[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:19

Mariek87 schreef:
aangezien er toch al zo weinig gevoel meer in die manegepaarden zit..

Dan heb je niet goed genoeg gekeken.

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:48

Dat is echt een discussie voor mij, ik had het er laatst nog met iemand over. Zij stelde dat vooral mensen die al lang op een manege rijden (en op verschillende paarden dus) inderdaad beter leren rijden dan iemand die al jaren zijn eigen paard heeft.

OK, diegene met dat eigen paard raakt perfect ingespeeld op dat paard en dat paard op z'n eigenaar, dat is logisch. Vooral als ze samen goede begeleiding hebben boek je vaak eerder succes dan een manege ruiter.

Maar vooral een manegeruiter, die inderdaad vaak op ietwat 'afgestompte' manegepaarden rijdt en hiermee tóch resultaat weet te behalen (lees"ontspanning, nageeflijkheid, etc. etc.) is wat mij betreft een véél betere ruiter.

Tuurlijk is het een combinatie van factoren, iemand die al jarenlang elke week trouw 1 uurtje komt rijden op het zelfde makste paard van stal bereikt andere resultaten dan iemand die regelmatig op andere (jonge / nieuwe?) paarden rijdt en daarnaast ook nog eens af en toe ergens een buitenritje maakt, maar mijn bedoeling is duidelijk.

Ik ben zelf al sinds mijn 1e kennismaking met paarden (en dat is nu 23 jaar geleden) een trouwe manegeruiter geweest, met daarnaast de nodige verzorg- en bijrijdpaarden, buitenritten en ruitervakanties en je kunt me met een gerust hart op wat voor paard dan ook zetten (bij wijze van spreken) en bij sommige mensen met eigen paarden vraag ik me dat wel eens af....

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:01

mijn mening hierover is verdeeld:
ik rij nu 1 jaar, een half jaar alleen op de manege en een half jaar op eigen en op manege....

ik heb nooit echt 'goed' de beginselen geleerd, ik had al wel ervaring met paarden dus daarom heb ik maar 2 privélessen gehad,
ik heb niet geleerd hoe je goed moest doorzitten,op welk been je moest lichtrijden, hoe je moest wijken, en hoe je goed kan galopperen.
Ik vind dat eigenlijk een schande, dus alleen omdat ik al een paard kon laten draven en stappen en kon sturen kon ik al meteen in een grote groep. Ik moest toen in een beginnersgroep waar we allemaal achter elkaar moesten een beetje figuren rijden....Toen ik eenmaal uit die groep was ik in een nieuwe groep, heel gezzelig hoor, en je hoefde niet achter elkaar aan te tuffen....
de 2e les in die groep ben ik van een e-pony afgeknald , de reden: de instructise die deed de grote schuifdeur dicht, mijn paard schrok ervan, ik schrok van paard en knalde er dus vanaf, want niemand had mij ooit geleerd wat je dan moest doen als je paard schrok.... toen ik van dat paard afgeknald was viel ik op mijn rug & stuitje, mijn rugwervels waren verschoven dus ik heb een jaar fychiotherapy gehad, ondertussen weer wat mijn vertrouwen terug gekregen.

Vanaf januari kreeg ik een verzorgtinker, van toen nog 4 jaar oud, net ingereden, nog niet helemaal doorgereden, toen ik semir dus had heb ik er zoveel van geleerd, en diegene die semir dus had ingereden die begelijdde me, van diegene heb ik bijna alles geleerd, en ik leer er nog steeds van, ik rij nu 3x per week 1x manege en 2x semir, ik ben blij dat ik semir erbij heb gekrege want wat ik in een half jaar heb geleerd van ilma (zo heet ze ) moest ik 3 jaar rijden op de manege.

Ik vind dat ik niet genoeg begelijk word in de les, ze zegt helemaal niks, alleen als ik iets verkeerds doe.....Daarom word ik wel elke les op een pony/paard gezet die een beetje 'aangepakt' moet worden,
dat vind ik dan wel leuk, want dan zie ik nog een beetje uitdaging.
Het liefst rij ik nu op semir, omdat hij dus dit jaar 5 is geworden en lekker opstandig is.........

