'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:29

Sterker nog

ik vind dat manage ruiters soms nog beter kunnen rijden!
want mensen die niet meer op een manage rijden rijden altijd maar op 1 paard
dan kunnen ze daar misschien wel heel goed mee rijden
maar sommige pension ruiters kunnen totaal niet rijden op een ander paard
als manage ruiter rij je op alle soorten dus dan leer je pas echt rijden! (je hebt dan afwisseling van arabier tot shet en van shet tot draver en van draver tot trekpaard!)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:44

Wat ik vaak zie bij manegeruiters is dat ze leuk kunnen rijden, maar vaak niet meer dan de basis onder de knie hebben. In een manegeles van vaak minimaal 7 personen is er niet de tijd en de aandacht die nodig is om echt handig te worden met rijden. Het is een prima middel om de basis te leren, en om te leren rijden op verschillende paarden, maar daar houdt het voor de gemiddelde ruiter op.

Mensen die uit een manegeles komen, en dan een eigen- of verzorgpaard krijgen, weten vaak niet eens wat ze moeten doen zonder hulp van de instructrice. Als niemand ze verteld dat ze eens een figuurtje moeten rijden of van hand moeten veranderen, hoe vul je dan een uurtje rijden in?

Natuurlijk is het verkeerd om ze allemaal over een kam te scheren, er zullen heus ruiters tussen zitten die het wel allemaal willen leren of al kunnen, maar mijn ervaring is dat het gros van de manegeruiters leuke basisruiters zijn in de les, maar daarbuiten niet erg handig zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:46

Celeone schreef:
Snoevie schreef:
bah lekker arrogant zeg om over een andere pensionklant/ruiter te gaan zeggen: ze rijdt niet zoals wij

moet iedereen dan supergoed rijden?

Het ging om het standpunt dat manegeruiters niet slechter hoeven te zijn dan mensen met een eigen paard?

en..........?
het kwam ontzettend uit de hoogte over,vandaar dat ik er iets van zei

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:42

MisticRider schreef:
Sterker nog

ik vind dat manage ruiters soms nog beter kunnen rijden!
want mensen die niet meer op een manage rijden rijden altijd maar op 1 paard
dan kunnen ze daar misschien wel heel goed mee rijden
maar sommige pension ruiters kunnen totaal niet rijden op een ander paard
als manage ruiter rij je op alle soorten dus dan leer je pas echt rijden! (je hebt dan afwisseling van arabier tot shet en van shet tot draver en van draver tot trekpaard!)

En als dat ene paard nou toevallig eens een stuk moeilijker is dan gemiddeld manege paard?
Daarbij hoeft iemand met 1 paard maar 1 paard te rijden, en is er dus geen meerwaarde in meerdere paarden kunnen rijden.
Ik geloof best dat sommige pension ruiters zoals je zegt enkel op hun eigen beest rond kunnen sturen, maar ik vraag me af of die het in een manege les beter doen....

jolin

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:58

Zo te lezen valt er nog heel wat te leren voor de instructeurs, het gemiddelde niveau van manege ruiters zegt mi. ook wat over de manier van lesgeven op de meeste maneges. Geven de meesten niet af op de verkeerde partij?

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 01:50

Jolin, ik denk dat je hier als instructeur weinig aan kan veranderen. Je hebt lessen van minimaal 6 personen, en soms weleens lessen van 10 of zelfs 12. Je kunt zo moeilijk de aandacht verdelen als je zo'n volle les hebt.
Je hebt maar één paar ogen en ziet dus niet alle foutjes die de ruiters maken.
Plus je hebt te maken met mensen die veelal maar één keer in de week een uurtje komen rijden, hoeveel kun je zo iemand leren in een uur? Je kunt ze met een uur in de week niet zo snel en zo goed leren rijden als ze de rest van de week geen kans hebben om het geleerde te oefenen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 02:16

Er is 1 groot verschil: manegeruiters trainen zichzelf, priveruiters trainen hun paard ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 05:38

ik ben ook een priveruiter,maar ik werk ook heel hard aan mijzelf als ruiter,dus die vergelijking gaat ook niet helemaal op

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 06:30

SiCa schreef:
Jolin, ik denk dat je hier als instructeur weinig aan kan veranderen. Je hebt lessen van minimaal 6 personen, en soms weleens lessen van 10 of zelfs 12. Je kunt zo moeilijk de aandacht verdelen als je zo'n volle les hebt.
Je hebt maar één paar ogen en ziet dus niet alle foutjes die de ruiters maken.
Plus je hebt te maken met mensen die veelal maar één keer in de week een uurtje komen rijden, hoeveel kun je zo iemand leren in een uur? Je kunt ze met een uur in de week niet zo snel en zo goed leren rijden als ze de rest van de week geen kans hebben om het geleerde te oefenen.

