Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:57

En hoe zit het eigenlijk met de kleur rijlaarzen/cap?
Mogen die wel bruin zijn? want heb namelijk de Mondoni Bath rijlaarzen gezien maar weet niet zeker of die wel mogen.

En is in alle F proeven wel bruin toegestaan of moet je vanaf een bepaalde F proef verplicht in het zwart??

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:56

Jahoor, bruin mag gewoon. :j Althans, van mij wel. :')

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:33

Van mij mag bruin ook gewoon.

lucky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:39

Ik rij nu in de F9 en heb de stempels voor de F10 al twijfel ik nog om over te stappen. Ik heb daarom de F9 nog maar een keer gereden op een paard die niet vaak door mensen nagevelijk wordt gereden laat staan dat hij al echt in oprichting kan lopen het is ook nog eens een langgelijnt paard. Voor mij gevoel was het een nette voldoende proef met constante verbinding en rij altijd netjes op de letters en hoeken en daar waren de toeschouwers het mee eens. Ik kreeg als commentaar dat ik hem meer in oprichting moest rijden en de teugels minstens 10cm korter moest nemen wat in mijn ogen als resultaat geeft dat hij geforceerd in de krul moet lopen! Ik weet natuurlijk dat jullie er niet bij waren en dus niet kunnen oordelen, maar nu ik in de hogere proeven kom en we eigenlijk maar 1 of 2 paarden hebben die daar geschikt voor zijn en niet iedereen daar dus op kan rij ik vaak op de paardjes die moeite hebben om te ontspannen tijdens de proef en over de rug van voor naar achter gaan lopen. Ik heb steeds meer het idee als of er gejureerd wordt als of het je eigen paard/pony is? Wij hebben veelal dezelfde jury, maar wisseld ook wel. Wat denken jullie ervan of wat zouden jullie mij evt. adviseren?
Zou ik ook op een andere manege evt. een keer kunnen en mogen starten?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:45

Stond er echt op je protocol dat je je paard meer in de oprichting moest rijden? Teugels een stuk korter zou best kunnen,maar oprichting is pas aan de orde in het M1 ofzo

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:51

Als ik het zo lees haal je een aantal termen door elkaar. Constante verbinding, in de krul en oprichting zijn heel verschillende termen. In de F9 gaat het met name om de constante verbinding, hoewel nageeflijkheid wel positief beloond wordt, maar het ontbreken ervan niet afgestraft. Vanaf de F12 is nageeflijkheid een ' must' om je pp te halen.

Er wordt niet gejureerd alsof het eigen paarden zijn. Niet elk eigen paard is Salinero en niet elk manegepaard is een houten klaas. Wel is er een stijgende lijn wat moeilijkheid betreft in de proeven en die wordt beoordeeld. De proeven zijn tenslotte onderdeel van het opleidingstraject. De F13 t/m F20 zijn zeker niet haalbaar voor elke manegeruiter en ook niet voor elk manegepaard.

lucky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:11

Ik denk dat ik mn verhaaltje er een beetje krom heb neer gezet :+ want weet heel goed wat de termen afzonderlijk betekenen sorry daarvoor :o
Hij liep zelfs mooi ontspannen van achter naar voor over de rug nagevelijk alleen niet opgericht, omdat dat paard dat helemaal niet kan!
Het komt er dus eigenlijk op neer dat als ik mijn pnt wil blijven halen en dus verder wil komen ik gewoon op 1 van de 2 paarden moet gaan rijden die dat aan kunnen. Kortom er moeten meer paarden naar dat niveau toe worden gereden en of er bij komen :D
Oke, maar vraag me soms af in hoe vere er rekening wordt gehouden met wat paarden en pony's wel en niet kunnen rijtechnisch. Kan dat bijvoorbeeld ook aangegeven worden vooraf bij de jury?

In ieder geval al super bedankt voor je reactie :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:18

Er wordt tot op zekere hoogte rekening gehouden met de paarden en pony's. Daarom zijn de proeven tot en met F12 er ook. En wordt er met name gekeken naar de hulpen die de ruiter geeft. Echter... op een gegeven moment kom je wel op een niveau dat niet voor elke ruiter of elk paard haalbaar is.
In de lage proeven houden we bijv. echt wel rekening met die pony die niet in de linkergalop gaat. Moet de ruiter wel een keer terugnemen en opnieuw aanspringen, maar als ie dan nog verkeerd zit en de hulpen correct gegeven zijn wordt dat geen onvoldoende.
Staat tegenover dat vanaf de F12 nageeflijkheid verplicht is. Punt. Je zit dan al een heel eind verder in het opleidingstraject. Dat vraagt meer van de ruiter, maar ook meer van de paarden. Niet elk bedrijf beschikt over paarden die dat aankunnen. Voor die ruiters is dat heel jammer. Er zijn ook maneges waar lespaarden op Z niveau lopen. Maar als je bijv. naar de F20 kijkt, dan heb je gewoon een paard (en ruiter!) nodig die nageeflijk kan lopen, anders kan ie de gevraagde oefeningen nooit correct uitvoeren. Lengtebuiging is dan ook geen overbodige luxe bijvoorbeeld. Dus ja, hogere proeven vragen meer van paard en ruiter.

lucky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:26

Je verhaal is me heel erg duidelijk dank je wel!
Alleen rest mij nog de vraag of ik bij een andere manege een F proef mag starten?
Rij namelijk af en toe voor de fun wel eens op een andere manege waar wat meer paarden zijn die de F12 of hoger aan zouden kunnen vandaar

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:32

16 juli is de 3de fnrs proef en ik deed de eerste keer mee en nu ook weer en had vorige keer 218 punten en dus een pp ! ;D Maar ik doe 16 juli dus ook weer mee en waar letten ze het meeste op?