Maar toch zijn er genoeg manege ruiters die goed kunnen rijden, en die dus ook alle spullen hebben, behalve het belangrijkste het paard
zelf........Ik vind dat het gewoon heel erg verschilt......

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:16

maar zoals wat je ook niet echt leert op de manege
oew sh*t dat kwam er wel heel erg niet zo lief uit, nouwjah bij MIJ op de manege leren we wel sturen en aan sporen << (lees aanschoppen)
en terwijl het eigenlijk ook zo anders kan!!,
bij mij op de manege is een fjord urian, heel erg veel mensen die hebben verschrikkelijke problemen met hem, ik snap dat dus want hij is dus vrij ongevoelig, ondanks z'n stang, en heel erg veel mensen gaan dus heel erg hard trekken als hij de andere kant op gaat, mijn oplossing: probeer eens niet te trekken, maar trekken en loslaten, wnat als je in draf al de hele tijd zo loopt te trekken dan reageert hij echt niet meer.....
En ik probeer dus deze 'techniek' die ik ook moest toepassen op semir ook op manege paarden en dat gaat hartstikke goed, als mijn manege dat nou meer zou uitleggen dan reageren de paarden veel beter,
maar bij iedereen verschilt dat natuurlijk ook.........

maar toch vind ik sommige eigenaren van paarden ook niet goed kunnen rijden, omdat ze zoals ook al eerder was genoemd, ze wennen aan het paard en het paard went aan het baasje zoals hij/zij rijd denkt hij dat dat goed is, terwilj dat misschien helemaal niet zo is, dus ze spelen echt op elkaar in en soms gaat dat negatiev & soms gaat dat positiev....

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:38

Goed voorbeeld van een meisje bij ons op stal dat alleen op haar eigen paard rijdt, en een keer een ander paard probeert:

Ze mocht even op mijn paard, nu laat mijn paard het ook direct weten als hij het ergens niet mee-eens is, haar paard doet dat niet.
Het wilde in stap al niet zo vlotten, maar in de draf ging het niet beter, en tsja daar kwam het al, mijn zadel zat niet lekker en mijn paard was veel te gevoelig in de mond, en hij reageerde zo sterk op het been (ik dacht altijd dat dat een goede zaak was maarja haar mening )
En ze was ook niet gewent aan die pony pasjes
Tijdens de galop zat ze teveel in zijn mond en mijn paardje geeft een enorme bok (doet hij zelden, en met zadel erop heb ik hem nog nooit zo hoog zien bokken)
Gooi het maar weer op de spullen als het niet wil, het ligt nooit aan jezelf, nee werkelijk nooit!
Vervolgens begon ze een beetje te kl*ten om het te verbergen...

Als ik dan op haar paardje rijdt (paardje is zo hard in de mond als wat) ga ik het toch ook niet gooien op het zadel of de paarden passen?
Laatst kreeg ik ook nog van een aantal stalmaatjes te horen dat ik haar paard beter reed als zijzelf... *beetje trots*

Dus niet iedreen met eigen paard rijdt goed.
Zo zie je maar weer, op eigen paard ziet het er wel redelijk uit, maar zet je ze op een ander paard....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:49

liesjuh91 schreef:
Goed voorbeeld van een meisje bij ons op stal dat alleen op haar eigen paard rijdt, en een keer een ander paard probeert:

Ze mocht even op mijn paard, nu laat mijn paard het ook direct weten als hij het ergens niet mee-eens is, haar paard doet dat niet.
Het wilde in stap al niet zo vlotten, maar in de draf ging het niet beter, en tsja daar kwam het al, mijn zadel zat niet lekker en mijn paard was veel te gevoelig in de mond, en hij reageerde zo sterk op het been (ik dacht altijd dat dat een goede zaak was maarja haar mening )
En ze was ook niet gewent aan die pony pasjes
Tijdens de galop zat ze teveel in zijn mond en mijn paardje geeft een enorme bok (doet hij zelden, en met zadel erop heb ik hem nog nooit zo hoog zien bokken)
Gooi het maar weer op de spullen als het niet wil, het ligt nooit aan jezelf, nee werkelijk nooit!
Vervolgens begon ze een beetje te kl*ten om het te verbergen...

