Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:02

Ontopic; ja zeker vind ik dat een manege er iets over mag zeggen.
Ik vind zelfs dat ze dat moeten.
Er word toch ook wat van gezegd als je een pony oneerlijk behandeld? Vind ik met overgewicht net zo.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:08

randalinpony schreef:
Ik vraag me altijd ernstig af of 'niet in de weg zitten' wel zoveel compenseert op het moment dat een ruiter echt aantoonbaar te zwaar is. En dat is wanneer je het aan de ruggengraat van paard/pony gaat zien, die buigt dan toch echt dat ietsje meer door.

Het zal vast niet alles compenseren nee maar je kunt er dan wel voor kiezen om iemand van 90k niet te laten rijden als deze zichtbaar tegenwerkt. En iemand anders die wèl gewoon 'goed' rijdt, wel te laten rijden.

Sees

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:09

randalinpony schreef:
Ik denk dat een wat steviger gebouwde, grote warmbloed (boven de 165) mits volgroeid en goed getraind, echt wel meer kan dragen dan 100 kg.

En hier ben ik het dan toch weer niet mee eens ;). Ik heb een behoorlijk stevige koudbloed (maat 5 :wow: hoeven) met stevige benen, korte rug en erg brede boeg van 1.60m+, toch zie ik hem zichtbaar moeite hebben met het gewicht van mijn vriend :o. Nu vind ik dat voor een paar keer per jaar niet zo erg maar voor fanatiek rijden toch niet zo geschikt :D.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:12

Ik vind zeker dat een manege helemaal vrijblijvend mag bepalen wie er op de paarden komt. Beoordelend met welke criteria dan ooit. Hun hele inkomen vloeit voort uit hun paarden en pony's. Welzijn hoort dan imo voorop te staan.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:13

Lara_Silver schreef:
Ik vind zeker dat een manege helemaal vrijblijvend mag bepalen wie er op de paarden komt. Beoordelend met welke criteria dan ooit. Hun hele inkomen vloeit voort uit hun paarden en pony's. Welzijn hoort dan imo voorop te staan.

Helemaal mee eens maar helaas gebeurd dit veel te weinig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:19

TanteSabien schreef:
Lara_Silver schreef:

Helemaal mee eens maar helaas gebeurd dit veel te weinig.

Inderdaad, veel, veel, veel te weinig. Geld gaat op 90% van de maneges helaas voor. Maar dat durft natuurlijk niemand te zeggen/ word heel hard ontkent...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:20

Mee eens hoor, nog steeds. We vinden het heel logisch allemaal dat kinderen op een gegeven moment te groot (en dus te zwaar) worden voor hun favoriete pony, tja, dat accepteren we toch gewoon? Op een gegeven moment is de bovengrens gewoon bereikt.
Wel vind ik dan weer dat ik wel het voordeel van de twijfel zou mogen krijgen :o aangezien ik iets meer weeg dan 90 (94 geloof ik). Als de limiet van 90 geldt, belast je je paard met 91 kilo dan ineens teveel?
Ik rij dan al redelijk lang, maar ik kan me goed voorstellen dat iemand van mijn gewicht die nog nooit heeft gereden een paard best wel in de weg zit.

Overigens merk ik nog vaak dat het misverstand heerst dat grote paarden automatisch meer last kunnen dragen.. Die dieren moeten óók hun conditie opbouwen voor ze die belasting aan kunnen! Wat ook weer tijd kost, en wat onderhouden moet worden etc.. Ik lees dat veel mensen het toch wel erg simpel zien :)

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:21

Ik vind het heel goed dat maneges hierop letten. Het gaat wel ten koste van het welzijn van het dier als ze een veel te zwaar iemand op een pony of paard zetten.
Een tijdje terug wilde een vriend van mij bij een manege gaan lessen ( hij heeft geen rijervaring).
Wilde ze hem op een d- ponytje zetten! _-:( ;( ( hij weegt rond de 85 -90 kilo.)
Dat vind ik dus echt niet kunnen! Heb er ook gelijk iets van gezegd, maar daar werd niet echt opgereageerd., hun vonden dat het wel kon aangezien m'n vriend niet heel dik ofzo is. Naar mijn mening moet je toch naar het gewicht kijken wat je op een paard/pony zet en niet alleen naar iemand zijn/haar overgewicht? We zijn er ook nooit meer teruggegaan. :evaw:

