Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:03

Het aanpassen aan verschillende paarden is echt een pre voor wat betreft manege-ruiters :j . Die zijn vaak wat flexibeler, terwijl mensen met een eigen paard (vooral als dat het enige paard is waar ze jarenlang op gereden hebben) vaak wat meer aanpassingsproblemen hebben.

Het rijtechnische hangt erg van de manege af. Er zijn mensen die gewoon goed les hebben gehad en ook netjes rijden, er zijn er ook die denken dat 'voorwaarts = schop'.

Wat manege-ruiters vaak nog wel moeten leren is de algehele check van het paard. Niet vergeten te hoevenkrabben, zitten er wondjes of rare bultjes, zitten de ijzers er nog onder? Dat soort werk. Daarnaast ook het nadenken over het algehele 'weekplan' van het paard. Wat heeft het paard de dag ervoor gedaan, wat staat er in het weekend gepland? Als je weet dat er een buitenrit van 2 uur de dag ervoor is geweest dan is het wellicht handiger om iets rustigers te doen ipv ook weer een lange rit te maken.
Deze dingen leer je uiteindelijk in praktijk.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:25

Apple schreef:
Wat manege-ruiters vaak nog wel moeten leren is de algehele check van het paard. Niet vergeten te hoevenkrabben, zitten er wondjes of rare bultjes, zitten de ijzers er nog onder? Dat soort werk. Daarnaast ook het nadenken over het algehele 'weekplan' van het paard. Wat heeft het paard de dag ervoor gedaan, wat staat er in het weekend gepland? Als je weet dat er een buitenrit van 2 uur de dag ervoor is geweest dan is het wellicht handiger om iets rustigers te doen ipv ook weer een lange rit te maken.
Deze dingen leer je uiteindelijk in praktijk.

Ik denk dat dat ook aan de interesse/ motivatie van de ruiter ligt :)
Ik ben een " manegeruiter" maar ik weet wanneer het paard al gereden wordt. Ik voel zijn rug na om te kijken of deze gevoelig is, controleer zijn hoeven/ijzers en controleer of hij ergens wondjes heeft.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:31

Ik denk dat je als beginneling op een manege moet/kan gaan rijden om de beginselen van het stap/draf/galop te leren, en stukje verzorging. Daarna kan je beter overstappen naar priveles indien mogelijk. Op een manege leer je verder niet zo heel veel.

Ben een keer bij vrienden wezen kijken die toen nog op een manege reden. Ik heb onder de tafel gelegen van het lachen. De een zit er nog krommer op dan de ander (en geloof me ik rijdt ook niet echt de sterren van de hemel, maar dat!!), en dan zijn die paarden echt superbraaf! Wordt verder ook helemaal niet uitgelegd hoe of wat ze moeten doen en wat ze fout doen! Ook lag er een hoefslag van ong 20 cm waar de paarden uit struikelden om een volte oid te maken!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:19

Ik lees dit topic met soms wat ergernis en soms ook herkenning.

Ik ben nu 15 jaar manegeruiter, begonnen toen ik 10 was en nu dus 25. Sinds 8 jaar rij ik ook een tinker maar hier heb ik geen les mee en rij ik alleen buiten dus dit kan ik niet meetellen als ervaring buiten de manege.
Ik heb tot mijn 18e op een manege gereden, ik had het er prima naar mn zin hoor, maar toen ik dus 8 jaar reed, kon ik echt niets anders dan zitten! Ik kon best goed zitten want werd er niet zomaar afgebokt ofzo en ik had nooit geleerd aan de teugel te rijden dus ik had als voordeel dat ik hele vriendelijke handen had.

