Manegepaard: een fiets met oren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:06

ook ik blijf er bij dat een manege een bedrijf is functioneert het paard niet naar behoren of mankeert het iets ja dan kost het paard geld ipv dat t geld opbrengt.
en al dan niet word hij verkocht of naar de slager gebracht want eerlijk is eerlijk dat levert geld op.
dat manege pony's echt afgestompt raken daar ben ik het qua manege lessen mee eens.
maar ook oude afgestompte manege paarden kunnen weer gewoon hun zelf worden.

maar heb t helaas ook gezien dat manege pony's afgestompt geslagen worden b.v tijdens een springles beest word net zo lang in elkaar geslagen met een zweep tot hij over een hindernis gaat en wel meer van dat soort dingen.

ook het idee van manege paard overkopen van een manege en dan vragen ze er een hoofdprijs voor zelfs als het dier op 3 benen staat en niet meer waard is dan de slachtprijs..(spreek uit ervaring)

maar nee blij dat ik niet meer op een manege rij of sta en eerlijk gezegd zou ik er ook niet meer heen willen.

Anoniem

Re: Manegepaard: een fiets met oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:18

Als ze bij ons een blessure hebben komt er gewoon gelijk een veearts bij, en wordt er gewoon goed voor hem gezorgd totdat hij weer genezen is. :) Er zijn héél veel vooroordelen over de manege waar ik rijd (manege de [naam]), maar dat is inderdaad vooral van mensen die er zelf maar een paar keer zijn geweest. Er is een énorm wedstrijd waar ze buiten de lessen om gewoon bijna permanent staan.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:29

Ik rij nu op een manege waar ik het prima heb! Natuurlijk, het is niet de beste manier maar ik zie zo veel paarden staan in weilanden waar geen water is en alleen maar modder... Bij ons gaan ze bijna elke dag de wei in, en gaan ze op tijd met pension. De stallen worden elke dag uitgemest en een aantal x per dag goed hooi en brokken. Er is een pony geweest die daar 10 jaar heeft gestaan en toen met pensioen is gegaan. Ik heb tot het laatste moment op haar gereden en ze was alles behalve kapot. Ze probeerde me uit door een andere kant op te gaan, maar toen kwam er een meisje van 2 voor me zitten en ze stapte weg met 0,5 km per uur! Ze staat nu lekker op een weiland te genieten van haar pensioen, dat is toch super!? :)

NadinexJip

Re: Manegepaard: een fiets met oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:43

Ik ben het met vele eens en ken ook niet veel goede manege's nu rijd ik zelf op een manege waar ik het prima naar mijn zin heb en welzijn van paarden echt voor alles gaat, we hebben geen enkel paard met hulpteugel of iets dergelijks lopen. in mijn ogen een prima manege

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:03

Ik heb alleen de OP gelezen!

Ben het er wel mee eens dat de meeste maneges graag paarden willen die heel erg braaf zijn! Vooral voor de mensen die hun eerste ritje komen maken.

Op de manege waar ik les geef is het anders, deze pony hebben allemaal hun eigen karakter. We hebben voor iedereen een paard of pony die bij ze past. Daarnaast geven we in kleine groepjes les (max 7 in een les). We hebben echte beginners pony's waar we starters lessen op geven, deze pony's moeten wel echt braaf zijn. Maar daarnaast zijn het ook leerpony's, we hebben er een die zeer geschikt is voor beginners lessen omdat hij nogal traag is en liever stil staat als loopt, deze pony is een echte leermeester om de beginnende kinderen te leren om op een goede manier been te geven ipv schoppen (wat ik op veel manege's zie gebeuren). Bij ons staat de gezondheid van het paard voorop, komt er iedere 8 weken een hoefmid, 2 keer per jaar een tandarts en wanneer nodig een osteopaat. Daarnaast loopt geen een pony meer als 2 uur per dag.

Vind het jammer dat manege paarden als zielig word gezien in de OP, als er op een of misschien meerdere manege's niet zorgvuldig met hun dieren word omgegaan wil dat niet zeggen dat het overal zo is.

Als iemand geinteresseert is in de manege waar ik instructrice ben graag een pb.