Dan heb ik liever dat ze zeggen dat er geen geschikt paard is gezien je gewicht als dat ze je op een paard/pony zetten waarvoor je te zwaar bent. Het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan hoe ze het brengen, maar wat mij betreft mogen ze mensen echt wel weigeren op een paard te stappen als het gewicht van de ruiter niet eerlijk is naar het paard toe.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:22

Lara_Silver schreef:
Inderdaad, veel, veel, veel te weinig. Geld gaat op 90% van de maneges helaas voor. Maar dat durft natuurlijk niemand te zeggen/ word heel hard ontkent...

Een paard dat last van z'n lichaam krijgt door overgewicht van ruiters leverd geen geld op (staat immers stil). Ik denk dan ook dat dat echt wel meevalt.

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:23

Citaat:
Belasting van de rug
Een paard is in eerste instantie geen lastdier. Dit komt vooral doordat de rug horizontaal is gebouwd. Hij kan slechts 12 – 20% van zijn eigen gewicht dragen. Dit betekent dat alleen een echt groot paard (700 kg) met een erg stevig gebouwde rug een ruiter van maximaal 84 tot 140 kg kan dragen. Een kleiner paard dat 450 kg weegt en een erg stevig gebouwde rug heeft, kan dus maximaal worden belast met een ruiter van 54 tot 90 kg!

Daarbij is het dan ook nog een voorwaarde dat de ruiter niet veel vet op zijn lichaam heeft. Omdat vet meestal niet strak verpakt zit, komt het achter de beweging aan en landt het als ware later in het zadel dan de rest van het lichaam. Hierdoor moeten de krachten die op de rug komen over een langere tijd worden opgevangen, wat zwaarder is voor de spieren van het paard.
Dit is dan ook de reden waarom het belangrijk is dat ruiters – die we gewoon ‘te dik’ noemen – ervoor moeten zorgen dat ze overgewicht (vet) verliezen (afvallen). Dat is dus niet alleen belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van ruiters maar ook voor die van het paard!
En dat is ook de reden waarom amazones tijdens het rijden een stevig sportBH moeten dragen!

Een andere voorwaarde bij het maximale gewicht is dat de ruiter goed kan rijden. Een beginner die de bewegingen van het paard niet kan volgen en dus te laat, te vroeg, te hard of verkeerd in het zadel landt belast het paard extra. Het komt er dus kortweg op neer dat er maar erg weinig mensen zijn die met een maximaal lichaamsgewicht verantwoord op een paardenrug kunnen en mogen gaan zitten.

Bron: http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/v ... ijden.html

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:23

phormicola schreef:
Lara_Silver schreef:

Een paard dat last van z'n lichaam krijgt door overgewicht van ruiters leverd geen geld op (staat immers stil). Ik denk dan ook dat dat echt wel meevalt.

Ik denk dat je er van schrikt hoeveel manegepaarden/pony's daadwerkelijk last hebben van het lijf.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:24

@1987; Prima citaat wat menig ruiter eens onder de neus gedrukt zouden moeten krijgen!

Edit; typo
Laatst bijgewerkt door TanteSabien op 27-07-11 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:24

Magrathea schreef:
Mee eens hoor, nog steeds. We vinden het heel logisch allemaal dat kinderen op een gegeven moment te groot (en dus te zwaar) worden voor hun favoriete pony, tja, dat accepteren we toch gewoon? Op een gegeven moment is de bovengrens gewoon bereikt.
Wel vind ik dan weer dat ik wel het voordeel van de twijfel zou mogen krijgen :o aangezien ik iets meer weeg dan 90 (94 geloof ik). Als de limiet van 90 geldt, belast je je paard met 91 kilo dan ineens teveel?
Ik rij dan al redelijk lang, maar ik kan me goed voorstellen dat iemand van mijn gewicht die nog nooit heeft gereden een paard best wel in de weg zit.