Maar goed, TS als jij mij als 18 jarige met 8 jaar ervaring op jouw paard had laten rijden dan was dat denk ik ook niet goed gegaan terwijl ik toen inmiddels wel bijna elke wedstrijd op die manege won ;) :D Tot daartoe dus de herkenning ;)

Toen ging ik studeren en op een andere (dressuur) manege rijden en ik kwam daar en kon dus niets behalve netjes zitten en mn handen vriendelijk met de mond meelaten gaan. Daar op die manege leerde ik veel maar.....ook wel ruw vond ik. Echt het in de krul trekken was daar wel sprake van. Eerst dacht ik dat dat zo hoorde ( ;( ) en soms kwam idd de instructreur naast je lopen om zo je paard aan de teugel te laten lopen. Ik was echt bang mn vriendelijkheid in mn handen te verliezen en soms is dat ook gebeurd. hier heb ik 5 jaar gereden, veel geleerd maar helaas was het niet zo vriendelijk. Ik was inmiddels wel oud genoeg om het te beseffen en ging ik het niet geheel nadoen maar de jongere kinderen die wisten niet beter! Ik denk zelfs dat je nog liever mij als 18 jarige die alleen kon zitten op je paard had gehad dan een 18 jarige die al 8 jaar op die manege had gereden en niet beter wist.

Toen ging ik weer op een andere manege rijden en daar rij ik nu 1,5 jaar. Hier rij ik op een vaste pony en hebben ze een aantal hele leuke paarden staan. Lessen zijn wel heel druk maar van goed niveau. Veel minder getrek komt op de gehele manege voor. Heb zelf het idee nu na 15 jaar manege op deze manege echt nog vooruit te gaan.
Sinds een aantal jaar rij ik studentenwedstrijden, begonnen bij de beginners maar nu op M niveau (als manegeruiter!) en afgelopen jaar hadden we het kampioenschap in ermelo en mocht ik ook meedoen. Ik reed toen op een eigen paard wat z liep en zo perfect was afgericht. En het was genieten!!!! Ik als manegeruiter kan wel zeggen dat ik veilig op dat super gevoelige paard kon rijden! er gingen sommige dingen ook wel mis omdat ik soms nog de subtiele afstelling mis (linksomkeert in galop werd een appuyement :P ) maar mn handen kon ik netjes houden en het paard liep zo lekker!
Daarna mocht ik de M2 op Orbaldo rijden die de meeste ook wel kennen hier een ZZL hengst. Ik vond het zo spannend want ik weet mn tekortkomingen ook. Maar het ging niet heel slecht! We hebben dan ook maar 5 minuten om aan t paard te wennen dus dat is ook zeker iets wat meespeelt.

Dus daar is de ergernis ;) niet alle manegeruiters zijn hetzelfde. Het ligt veel aan de manege. maar je kunt beter een ruiter hebben die niets geleerd heeft en die je vanalles kunt leren dan iemand die van jongs af aan het verkeerd geleerd heeft!
En nu als manegeruiter durf ik wel op een prive-paard te stappen en ik weet dat ik nog veel moet leren maar ook dat als ik vaker zo'n paard rij dit ook zeker snel op zal pakken.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:20

ik ga maar eens een topic openen over hoe het soms bij ruiters/amazones gaat die een paard bij huis hebben. Ik denk dat we dan een zelfde soort topic krijgen.....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:37

Want?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:38

Ik ben/was er zelf zo een :+ Ik heb 10 jaar op een manege gereden waar ik het zo had geleerd: geen gelul, in de krul. Toen ik er een jaar of 8/9 reed, begon ik steeds meer 'zelf' na te denken over nageeflijkheid en ontspanning. Ik ben heel veel gaan lezen, en toen dacht ik: zo moet het niet, ik stop er nu mee. Ik wilde in de manegelessen dus op de juiste manier rijden, maar dat werkte niet. Ik had steeds meer meningsverschillen met iedereen, dus ben ik gestopt. Nu heb ik hele fijne bijrijdpaarden waar ik veel van leer. Ik leerde/leer nu helemaal opnieuw rijden. Op die paarden heb ik dus na 10 jaar aankloten in manegelessen pas echte nageeflijkheid gevoeld, en een paard wat echt over de rug loopt --> heerlijk!

