tegen mij zei is dat ie even groot was als haar :=
kan een jury erover "zeuren" als ik dus wel een lange zweep meeneem? wat ik al zeg voor wat ik weet is ie dus gewoon 1.60 :=

Veel interessanter dan de lengte is de manier waarop je je zweep gebruikt. Ik zie heel vaak dat ruiters die hun zweep in dezelfde hand als de teugel vasthouden een rukje in de paardenmond meegeven. Als je het dekje raakt, of een kort zweepje hebt, of meer moet doen dan een licht attentieseintje geven met je zweep kun je het beste even je teugels in 1 hand vasthouden.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:54

Ilja000 schreef:
Stef_Winston schreef:

De korte zijde is 20 meter. Dus haal je daar aan beide zijkanten 2,5 meter af. Dan heb je daar al 15 meter. Verder rond rijden, dus zo'n 5 meter bij de X vandaan.

Linksomkeert begint met een halve kleine volte en dan een diagonale lijn. In principe niet de hoefslag volgen, want die gaat als het goed is netjes de hoek in.

Dus zegmaar niet zo diep de hoek in? Bij ons loopt de hoefslag niet zo diep door de hoek ;) Tenminste, het verschilt wel elke dag, maar meestal wordt de hoek door de meeste afgesneden.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:57

ik trek voor wat ik weet niet in z'n mond als ik rij :=
ik raak met een 100 zweep inderdaad het dekje, had dat probleem niet met m'n 120 zweep (maar die is gejat..), vaak helpt t al als ik m aantik, zonder hem serieus een lel te geven met die zweep (en dat is t enige waarvoor ik echt m'n teugel loslaat), als ik m serieus die lel geef gaat ie best hoog bokken namelijk en daar heb ik nie zo'n trek in :+

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:58

Stef_Winston schreef:
Ilja000 schreef:

Dus zegmaar niet zo diep de hoek in? Bij ons loopt de hoefslag niet zo diep door de hoek ;) Tenminste, het verschilt wel elke dag, maar meestal wordt de hoek door de meeste afgesneden.

voor wat ik weet moet je toch nooit met een volte de hoek in? :+

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:11

Stel je voor dat je tussen de M en de AC lijn een kleine volte gaat maken. Je begint bij de M, maakt een boog naar de AC lijn (dus niet door de hoek!) en vanaf daar (daar zit de letter G) ga je met een diagonale lijn naar de hoefslag terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:35

Ilja000 schreef:
Stel je voor dat je tussen de M en de AC lijn een kleine volte gaat maken. Je begint bij de M, maakt een boog naar de AC lijn (dus niet door de hoek!) en vanaf daar (daar zit de letter G) ga je met een diagonale lijn naar de hoefslag terug.

Een diagonale lijn in een volte? ligt het aan mij of is dat niet zo logisch?

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:36

klinkt als uitleg voor linksomkeert :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:37

Je moet je voorstellen. ;)
Je maakt hem dan af als links/rechts omkeert.

Denk tenminste dat ze dat bedoelt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:49

Het is nog steeds een antwoord op de laatste vraag uit onderstaand bericht. Dus... halve kleine volte (niet hoek in) gevolgd door diagonale lijn geeft links/rechtsomkeert (:)

Stef_Winston schreef: