Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
randalinpony schreef:Ik vraag me altijd ernstig af of 'niet in de weg zitten' wel zoveel compenseert op het moment dat een ruiter echt aantoonbaar te zwaar is. En dat is wanneer je het aan de ruggengraat van paard/pony gaat zien, die buigt dan toch echt dat ietsje meer door.
randalinpony schreef:Ik denk dat een wat steviger gebouwde, grote warmbloed (boven de 165) mits volgroeid en goed getraind, echt wel meer kan dragen dan 100 kg.
. Ik heb een behoorlijk stevige koudbloed (maat 5
hoeven) met stevige benen, korte rug en erg brede boeg van 1.60m+, toch zie ik hem zichtbaar moeite hebben met het gewicht van mijn vriend
. Nu vind ik dat voor een paar keer per jaar niet zo erg maar voor fanatiek rijden toch niet zo geschikt
. Lara_Silver schreef:Ik vind zeker dat een manege helemaal vrijblijvend mag bepalen wie er op de paarden komt. Beoordelend met welke criteria dan ooit. Hun hele inkomen vloeit voort uit hun paarden en pony's. Welzijn hoort dan imo voorop te staan.
TanteSabien schreef:Lara_Silver schreef:Ik vind zeker dat een manege helemaal vrijblijvend mag bepalen wie er op de paarden komt. Beoordelend met welke criteria dan ooit. Hun hele inkomen vloeit voort uit hun paarden en pony's. Welzijn hoort dan imo voorop te staan.
Helemaal mee eens maar helaas gebeurd dit veel te weinig.
aangezien ik iets meer weeg dan 90 (94 geloof ik). Als de limiet van 90 geldt, belast je je paard met 91 kilo dan ineens teveel?
( hij weegt rond de 85 -90 kilo.)
Lara_Silver schreef:Inderdaad, veel, veel, veel te weinig. Geld gaat op 90% van de maneges helaas voor. Maar dat durft natuurlijk niemand te zeggen/ word heel hard ontkent...
Citaat:Belasting van de rug
Een paard is in eerste instantie geen lastdier. Dit komt vooral doordat de rug horizontaal is gebouwd. Hij kan slechts 12 – 20% van zijn eigen gewicht dragen. Dit betekent dat alleen een echt groot paard (700 kg) met een erg stevig gebouwde rug een ruiter van maximaal 84 tot 140 kg kan dragen. Een kleiner paard dat 450 kg weegt en een erg stevig gebouwde rug heeft, kan dus maximaal worden belast met een ruiter van 54 tot 90 kg!
Daarbij is het dan ook nog een voorwaarde dat de ruiter niet veel vet op zijn lichaam heeft. Omdat vet meestal niet strak verpakt zit, komt het achter de beweging aan en landt het als ware later in het zadel dan de rest van het lichaam. Hierdoor moeten de krachten die op de rug komen over een langere tijd worden opgevangen, wat zwaarder is voor de spieren van het paard.
Dit is dan ook de reden waarom het belangrijk is dat ruiters – die we gewoon ‘te dik’ noemen – ervoor moeten zorgen dat ze overgewicht (vet) verliezen (afvallen). Dat is dus niet alleen belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van ruiters maar ook voor die van het paard!
En dat is ook de reden waarom amazones tijdens het rijden een stevig sportBH moeten dragen!
Een andere voorwaarde bij het maximale gewicht is dat de ruiter goed kan rijden. Een beginner die de bewegingen van het paard niet kan volgen en dus te laat, te vroeg, te hard of verkeerd in het zadel landt belast het paard extra. Het komt er dus kortweg op neer dat er maar erg weinig mensen zijn die met een maximaal lichaamsgewicht verantwoord op een paardenrug kunnen en mogen gaan zitten.
Bron: http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/v ... ijden.html
phormicola schreef:Lara_Silver schreef:Inderdaad, veel, veel, veel te weinig. Geld gaat op 90% van de maneges helaas voor. Maar dat durft natuurlijk niemand te zeggen/ word heel hard ontkent...