Dus vind ik dat daar wat aan moet veranderen of wil men niet iedereen goed leren paardrijden. Als er te veel rijden in een les om overzicht te houden kan het misschien met een klantje minder. En waar gaat de aandacht naar uit in de les, ik denk dat een goede basis (zitten, zitten, zitten) best een tijdje mag duren. Tuurlijk willen ze leren galoperen(te snel)maar als instructeur geef je toch ook mee waar het echt om gaat?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:12

Tja deze discussie zal je altijd houden.

persoonlijk denk ik wel dat er een verschil is tussen de manier van rijden. Een manegepaard is nu eenmaal minder scherp aan de hulpen dan de meeste privepaarden.
Verder leer je als manegeruiter idd de basisprincipes, maar is vaak de overstap naar een privepaard heel wat anders.
Ook denk ik dat de klasseverdeling niet klopt op mening manege, je hebt beginnelingen, half gevorden en gevorderden. Dus een en twee haal je gemakkelijk, maar dan eens gevorderd blijven ze dus jaren in deze groep. Hier leren ze niets meer bij..

Enkele jaren geleden, zat een een collega student op manegelessen, dus zij was uiteraard geinteresseerd in mijn paarden. Dus zogezegd zo gedaan, komt ze op bezoek.
Dus ik enkele jonge paarden gereden en zij mocht dan op onze brave merrie.
Ten eerste ging dat opzadelen al niet het van het, zoals onderlegger strak erop, zadel hop erop, zonder echt te voelen of hij goed lag. Dan hoofdstel was ook een geschouwel enzo.
Dus ik had toen al zoiets van: "dat is dan 9 jaar ervaring??"

Vervolgens het rijden, opstappen was al een probleem, dus ff paard vastgehouden en duwtje.
Dan zat ze te stappen, wat op zich nog netjes ging. Draf was al wat dramatischer, met lichtrijden zonder echt te voelen. Dus geen besef van ritme, laat staan om nagevelijk te rijden.
Vervolgens wilde ze galopperen en toen ging het mis.
Dus eerste rondje ging goed, maar toen begon ze te knellen, waardoor dat paard enkel sneller ging, dus ik maar zeggen dat ze niet moest knellen, en haar stem moest gebruiken om ze terug tot rust te brengen. Echter begon ze te trekken, knijpen en te schreeuwen, en dus ja dat kon onze merrie ff niet verwerken, dus volgde er een stop, waardoor ze naar voren schoof, en als reacties bokte de merrie en ja daar ging ze.

Nu best wel grappig maar toen echt niet, ze had zichzelf flink bezeerd en ook de merrie was helemaal over de zeik.
Moet je weten dat er kinderen van 10 met haar reden, zonder ooit iets voorgehad te hebben. En ja dan sta je daar.

Dus ik wil niet afgeven op manegeruiters, maar echt leren rijden doe je niet op een manege. Waarmee ik niet wil zeggen dat alle pensionpaarden door goede ruiters gereden worden. Maar op een manege ben je een klant, een nummer. Als je ergens prive gaat lessen, heb je een persoonlijke focus en dat hoeft geneens op je eigen paard te zijn.

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:23

Manege ruiters hoeven niet slecht te zijn. Ik rij op een manege en heb daarnaast nog verzorgpaarden. Maar veel manegekinderen die trekken en zagen hun pony in de krul en dat wordt niet gecorrigeerd door de instructeur, dus ze blijven denken dat het zo moet. Ik vind het wel goed op onze manege dat je pas na een jaar mag galopperen zodat je eerst de stap en de draf een beetje onder controle hebt. Maar manegeruiters met een beetje hersens snappen wel dat een paard van trekken en zagen niet ontspant en aan de teugel gaat lopen.

