Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:58

Maar dat is wat anders. Dan gaat iedereen (die wil) zonder zadel en pas je als instructeur je les daar op aan. Ik zou het niet zo op prijs stellen als een pensionpaard in een 'normale' les ineens zonder reden zonder zadel zou komen. Maarja, dat ben ik :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:17

Ben meer benieuwd naar de reden van het zonder zadel rijden.. ;)
Mijn manege is ook een 5 sterren manege en heb daar alleen mee gemaakt dat de kinderen op de manegepony's in de zomer even de laatste 10 min zonder gaan..
Maar niet dat iemand met een eigen pony of paard zonder komt, lijkt mij toe een beetje raar staan :')
Huh waar is je zadel?
Oo ja kom vandaag zonder rijden :=

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:47

kheb op m'n vorige manege (4 sterren, klein verschil..) ook een poos zonder zadel in de les gereden, toen had paard een singelwondje :+
maar deed wel gewoon mee met de les en deed gewoon alles wat de rest ook deed.
ook wel regelmatig op een manegepaard zonder zadel meegedaan :+

Lovelyhous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:12

Is het raar dat een 16 Jarige meedoet in de F2?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:13

Nee, waarom? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:14

Ik heb als schrijver ook wel mensen van 30 in de F2 gezien :) Gewoon op je eigen niveau starten, dat staat veel minder raar dan F6 rijden terwijl je het nog niet aan kan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:16

Ja, helemaal mee eens. :j
Ik heb idd ook wel eens volwassenen die F2 starten, iedereen moet het leren en ik vind het nog leuk ook. :D

Lovelyhous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:16

Dat was een snel antwoord :+
Had net namelijk een discussie met een vriendin, vorig jaar beide in de F1 gestart en nu volgend weekend de F2.
Laatst bijgewerkt door Lovelyhous op 06-04-11 20:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:17

Als je maar plezier hebt. :j Dat is nog altijd het belangrijkste. Welk niveau maakt echt niet uit.

Lovelyhous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:19

Is het eigenlijk normaal als je in de proef iets heel erg fout gaat (in de F1) en dan op een ander paard moet en toch de dingen die ervoor erg zwaar meetellen in het aantal punten?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:20

Lijkt me dat je op het andere paard dat de hele proef opnieuw doet? Zo gebeurd het bij ons in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door __denise op 06-04-11 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovelyhous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:24

Ik zou het wel even vertellen }:0

Ik had mijn eerste proef op een paard die nog net bij ons op de manege stond en 1keer eerder op had gereden. (F1 proef). Het paard werd ingereden door een ander en daar was hij al heel erg gespannen, hij had namelijk nog nooit een wedstrijd gehad en het was redelijk druk. Nadat mocht ik er op, even rustig rondstappen en dan klaar voor de proef. In de Tweede gebroken lijn van mijn proef gaat hij er opeens vandoor in galop ( ik die er van schrok, niet vaak in galop geweest daarvoor) kreeg heb niet snel terug, hiij werd pas rustig nadat er mensen de bak in kwamen want hij bleef maar bokken en rennen. Toen moest ik overnieuw op een ander paard en daarmee ging het wel goed. :list: .
Laatst bijgewerkt door Lovelyhous op 06-04-11 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:28

Ik bedoel eigenlijk, dat bij ons zodra je de proef gewoon overnieuw doet, je dus ook weer 'clean' begint. Dus wordt er geen rekening gehouden met wat er daarvoor is gebeurd :)

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:29

hoi,, ik heb zondag een zitcompetitie op de manege maar wat moet je allemaal precies doen? :o

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:32

ik mag zondag weer in de F5 (wordt al de 5 de of 6de keer geloof ik :P ) heb nu 2 pp dus als ik er nog eentje haal mag ik door als ik het allemaal goed onthouden heb. :+
iemand hier die jureert bij lansbergen dan? :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:54

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:55

Tilmar schreef:
Het is ietsje anders.. Het wordt niet aangemoedigd om meer dan een 7 te geven! Minder mag wel hoor. Dus als iemand met ongepoetste laarzen en losse haren bij mij rijdt dan geef ik een 6 of als het nog erger is een 5.
Als er een prachtig witte schimmel langskomt, dan kan je best een 8 geven.
Het is alleen zo dat als je twee negens zou geven voor verzorging dat je dan al 6 punten over hebt, dus dan kan er heel wat misgaan en dan heb je nog een promotiepunt. En dat is niet helemaal gewenst. Je moet punten halen met netjes rijden, niet met poetsen en mooie kleren.
En wat je al zegt, je weet nooit hoeveel geld iemand heeft om kleding te kopen of hoeveel tijd er is om in te vlechten.