Overigens merk ik nog vaak dat het misverstand heerst dat grote paarden automatisch meer last kunnen dragen.. Die dieren moeten óók hun conditie opbouwen voor ze die belasting aan kunnen! Wat ook weer tijd kost, en wat onderhouden moet worden etc.. Ik lees dat veel mensen het toch wel erg simpel zien :)

Je moet gewoon ergens een grens trekken.
Want als jij dan wel mag rijden, komt Klara met 'r 95 kilo want "dat is toch niet zoveel meer als 94?" en dan Pietje met 100 kg, want dat is immers niet zoveel meer als 95 kg. En zo zit het paard dan al met 10 kg meer dan het aankan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:27

Ook daarbij moet je weer niet te snel oordelen vind ik, leonie.. Goed, een D pony zal wel meevallen, maar ik denk dat bijvoorbeeld de paarden waar ik onlangs kamp heb gegeven (in de ardennen), die elke dag 2x een tocht van ca. 2 uur lopen over bergachtig gebied, met regelmatig draf en galop, een zwaarder persoon kunnen dragen dan een manegepaard van dezelfde grootte :)

Oh trouwens, ik denk dat echte paardenliefhebbers er zelf ook wel rekening mee houden dat ze niet te zwaar zijn als ze op hun paard gaan zitten. Ik ga na de zomer intensief sporten zodat ik met minder schuldgevoel op de manegepaardjes kan springen :)

@phor, ja okee :) ik snap het wel. Maar zie hierboven.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:28

Magrathea schreef:
Oh trouwens, ik denk dat echte paardenliefhebbers er zelf ook wel rekening mee houden dat ze niet te zwaar zijn als ze op hun paard gaan zitten

Hier vergis jij je lelijk in vrees ik.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:29

Magrathea schreef:

Conditie is imo maar een klein deel van het geheel draagkracht. En helaas is het grootste deel dus echt wel de onveranderlijke lichaamsbouw, dus skelet etc. en een kleiner deel de veranderlijke lichaamsbouw, bespiering. Dus nee minimaal een kwestie van opbouwen en gewoon een kwestie van ja de ruiter is te zwaar voor dit paard of nee hij kan het aan. En paarden kunnen heel wat minder aan dan iedereen denkt, maar dat is voor velen vrij moeilijk te accepteren. In ieder geval niet met een normaal zadel, met een speciaal tuig dat het gewicht perfect verdeeld wel, maar dat is onmogelijk voor het rijden.

@ phormicola: Het duurt flink wat tijd voor een paard letterlijk stil zou staan door overbelasting, dat betekend niet dat het vantevoren al hinderend of zelfs schadelijk is.

@TanteSabien: precies mijn gedachte..
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 27-07-11 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:31

danamuts schreef:
bij mijn (oude) manege werd bij nieuwe klanten verteld, (van boven de 90kg) dat het in het belang van de paarden niet mogelijk was om te komen lessen. Zeker nieuwelingen zitten een paard dan in de weg.
De gevorderden werd verteld dat ze aan de zware kant waren, en kregen de stevigere (meestal redelijk stugge) dieren. Dus die hielden vanzelf wel op, of gingen afvallen over eigen paarden werd niks gezegt. Pony's daarentegen wel. Kinderen die te groot of te zwaar werden, daar werden de ouders op aan gesproken. (op een nette manier) Maar meestal omdat de ouders er niet zoveel kaas van gegeten hadden.

dat is best een redelijke manier je kunt toch ook geen kind van 18 op een shet laten rijden ookal is die nog zo dun !

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:33

TanteSabien schreef:
Magrathea schreef:
Oh trouwens, ik denk dat echte paardenliefhebbers er zelf ook wel rekening mee houden dat ze niet te zwaar zijn als ze op hun paard gaan zitten

Hier vergis jij je lelijk in vrees ik.

Zie dikgemaakt stukje :).
Als jij echt te zwaar bent voor paard X, en een echte paardenliefhebber bent, hoor jij te denken 'Oei, ik ga eerst afvallen voor ik er weer op ga zitten' of 'oei, ik ga menlessen nemen' of 'oei, ik kan beter op een ander paard gaan rijden'.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:33

Mensen denken vaak dat paarden een kwart van hun eigen gewicht kunnen dragen.
Dit is niet iets wat ik nu verzin maar is gebleken uit een discussie die ik een paar jaar geleden had op de manege waar ik les gaf.