Manege paarden zijn inderdaad minder aan de hulpen dan 'prive' paarden. Op manege paarden zitten allemaal kinderen die allemaal andere hulpen geven voor iets. Op een prive paard rijden toch meestal niet meer dan 2 mensen, dus die paarden zijn die hulpen die zij geven gewend, een manegepaard weet volgensmij na een tijdje echt niet meer wat nou de goede hulp zou moeten zijn voor links of rechts.
Laatst bijgewerkt door marloesXpaco op 18-05-09 07:28, in het totaal 2 keer bewerkt

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:24

Het zou al fijn zijn als iedereen paardaardig leerde rijden. Op welk niveau dan ook.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:29

Mij is op de manege uit mijn jeugd geleerd dat een paard geen fouten maakt, krijg je dus niet het goede antwoord dan stel je de vraag misschien verkeerd. Vond ik vroeger kolder onzin larie, het paard deed het gewoon niet goed, ahum, daar denk ik nu anders over :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:55

Jolin, dat is nu juist is wat steeds meer en meer waar bleek te zijn :j.

Maar voor de mensen die denken dat manegepaarden niet kunnen lopen: als je ze goed rijdt komen ook die paarden lekker aan het werk hoor en op een manege leer je o.a. om diverse paarden zo te rijden dat ze aan het eind van de les beter lopen dan in het begin.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:16

@lovely, maar is dat niet een beetje te rooskleurig?? :-)
Tuurlijk rijd je op manegepaarden veel verschillende types, maar geef toe ruitergevoel leer je er niet op.
Is ook logisch, daar dit paarden zijn om te leren hobbelen, dus betrouwbaarheid primeert. Liever een brave tamme, dan een hete knol.
Vroeger reden we met onze eigen ponies wel eens mee in de les, en gegarandeerd zorgde we voor vermaak, of liever leed onder de manegeruiters.
Als wij in het treintje moesten rijden, lees sukkelend volgen in overdreven traag ritme, geraakte die beesten snel verveeld. Waardoor ze wel eens capriolen verkochten en als gevolg de trein voor ons ontspoorde, en behalve een enkeling was het dan een slagveld. ;-) resultaat we werden vriendelijk, doch onmiddellijk verzocht om de piste te verlaten.

En dan moet je bedenken dat die beesten enkel van de hoefslag sprongen, en enkele misschien een bok gaf en we hier toch in de 'gevorderde' les zaten.
Leren rijden kan je niet in groep, je leert te snel verkeerde gewoontes aan, die niet gecorrigeerd worden in een groep.

Femkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:18

Ik ben het helemaal met je eens. Onzin dat mensen zeggen dat Manege ruiters niet goed kunnen rijden etc.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:28

Ik heb op 2 maneges gereden en heb pas echt leren rijden toen ik daar weg was. En dat kwam idd gewoon doordat er te weinig aandacht voor je is en dingen gewoon niet of verkeerd aangeleerd werden. Achterhand eronder? Nooit van gehoord. Buitenteugel rijden, idem. Ga zo maar door. Middendraf was daar ook gewoon even op de lange zijde versnellen... Ja, jammer. Dat zijn dingen die ik nu op mijn bijrijdpaard leer tijdens privelessen. Ik hou trouwens ook niet van lessen bij de rijclub, daar is 1 instructrice die wel haar voorkeuren heeft om aandacht aan te geven.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:33

manegepaarden minder scherp? Over generaliseren gesproken. Ik krijg zoooveel pensionpaarden onder mijn ass die zogenaamd zonder zanenhalsspoor niet KUNNEN lopen, afgestompt door hun eigenaar. En niets nageeflijk, nee in een kunstmatige krul, dat wel. Vaak hebben ze er dan ook een op maat gemaakt zadel bij, maar wel met een bontje en 2 dekjes eronder, aardoor het voor geen kant meer past. Tuurlijk werk ik met de probleemgevallen maar bedenk het zelf maar eens, bekijk de verhalen hier op bokt, kijk rond op een gemiddelde wedstrijd. (Net als dat gezwets; "mijn paard kan alleen door mij bereden worden".)

En zo zijn er manegepaarden die met een goed passend zadel lopen en waar tot op Z niveau heerlijk mee gereden kan worden. En waar er misschien wel met tien ruiters in een 20x40 bak word gereden, maar zonder sporen en hulpteugels, waar de kunde ophoud beginnen de hulpteugels, grappig dat er op onze manege welgeteld 1 paard stond met een martingaal. En de rest prima gereden kon worden door iedereen zonder poespas.

Juist Lovely, daar ga ik helemaal in mee.

@Jolin: Ik heb ook nog steeds de kreten in mijn hoofd van mijn manege-instructeurs van vroeger. Vooral; "voelen is rijden", "niet zeiken maar rijden" (durfde ik niet op een druk paard oid), "als je het niet meer weet, ogen dicht en diep ademhalen, het is NOOIT de schuld van je paard", "doe alsof de teugels van spinrag zijn, de draad mag niet breken" (nooit harder trekken dan nodig is en nooit de verbinding verbreken want een rukje breekt het spinrag, veren want spinrag is elastisch) etc etc etc.
Inmiddels zijn we 14 jaar verder en train ik bij verschillende instructeurs maar ik ben zo dankbaar voor die basis, en ik heb wel echt leren rijden op een manege. Vond alleen een eigen paard veel leuker, iedere dag met hem samen zijn enzo.

Wel jammer dat er ook veel slechte maneges zijn, want bij ons is vanaf les 1 nooit in een treintje gereden. Alleen de eerste paar lessen met naastloper. De paarden voor de gevorderde ruiters hadden allemaal minstens L dressuur of springen gelopen. Ik heb mijn ruitergevoel juist wel ontwikkeld op een manege, en ik durf voorzichtig te zeggen dat dat wel goed is gekomen.. Wij moesten juist wel de achterhand activeren, alles was van achter naar voren rijden. "de achterhand is de motor van je paard, start em eens!!"

@buick, sneu dat jullie je pony's niet in het gareel konden houden. En duidelijk in een verkeerde les geplaatst als je in een treintje moest rijden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:47

De basis, wat je dus op een manege leert, is toch ook het allerbelangrijkte? Op de basis kun je altijd terugvallen
En zoals Bonita_Bon het zegt, zo heb ik het ook geleerd en ik heb een geweldige tijd op de manege gehad.

Ik lees trouwens ook steeds dat manegepaarden zogenaamd sukkelige achter elkaar aan hobbelende paarden zijn maar ook daar heb ik op mijn manege nooit iets van vernomen. Er zaten dikke klieren tussen, er zaten topspringers en paarden tussen die toch prachtig dressuur oefeningen konden lopen. Voor bijna alle manegepaarden waar ik op heb gereden moest ik zelf keihard aan het werk, alles op precies de goede manier vragen anders deden ze het niet.

Ik ben wel van mening dat als je buiten de manege verzorgpaarden of een eigen paard krijgt je wel beter gaat rijden. Mits je les hebt.
Ik heb zelf nadat ik gestopt ben op de manege geen les gehad en dat was bijna direct te merken aan mijn houding.
Les is altijd belangrijk, zelfs met een eigen paard want je hebt nou niet eenmaal alles zelf in de gaten.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:50

Inderdaad Mistery, Ik zeg ook niet dat de manege een eindstation is, maar hier word er wel erg denegrerend over gedaan en daar ben ik het niet mee eens!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:55

@bonita_bon. Ik doe geen afbreuk aan maneges, zeker zijn ze voor mensen die geen historie met paarden hebben een eerste opstap.

Tuurlijk reden ze niet constant in een trein, maar geeft toe met 8 of 10 in een 20x40 baan, is vaak nog meer chaos.
Met onze ponies was niets mis hoor, maar als je steeds moet inhouden ontplofften die wel eens. Kan je nog liggen schakelen zoveel je wil, volte extra rijden enzo. Die beesten waren daar niet voor gemaakt. Als ze ons vanvoor zetten, dan gingen we te snel. In het midden dan kreeg je beesten in je nek en had je gegarandeerd rel met de achterbenen van twee van mijn toemalige ponies.
Verder hadden we in de winter weinig keuze in welke les we geplaatst werden. 4 ponies moesten gereden worden en maar 1 binnenpiste ;-) en sorry als kind van 10 gingen mijn ouders dan niet wachten tot na 22uur voor dat we dan mochten rijden.