Ik vind het manegeniveau laag. Ik vind het jammer voor al die kinderen, die weten niet beter! Die denken: ja, die instructrice heeft er voor geleerd, dus het zal wel kloppen }:0
Ik was eens in Duitsland op een wedstrijd, daar zie je toch heel anders. Het L-niveau ligt heel hoog vergeleken met Nederland. Ook de B-ruiters reden met echt nageeflijke paarden, geen getrek of gezaag!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:39

Waarom ergeren sommige Bokkers zich aan zo'n topic trouwens?
Snap het ff niet.

Is het te confronterend ofzo? Om te horen dat je op veel maneges gewoon vaak verkeerd geleerd wordt? :)

Maaantjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:51

Hallo
ik heb zelf vroeger 4 jaar op een manege gereden, daarna een eigen pony gehad en tijd niet meer gereden en wil weer op een manege beginnen heb wel goed nagekeken die waar ik vroeger reed wil ik niet terug ivm dat het daar paarden die achter elkaars kont aanlopen waren, heb nu een manege gevonden waar het individueel is maar toch een groepsles. Ga daar ook eerst met een privéles beginnen, om er terug in te komen en weer ervaring op te doen me eigen weer op te frissen, wil ook nog wat toevoegen aan het wel niet goede ruiters, het lig aan hoe je van naturen ben toen ik nog nooit had paardgereden en er op stapte zijden ze al wow wat een houding als je van naturen goed zit is het prima je moet ook kunnen paardrijden als je het niet in je heb kan je het leren maar duurt dat heel lang!! ik weet zelf hoe het er ook uit kan zien, sommige mensen met eigen paard die lessen volgens worden ook gedwongen een paard in de krul te trekken dan ben ik toch ook liever zachter je moet zorgen dat en paard voor je wil werken ipv met een zweepje vooruit te slaan!!!

Maaantjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:55

capopjekop schreef:
Zelf heb ik verschillende bijrijdertjes gehad voor mijn shetten die op de manege reden. Gelukkig staan mijn pony's wel goed aan de hulpen, dus ze leren het snel af. Heb het al eens meegemaakt dat een meisje wil gaan stappen, maar die drukt niet eerst haar kuit aan, maar schopte meteen. Dus Grietje nam een megaspurt naar voren en het meisje zat beduust te kijken waarom die pony nu zo gek deed. Blijkbaar reageerde de pony's op de manege alleen maar op schoppen. Mijn nieuwe verzorgstertje heeft dit ook wel een beetje, maar ze is een snelle leerling, dus het gaat iedere keer al beter.

Overigens heb ik zelf ook jaren op de manege gereden en ik heb altijd gezegd dat ik pas echt ben gaan leren te rijden toen ik met mijn pony naar de ponyclub ging.

ik ken een meisje die nu top nivo rijd en dat ook altijd doed, maar meer uit frustratie, elke x als haar dat heb zien doen hoopte ik dat der paard er zoooo snel vandoor zou gaan, heb ook meerderen lessen van haar gezien waarin zij het zelfde deed niemand zij er wat van en dit was een eigen paard en prive lessen.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:06

Bij ons wordt de hoefslag meerdere keren geharkt, zodat hij weer gelijk ligt aan de rest van de week.
Regelmatig gaat de sproeier er op om de ondergrond steviger te krijgen/te houden
En regelmatig wordt de bak recht getrokken met een trekkertje.
Dus hier doen ze hard hun best om er geen loopgravenoorlog van te maken ;)
en de drollen worden direct uit de bak gehaald.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:58

capopjekop schreef:
Want?

omdat er op sommige ruiters/amazones met eigen paard/pony ook zat aan te merken valt, zowel in rijden als omgang .

