Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:06

Dit topic is voor vragen aan FNRS juryleden. Die jureren manegeruiters op manegepaarden en pony's.

OnderlinGe wedstrijden zijn weer iets anders, daar hoef je geen echte jury voor te hebben. Meestal worden die wedstrijden ook wat vriendelijker gejureerd dan echte wedstrijden.
Het ligt natuurlijk aan je niveau of je paard aan de teugel moet lopen.
Eerlijk gezegd zie ik liever een paard dat lekker voorwaarts is met fijne aanleuning, dan iemand die krampachtig probeert om het hoofd in de krul te houden.

Als je bij de KNHS wedstrijden gaat rijden, dan moet het paard wel aan de teugel lopen als je winstpunten wil rijden. En dan ook nog op de goede manier (dus niet in de krul getrokken). In de B zijn er nog wel juryleden die ook tevreden zijn met voorwaarts met fijne aanleuning, maar in de L1 is dat echt niet meer voldoende.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:08

Bedankt!
Gelukkig ga ik nog niet starten en heb ik nog alle tijd om lekker door te trainen.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:33

Ik had zaterdag ook een fnrs proef proef 6 A, daar heb ik een promotiepunt op maar moet ik dan de volgende x B doen? En hoevaak heb je springwedstrijd?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:39

Dat is per manege verschillend.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:43

Ik had een vraagje,

Aankomende zondag heb ik een fnrs wedstrijd met een paard die dat bijna nooit heeft gedaan. Nu Gaat het paard van zichzelf nogal hard, en met galop is het net een raket, en we weten dus niet hoe ze zal gaan reageren op het alleen zijn in de baan ( aangezien ik als laatste moet rijden. )

Hoe beoordelen jullie paarden die op een nogal hoog tempo de proef door rijden ? En als ze bijvoorbeeld soms nogal iets té zijn ? En watnou als de ruiter bijvoorbeeld één x zachtjes aan de teugels 'trekt' ?

Hoop dat het beetje duidelijk is, kan natuurlijk per persoon anders zijn. Maar vroeg het me gewoon af..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:51

Het belangrijkste is hoe de ruiter e.e.a. oplost.

moonwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:56

Maar uiteraard wel op een zo vriendelijk mogelijke manier. Je kan bijv. het snelle tempo wel oplossen door continu hard aan de teuugels te trekken. Dan los je het ook op, maar dit zal zeer zeker resulteren tot een onvoldoende bij teugelheulpen.

Als je paard echt continu op een te hoog tempo door blijft lopen, dan zal dat resulteren in een lager punt bij het tempo. Probeer het paard terug te rijden met je zit, en probeer eventueel van de week alvast een keer alleen in de bak te rijden als daar mogelijkheid voor is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:05

belangrijk is hoe je als ruiter het probleem oplost van het te hoge tempo. en dan niet zogezegd 'trekken'

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:22

Okee, bedankt ! Dat aan de teugels 'trekken' is wel het laatste waaraan ik zou denken om een paard rustig/terug te krijgen, maar mijn instructeur ( invaller ) kwam daar ineens mee zondag, dus ik wou het even weten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:38

Hoi,
Ik heb afgelopen zondag mijn 2 proeven gehad en heb daar 223 en 211 punten gehaald. nu weet ik dat deze puntentelling anders is dan de KNHS. In hoeverre is dit ''goed'' ?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:43

210 is een promotiepunt dus met die 211 heb je het net gehaald. 223 is een nette proef. :j

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:48

ik neem aan dat je bij de FNRS ook een proef uit je hoofd mag doen? Alleen dan moet de jury dat wel weten of niet? Want normaal wordt altijd het seintje van beginnen aan de lezer gegeven?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:28

Tuurlijk mag dat uit je hoofd. Gewoon even tegen de jury zeggen als je binnen komt en dan de jury in de gaten houden dan geeft ze het seintje aan jou.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:43

ok :) Hopelijk heb ik wel een lezer, al heb ik hem vanmiddag thuis wel een paar keer uit mn hoofd gereden, maarja da's toch anders he :+

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:47

Mag ik even een vraag stellen over de pastron? Mijn excuses als deze vraag al eens is gesteld. In de FNRS reglementen, artikel 1, sub B staat het volgende:
Citaat:
b. Rij-jasje + plastron/stropdas + witte blouse + witte handschoenen + witte rijbroek
(compleet wedstrijdtenue), of manegesweater/ manegebodywarmer / effen sweater /
witte blouse met lange mouwen + rijbroek.

Maar over de kleur van de plastron wordt niet gesproken. Ikzelf heb een champagnekleurige plastron met goudkleurige speld. De witte plastron was namelijk niet meer in mijn maat verkrijgbaar, vandaar... Mag deze plastron of moet ik toch een witte aanschaffen? Gewoon ff een extra check voor de zekerheid... Ik twijfel namelijk een beetje...

moonwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:07

Ja hoor champagne mag ook.
Ik rij zelf ook vaak met donkerblauw jasje en champagne broek, handschoenen en plastron

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:26

Ik denk niet dat een jury moeilijk doet over een champagne kleurige plastron. Moet gewoon kunnen!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:27

Thanks allebei! Ik weet weer genoeg!

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:54

Wat hebben jullie als jury liever? (Stel dat je bijv. op een heet paard zit o.i.d.)
A. Ruiter komt bak binnen, doet snel galopje op volte en gaat dan naar jury
B. Ruiter komt bak binnen, gaat naar jury, vraagt met goede onderbouwing of ze nog even een paar voltes galop mag doen.
C. Ruiter komt bak binnen, gaat naar jury en start gewoon de proef (Dus zonder van te voren galop te doen)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:04

Als ik jury zou zijn zou ik C zeggen. Als je nog wilt galopen moet je maar in de inrijbak doen. Gewoon rustig aandraven en dan nog wat figuurtjes maken en dan beginnen. :)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:06

maar het maakt toch eigenlijk niet uit wat je doet in de tijd voordat de jury een seintje geeft dat je mag beginnen? (wel gewoon normaal rijden natuurlijk :+ ) Maar of dat dan staf-draf-galop is maakt dan toch niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:07

Ik weet niet of galoperen bevorderend zou zijn om de spanning te verlagen om eerlijk te zijn... ;)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:24

Bizzybijtje schreef:
Ik weet niet of galoperen bevorderend zou zijn om de spanning te verlagen om eerlijk te zijn... ;)

ligt aan je paard denk ik?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:44

Rondje draven en dan beginnen, ik zou geen galop doen.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:50

Ik zie ook liever dat je een rondje draaft en dan begint.