Als ik dan op haar paardje rijdt (paardje is zo hard in de mond als wat) ga ik het toch ook niet gooien op het zadel of de paarden passen?
Laatst kreeg ik ook nog van een aantal stalmaatjes te horen dat ik haar paard beter reed als zijzelf... *beetje trots*

Dus niet iedreen met eigen paard rijdt goed.
Zo zie je maar weer, op eigen paard ziet het er wel redelijk uit, maar zet je ze op een ander paard....

alsof je als ruiter met een eigen paard geen andere paarden rijdt.... ik wil niet lastig zijn maar ik heb tijden gehad dat ik alleen mijn eigen paard reed en tijden dat ik er acht per dag reed

Bij de maneges waar ik heb gestaan kozen de pensioneigenaren als ze geen tijd of een probleem hadden eerder een andere eigenaar uit dan zo'n manegeruitertje om hun paard te rijden of bij te leren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:58

Marlet schreef:
Maar vooral een manegeruiter, die inderdaad vaak op ietwat 'afgestompte' manegepaarden rijdt en hiermee tóch resultaat weet te behalen (lees"ontspanning, nageeflijkheid, etc. etc.) is wat mij betreft een véél betere ruiter.

Voor je andere stuk lees ff mijn stuk hierboven en hierover: bij al de maneges waar ik tot dusver ben geweest - en dat zijn er flink wat!- denken de manegeruiters dat ontspanning is dat je paard als een sufk*t blijft lopen, nageeflijkheid is het zelfde als aan de teugel en dat bereik je het best door flink te gaan lopen zagen in die mond of lekker eraan te gaan hangen en drijven komt meestal neer op schoppen. Wat vrij logisch is ook omdat er zoveel tegen aan geschopt wordt dat de beesten op aandrijven niet meer reageren.

En dat verschil voel je pas als je op een echt GOED paard heb gezeten - en dan bedoel ik nog niet eens het gros van de pensionpaarden wat er staat dat ook type manegepaard-maar-dan-niet-van-de-manege-is.

En resultaat, wat is resultaat? Ik vind een paard dat los, ontspannen, op eigen benen, zonder steun van de ruiter, mooi nageeflijk, soepel op twee kanten, rechtgericht en aan de teugel loopt de basis. Daar ben ik na 20 jaar rijden (waarvan 4 jaar op een manege en 2 jaar professioneel) nog niet op uitgestudeerd want ook bij mij hebben de paarden nog te veel begeleiding nodig en merk ik dat die achterhand naar buiten of naar binnen gaat, of merk ik dat ik stiekem mijn paard door die schouderbinnenwaarts aan het loodsen ben. Dat zou ik op een manegepaard niet eens gevoeld hebben!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:35

Urielle schreef:
Bij de maneges waar ik heb gestaan kozen de pensioneigenaren als ze geen tijd of een probleem hadden eerder een andere eigenaar uit dan zo'n manegeruitertje om hun paard te rijden of bij te leren.

Tsja, op deze manier wek je wel de indruk dat sommige mensen neerkijken op manegeruiters. Hoe manegeruiters verder ook mogen rijden, een beetje vriendelijkheid is denk ik toch wel netjes.

Met de term 'manegeruiter' is niets mis, maar met "zo'n manegeruitertje" wel, vind ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:39

okay okay, bij de maneegetjes waar ik heb gestaan kozen de pensioneigenaartjes ..... eerder andere eigenaaartjes dan manegeruitertjes...... gelijke monniken gelijke kappen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:39

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:40

niet alles te zwaar opnemen he

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:00

Urielle schreef:

alsof je als ruiter met een eigen paard geen andere paarden rijdt....