Een paard dat last van z'n lichaam krijgt door overgewicht van ruiters leverd geen geld op (staat immers stil). Ik denk dan ook dat dat echt wel meevalt.
Magrathea schreef:Mee eens hoor, nog steeds. We vinden het heel logisch allemaal dat kinderen op een gegeven moment te groot (en dus te zwaar) worden voor hun favoriete pony, tja, dat accepteren we toch gewoon? Op een gegeven moment is de bovengrens gewoon bereikt.
Wel vind ik dan weer dat ik wel het voordeel van de twijfel zou mogen krijgenaangezien ik iets meer weeg dan 90 (94 geloof ik). Als de limiet van 90 geldt, belast je je paard met 91 kilo dan ineens teveel?
Ik rij dan al redelijk lang, maar ik kan me goed voorstellen dat iemand van mijn gewicht die nog nooit heeft gereden een paard best wel in de weg zit.
Overigens merk ik nog vaak dat het misverstand heerst dat grote paarden automatisch meer last kunnen dragen.. Die dieren moeten óók hun conditie opbouwen voor ze die belasting aan kunnen! Wat ook weer tijd kost, en wat onderhouden moet worden etc.. Ik lees dat veel mensen het toch wel erg simpel zien

ik snap het wel. Maar zie hierboven. Magrathea schreef:Mee eens hoor, nog steeds. We vinden het heel logisch allemaal dat kinderen op een gegeven moment te groot (en dus te zwaar) worden voor hun favoriete pony, tja, dat accepteren we toch gewoon? Op een gegeven moment is de bovengrens gewoon bereikt.
Wel vind ik dan weer dat ik wel het voordeel van de twijfel zou mogen krijgenaangezien ik iets meer weeg dan 90 (94 geloof ik). Als de limiet van 90 geldt, belast je je paard met 91 kilo dan ineens teveel?
Ik rij dan al redelijk lang, maar ik kan me goed voorstellen dat iemand van mijn gewicht die nog nooit heeft gereden een paard best wel in de weg zit.
Overigens merk ik nog vaak dat het misverstand heerst dat grote paarden automatisch meer last kunnen dragen.. Die dieren moeten óók hun conditie opbouwen voor ze die belasting aan kunnen! Wat ook weer tijd kost, en wat onderhouden moet worden etc.. Ik lees dat veel mensen het toch wel erg simpel zien
danamuts schreef:bij mijn (oude) manege werd bij nieuwe klanten verteld, (van boven de 90kg) dat het in het belang van de paarden niet mogelijk was om te komen lessen. Zeker nieuwelingen zitten een paard dan in de weg.
De gevorderden werd verteld dat ze aan de zware kant waren, en kregen de stevigere (meestal redelijk stugge) dieren. Dus die hielden vanzelf wel op, of gingen afvallen over eigen paarden werd niks gezegt. Pony's daarentegen wel. Kinderen die te groot of te zwaar werden, daar werden de ouders op aan gesproken. (op een nette manier) Maar meestal omdat de ouders er niet zoveel kaas van gegeten hadden.
TanteSabien schreef:Magrathea schreef:Oh trouwens, ik denk dat echte paardenliefhebbers er zelf ook wel rekening mee houden dat ze niet te zwaar zijn als ze op hun paard gaan zitten
Hier vergis jij je lelijk in vrees ik.
.Magrathea schreef:Zie dikgemaakt stukje .
Als jij echt te zwaar bent voor paard X, en een echte paardenliefhebber bent, hoor jij te denken 'Oei, ik ga eerst afvallen voor ik er weer op ga zitten' of 'oei, ik ga menlessen nemen' of 'oei, ik kan beter op een ander paard gaan rijden'.

Magrathea schreef:Okee, echte paardenliefhebbers die niet compleet onwetend zijn dan
Idee: fitnessruimte maken in maneges. 'Nee, ga eerst dáár maar eens heen'