Echter zouden mensen meer moeten nadenken wat "kracht versus gewicht" nou precies inhoud.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:35

Magrathea schreef:
Zie dikgemaakt stukje .
Als jij echt te zwaar bent voor paard X, en een echte paardenliefhebber bent, hoor jij te denken 'Oei, ik ga eerst afvallen voor ik er weer op ga zitten' of 'oei, ik ga menlessen nemen' of 'oei, ik kan beter op een ander paard gaan rijden'.

Snap wat je bedoeld maar helaas zijn er zat "echte paardenliefhebbers" die veel te zwaar zijn en rustig op hun paard klimmen ;)

Magrathea

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:37

Okee, echte paardenliefhebbers die niet compleet onwetend zijn dan :)
Idee: fitnessruimte maken in maneges. 'Nee, ga eerst dáár maar eens heen'

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:38

Haha inderdaad.... :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:39

Magrathea schreef:
Okee, echte paardenliefhebbers die niet compleet onwetend zijn dan :)
Idee: fitnessruimte maken in maneges. 'Nee, ga eerst dáár maar eens heen'

Heeft niets met onwetendheid te maken, maar met ontkenning. 'Ja het kan nog net, of , ik ben geen beginner dus ik zit hem niet in de weg, etc etc' Goed idee overigens. :)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:40

Die ontkenning is imo pure egoistme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:40

Ik vind dat je iemand wel mag vertellen dat je te ZWAAR bent, ik vind daarbij wel dat je zoiets tactisch moet brengen anders richt je naar alle waarschijnlijkheid veel meer schade aan. Zoiets is natuurlijk wel pijnlijk.
Een limiet moet je niet stellen, misschien als manegehouder een richtlijn want op een paar kilo meer zou het niet aan moeten komen. En per persoon en per paard bekijken wat verstandig is.
Overduidelijk overgewicht zou een reden kunnen zijn dat je niet kunt lessen, zoiets mag prima gezegd worden maar nogmaals; met tact.

Dat gejank trouwens over 'Maar er zijn toch dikke mensen die er niets aan kunnen doen? Die slikken Prednison of hebben een schildklier probleem' daar word ik écht moe van.
Het klinkt hard maar de meeste zware ruiters hebben zich gewoon rondgegeten, al dan niet door de jaren heen en hebben aanleg om dik te worden, dus hadden ze daar rekening mee moeten houden.
Daarbij komt; een Prednison kuur duurt nooit zo lang en als je doodziek bent geweest en er van af bent, ga je sowieso niet meteen paardrijden denk ik. Afijn, overtollige medicijnkilo's kun je ook zo weer kwijtraken.
En hoeveel van de dikke/te zware ruiters hier op Bokt hebben nou een schildklierprobleem?
Klinkt wederom hard; maar het is ZO VAAK een excuus! En ik weet wat een schildklier-ziekte o.i.d inhoudt en ook daarvoor geldt; je moet je eetgewoontes ook aanpassen als je dat hebt.
Veel mensen in Nederland gaan de Amerikanen achterna, ze worden gewoon te zwaar door TE weinig beweging en TE veel en TE ongezond eten.

Ikzelf ben ook niet superslank, ik wil voor mijzelf en mijn paard ook wat kilootjes kwijt. Ik zit mijn paard niet in de weg, maar ik wil ook niet dát dat gebeurd.

Kortom; een manegehouder/instructeur mag zeggen -met tact graag- dat iemand te zwaar is voor zijn paarden.
Ik zie hier ook wel eens zware/te dikke ruiters die Z rijden, tja... moet je dan zeggen omdat diegene 'goed' kan rijden, dat zij dan wel mogen rijden? Nee, ook deze mensen mogen wel eens horen dat ze te zwaar zijn voor hun paard. Maar verbieden om ergens te rijden mag dan weer niet vind ik.
Laatst bijgewerkt door Karma op 27-07-11 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt