Manege paard kopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:47

Succes voor morgen TS! :)
En laat iets weten! ;)

Maggy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:52

Ik heb nu bijna 3jaar geleden mijn paardje gekocht van de manege waar hij 15+ jaar heeft gestaan, na hem eerst 7jaar te hebben “geleased”. Ik heb hem gekocht om met pensioen te laten gaan omdat hij het rijden niet meer aankon. Heb ik hier ooit spijt van gehad? Heel eerlijk: ja en nee.

Ja: aan zijn manegetijd heeft hij heel veel gedragsproblemen overgehouden, die op 26jarige leeftijd erg moeilijk zijn te verhelpen. Hij is met pensioen maar kan niet in een grote groep staan, hij heeft een zeer slecht gebit (EORTH), voedselnijd, claustrofobie en kan niet 24/7 op gras staan, veel stallen vallen daarom al af. Daarnaast heeft hij hele erge verlatingsangst bij sommige paarden en kan hij niet vervoerd worden op de trailer (steigeren ed.) Zijn gedrag heeft me al heel wat levensjaren en kopzorgen gekost :).

Nee: hij is al 15+ jaren m’n beste maatje (begon met rijden op hem toen ik 12 was in de manege) en ik heb mezelf beloofd om hem een zo goed mogelijk pensioen te geven, hoe moeilijk hij dit soms ook maakt door z'n gespook. Toen ik hem kocht was hij er zo slecht aan toe dat ik hem nog 3 maanden gaf, inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder :). Zolang hij pijnvrij is en nog plezier in het leven heeft gaan we door.

Het hebben van een paard is hoe dan ook een hele verantwoordelijkheid en er komen veel kosten bij kijken maar ik denk dat een manegepaard kopen ook heel dankbaar kan zijn, je geeft ze immers een kans op een mooi nieuw leven :). Soms zou ik willen dat ik mijn paardje eerder had kunnen kopen, maar wij roeien met de riemen (en de tijd) die we nu nog hebben <3

Ps. Ik heb 1000€ voor hem betaald maar hij was dan ook al 23 toentertijd en vertoonde veel lichamelijke mankementen. Ik heb hem niet laten keuren omdat ik hem hoe dan ook zou hebben meegenomen maar zou het bij een veel jonger paardje wel doen zodat je weet wat je kan verwachten :). Succes!

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:56

xkusjeirene schreef:
N4N4 schreef:
Ik zou gewoon zeggen -als ze bezig is -“ kan ik jou straks even spreken “?

Volg af en toe dit topic , maar man man 8 pagina`s en nog niks weten en gevraagd ...
Ikzelf heb ook een (2 in de loop der jaren )manege paard gekocht , dat was binnen 2 dagen rond ... hup gewoon erachteraan gaan , straks ben je te laat en is ze al met een ander mee naar huis !

Succes TS , niet geschoten is altijd mis

Zeker! 2 dagen is voor mij wel erg snel :p ik weet niet of je 't toevallig gelezen hebt, maar ik ga dus morgen een half uur eerder. Anders tref ik haar als ze les aan het geven is en ik vind het toch een beetje gek als je aan de kant van de bak aan haar gaat vragen of je haar kan spreken. Al die ouders van die kleine kindjes willen toch graag dat hun kind les krijgt, en niet dat ik tien min van haar tijd steel, even heel groots uitgelegd natuurlijk :p

Die twee tellen dat je vraagt of je haar later kan spreken maken echt niet uit hoor. En anders is er vast wel een moment dat er even gestapt word als pauze toch?

xkusjeirene

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 10:11

Nou ik heb 't gevraagd. Ze is niet te koop. Helaas. Maar ze vond het goed dat ik gevraagd had, niet geschoten is altijd mis.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:32

Wat jammer maar nu heb je duidelijkheid en mocht ze ooit wel te koop komen denkt ze hopelijk aan jou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:37

xkusjeirene schreef:
Nou ik heb 't gevraagd. Ze is niet te koop. Helaas. Maar ze vond het goed dat ik gevraagd had, niet geschoten is altijd mis.