Maar wederom als jij wel op zo een manege hebt leren rijden, heel goed voor jouw. Dan zullen wij net altijd heel wat anders gezien hebben (heb op verschillende maneges gestaan dus heel wat lessen afgezien vanuit de kantine of vanuit het gedeelt waar de pensionklanten mochten rijden)
tuurlijk zit er hier en daar wel eens iemand tussen, waarvan je van zegt die rijdt zeer netjes.
Maar bovenal blijf ik bij mijn standpunt dat goed rijden niets te maken heeft met een manege of eigen paard. Wel met de manier en individuele aanpak.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:58

Bla, dit topic kriebelt een beetje aan mij. Op het moment ben ik zelf ook een manegeruiter.
En ik denk een beetje van : Als je niet leert rijden op een manege, waar leer je dan rijden?
Vooral wanneer je geen mogelijkheid hebt om een eigen paard te kopen, en te onderhouden.

De manege vindt ik meer toegangelijker, dan gelijk een eigen paard kopen.

Ik kom uit een milieu waar geen paarden zijn, woon in een ruitjeshuis, en mijn hele familie heeft niks met paarden.
Hoe kom je dan in aanraking met de paardenwereld? Hoe leer je een beetje paardrijden? Ook al is het de basis.
Verder ben ik ook van mening dat je op een manege de basis leert, en jezelf traint.
Wanneer je een eigen paard hebt, train je beiden, de ruiter en het paard.

Achteraf, we zijn ooit ergens begonnen...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:05

@mistery, overdrijf je nu niet. Topspringers?! :-)
Afgedankte topspringers dan, echt hoor daaraan heeft een manege geen boodschap, noch het geld voor.
Tuurlijk zullen er wel eens leuke tussenzitten, maar klieren?
Degene die daar klieren, hebben alleen de boodschap nog niet begrepen. En is dat dan ruitergevoel ontwikkelen?
Paardrijden en kei hard aan het werk? Als het goed zit, is paardrijden een ontspanning en een plezier, en geen afmattend uurtje. Als dat wel zo is dan zit er iets verkeerd. Ik neem aan dat we hier toch over basis'sport' aan het spreken zijn. :-)

Maar wederom, je hebt evenveel ruiters met een eigen paard die die boodschap ook nog niet begrepen hebben hoor.
Paardrijden gaat over een goede basis en de rest volgt vanzelf. Die basis leer je op oa een goed leerpaard en met goede begeleiding. Tuurlijk hoe meer paarden je leert rijden hoe meer ruitergevoel je leert krijgen en je dus sneller adapteerd aan het paard dat je onder je hebt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:20

De paarden die op die manege goed konden springen waren getraint door de dochter van de eigenaar van de manege, uitgebracht op wedstrijden en als de klik er niet was werden ze verkocht aan de manege. Ook werden haar paarden gewoon wel eens gebruikt voor lessen. Dus ja topspringers durf ik ze wel te noemen :) Je moet het natuurlijk niet gaan vergelijken met de echte topspringpaarden.

En ja klieren ook nog. Manege paarden zijn niet anders dan privépaarden in mijn ogen. Ook manege paarden hebben karakter. Dus wat jij zegt dat ze de boodschap niet hebben begrepen is onzin. Tenminste, dat geldt niet altijd.. Net zoals dat je mensen niet allemaal over 1 kam kan scheren, kun je dat ook niet met manegepaarden.

In mijn lessen heb ik altijd wel hard gewerkt. Zag het niet alleen maar als een lolletje maar wou ook graag leren. Dus ja hard werken heb ik wel degelijk gedaan. Ik wil niet zeggen dat ik als een gek aan het zweten was van inspanning, maar mijn plezier zat in het leren paardrijden en daar deed ik dan ook moeite voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:24

Bulck, zoals jij het schetst herken ik het totaal niet. Hoe ga je een manege runnen met een stel slome duikelaars, hoe houd je die of 4 uur per dag aan de gang?
Bij ons hadden alle paarden papieren en ze waren ook nog eens spijkerhard. Er was er geen eentje sloom, je kan met slome paarden gewoon geen manegelessen doen, onmogelijk. Toen ik in de manege reed werd er bij ons in de les ook wel aan de paarden gewerkt hoor, niet alleen maar aan de ruiters.