Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicajoann

Re: Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:42

En als ik mn hond altijd in een bench doe.
Maar wel drie keer per dag een tot ongeveer een uur met hem loop is het dan ook goed?

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:44

tjoppie schreef:
Maar hoe ik mijn paarden houd is niet relevant voor dit topic. Dit topic gaat over of het wel of niet zielig is voor een manegepaard als het niet op het land komt. Ik vind van niet omdat ze toch genoeg beweging hebben op een dag.

En is het dan voor je alleen land, of ook helemaal niet in de paddock.
Bedoel geen land, maar wel paddock met vriendjes is beter dan helemaal niks.. Of vind je dat ook niet nodig?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:48

een hond is geen paard. een hond is een jager een paard een prooidier. Die vergelijking gaat ongelovelijk mank. Dit is nou typisch een opmerking voor iemand die zich niet in een dier verdiept. Kwalijk eigenlijk! Men mag toch wel het verschil weten tussen honden en paarden zeg. Mocht je dat niet weten dan is het beter dat je gewoon beiden alleen op animalplanet bewonderd en niet in real life

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:50

Nee hoor. Het gaat over een dier langdurig op sluiten met als excuus dat je een tijdje beweging geeft.
Ik had het ook over een schaap kunnen hebben.

Maargoed ik zal mijn hond wel weg doen want ik weet niet het verschil :n
Ik voer mijn hond namelijk ook gras en hooi.
Want ik weet niet dat een hond het het best doet op vlees.

EDIT: als er iemand zich in dieren verdiept, dat ben ik het wel.
Laatst bijgewerkt door Jessicajoann op 15-05-11 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:51

En is het dan voor je alleen land, of ook helemaal niet in de paddock.
Bedoel geen land, maar wel paddock met vriendjes is beter dan helemaal niks.. Of vind je dat ook niet nodig?

Ik ben een voorstander van in kuddeverband 24/7/365 buiten, maar ik ben niet overtuigd van het feit dat een paard volgens sommige mensen niet zonder land of buiten kan. Ik heb paarden heel gelukkig zien zijn op stal, gelukkiger dan op het land of in een kudde. ik heb ook paarden weg zien kwijnen op stal. Ik heb daar geen algemene mening over, slechts een individuele mening.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:52

Tjoppe, de bewuste keuze om een paard buiten te houden heeft volgens mij toch wel met meer te maken dan alleen maar met beweging. Maar goed, ik ben daar blijkbaar anders in dan jij. Al denk ik dat ik toch echt de enige niet ben, gezien de reacties in dit topic. ;)

En een kudde drie maanden gezamenlijk houden is prima, maar toch weer anders dan paarden jarenlang gezamenlijk houden in een hechte club. Dan zie je pas hoe sociaal deze dieren zijn. En wat we ze eigenlijk aandoen, door ze maar op te stallen of door vaak te rommelen in samenstelling van een koppel/kudde.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:53

tjoppie schreef:
een hond is geen paard. een hond is een jager een paard een prooidier. Die vergelijking gaat ongelovelijk mank. Dit is nou typisch een opmerking voor iemand die zich niet in een dier verdiept. Kwalijk eigenlijk! Men mag toch wel het verschil weten tussen honden en paarden zeg. Mocht je dat niet weten dan is het beter dat je gewoon beiden alleen op animalplanet bewonderd en niet in real life

Houdt jij je eens een beetje rustig zeg ;) Niet tegen anderen gaan zeggen dat ze er niets van af weten terwijl je zelf de grootste leek bent. Als jij denkt dat een paard gelukkig is als het heel de dag in een box staat opgesloten en dan 1 uurtje door een afgesloten bak steeds dezelfde rondjes mag lopen...Dan heb je het mis en heb ik zwaar medelijden met jouw paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:53

van mij mag zon manege verboden worden :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:54

Van mij ook. En alle andere paardenbedrijven die zo hun dieren houden. :j

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:55

Paarden horen gewoon (een paar uur ) buiten.. En gelukkiger in stal dan op het land of in een kudde.. naarja weetje het is toch ook gewenning?
Mijn paarden staan in de nacht ook op stal, en gaan als ze naar stal willen ook drentelen bij het hek dat ze er uit willen. Dit is omdat naar stal gaan gewoonte is voor hun, daar krijgen ze weer hooi en brok. Elke avond op nieuw..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:55

Helemaal mee eens!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:57

Deze paarden zijn gemiddeld al 20 jaar samen. Mijn oudste merrie is 26 en mijn oudste hengst is 24.

