. Die zijn vaak wat flexibeler, terwijl mensen met een eigen paard (vooral als dat het enige paard is waar ze jarenlang op gereden hebben) vaak wat meer aanpassingsproblemen hebben. Het rijtechnische hangt erg van de manege af. Er zijn mensen die gewoon goed les hebben gehad en ook netjes rijden, er zijn er ook die denken dat 'voorwaarts = schop'.
Wat manege-ruiters vaak nog wel moeten leren is de algehele check van het paard. Niet vergeten te hoevenkrabben, zitten er wondjes of rare bultjes, zitten de ijzers er nog onder? Dat soort werk. Daarnaast ook het nadenken over het algehele 'weekplan' van het paard. Wat heeft het paard de dag ervoor gedaan, wat staat er in het weekend gepland? Als je weet dat er een buitenrit van 2 uur de dag ervoor is geweest dan is het wellicht handiger om iets rustigers te doen ipv ook weer een lange rit te maken.
Deze dingen leer je uiteindelijk in praktijk.

Tot daartoe dus de herkenning
) en soms kwam idd de instructreur naast je lopen om zo je paard aan de teugel te laten lopen. Ik was echt bang mn vriendelijkheid in mn handen te verliezen en soms is dat ook gebeurd. hier heb ik 5 jaar gereden, veel geleerd maar helaas was het niet zo vriendelijk. Ik was inmiddels wel oud genoeg om het te beseffen en ging ik het niet geheel nadoen maar de jongere kinderen die wisten niet beter! Ik denk zelfs dat je nog liever mij als 18 jarige die alleen kon zitten op je paard had gehad dan een 18 jarige die al 8 jaar op die manege had gereden en niet beter wist.
) maar mn handen kon ik netjes houden en het paard liep zo lekker!
Ik heb 10 jaar op een manege gereden waar ik het zo had geleerd: geen gelul, in de krul. Toen ik er een jaar of 8/9 reed, begon ik steeds meer 'zelf' na te denken over nageeflijkheid en ontspanning. Ik ben heel veel gaan lezen, en toen dacht ik: zo moet het niet, ik stop er nu mee. Ik wilde in de manegelessen dus op de juiste manier rijden, maar dat werkte niet. Ik had steeds meer meningsverschillen met iedereen, dus ben ik gestopt. Nu heb ik hele fijne bijrijdpaarden waar ik veel van leer. Ik leerde/leer nu helemaal opnieuw rijden. Op die paarden heb ik dus na 10 jaar aankloten in manegelessen pas echte nageeflijkheid gevoeld, en een paard wat echt over de rug loopt --> heerlijk!