Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:40

Het paard komt meer op de achterhand, zodat het aan de voorkant meer kan strekken (overigens ook met de achterbenen). Vergelijk het maar met stappen die jij als mens zet: in een slentertempo zet je je voeten niet zo heel ver weg. In een wandeltempo zet je je voeten iets verder weg (worden je passen wat ruimer) etc. Uitgestrekte draf is het maximale dat een paard in draf kan.

lautje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:44

Oke heel erg bedankt ! :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:12

SimoneDV schreef:
ik heb vanmorgen voor het eerst F6 gedaan, en ze was eindelijk BRAAF :D Niet geraced enzo :)

Wel een beetje stom dat de prijs uitreiking pas rond half 5 komt, ben nu dus gewoon naar huis gegaan, ga niet 5 uur op de manege wachten pff, waren nog mensen eerder dan ik dus moet je nagaan.

Leuk hoor voor de organisatie als iedereen naar huis gaat! Het is voor de andere deelnemers ook wel leuk als er mensen zijn die naar ze kijken (kun je nog wat van leren ook).

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:15

Ilja000 schreef:
Je kunt instromen tot S60. Dat mag de instructeur bepalen. Je kunt, afhankelijk van het aantal behaalde punten, 2 promotiepunten halen per parcours.
Het is inderdaad een heel parcours, zonder de dressuur er om heen. Ruiter wordt beoordeeld op houding, zit, rijden voor, tijdens en na de sprong etc.
Voordeel voor de ondernemer is dat je met deze mogelijkheid veel meer starts per dag aan bod kunt laten komen.

O, dat is interessant. Ik dacht dat je bij 30 cm moest beginnen (tot grote ergenis van mijn dochter).

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:17

Marie111 schreef:
SimoneDV schreef:
ik heb vanmorgen voor het eerst F6 gedaan, en ze was eindelijk BRAAF :D Niet geraced enzo :)

Wel een beetje stom dat de prijs uitreiking pas rond half 5 komt, ben nu dus gewoon naar huis gegaan, ga niet 5 uur op de manege wachten pff, waren nog mensen eerder dan ik dus moet je nagaan.

Leuk hoor voor de organisatie als iedereen naar huis gaat! Het is voor de andere deelnemers ook wel leuk als er mensen zijn die naar ze kijken (kun je nog wat van leren ook).

ik ben gewoon weer terug gekomen hoor?

En die andere deelnemers hadden hun eigen vader moeder en weet ik het die dan kwamen kijken.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:23

Ik heb er een die wacht nooit op de prijsuitreiking al start ze als laatste van de groep.

Dat vind ik vervelender dan iemand die 5 uur moet wachten en dan even naar huis gaat. En weer terugkomt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:24

Bij de meeste bedrijven waar ik kom doen ze halverwege een prijsuitreiking omdat ze dus zoveel starts hebben. Dan zijn bijvoorbeeld de lage proeven eerst en die krijgen hun uitreiking gelijk daarna en dan starten de hogere proeven.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:27

Bellatrix schreef:
Bij de meeste bedrijven waar ik kom doen ze halverwege een prijsuitreiking omdat ze dus zoveel starts hebben. Dan zijn bijvoorbeeld de lage proeven eerst en die krijgen hun uitreiking gelijk daarna en dan starten de hogere proeven.

dat deden ze ook, maar alle "eigen paarden" (ik deed mee met mn verzorgpaard) van de hele dag die doen ze tegenwoordig apart, dus dan moet je de hele dag wachten. De rest kreeg wel halverwege al een prijsuitreiking.

maar ze missen mij daar echt niet hoor als ik naar huis ga en dan weer terug kom :P

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:51

Bellatrix schreef:

Ik doe bij de fnrs ca 30 minuten na de laatste start van een cat de prijsuitreiking eruit.
Dan hoef je niet zo heel lang te wachten maar worden de pony's wel netjes naverzorgd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 06:50

ik zou het ook hinderlijk vinden als ik 5 uur moest wachten,ik zou dan ook wel even naar huis gaan.

gelukkig doen ze dat hier anders,idd na elke categorie de prijsuitrijking.

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 06:59

Hee,
Me vriendin die reed de F6 en de F7 op een paard wat bijna altijd met bijzet moet lopen.
En toen had ze aan een instructrice gevraagd of ze gewoon met die bijzetten de proef mogt rijden en die zijden van wel, maar toen ze de wedstrijdbaan in ging moest ze van de jury der bijzets afdoen.
alleen loopt dat paard dan nogal met z'n hoofd in de lucht en is die moeilijk te sturen.
Nu had ze die beide proeven niet gehaald.
Maar ze wilt graag nog een keer proberen op dat paard wedstrijd te rijden want ze vindt hem heel erg leuk maar nu vroegen we ons af of het met bijzet gewoon kan..?
K heb al heel het handboek en op internet doorgezocht maar er staat overal dat je alleen vanaf de f12 nog maar met een martingaal mag rijden maar niks of je daarvoor gewoon met bijzet mag rijde...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:02

ja bijzets mogen wel gewoon,idd vanaf F12 alleen martingaal.

wat gaf de jury als reden dat ze afmoesten?

en als je paard met zijn hoofd erg in de lucht loopt,is het aan de ruiter daar netjes en correct mee om te gaan.

