Ik heb het de laatste keer gedaan, meteen aandraven en na driekwart hoefslag even kijken hoe de galopknop ook alweer op het bewuste paard zat. Ik had er in geen weken op gereden, ken het paard eigenlijk ook niet zo heel goed, ze is groot en tijdens het inrijden was er geen gelegenheid te galopperen.
Tja.
Dan maar de onelegante oplossing. Paard deed er gelukkig niks moeilijk over en ik had een idee van de tijd die het kostte om haar netjes in galop te krijgen, wat in de proef ook netjes gelukt is (twee zevens). Ik kreeg wel het commentaar op mijn protocol dat ik niet vooraf de proef mocht oefenenen. En daar kan ik me dan ook wel weer iets bij voorstellen...
Even een vraagje. We willen binnenkort weer Caprilli organiseren op mijn manege, dus we zijn al beetje op zoek naar een jury. Op de lijst van juryleden van FNRS staat bijv. F12, Springen, CBR. Maar is springen dan de Caprilli? Want je zou dan zeggen dat er dan Caprilli zou staan?!
Op de lijst van FNRS staat alleen F12, F20, CBR, Springen en ik zie zelfs nog iemand staan met FMD, FMV, CME erachter (geen idéé wat het allemaal is, maar moet Caprillijury hebben )
Tilmar
Geplaatst: 12-05-11 21:53
Caprillli mag gejureerd worden door een springjury. Er is geen aparte afkorting voor. Let er bij het organiseren op dat die proeven heel lang duren. Voor de ruiters is het heel zwaar, je moet heel veel in verlichte zit.
Ja, dat weet ik! Paar jaar geleden hebben ze het ook georganiseerd, en je moest de hele proef in verlichte zit doen, zelfs draf. Toen waren er max. 20 starters dus zal nu wel zoiets zijn. Hoe lang duurt 1 proef ongeveer? Daarna is klassiek parcour toch (als je geslaagd was voor C1/C2/net wat)?
Wij hebben jarenlang caprilli georganiseerd. Gaan nu over op Springen met Plezier en daarbij de Vaardigheidsproeven voor de minder gevorderde ruiters. Klopt, Caprilli rij je in principe in verlichte zit. Toen ter tijd overlegden we al met de jury of ze het goed vonden of de ruiters tussendoor 'gewoon' mochten zitten, omdat het anders bijna niet te doen was. We rekenden voor een proef ongeveer 9 minuten. Denk er ook aan dat ombouwen erg veel tijd kost. Wat dat betreft is Springen met plezier, gecombineerd met de vaardigheidsproeven wel handiger.
Ik vond het zo jammer dat het ombouwen echt veel tijd kostte. Met dat nieuwe parcours hoef je alleen te verhogen. Kan je aanraden je er in te verdiepen!
Dus bij Springen met Plezier heb je geen 'dressuur' eromheen waar je ook op beoordeeld wordt, als ik het zo goed begrijp. Ik lees wel dat je bij 10 PP pas over mag naar een volgende klasse. Kan je dan max 1 PP halen per wedstrijd, net zoals de F-Proeven? Dit omdat de laatste keer dat we een springwedstrijd hebben georganiseerd alweer ± 4 jaar geleden is. We zijn van plan het vaker te doen, maar hebben weinig data beschikbaar zegmaar. Dus dan zou je er erg lang over doen om verder te komen, want dat is wel zo leuk natuurlijk. Weten jullie verder nog iets hoe dat dan zit met de mensen die al C2 gehaald hebben? Kunnen die dan instromen in een S80 ofzo?
Je kunt instromen tot S60. Dat mag de instructeur bepalen. Je kunt, afhankelijk van het aantal behaalde punten, 2 promotiepunten halen per parcours. Het is inderdaad een heel parcours, zonder de dressuur er om heen. Ruiter wordt beoordeeld op houding, zit, rijden voor, tijdens en na de sprong etc. Voordeel voor de ondernemer is dat je met deze mogelijkheid veel meer starts per dag aan bod kunt laten komen.
Die ruiters kun je de keuze geven: of lager starten voor de punten, of hoger starten zonder punten. Of 2 keer laten starten... 1 keer voor de punten en 1 keer op eigen niveau.
2 keer laten starten wordt hen sowieso niet, we willen de paarden zo veel mogelijk sparen en zo min mogelijk laten lopen. Heb het overlegt met mijn moeder en zij zegt dat we maar gewoon Caprilli moeten gaan doen. Maar ik ga nog wel even verder lezen erover.
Uitgestrekte draf is het maximale dat een paard kan. Middendraf net iets minder. Hoe liet je in eerdere proeven het verschil zien tussen verruimde draf en middendraf?
Niet :p want toen hoefde ik alleen te strkken Weet iemand ook of je moet lichtrijdwn daarbij want in de vorige proeven stond het erbij maar bij deze niet meer
SimoneDV
Geplaatst: 15-05-11 15:12
ik heb vanmorgen voor het eerst F6 gedaan, en ze was eindelijk BRAAF Niet geraced enzo
Wel een beetje stom dat de prijs uitreiking pas rond half 5 komt, ben nu dus gewoon naar huis gegaan, ga niet 5 uur op de manege wachten pff, waren nog mensen eerder dan ik dus moet je nagaan.
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie The Scarlet Witch
Geplaatst: 15-05-11 15:23
lautje1996 schreef:
Niet :p want toen hoefde ik alleen te strkken Weet iemand ook of je moet lichtrijdwn daarbij want in de vorige proeven stond het erbij maar bij deze niet meer
Volgens mij is dat doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd.