Maneges voor mensen met overgewicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:03

Dilan1993 schreef:
rockwitch schreef:
Wat ik mezelf afvraag(ook ik heb overgewicht, maar daar wordt momenteel aan gewerkt) hoezo is het dan niet erg dat je bijvoorbeeld voltige hebt? Daar zitten soms 5 meisjes, van allemaal misschien rond de 50 kilo tegelijk op een paard. Staand, op hun knieen weet ik wat. Tuurlijk dat zijn maar kortere momenten, maar goed die trainen toch ook wel veel lijkt me.

precies! 5 maal 50 kg is toch ook 250 kg, wat ook nog eens de hele tijd verplaatst en beweegt. Dat is dus én zwaar voor het paard én het verstoord contstant het evenwicht

Nee sorry, dan moet je toch echt een keer beter kijken bij voltige. Die voltigeurs zitten het paard echt geen moment in de weg, die bewegen allemaal keurig met het paard mee en de piekbelasting qua gewicht is laag.
Voltigepaarden worden overigens natuurlijk niet ALLEEN voor voltige ingezet, die paarden zijn doorgaans dressuurmatig verrekte goed voor elkaar :)
Vergelijking tussen voltigepaard en manegepaard gaat daarmee volledig mank qua belasting.

Dilan1993

Re: Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:18

ben ik dus niet met je eens. qua belasting lijkt het mij zowiezo zwaarder voor een paard om 4-5 mensen op zijn rug te dragen dan 1 iemand van 100 kg.

en daarbij, kunnen mensen van 100 kg dan niet meebewegen met hun paard, waardoor ze het minder tot last zijn??

Mick_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 04:02

ik ken genoeg mensen die rond dit gewicht zitten en op Fjorden, grotere tinkers,kwpn-ers etc rijden...beter iemand met wat meer gewicht die bewust niet stuitert op een paard dat een lichtgewicht die op en neer stuitert...dit zijn helaas typisch onderwerpen waarover je nooit uitgediscussieerd raakt...hoop dat je een geschikte manege vindt...succes!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 07:07

Ik vind dit een goed iedee om dat eens te onder zoeken
jammer dat niemand iets weet maar ik zou gewoon naar een manege gaan of bellen

ieder komentaar ten spijt je moet naar het paard kijken of hij het aan kan (goede rug en plaat spieren)
Een mens mag ook niet meer dan 25 kilo tillen volgens de tabelen
in dit geval uit zonderingen bevestigen de regel
ze wil niet gelijk 2 uur op het paard
mijn idee is wel dat friezen echt het slechtste ras hier voor zijn omdat de rug niet sterk is
maar een stevige goed getrainde haflinger of fjord kunnen
prima iemand met een maat je meer aan maar niet voor uren iedere dag
waarom mogen alleen kleine dames op een paard rijden
een grote stevige kerel is gedoemd om niet te rijden onzin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 07:09

Er is al eerder gezegd dat een flinke kerel het gewicht totaal anders verdeeld dan een forse vrouw.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:28

Ik schrik hier gewoon van! Stel je toch eens voor dat er een manege zou zijn speciaal voor mensen met een gewicht van 100+kg, dan zouden er dus paarden meerdere uren met dat gewicht moeten lopen. En dan ook nog ongeacht het ruiter niveau, want ik neem aan dat ook de beginners welkom zijn op een manege.. Jongens, dat moeten we toch niet willen??!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:51

rockwitch schreef:
Wat ik mezelf afvraag(ook ik heb overgewicht, maar daar wordt momenteel aan gewerkt) hoezo is het dan niet erg dat je bijvoorbeeld voltige hebt? Daar zitten soms 5 meisjes, van allemaal misschien rond de 50 kilo tegelijk op een paard. Staand, op hun knieen weet ik wat. Tuurlijk dat zijn maar kortere momenten, maar goed die trainen toch ook wel veel lijkt me.
En hoe zit dat dan met die paarden die je vaak in films ziet, zoals bijvoorbeeld in Robin Hood (waar ook een paar Friezen in zitten) Daar zitten ook wel eens 2 volwassen mannen op zo'n paard met dan nog zo'n zwaar zadel en wapens en weet ik wat.
Daar hoor ik dus echt nooit iemand over piepen en als ik dat soms zie denk ik, nouw die gaan niet bepaald mee met de bewegingen en dan wordt er vaak nog stevig in hun mond getrokken ook.
Kijk ik rij nu zelf ook even niet op mijn (hele brede en sterke) Fries. Maar die houdt me echt wel. Alleen voel ik me nu niet zo prettig als ik rijd en ik wil natuurlijk ook niet dat uiteindelijk toch blijkt dat ik te zwaar was.
Dus nu wacht ik eerst tot mijn gewicht weer 2 cijfers heeft. Dan klim ik er pas weer op.

Nou komt het over alsof je toch een klein beetje probeert goed te praten dat je best met overgewicht op een paard kan, want ... . Wel super dat je op dit moment wacht tot dat je gewicht weer 2 cijfers heeft hoor! Maar het komt wat tegenstrijdig over. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:36

Dilan1993 schreef:
ben ik dus niet met je eens. qua belasting lijkt het mij zowiezo zwaarder voor een paard om 4-5 mensen op zijn rug te dragen dan 1 iemand van 100 kg.

En jij denkt dat ze met voltige een heel uur achter elkaar met 5 man op dat paard aan het hobbelen zijn? En dan ook nog eens tussen de 2 en 4 keer op een dag, zoals een manegepaard? ;)

Mbt je opmerking over dat mensen van 100 kg ook mee kunnen zitten: :z
Die was namelijk ook al vaker voorbij gekomen en wordt door (bijna) niemand tegengesproken. Ik heb ook liever een nette ruiter van 100 kg op m'n paard dan eentje van 60 die hobbelt. Maar dat was de discussie niet.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:36

millennium schreef:
rockwitch schreef:
En hoe zit dat dan met die paarden die je vaak in films ziet, zoals bijvoorbeeld in Robin Hood (waar ook een paar Friezen in zitten) Daar zitten ook wel eens 2 volwassen mannen op zo'n paard met dan nog zo'n zwaar zadel en wapens en weet ik wat.
Daar hoor ik dus echt nooit iemand over piepen en als ik dat soms zie denk ik, nouw die gaan niet bepaald mee met de bewegingen en dan wordt er vaak nog stevig in hun mond getrokken ook.
Kijk ik rij nu zelf ook even niet op mijn (hele brede en sterke) Fries. Maar die houdt me echt wel. Alleen voel ik me nu niet zo prettig als ik rijd en ik wil natuurlijk ook niet dat uiteindelijk toch blijkt dat ik te zwaar was.
Dus nu wacht ik eerst tot mijn gewicht weer 2 cijfers heeft. Dan klim ik er pas weer op.

Nou komt het over alsof je toch een klein beetje probeert goed te praten dat je best met overgewicht op een paard kan, want ... . Wel super dat je op dit moment wacht tot dat je gewicht weer 2 cijfers heeft hoor! Maar het komt wat tegenstrijdig over. :)

99 is ook 2 cijfers...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:43

Sonja schreef:
Dilan1993 schreef:

En jij denkt dat ze met voltige een heel uur achter elkaar met 5 man op dat paard aan het hobbelen zijn? En dan ook nog eens tussen de 2 en 4 keer op een dag, zoals een manegepaard? ;)

Mbt je opmerking over dat mensen van 100 kg ook mee kunnen zitten: :z
Die was namelijk ook al vaker voorbij gekomen en wordt door (bijna) niemand tegengesproken. Ik heb ook liever een nette ruiter van 100 kg op m'n paard dan eentje van 60 die hobbelt. Maar dat was de discussie niet.