Nu kun je wel voor jezelf een lijstje opstellen wat je graag zou willen hebben aan een paard. En met dat lijstje kun je verder gaan kijken. Komt vast wel wat leuks op je pad. Tip, tijdens het winterseizoen, wanneer paarden weer op stal gaan komen veel leuke paardjes te koop :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:07

xkusjeirene schreef:

Ahhhhhhh -O- wat een anti-climax dit. Ik had gehoopt dat ze op zijn minst zou zeggen; daar moet ik over nadenken.

Hartstikke goed dat je tóch gevraagd hebt. Wat heb je gezegd?

Maar! misschien heb je een zaadje geplant en komt ze er later op terug?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:27

Wat jammer ts!
Hopelijk vind je uiteindelijk een super maatje

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:08

Jammer! :/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:13

Erg jammer maar nu weet je het tenminste inderdaad!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:03

Jammer! Wel fijn dat je nu weet waar je aan toe bent. Kan me voorstellen dat dat ook op een bepaalde manier rust brengt. Misschien komt ze er over een tijdje nog op terug.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 14:03

Karma schreef:
xkusjeirene schreef:

Ahhhhhhh -O- wat een anti-climax dit. Ik had gehoopt dat ze op zijn minst zou zeggen; daar moet ik over nadenken.

Hartstikke goed dat je tóch gevraagd hebt. Wat heb je gezegd?

Maar! misschien heb je een zaadje geplant en komt ze er later op terug?

Had ik persoonlijk ook op gehoopt..

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 14:16

Ik heb er nog eens heel goed over na gedacht. Afgelopen maanden is een kennis van mij (ook 18) bezig geweest met het feit dat ze een paard wil kopen.

Om een lang verhaal kort te maken. Ze zou een paard kunnen kopen voor 3000- 4000 euro, maar dan is ze er qua spullen nog niet. En onderhoudt al helemaal niet. Ze is aan het kijken naar paarden en pony's in de prijsklasse 1000-2000 euro en heeft ook op de manege gevraagd naar een paard. Zij heeft dus ook te horen gekregen dat dat paard niet te koop was. Verder wilt ze alleen maar bij ons in de buurt naar een paard kijken want haar vader kan absoluut niet met een trailer rijden en ze wil ook niet hebben dat hij dan met een paard vanaf de andere kant van Nederland moet rijden... Nouja, ik vond het zelf allemaal verschrikkelijk om aan te horen. En ik dacht dat ik soms te hard van stapel liep... Maar ik geloof dat ik best een realistisch beeld heb en ik weet ook precies wat ik wil en wat niet.

Ik denk dus dat de manege eigenaresse wellicht zo iets heeft gehad van oh daar komt er weer zo een aan die denkt dat ze het allemaal wel op kan hoestten en er denkt serieus over te zijn maar het eigenlijk niet is.

Toen ik het in de les met iemand deelde die ik vertrouw en die haar ook ooit heeft willen kopen. (Die vrouw heeft meermaals te horen gekregen, je moet haar echt kopen etc) Schrok ze best wel. Ze zei tegen mij dat ik het gewoon over een aantal maanden nog eens moet proberen en lekker door moet sparen in die tijd. Desnoods met mijn ouders komen om nog extra te laten zien dat ik echt serieus ben. Ondanks dat ik 18 ben en dus verantwoordelijk voor mijn eigen acties, snap ik wel heel goed dat de eigenaresse zo iets heeft van oh komt er weer een aan.