Kortom: als het er netjes uitziet dan krijg je een 7. Dus het is zeker niet voor niets poetsen.

Ik vind het raar dat er weinig hoger gegeven word dan een 7 voor de verzorging, aangezien je het cijfer als laatste geeft en je als jury wel kunt zien of iemand de pp heeft gehaald of niet. Als je ruim in de punten zit hoef je toch niet om die punten van de verzorging te rijden... en in de hogere proeven heb je maar 1 cijfer voor de verzorging, dus dan heb je evt maar 3 punten extra (als je een 9 zou krijgen).

Dus ik vindt het raar dat er zulke lage cijfers worden gegeven voor de verzorging, het is gewoon een punt van de proef wat gedaan moet worden. Een mooie volte is ook een onderdeel waar je een 8 voor kunt krijgen (of hoger) dus voor het punt verzorging moet dit ook gewoon kunnen.

Voorbeeld: Ik heb een bonte met veel wit en witte manen en was hem het hele jaar door, dus ook met -graden voor een proef en ben dan wel minimaal 2 uur bezig, maar als ik dit zo hoor dan poets ik wel alleen een beetje, want een 6 of een 7 is geen groot verschil en dat heb je zo als je er verder netjes bijloopt.

Ik vindt dit gewoon een rare ontwikkeling, je ziet namelijk dat steeds meer dressuurruiters ook niet meer vlechten... dus de kleintjes gaan dit ook niet meer doen met een 6je

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:56

Marie111 schreef:
Volgens mij mag je van de FNRS met 2 PP over naar de F6, maar sommige maneges stellen als eis dat je pas met 3 PP over mag naar de volgende proef.
Bekijk deze tabel maar eens http://www.fnrs.nl/~fnrs/UserFiles/File ... n%20ed.pdf
Dus wellicht op naar de F6?

Het aantal PP voor overgang verschilt per manege. Bij de ene is het 2, bij de andere 5. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:41

Ik vind het niet gek dat er standaard een 7 voor de verzorging word gegeven. Als je pony schoon is en je bent volgens de regels gekleed...vlechten is niet verplicht

En het gaat vooral om je gereden proef en dus het rijtechnische. En bv niet iedereen heeft een wedstrijd tenue om maar eens wat te noemen

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:59

Marie111 schreef:
Volgens mij mag je van de FNRS met 2 PP over naar de F6, maar sommige maneges stellen als eis dat je pas met 3 PP over mag naar de volgende proef.
Bekijk deze tabel maar eens http://www.fnrs.nl/~fnrs/UserFiles/File ... n%20ed.pdf

bij ons is het zelfs 4PP :+

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:18

Best een goeie! Ik zie mensen vaak wel te snel doorstromen. Alleen doe je er zo wel lang over om verder te komen. Ik denk zelf dat 3 promotiepunten wel goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:10

Ik vind eigenlijk dat het in verhouding moet zijn met het aantal wedstrijden dat de manege organiseert :j Als je elke maand een wedstrijd hebt is 3 of 4 PP's prima, maar als je maar 2x per jaar wedstrijd hebt doe je anderhalf jaar over een klasse (als je elke keer een PP haalt), dat is wel erg lang.
Als er meer tijd tussen de wedstrijden zit heb je ook meer tijd om bij te leren, dus dan zou je van mij ook wel met 1 of 2 PP's over mogen.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:17

Marie111 schreef:

nee bij deze manege is het 3 pp, en vanaf de F7 dacht ik, moet je er 5 hebben (beetje idioot vind ik maargoed). En aantal wedstrijden dat ze hebben is geloof ik 6 dit jaar. (moet je nog geluk hebben als je erbij kan want zit altijd mega snel prop vol)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:36

Blijheid schreef:
Ik vind eigenlijk dat het in verhouding moet zijn met het aantal wedstrijden dat de manege organiseert :j Als je elke maand een wedstrijd hebt is 3 of 4 PP's prima, maar als je maar 2x per jaar wedstrijd hebt doe je anderhalf jaar over een klasse (als je elke keer een PP haalt), dat is wel erg lang.
Als er meer tijd tussen de wedstrijden zit heb je ook meer tijd om bij te leren, dus dan zou je van mij ook wel met 1 of 2 PP's over mogen.

wij hebben dus 4 PP's en je mag max 4 wedstrijden per jaar rijden (hangen telkens 3 lijsten, je mag er 1) en als je mazzel hebt kan je nog 1 reserveplekje pikken :j ;)

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:22

ik heb zondag een wedstrijdje (f12), pony loopt altijd met een martingaal en peesbeschermers voor, de martingaal kan dacht ik omblijven, maar peesbeschermers, kan ik die gewoon gebruiken of?? (naja, wil dan witte pijpkousen omdoen ipv z'n blauwe peesbeschermers)