En ik heb nog liever iemand van 60 kilo die netjes rijdt ;)
Stomme vergelijking altijd. Je kunt altijd wel iets bedenken dat ook slecht of zelfs nog slechter is. Er zijn wel meer dingen die niet kunnen als je flink overgewicht hebt, en paardrijden hoort daar imo ook bij. Ik kan met mn 1.63m ook geen model worden.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:49

mijn man is absoluut niet dikmaatr heel erg groot en fors gebouwd en hij weegt ook 110 kg.
Hij zou dus nergens terecht kunnen volgens de meeste van jullie ?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:49

ik wil nog even terugkomen op eerdere post, dat paardrijden helpt om kilo's af te laten nemen.. Vind ik een beetje een aparte conclusie.
Als je gaat kijjken naar topruiters die sporten ALLEMAAL naast het paardrijden, om lenig en goed in shape te blijven..Die rijden al knetter goed en toch zijn ze met hun lichaam bezig. Hier op bokt zijn ook heel veel ruiters die naast het rijden nog sporten. Die dus heel bewust bezig zijn met gewicht, gezondheid en lichaam..En iemand van boven de 100 kilo meld dan eigenlijk dat dat onzin is en dat iedereen zo op een paard zou moeten kunnen stappen, en dat ze het RECHT moeten hebben om te kunnen rijden...
In mijn ogen ben je dan een echte egoist..Paard moet onderdoen voor jouw plezier. En ook even terugkomend op het maatje 36 verhaal, dat niet iedereen hiermee gezegend is.. Dat klopt ook mensen met maatje 36 kunnen heel hard moeten werken naast het paardrijden om deze maat te behouden of te verkrijgen! Dus oordeel eens niet zo zwart / wit.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:59

Dus kortom voor alles hier moet je uiteindelijk maatje 34 hebben, Max 55 wegen en nou ja het rest van het proto plaatje...

Godsamme zeg er wordt hier naar maneges gevraagd niet naar gezeur over gewicht.

Echt wordt er kotsmisselijk van steeds maar dat hokjes gebeuren. 99 is ook 2 cijfers... echt stelletje kleuters zijn jullie hier.

Ja ik ben ook niet de lichtste, ben er ook absoluut niet trots op. Het is al pijnlijk genoeg om dagelijks na gekeken te worden, om enkel als enigszins tof wijf gezien te worden maar niet die aansluiting te kunnen vinden om echt gemogen te worden. Je mag verdorie niks hier als je pak hem beet boven de 70 kilo zit want dan ben je dik..

Echt paarden zijn geen mensen, die oordelen niet en dat wordt mensen ook al niet gegund door jullie?
Juist mensen die het goed kunnen gebruiken om even lekker zich zelf te zijn zonder steeds geconfronteerd te hoeven worden met de harde wereld.
Paarden kunnen echt wel wat hebben hoor, en voor weinig paarden is het weg gelegd om meerdere uren met een mens op zijn rug rond te lopen ongeacht het gewicht.

Maar zit me hier behoorlijk op te fokken dus stop er maar mee

@randie oordeel jij nu zelf niet een beetje zwart/wit? heel je post zegt dikke mensen weg er mee

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:00

rafiskatje10 schreef:
Hier was ik dus bang voor, alleen maar commentaar of het nu wel of niet goed is met 100+ kg op een paard te gaan zitten. Mensen ik snap jullie, ik snap de manege, want je moet altijd in het belang van het paard kijken! MIJN VRAAG IS: ZIJN ER MANEGES DIE ZICH RICHTEN OP MENSEN MET OVERGEWICHT DIE OOK WILLEN PAARDRIJDEN??? Weet iemand dit? of zijn er maneges waarbij ze meer de wat grotere paarden hebben zoals Tinkers, Friesen etc? Geef je geen antwoord op 2 van deze vragen, dan graag niet reageren!!! Want deze reacties heb ik niets aan, dat is oud nieuws, dat weet ik nu.

Even niet alles doorgelezen, maar een goed manegepaard vinden is nog niet zo makkelijk. Lang niet alle paarden zijn geschikt voor veel verschillende ruiters. Een manege die verantwoord met zijn dieren omgaat zal zich dus juist niet op mensen met overgewicht richten. Juist omdat een goed manegepaard te kostbaar is om blessures te riskeren met dingen die in richtlijnen af te vangen zijn.

Er zijn terecht en helaas grenzen aan wat een manege aan klanten kan aannemen.

Ik zou zoals al aangeraden zoeken naar een manege die menles geeft. Was dat niet onder de kastanje op de veluwe? Of is die alleen pensionstal?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:02

Dat zeg ik niet, ik zeg dat mensen die slank zijn er misschien ook wel heel erg hard voor werken!
Dus dat maatje 36 misschien voor veel minder mensen vanzelfsprekend is dan hier wordt aangenomen.

Citaat:
Echt paarden zijn geen mensen, die oordelen niet en dat wordt mensen ook al niet gegund door jullie?
Juist mensen die het goed kunnen gebruiken om even lekker zich zelf te zijn zonder steeds geconfronteerd te hoeven worden met de harde wereld.
Paarden kunnen echt wel wat hebben hoor, en voor weinig paarden is het weg gelegd om meerdere uren met een mens op zijn rug rond te lopen ongeacht het gewicht.

Wat jij eigenlijk zegt is omdat ik mezelf rottig zou voelen door onderandere mijn gewicht, ik niet lekker in mijn vel zit door de mensen om heen. Je gewoon met 140 kilo ( ik noem maar een aantal) op een paard mag gaan zitten want die oordelen niet...Die hoor je niet zeuren, klagen of commentaren?

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:09

randie, dat klopt natuurlijk niet helemaal, alle sporters doen er andere sporten bij, juist om alle spiergroepen te kunnen trainen en onderhouden, omdat topsport heel zwaar is, en dus je hele lijf in top conditie moet zijn.
zo ook hardlopers, die zullen er bv ook wel krachttraining bij doen.
terwijl voor mij 1 voor de 2 vast genoeg zou zijn om te kunnen gaan afvallen :)

ik ben nog steeds van mening dat het 100+ wel kan, maar dat je je beperkingen, en vooral die van het paatrd dan, goed in de gaten moet houden, dus een paard wat stevig genoeg is, en er niet een uur lang volle bak tegen aan gaan.

een manege voor alleen 100+ is dan natuurlijk ook niet verstandig, maar kan me voorstellen dat er manege's zijn die 100+ wel toestaan. maar dan bv wel 'eisen' dat iemand dan een half uurtje prive les neemt (waardoor je sneller beter leert rijden lijkt me, en de instructice in dat geval ook degene is die het paard in de gaten houdt) ipv een uur lang een groepsles. en dat dat paard maar 1 keer per dag een zware ruiter heeft. in dat geval lijkt het mij prima.

de reden dat ik op mijn vorige manege gestopt ben was dat ze daar in mijn ogen niet goed met de paarden omgingen. zo hebben ze mij met mijn 1,80 en toen 70 kilo op een haflinger van 1,30 gezet...ik kon mijn beugels onder de buik door tegen elkaar aantikken... (ja ben er op gestapt omdat zij zeiden dat het wel ging, en na die conclusie van de beugels er weer afgestapt en niet meer gereden), die pony had dan al 2 uur gelopen en moest het 3e uur met mij verder, dus wat dat betreft...een manege die zwaardere ruiters toelaat, maar er wél goed over nadenkt is dan in mijn ogen een goede manege.

mijn mening blijft dat je altijd zelf moet blijven bedenken of je wel verantwoordelijk bezig bent met je paard, of dat nu je eigen paard is, een manege paard of een verzorgpaard, houdt oog op je eigen kunnen en dat van je paard. ongeacht of dat nu over je eigen gewicht gaat, of bv blesures van je paard...

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:10

Tamary dus het is wel geoorloofd om mensen van onder de 70 kilo op een paard te zetten die totaal niet kan rijden en het beestje afstompt zoals de meeste manege paarden?

Ik heb al jaren niet meer gereden maar ondanks dat ik het zelf zeg en van vele te horen heb gekregen ben ik met me 20 kilo overgewicht een stuk meegaander met een paard dan vele andere dunne sprietjes.
Heb ik een stuk meer controle over me paard omdat ik hem niet zomaar onder me vandaan laat lopen.
Oké het is niet het mooie plaatje (wat dat ook mag zijn want paardrijden is voor de ontspanning en plezier) maar een paard heeft minder moeite met mij dan een onbeholpen sprietje wat er mooi uit ziet maar totaal geen overmacht heeft op het paard.