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:28

Natuurlijk, op beide groepen is genoeg aan te merken.
Echter zijn manege's er speciaal om mensen te leren rijden (tenslotte; het gros van de ruiters begint op een manege).
Waarom wordt de basis dan vaak zo verslonst?
Waarom zijn er manege (lees: niet alle manege's), die essentiele leerstukken links laten liggen?
Manege's hebben echt een voorbeeld functie naar mijn mening.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 06-07-11 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:29

Klopt dat er ook op veel eigenaren iets aan te merken is, maar dit topoic gaat ook niet zozeer over de mensen die lessen op een manege, maar over de manier waarop ze les hebben gehad en dat hen vaak voorgehouden wordt dat ze al erg gevorderd zijn, terwijl dat in praktijk buiten een manege niet zo blijkt te zijn. Geen enkele persoonlijke aanval op een manegeklant dus.

Ik lees ook wel eens op de manege en verzorgersgedeelten van bokt en een tijdje terug ging het ook over wat gevorderd is. Bleek dat je op sommige maneges al onder gevorderd valt, omdat je kan aangaloperen. Bij mij ben je een beginner als je pas net kan aangaloperen. Daar gaat het meer om. Ligt niet aan de ruiters, ligt aan de les.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:39

Ik ben het met Prisca eens. Toen ik eindelijk een eigen pony kreeg en ik van een manege naar een pensionstal verhuisde kreeg ik wel last van schaamte. Waar ik op de manege een van de handigste ruiters was, voelde ik me een regelrechte kneus tijdens mijn eerste spring privélessen. Op de manege sprong ik vaak zat boven de 1.20, maar toen het rijtechnisch goed moest zijn zat ik met mijn onervaren pony te stunten op 40 cm.

Annisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:03

Jaa, ik heb t zelf,
ik heb best lang op een manege gereden,
nu mag ik het paard van mn buren rijden
maar gelukkig leert hij (mn buurman)
me alles goed aan, en hij begrijpt als
ik wat fout doe zegmaar.
:D

daniqueBAAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:08

ik heb het zelf ook gehad.. 6 jaar op een manege gereden, 2 jaar op de wachtlijst voor de gevordenen maar kwam maar niet verder.. (er was geen plek) alle kinderen die in mijn les zaten die nog niet zo goed konden rijden kregen meer aandacht en ik leerde niets meer. ik ben er sinds 1 juli mee gestopt, nu rijd ik een verzorgpaard en krijg priveles. ik merk dat ik in 3 maanden meer leer van de privelessen dan in die 6 jaar op de manege... op de manege leerde ik de basis, ik wou verder.

ben er erg blij mee dat ik nu meer kan leren van die privelessen!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:16

Ik vind dat je niet kunt zeggen dat een manege slecht is omdat je in een privéles sneller verbetering hebt. Dat is toch logisch? In een priveles is alle aandacht voor 1 persoon, in een groep moet dat verdeeld worden.

Maar daar zijn de kosten ook naar.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 02:52

Aangezien het ook over het welzijn van de manege paarden ging. Op de manege waar ik rijd, staan de pony's/paarden in de zomer dag en nacht buiten, in de winter overdag en als het echt noodweer is en er ligt heel veel sneeuw gaan ze de dag door, omstebeurt in groepjes de bak in. De bak wordt een aantal keer per week gesleept, dus geen sloten langs de kant van de bak.

Ik rijd nu zelf ongeveer 10 jaar op een manege, en vind dat ik hier al behoorlijk wat geleerd heb. Natuurlijk niet zoals iemand met een eigen paard, die wekelijks privé les krijgt en elke dag kan trainen/ oefenen.

De manege waar ik rijd is ook een spring/handel/fok stal. En voor zover ik weet, zijn alle amazones die op concoursen gaan (of ooit hebben gedaan met dee paarden) door de eigenaar van de manege zelf opgeleid.

Een aantal 'manegeklanten' rijd ook op de jonge paarden, en de paarden die niet (meer) gebruikt worden voor de sport, en daarna met bepaalde mensen in de lessen mogen lopen.