Ik heb de kudde al 20 jaar in deze samenstelling. Goed de jongelingen gaan. Slechts als ik denk dat ik er een merrie bij wil houden en het bloedsgewijs ook kan, dan doe ik dat. maar ik leef al 20 jaar tussen deze kudde.

Ik zie alleen het probleem een stuk minder dan jullie dat doen blijkt. Zoals ik al zei, ik heb paarden zien opbloeien op stal en zien wegkwijnen op stal, ik bekijk het per paard en niet door de algemene deler.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:57

VivaLaVida schreef:
van mij mag zon manege verboden worden :)

van mij ook.waarom zetten ze er niet een dikke boete op.
Ik begrijp dat sommigen manege's niet de gelegenheid hebben paarden dag en nacht buiten te houden. Maar als er nou de regel was dat paarden minimaal 8 uur per dag buiten kwamen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:58

Twiggy2008 schreef:
Mijn eigen paard staat in een natuurgebied, een aardig grote ruimte ;) . Durf te wedden dat ze daar meer kilometers maken dan een manegepaard in de bak met continu dezelfde rondjes en al die ruitertjes op hun rug. ;)
Tjoppe, kijk jij al jaren naar een hechte kudde? Ikke wel en ik zie wat ze doen de hele dag. Kan er uren naar kijken, zo enorm leerzaam. Dat leer je niet op een manege, hoor, echt niet. ;)

Ik heb zelf overigens een kruising Fjord x Anglo Arabier. Oersterk, veel te sterk, zowel fysiek als mentaal om als manegepaard te dienen. Maar goed, dat is dan mijn karakterpaard. ;)

Hiermee onderschat je een goed manegepaard, zowel fysiek als mentaal.
Niet ieder paard is geschikt als manegepaard.
Een goed manegepaard is IMO goud waard.
En ik weet uit ervaring dat de manege waar mijn paard staat, de manegepony's en paarden op de wei staan, 's zomers zelfs 24/7. Er zijn geen stands, maar alleen boxen aanwezig, ook voor de b/c-pony's.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:58

Houdt jij je eens een beetje rustig zeg Niet tegen anderen gaan zeggen dat ze er niets van af weten terwijl je zelf de grootste leek bent. Als jij denkt dat een paard gelukkig is als het heel de dag in een box staat opgesloten en dan 1 uurtje door een afgesloten bak steeds dezelfde rondjes mag lopen...Dan heb je het mis en heb ik zwaar medelijden met jouw paarden.

Zozo jongedame! Misschien zeld een beetje teruglezen. En dan je excuses aanbieden zou je niet misstaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:03

Electra63 schreef:
Hiermee onderschat je een goed manegepaard, zowel fysiek als mentaal.
Niet ieder paard is geschikt als manegepaard.
Een goed manegepaard is IMO goud waard.
En ik weet uit ervaring dat de manege waar mijn paard staat, de manegepony's en paarden op de wei staan, 's zomers zelfs 24/7. Er zijn geen stands, maar alleen boxen aanwezig, ook voor de b/c-pony's.

Ik onderschat manegepaarden helemaal niet, je begrijpt me verkeerd. Ik heb juist heel veel respect voor ze. Maar mijn karakterpaard is allereerst zeer eenkennig en te slim/sterk/pittig om een goed, betrouwbaar lespaard te zijn. Ik ken hem door-en-door, heb hem zelf beleerd en heb lespaarden genoeg om ons heen op de stalling waar ik sta (al maak ik daar alleen gebruik van het land) om te zien dat mijn paard daar niet geschikt voor is. Die trekt zo'n kindje meteen om, want je hebt bij hem een natuurlijk overwicht nodig. ;)

De lespaarden bij ons staan in de zomer 24/7 buiten en in de wintermaanden binnen (fulltime). En nee, opbloeien zie ik ze alleen in de periode op het land. :j

Verder klinkt jouw manege een stuk beter dan die 4-sterren manege bij mij om de hoek. Overigens heb ik nog twee maneges hier om de hoek en ook daar komen de paarden niet buiten. Ook 3x niks dus.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:04

pff, helemaal als ze nog weidegang hebben ook!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:04

Jessicajoann schreef:
Maar wel drie keer per dag een tot ongeveer een uur met hem loop is het dan ook goed?

Honden en paarden zijn verschillende diersoorten, maar ben met je eens dat een hond ook niet in een bench hoort voor langere tijd.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:12

Twiggy2008 schreef:
Jessicajoann schreef:

Honden en paarden zijn verschillende diersoorten, maar ben met je eens dat een hond ook niet in een bench hoort voor langere tijd.