'xx

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:33

lucky84 schreef:
Alleen rest mij nog de vraag of ik bij een andere manege een F proef mag starten?
Rij namelijk af en toe voor de fun wel eens op een andere manege waar wat meer paarden zijn die de F12 of hoger aan zouden kunnen vandaar

Als de andere manege daarmee akkoord gaat, mag je natuurlijk ook ergens anders starten. Succes!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:34

IloveNikitaa schreef:
16 juli is de 3de fnrs proef en ik deed de eerste keer mee en nu ook weer en had vorige keer 218 punten en dus een pp ! ;D Maar ik doe 16 juli dus ook weer mee en waar letten ze het meeste op?

'xx

Houding, zit, netjes op de letter, correct contact met de mond van het paard, op het goede been lichtrijden.

lucky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:37

Ilja000 schreef:
lucky84 schreef:

Als de andere manege daarmee akkoord gaat, mag je natuurlijk ook ergens anders starten. Succes!

Oke weet ik dat! Ik ga mn best doen :D haha.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:26

Ilja000 schreef:
IloveNikitaa schreef:

'xx

Houding, zit, netjes op de letter, correct contact met de mond van het paard, op het goede been lichtrijden.

Okee, dankjewel!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:49

Op mijn blaadje van de zitcompetitie stond (was overigens wel door): Zachter neerkomen in het zadel bij lichtrijden. Hoe voorkom je dat je hard neerkomt in het zadel?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:53

Vormspanning, controle over je lichaam. Wellicht beter het ritme van de draf volgen, timing. Kunnen allemaal opties zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:43

Ilja000 schreef:
Vormspanning, controle over je lichaam. Wellicht beter het ritme van de draf volgen, timing. Kunnen allemaal opties zijn.

Als die voor mij was: Hoe voorkom je die dingen dan? Ik weet eigenlijk niet hoe ik zacht in het zadel moet neerkomen. Ik probeer het wel, alleen vaak plof ik dan juist nog harder neer.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:02

Hallo allemaal,
ik heb een vraag (of eigenlijk twee)
ik heb al heel lang last van dat mijn voeten naar buiten gaan staan (de zogenaamde ) kapstokken. Alleen als ik ze naar binnen draai (en dan echt naar binnen) krijg ik enorme kramp... heeft iemand een idee van een oplossing? Enige probleem is dat mijn enkelbanden heel slap zijn, al weet ik niet of dat er iets mee te maken heeft..

En als tweede; mijn schouders. Mijn schouders staan standaard naar voren, ook als ik bijvoorbeeld in de stad loop ofzo. Volgens mijn fysiotherapeut komt dit doordat mijn schoudersbladspieren (geloof ik) opgerekt zijn met als oorzaak dat ik een tijdje op krukken heb gelopen en ze toen verkeerd gebruikt heb. In een proefje wordt je hier (natuurlijk) op beoordeeld. Heeft iemand een idee hoe ik mijn schouders weer recht kan krijgen?

Dankjulliewel voor het lezen van mijn vragen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:34

LovesKim schreef:
Ilja000 schreef:

Als die voor mij was: Hoe voorkom je die dingen dan? Ik weet eigenlijk niet hoe ik zacht in het zadel moet neerkomen. Ik probeer het wel, alleen vaak plof ik dan juist nog harder neer.

Vaak helpt het al om tijdens het lichtrijden wat langzamer te bewegen, waardoor je minder hoog uit het zadel komt. Je hoeft niet helemaal recht te staan, een klein stukje uit het zadel is ook goed.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:56

LovesKim schreef:
Ilja000 schreef:

Tja, ik ben bang dat dat een kwestie van uren maken is. Lessen volgen. Oefenen, oefenen, oefenen...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:58

CRos95 schreef:
Hallo allemaal,
ik heb een vraag (of eigenlijk twee)
ik heb al heel lang last van dat mijn voeten naar buiten gaan staan (de zogenaamde ) kapstokken. Alleen als ik ze naar binnen draai (en dan echt naar binnen) krijg ik enorme kramp... heeft iemand een idee van een oplossing? Enige probleem is dat mijn enkelbanden heel slap zijn, al weet ik niet of dat er iets mee te maken heeft..

En als tweede; mijn schouders. Mijn schouders staan standaard naar voren, ook als ik bijvoorbeeld in de stad loop ofzo. Volgens mijn fysiotherapeut komt dit doordat mijn schoudersbladspieren (geloof ik) opgerekt zijn met als oorzaak dat ik een tijdje op krukken heb gelopen en ze toen verkeerd gebruikt heb. In een proefje wordt je hier (natuurlijk) op beoordeeld. Heeft iemand een idee hoe ik mijn schouders weer recht kan krijgen?

Dankjulliewel voor het lezen van mijn vragen! :)

Laat eerst eens door je instructie bekijken wat de oorzaak is dat je voeten naar buiten staan. De oorzaak kan bijv. ook heel goed bij je rug oid liggen.

Wat het tweede betreft: ooit geleerd van een fysiotherapeut: je schouders laag en bij elkaar trekken en dan weer ontspannen. Dat voel je als het goed is net boven je behabandje.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:02

Oké, bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:53

Heb vandaag voor 'n eerst F6 proefje gereden, dat werd bij ons voor 't eerst georganiseerd op stal en vond 't leuk om ook mee te doen. Ook met zeer goed resultaat geëindigd 1e met 233 punten :D Was 'n erg leuke dag!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-11 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:53

Gefeliciteerd! Dat is een mooie score. :)

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:52

Ik weet niet zeker of dit gaat over een KNHS wedstrijd.
Maar over twee weken rij ik een wedstrijd met mijn leasepaard georganiseerd door de stal.
Mijn vraag is mag je dan met stiek rijden?