De echte kleintjes beginnen allemaal met een lang teugeltje. Niet trekken, want een pony heeft een bit in zijn mond, en als je daar aan trekt doet dat pijn. Niet schoppen, want een pony voelt een mug ook zitten, dus voelt het ook wel als je normaal drijft.

Volgens mij begint het naar beneden trekken vooral als lessers wat ouder worden. Zien dat andere mensen hun paard naar beneden kunnen rijden, en denken het zo ook voor elkaar te krijgen. En tja, pubermeisjes denken nu eenmaal vaak dat ze alles al weten. (Jaja, ontken het maar niet, de meesten hebben echt zo'n periode gehad :+) En als je alles immers al weet, hoeft iemand anders je ook niet te vertellen dat het allemaal niet zo werkt.
Tuurlijk, ik kan niet ontkennen dat er nooit getrokken en geschopt wordt, maar als die gezien wordt, wordt er altijd wat van gezegd.

Bij ons hebben de lessen trouwens ook geen niveau, als je verder bent dan de rest van je les, kan je doorstromen naar een andere les. Maar meestal gaat het niveau ongeveer gelijk op, en groeit het groepje dus steeds samen een stukje verder. Je krijgt dus niet: ik ben een gevorderde ruiter, want ik zit in die les..

Weet niet of de bedoeling van dit lange stuk nu eigenlijk wel duidelijk is. Maar ik vind de titel van het topic misschien tog wel een beetje beledigend. (Hoe graag ik ook een eigen paard wil, ik kan het nu gewoon nog niet betalen. Dan liever geen paardje, dan een paardje dat iets tekort komt, omdat het geld op is). Tuurijk gaat het er op sommige maneges er anders aan toe, maar probeer die 'manege ruiter' dan eens goed les te geven en een kans te bieden. Zodat hij/zij kan leren van de ervaring die jullie zelf al hebben opgedaan in de jaren van rijden en paarden bezitten. Hier hebben ze meer aan dan afgekraakt worden. Er zijn vast genoeg entousiaste verzorgsters te vinden die graag willen leren en open staan voor tips.

Citaat:
Wat manege-ruiters vaak nog wel moeten leren is de algehele check van het paard. Niet vergeten te hoevenkrabben, zitten er wondjes of rare bultjes, zitten de ijzers er nog onder? Dat soort werk. Daarnaast ook het nadenken over het algehele 'weekplan' van het paard. Wat heeft het paard de dag ervoor gedaan, wat staat er in het weekend gepland? Als je weet dat er een buitenrit van 2 uur de dag ervoor is geweest dan is het wellicht handiger om iets rustigers te doen ipv ook weer een lange rit te maken. Deze dingen leer je uiteindelijk in praktijk.

Helemaal mee eens, dat ssort dingen hoef je je, als het goed is, namelijk niet persé mee bezig te houden als lesser. Daar zijn de eigenaren, instructeurs voor. Maar ikzelf vind dat soort dingen altijd erg interessant. Is dus ook deels interesse/ inzet.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 05:41

tjah ken het wel een beetje daarom ben ik zelf ook gestopt na anderhalf jaar bij de manege en ben ik blij dat ik een verzorgpaardje kreeg waar ik privelessen mee mocht volgen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 05:54

niet iedereen heeft de mogelijkheid tot het hebben/rijden van een verzorgpaard.

de manege is nu eenmaal de plek waar het gros begint met rijden,heel logisch. weten ouders veel,die hun kind op paardrijden willen doen.

het is zeker jammer dat zoveel manege's de basis niet goed aanleren aan de ruiters.

zelf ben ik gestart als meisje van 6 op zo'n manege,maar wist ik veel op dat moment. ik was klein en wilde dolgraag paard leren rijden.

uiteindelijk verhuisd naar een andere manege waar de lessen wel veel beter waren. uiteindelijk moest ik helaas bij die manege weg omdat ik ging verhuizen.