Nogmaals, ik had het ook over een schaap oid kunnen hebben.
De diersoort moet niet uitmaken, dieren horen niet in hokjes! Gelukkig ben je het met me eens.
Maar op deze manier is het wel duidelijker wat je dus met een paard doet want met bijv een kat of hond is het veel minder normaal om ze op te hokken. Hoop dat jullie mij snappen :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:28

Mijn nijnen lopen ook veel in de tuin rond, maar die gaan zo wel hun hok in, als ze er niet al zelf in gaan zitten. ;)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:29

Mijn tuin was niet konijn proof en ik had er vijf.
1tje liep los en die is dus gepakt door een hond. De anderen zaten in hun hok. Er zou een ren komen maar ehh ouders af en toe...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:33

paarden in stallen op een manege lopen niet het risico door een hond gepakt te worden.
Grapje natuurlijk. Maar is maar om aan te geven dat alles relatief is. Natuurlijk willen we het dier zo veel mogelijk vrijheid geven in ons gecultuveerde landen. echter er zijn soms beperkingen. Sommigen van ons hebben het geluk dat er over veel land beschikking is, anderen hebben de pech dat ze dit niet hebben maar wel als hobbie hebben een paard houden. of leren paardrijden.

In mijn ogen is niks zwart/wit in deze.

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:50

Twiggy2008 schreef:
Mijn nijnen lopen ook veel in de tuin rond, maar die gaan zo wel hun hok in, als ze er niet al zelf in gaan zitten. ;)

dat hok is natuurlijk wel groter :)
Vind een paard in een stal een vergelijking met een caav in een broodtrommel.
Ik heb zelf een absolute pieperdepiep hekel aan maneges, de 2 bij mij in de buurt zijn bijzonder slecht, bij beide maneges komen de paarden elke week 1 uurtje buiten (in ieder geval.. zo weinig..) maar bij de ene worden de paarden verrot geslagen en bij de ander staan ze 3 à 4 uur met t zadel op in een stand te wachten tot de volgende les, soms ook nog met t hoofdstel in.. Zodat er minder gehannes is aan t lichaam.. Volgens anderen zijn t niet zoveel uren, maar heb een keer een dagje proefjes-rijden bekeken en daar stond een tinkertjelief van 10 tot 2 met t zadel op in dr stalletje..

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:02

Zo, dat zijn nogal beschuldigingen die je maakt Slofje.
paarden verrot slaan. Is een behoorlijke beschuldiging.
wbt zadels, ik denk dat het voor het dier minder belastend is om het zadel op te houden dan een paar keer per dag opgezadeld te worden. wat denk jij?
Als er van 10 tot 2 proefjes gereden worden en zo een tinkertjelief loopt er zes mee, dan is het voor tinkertjelief prettiger om het zadel op te houden die 4 uur lang.

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:11

tinkerlief deed vroeg in de ochtend 1 les mee en in de middag een proefje, als hij ertussendoor 6 meeloopt is het inderdaad niet raar, maar vind niet dat hij zonder toezicht (iedereen stond rond de bak) zomaar in zn stal ergens achteraf mag staan voor 4 uur onderbroken, voor tzelfde geld gaat hij liggen en dan hadden ze een probleem.
Daarnaast is die opmerking over het verrot slaan niet persé een beschuldiging, het is een feit, zowel mijn moeder en zus als ik hebben het gezien. Ik heb gehoord dat het tegenwoordig anders gaat, maar het is gebeurd en dat vind ik onacceptabel. Een voorbeeld: er was daar een paardje dat een rode strik in dr staart moest hebben, het was iedereen duidelijk dat ze een trap gaf als een paard met zijn neus in haar kont zou gaan hangen. De paarden stonden stil op 1 na, die deed een galopje. T ruitertje erop kon niet goed sturen ofzo (waarom dan in galop met een paard erbij dat trapt naar andere paarden!?) en ging steeds vlak achter de paarden langs. Het trappende paardje was al onrustig en t ruitertje dat erop zat ging er al angstig af, het galopperende paardje komt nog een keer langs en deze keer te dicht. Het paard trapt, mist, maar word vervolgens aangepakt door de instructrice, die die teugels keihard naar onderen trekt, het zweepje van t angstige ruitertje afpakt en het trappende paard raakt waar ze maar te raken is. Dat paard is voor enkele minuten volkomen verrot geslagen. Overal. Hoofd, hals, benen, flank, schouder, borst, buik.
En ja, zúlke dingen gebeuren er dus in sommige maneges, dat vind ik onacceptabel en ik kots ze eigenlijk uit. :r