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:09

Snoevie schreef:
ja bijzets mogen wel gewoon,idd vanaf F12 alleen martingaal.

wat gaf de jury als reden dat ze afmoesten?

en als je paard met zijn hoofd erg in de lucht loopt,is het aan de ruiter daar netjes en correct mee om te gaan.

Ja dat d8 ik dus ook..

Ze zeide dat ze neit van martingalen hielden..

Ja dat klopt maar dan heb je meestal ook al ingereden der mee nu was het ze had ingereden met bijzet en ze komt in de ring en dan moeten die bijzets af en dan gelijk je proefrijden terwijl het paard dan nog niet helemaal lekker liep...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:15

beetje vreemd verhaal,je zegt dat het om bijzets gaat en de jury zegt dat ze niet van martingalen houdt?

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:28

Snoevie schreef:
beetje vreemd verhaal,je zegt dat het om bijzets gaat en de jury zegt dat ze niet van martingalen houdt?

Grapje woordfoutje xD
Ik ben Blond:$

Maar het gaat om bijzets xD
en ze hielde dus neit van bijzets xD

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:56

Is altijd lastig te beoordelen vanaf de pc. Ik heb ook wel eens gehad dat een heel oud ponietje met hele strakke bijzets liep. Was ik ook niet zo blij mee, het moet wel paardvriendelijk zijn. Maar de manegehouder beweerde dat de pony er anders hard vandoor ging en de kindjes eraf vielen. Ik vond het moeilijk te geloven, maar de reglementen zeggen dat de manegehouder hier de baas over is.

Ik vind wel dat de jury dan mag zeggen dat de bijzet wat losser moet, maar hij mag er in mijn ogen wel om blijven.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:18

F6 en F7 op één dag? Mag dat?

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:27

Marie111 schreef:

Nee 2 verschillende wedstrijden maar beide zelfde geval ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:32

Marie111 schreef:

Daar is niet zomaar een ja of nee op te zeggen. Haal je dan bij die F6 meteen je diploma, of ga je voor je eerste pp? Vindt het organiserende bedrijf het goed als je 2 keer start?
Het is vanuit de FNRS niet de intentie om 2 keer te starten, maar ik weet dat het in de praktijk wel voorkomt.

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:57

Ilja000 schreef:
Marie111 schreef:

Daar is niet zomaar een ja of nee op te zeggen. Haal je dan bij die F6 meteen je diploma, of ga je voor je eerste pp? Vindt het organiserende bedrijf het goed als je 2 keer start?
Het is vanuit de FNRS niet de intentie om 2 keer te starten, maar ik weet dat het in de praktijk wel voorkomt.

ik start trouwens ook zo vaak 2x maar dan meestal 2x dezelfde proef omdat we zovel pp moete hebbe om door te moge xD

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:59

huh kan dat gewoon?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 05:22

Ik heb het ook gedaan hoor. :j Op sommige maneges mag dat. Ik had ook 5 pp's nodig om door te gaan dus ik mocht ook 2x starten.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:15

Bij ons mogen paarden die een stiek nodig hebben hem alleen om t/m F6 daarna ook niet meer.

En voor de uitslag categorie.. dat is bij ons na iedere volgende klasse. Dus je eigen groep is klaar, dan komt er bijv een groep van 9x een F4 ofzo dan is daarna jouw uitreiking.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:47

esther1o1 schreef:
Hee,
Me vriendin die reed de F6 en de F7 op een paard wat bijna altijd met bijzet moet lopen.
En toen had ze aan een instructrice gevraagd of ze gewoon met die bijzetten de proef mogt rijden en die zijden van wel, maar toen ze de wedstrijdbaan in ging moest ze van de jury der bijzets afdoen.
alleen loopt dat paard dan nogal met z'n hoofd in de lucht en is die moeilijk te sturen.
Nu had ze die beide proeven niet gehaald.
Maar ze wilt graag nog een keer proberen op dat paard wedstrijd te rijden want ze vindt hem heel erg leuk maar nu vroegen we ons af of het met bijzet gewoon kan..?
K heb al heel het handboek en op internet doorgezocht maar er staat overal dat je alleen vanaf de f12 nog maar met een martingaal mag rijden maar niks of je daarvoor gewoon met bijzet mag rijde...

Het ligt vaak aan de jury zelf. De ene jury is makkelijker dan de ander. Zo kan je minder punten krijgen omdat je paard er vandoor schiet en je hem niet meer kan houden, en zo zien ze het door de vingers en mag je bijv. opnieuw starten.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:40

Dat ligt niet zozeer aan de jury, maar meer aan de situatie.

Een F2 ruitertje met een te moeilijke pony zal je eerder opnieuw laten rijden dan een F8 ruiter die zit te rotzooien met een pony die ze zelf uitgekozen heeft (komt echt voor).