Dat zeg ik ook niet?
Ik doe dat bijvoorbeeld wel, ik rijdt wel vaker andere paarden, naast mijn eigen paard en ik weet zeker meer dan genoeg andere doen dat ook.
Ik heb het erover dat zij (dat meisje) dat niet doet...
En dat, dat er dan ook meteen uitkomt als je haar op een ander paard zet...
*alleen ervaring met 1 soort paard*
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 30-07-05 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:04

ja maar dan heb je het dus weer over losse gevallen.... de ambitieuze manegeruiter probeert andere paarden te rijden maar de ambitieuze eigen-paard-ruiter ook en die heeft in de regel meer mogelijkheden om goede paarden te kunnen rijden dan een manegeruiter.

Het zal een aantal mensen wel voor het hoofd stoten maar stel ik word zwanger en kan een paar maanden niet rijden dan zoek ik echt geen manegeruiter om mijn paard te trainen. Hoogstwaarschijnlijk betaal ik mijn instructeur er dan voor of ik zet hem op een dressuurstal maar stel van niet, dat zou echt geen manegeruiter worden, hoe fanatiek ook.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:06

Niet dat ik binnenkort zwanger zou ga worden , maar als dat zo zou zijn, zou ik iemand kiezen die ik echt vertrouw, dat wil zeggen iemand die op ongeveer dezelfde manier als mij rijdt, iemand die ongeveer op hetzelfde niveau (of hoger) rijdt, en iemand die ik al wat langer ken.
Ik zal dus eerder een stalmaatje of mijn instructise vragen mijn paardje te rijden, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn, als ik een goede manegeruiter zie, die het goed kan vinden met mijn paardje, heb ik daar ook nog wel vertouwen in.

Maar ik vertelde dat verhaal dus als voorbeeld op: eigen-paard eigenaren rijden altijd goed, wat dus niet klopt!
Dat wilde ik even aanduiden met het verhaal van een meisje dat alleen op haar eigen paard rijdt en zodra je haar op een ander paard zet ze 90% van de gevallen de "mist" ingaat....
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 30-07-05 13:23, in het totaal 3 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:08

@ urielle:

Laten we het erop houden, dat meisje is gewoon niet "ambitieus" op de manier waarop jij het aanduidt.

Het geval met dat meisje is eigenlijk gewoon, dat als ze op haar eigen paard rijdt, je niet zo heel erg merkt dat ze niet helemaal correct rijdt en dat ze te grof is in haar hulpen
Waneer je haar op een ander paard zet (in dit geval mijn paard ) dan merk je juist wel heel goed dat ze niet genoeg "vaardigheid" heeft, en dat ze dus niet zo goed rijdt als op het eerste gezicht lijkt...

Daarom rijdt ze denk ik liever ook niet op andere paarden, omdat ze niet wil dat het naarboven komt...
* het is de 1e x in een half jaar dat ze op het paardje van iemand anders rijdt *
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 30-07-05 13:43, in het totaal 4 keer bewerkt

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:11

Uit dit topic is volgens mij duidelijk gebleken dat DE manegeruiter en DE eigen-paard-eigenaar niet over een kam te scheren zijn. En Urielle waarom zet je je zo af tegen manegeruiters.. is er ooit iets gebeurd ofzo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:13

... net als het topic over goede paarden naar de manege... op deze manier geef je de goeie en ambitieuze manegeruiters ook niet echt een kans.

Zolang men vindt dat goeie paarden niet op een manege horen, want dan worden ze toch maar verpest, en manegeruiters niet in de buurt van eigen paarden horen te zijn, is er (zonder geld...) weinig kans om progressie te maken, toch? Gelukkig weten de meeste maneges toch wel aan een paar goeie paarden te komen, anders zou het erg vervelend zijn.