Ik moet de volgende keer duidelijk laten weten dat dit al 5 jaar mijn droom is, dan inmiddels 6 jaar en dat ik er echt serieus over ben en dat ik hoop dat ze er in ieder geval over nadenkt. Ik hoop wel mocht ze haar alsnog willen verkopen dat ze naar mij toekomt...
Zegt ze de tweede keer weer nee dan houdt het echt op, en dan is het ook goed zo. Ik laat het nu rustten en ga lekker genieten van de ritjes, mijn studie voortzetten en lekker verder sparen.\

Ik heb trouwens gezegd, ik heb interesse in .... en ik vroeg me af of ze te koop was en wat dan je prijs zou zijn. Ze zei eigenlijk direct, ze is niet te koop, maar goed dat je vraagt, niet geschoten is altijd mis
Laatst bijgewerkt door xkusjeirene op 11-01-20 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Maggy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:25

Jammer zeg! Misschien moet de eigenaresse het ook even laten bezinken. Ze weet nu in ieder geval dat je geïnteresseerd bent dus wie weet...En ondertussen kan je rustig doorsparen inderdaad.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 14:28

Maggy1989 schreef:
Jammer zeg! Misschien moet de eigenaresse het ook even laten bezinken. Ze weet nu in ieder geval dat je geïnteresseerd bent dus wie weet...En ondertussen kan je rustig doorsparen inderdaad.

Ja, precies. En als ze het echt niet wilt houdt het op. De meesten zeiden ook wel, waarom dan juist wel die paarden verkopen maar haar niet. En dat kan natuurlijk omdat ze haar rondjes loopt en weinig ziek is. Maar ook die andere paarden, die wel verkocht zijn, liepen hun rondjes wel. Dus daarom wacht ik het even af. En wellicht over een half jaartje zien we het wel weer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:23

Een goed manegepaard wil men meestal niet verkopen.Maar het kan best zijn dat de omstandigheden veranderen en dat ze later toch te koop komt. Goed dat je het gevraagd hebt,zodat ze weten dat jij belangstelling voor hem\haar hebt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:39

Ik zou het nu ook eigenlijk al laten rusten. Zo uit je verhalen te lezen zijn er al 3 mensen geweest (waaronder jij) die interesse hadden in het paard en toch staat het paard nog steeds op de manege. De eigenares wilt het paard dus overduidelijk niet kwijt zolang deze geschikt is als manegepaard. Waarom zou je dan hoop blijven houden? Vragen staat vrij en niet geschoten is altijd mis, maar het is wel de bedoeling dat je wat doet met het antwoord en niet in je eigen fantasie blijft hangen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:43

Ik zou het ook laten rusten. Als je nu nog meer serieuze interesse laat blijken heb je kans dat -mocht ze haar uberhaupt ooit verkopen- je helemaal de hoofdprijs moet betalen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:49

Wat je zegt klopt wel. Ik heb me er toen wel in verkeken hoeveel spullen je eigenlijk moet aanschaffen voor een paard en hoeveel dat kost. Ik heb mijn eerste paard goedkoop kunnen overnemen van een kennis en dat was achteraf maar goed ook. Ik had wel een paar honderd euro ingecalculeerd voor spullen maar ik was beduidend meer kwijt dan dat toen voor ik het “startpakket” compleet had.

Zou inderdaad voorzichtig zijn met te veel interesse te tonen want anders kun je aan het betalen mocht ze zich toch bedenken. Manegepaarden zijn over het algemeen best aan de prijs maar als je te veel interesse hebt dan maakt ze daar inderdaad misschien wel misbruik van

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:58

Ik zou gewoon nog een balletje opgooien van joh onlangs werd er gezegt niet te koop maar mocht dit in de toekomst anders zijn /worden hoor ik het graag.
Overigens heeft iedere manege wel een mail adres doe het desnoods via die weg

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 16:06

Ik merk dat het een keer verkeerd is begrepen, die kennis van mij had intresse in een ander paard.

Dit paard is iemand ooit geïnteresseerd in geweest maar toch wegens verschillende redenen niet doorgepakt. Ik ben zover ik het weet de enige.

Ik laat het ook zeker rusten en ga er vanuit dat de beslissing zo blijft. Want het is ook gewoon een goed manege paard, en ik heb er geen zin in om mezelf maar dingen te gaan beloven die toch nooit waar zullen worden, in ieder geval niet met dit paard.

Maar als zij toch het gevoel gehad heeft dat ik er niet serieus over was is het altijd een tweede keer waard over een half jaar, met mijn ouders erbij, zodat ze weet dat ik het wel echt wil. Mocht dat de kwestie zijn natuurlijk.