sinds dat ik mijn eigen paard heb,merk ik wel hoeveel ik bijgeleerd heb,wat je als manegeruiter niet of moeilijker leert.

ik stoor me niet aan dit topic hoor,iedereen mag zn gedachten en mening plaatsen,daar is bokt voor.

ik denk alleen dat sommige paardeneigenaren zich moeten realiseren dat iedereen op een manege begint,en dat het voor ouders die hun kind op rijles doen vaak gewoon de enige optie is.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 06:48

pff wat een discussie zeg. het ligt aan de manege en aan de mensen zelf . ik heb eigenlijk altijd op mijn manier gereden op de manege ree en rij nog steeds met zachte hand tot ergenis van instrurcteurs hield ik mijn handen open ( doe ik nog steeds trouwens ) . maar toen ik nog niet eens van de manege af was heb ik mijn eigen paardje gekocht. extreem gevoelig paard en zelf beleert. toen heb ik privé lessen gevolgd van een hele goede instructeur en die had er niets op aan te merken alleen dat ik af en toe wat strenger mag zijn. daarentegen zie ik ook mensen die van diezelfde manege komen die inderdaad rukken trekken schoppen etc.

maar inderdaad zoals ik iemand al een reactie zag geven.

waarom zo afgeven op manege ruiters deze hebben vaak nog de kans om het goed te leren . veel mensen met een eigen paard weten het allemaal beter en zullen geen tips of eventuele kritiek op het rijden accepteren en veranderen . heb zoveel mensen gezien met een eigen paard , die ernaast er niet eens mee om konden gaan ( lees: trappen in buik geven als het paard even iets spannend vond , slaan ) laat staan erop ( scherp bit inhangen waar zo mee om werd gegaan dat de mondhoeken kapot waren , scherpe sporen gebruiken zonder te weten wat ze ermee doen , bit door de mond rukken etc. )

zowel aan manege- ruiters en eigenaren is er veel op aan te merken ken zelfs eigenaren van veulens die hun veulen al een paar trappen verkochten omdat het niet doorliep terwijl het lopen aan het halster soms pas de eerste keer was

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:29

Er is idd verschil in.Ik rij op een manege.Toen ik pas begon met rijden reed ik op een manege waar ze achter elkaar rijden.Voor in het begin is dat misschien wel goed maar algauw vond ik het saai want ik leerde gewoon niks.Toen heb ik privéles genomen en heel veel geleerd.Maar dat was duur en dat ging dus na een tijdje niet meer.Maar achter eklkaar aan sjokken wou ik ook niet meer dus ben ik van manege veranderd.Ik heb in veel manege's geprobeerd en gereden.Toen vond ik een goede:Een manege waar ze door elkaar reden en in een groeples elke keer weer veel leerde, Waar geen paardjes liepen die niks anders kennen als achter elkaar aan sjokken.Waar ze streng waren en je, je best moet doen.Daar rijd ik nog steeds en ik leer nog steeds bij!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:21

Probleem ligt natuurlijk vooral bij mensen die uit gezinnen komen waar geen paard wordt gereden,
die hebben geen ouders die kunnen kiezen of een manege goed is, die hebben geen idee wat nageeflijk uberhaubt is, laat staan waar het goed uitgelegd wordt.

Dat zou dan echt van buitenaf geregeld moeten worden hoor, dat er hogere kwaliteitseisen worden gesteld aan het niveau van lesgeven.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:19

labyrinth schreef:
Probleem ligt natuurlijk vooral bij mensen die uit gezinnen komen waar geen paard wordt gereden,
die hebben geen ouders die kunnen kiezen of een manege goed is, die hebben geen idee wat nageeflijk uberhaubt is, laat staan waar het goed uitgelegd wordt.

Dat zou dan echt van buitenaf geregeld moeten worden hoor, dat er hogere kwaliteitseisen worden gesteld aan het niveau van lesgeven.

Je zou denken dat het FNRS daar een rol in heeft. Maar die sterren zijn echt geen garantie >;)