Dat je voorzichtig bent met wie je op je paard laat, begrijp ik. En dat het dus meestal geen manegeruiters zullen zijn, snap ik ook. Maar je mist toch een paar hele goeie ruiters als je er niet eens naar wilt kijken.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:20

Shadow0, ik vindt dat manege's voor gevorderde ruiters ook goede, hoger opgeleide paarden moeten hebben, zodat de gevorderde ruiters ook kunnen blijven doorleren.
Dat ben ik helemaal met je eens!
Maar daarbij heb je ook goede instructeurs/instructises nodig zodat deze je ook echt kunnen begeleiden daarin, als je die hebt en goede paarden, weet ik zeker dat het niveau op de gemiddelde manege aanzienlijk omhoog gaat!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:27

ene kant ben ik het eens andere kant oneens.
ik heb vroeger ook op een manege gereden,toe ik daar mee kapte kwam ik bij een handelsstal,daar op die manege werd gezegd dak goed kon rijden enzo,toen kwam ik bij de handselstal te paard en jeetje wat een verschil!ik was weer beginner!
daar heb ik ook groepslezen gekregen maar dan met 5 a 6 man en daar leerde ik veel meer dan ik voor mogelijk had gehouden,niet alleen omdak met minder reed maar ook verschillende paarden met verschillende reacties.
manegeruiters worden soms ook wel onderschat,ik rijd natuurlijk op makke paarden die alles wel kenne,maar sommige manegeruiters moet je is op een ander paard zetten dan zie je pas of het een goei of een slechte ruiter is vind ik

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:35

how taalfout,hun rijden natuurlijk op makke paarden haha,ik rijd allang niet meer op manege:P

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:05

@ RK: Maar Kawa is denk ik ook wel wat drukker dan het gemiddelde eigen paard. Denk dat je wel kan zeggen dat je op een manege niet zo snel een druk, heel gevoelig paard tegen zal komen, maar omgekeerd kan je niet zeggen dat de meeste eigen paarden wel zo druk en gevoelig zijn..
Zijn ook zat brave eigen paarden waar iedereen, ook manegeruiters, zo op weg kunnen rijden .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:17

ingeborg schreef:
Uit dit topic is volgens mij duidelijk gebleken dat DE manegeruiter en DE eigen-paard-eigenaar niet over een kam te scheren zijn. En Urielle waarom zet je je zo af tegen manegeruiters.. is er ooit iets gebeurd ofzo?

Nee eigenlijk niet....? Ik heb ook niks tegen manegeruiters, iedereen moet het leren en ik ben het er mee eens dat veel ruiters met een eigen paard maar wat aanklooien maar het verschil tussen een goede ruiter met eigen paard en een manegeruiter ziet een klein kind gewoon nog wel.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:18

renza schreef:
@ RK: Maar Kawa is denk ik ook wel wat drukker dan het gemiddelde eigen paard. Denk dat je wel kan zeggen dat je op een manege niet zo snel een druk, heel gevoelig paard tegen zal komen, maar omgekeerd kan je niet zeggen dat de meeste eigen paarden wel zo druk en gevoelig zijn..
Zijn ook zat brave eigen paarden waar iedereen,
ook manegeruiters
, zo op weg kunnen rijden .

Dus je wilt eigelijk zeggen dat manegeruiters alleen op makkelijke paarden kunnen rijden

Sorry als ik het verkeerd opvat

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:19

liesjuh91 schreef:
Shadow0, ik vindt dat manege's voor gevorderde ruiters ook goede, hoger opgeleide paarden moeten hebben, zodat de gevorderde ruiters ook kunnen blijven doorleren.
Dat ben ik helemaal met je eens!
Maar daarbij heb je ook goede instructeurs/instructises nodig zodat deze je ook echt kunnen begeleiden daarin, als je die hebt en goede paarden, weet ik zeker dat het niveau op de gemiddelde manege aanzienlijk omhoog gaat!

dat wordt helaas veelal te duur gevonden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:20

renza schreef:
Denk dat je wel kan zeggen dat je op een manege niet zo snel een druk, heel gevoelig paard tegen zal komen, maar omgekeerd kan je niet zeggen dat de meeste eigen paarden wel zo druk en gevoelig zijn..
Zijn ook zat brave eigen paarden waar iedereen, ook manegeruiters, zo op weg kunnen rijden .

mee eens