En als ze dan zegt nee, dan is dat alsnog goed. Ik vind het nu ook goed. Omdat ik zeker weet dat ze daar gewoon een goed huisje heeft.

Maggy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:51

De eigenaar van mijn (ex)manegepaard was ook niet al te happig op het verkopen van zijn paarden, maar de aanhouder wint :P . Heb het eerst aangekaart en toen ik een negatief antwoord kreeg een hele tijd laten rusten. Zijn wel een aantal jaren overheen gegaan voordat mn paard mee mocht nemen maar zeg nooit nooit ;)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:01

xkusjeirene schreef:

Mijn manegepaard was toen ook niet te koop. Heb een aantal jaren dat antwoord gehoord, maar heb haar uiteindelijk toch mogen kopen. De aanhouder wint!

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 17:36

ja precies, ik ga het er even heel goed met mijn ouders over hebben, en dan ga ik er wellicht met hun eens naartoe. Zij zijn toch de "volwassenen" en zullen beter zijn in onderhandelen dan ik. Het komt dan misschien ook anders over natuurlijk.

Maar het feit blijft wel dat ik betaal en niet mijn ouders, dus daarom vind ik het wel een beetje dubbel. Maar als het daardoor serieuzer lijkt of is. Dan is dat beter lijkt mij. :o

Wel fijn voor jullie dat de eigenaar uiteindelijk overstag is gegaan. Ik snap het ook weer wel. Die beestjes zijn voor hun hun lust en hun leven en geld. Maar goed, of ze het geld nou krijgen voor de rondjes die ze lopen of voor iemand die het paard wilt kopen. Wellicht heeft ze wel gezegd dat ze niet te koop is maar gaat ze er toch nog wel over nadenken.

Kan me niet voorstellen dat ze dat niet doet namelijk. Als jullie een bod/ of een vraag zouden krijgen over je paard, zou je toch (in mijn ogen) ook wel even nadenken van wat moet ik nu? En ja natuurlijk, als je een paard koopt en het is je maatje en je houdt hem echt voor je hele leven is dat natuurlijk makkelijk gezegd van mij, want dan is het eerste wat je als eigenaar zou zeggen, hij is niet te koop. Maar ik zou wel schrikken en denken oeps, er heeft iemand interesse, welke prijs bieden ze me etc.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 17:45

Marije_1997 schreef:
xkusjeirene schreef:

Nu kun je wel voor jezelf een lijstje opstellen wat je graag zou willen hebben aan een paard. En met dat lijstje kun je verder gaan kijken. Komt vast wel wat leuks op je pad. Tip, tijdens het winterseizoen, wanneer paarden weer op stal gaan komen veel leuke paardjes te koop :)

Haha, nou als iemand een leuke heeft staan :P

Mijn lijstje is eigenlijk als volgt:
Merrie (liefste geen pis-merrie, wanneer ze hengstig is dat je er niets mee kunt) of een leuke pittige ruin
Bruin (Maar mocht er iets anders op mijn pad komen en ik wordt verliefd is dat ook prima)
4-12 jaar (beetje ruim misschien, maar genoeg leuke beestjes dan)
1.60 -1.75 schoft
Allrounder, eentje die niet bang is om een leuk boomstammetje te springen of lekker door het water te banjeren.
Dat een paard een keer schrikt is ook niet erg. Ik wil een paard hebben die mij ook aan het werk zet. Ik leg het altijd uit als; 'als jij niets doet, doe ik ook niets mentaliteit'. Ik hoef geen beestje waar alle knopjes al opzitten, er moet nog verbetering in kunnen komen. Ik houdt wel van een beetje pit, maar niet te heet, uitgesproken karakter is welkom :)
Ras heeft verder niet zo zeer voorkeur, ik neig wel naar warmbloeden, maar koudbloedjes zijn ook erg leuk.
budget ligt tussen de 4000-5000
Laatst bijgewerkt door xkusjeirene op 11-01-20 18:19, in het totaal 2 keer bewerkt