Randi: natuurlijk zijn er genoeg mensen die hun best doen om hun maatje 36 aan te kunnen houden, er zijn ook genoeg mensen die er geen steek voor hoeven te doen, en er zijn mensen waar alles er aan vliegt en er zijn mensen die ook keihard hun best doen om een maatje 36 te krijgen maar dit nooit zal lukken door wat voor reden dan ook.

En ja ik zeg dat je met 140 kilo op een paard mag gaan zitten mits het natuurlijk geen iel gebouwd welshje is. Ik vind dat je makkelijk met 140 kilo op bijv een shire mag gaan zitten die gewoon gezond is. En nee je moet er geen 3 uur op willen blijven zitten waarvan een uur rengalop en zware inspanning. Maar ja ik zeg dat je gerust met die 140 kilo lekker een ritje mag maken van een half uur tot een uur. Gewoon voor de ontspanning.
Denk dat menig paard liever een uurtje door het bos sjokt met een zware ruiter dan een uur in allerlei onnatuurlijke houdingen in een bak gereden wordt met 55 kilo op zijn rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:12

juline schreef:
Dus kortom voor alles hier moet je uiteindelijk maatje 34 hebben, Max 55 wegen en nou ja het rest van het proto plaatje...

Godsamme zeg er wordt hier naar maneges gevraagd niet naar gezeur over gewicht.

Echt wordt er kotsmisselijk van steeds maar dat hokjes gebeuren. 99 is ook 2 cijfers... echt stelletje kleuters zijn jullie hier.

Ja ik ben ook niet de lichtste, ben er ook absoluut niet trots op. Het is al pijnlijk genoeg om dagelijks na gekeken te worden, om enkel als enigszins tof wijf gezien te worden maar niet die aansluiting te kunnen vinden om echt gemogen te worden. Je mag verdorie niks hier als je pak hem beet boven de 70 kilo zit want dan ben je dik..

Maar zit me hier behoorlijk op te fokken dus stop er maar mee

@randie oordeel jij nu zelf niet een beetje zwart/wit? heel je post zegt dikke mensen weg er mee

Vervelend voor je, maar daar heeft het paard schijt aan. Enigste wat hij voelt is dat gewicht. Of jij dan onzeker ben en het leuk vind maakt dat paard geen zak uit. Gewicht is gewicht, ongeacht of het medicatie of hamburger gewicht is, ongeacht of je het doet omdat je het zo leuk vind, of om welke reden dan ook.

Er zijn zoveel manieren op met paarden bezig te zijn anders dan rijden, bekant half bokt staat er vol mee. Je pakt toch ook niet dat paard met een of andere aandoening loopt waarbij het slecht is voor z'n gezondheid om berijd te worden, en daarmee een training te doen. Nee dan ga je bijvoorbeeld mennen als hij dat kan, ga je trukjes leren want dat vind bokt zo leuk, of ga je weet ik wat doen.Maar ga je rijden terwijl je weet dat het slecht is 'omdat je het zo leuk vind'?

Daarbij zegt niemand hier dat je maatje 34 moet hebben, dat maak jij (en andere met jou) ervan. Er word alleen gezegd dat het voor het paard ongezond is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:14

Citaat:
En ja ik zeg dat je met 140 kilo op een paard mag gaan zitten mits het natuurlijk geen iel gebouwd welshje is. Ik vind dat je makkelijk met 140 kilo op bijv een shire mag gaan zitten die gewoon gezond is. En nee je moet er geen 3 uur op willen blijven zitten waarvan een uur rengalop en zware inspanning. Maar ja ik zeg dat je gerust met die 140 kilo lekker een ritje mag maken van een half uur tot een uur. Gewoon voor de ontspanning.
Denk dat menig paard liever een uurtje door het bos sjokt met een zware ruiter dan een uur in allerlei onnatuurlijke houdingen in een bak gereden wordt met 55 kilo op zijn rug.

Hier ga je van het paard uit, in je vorige post vanuit de mens en zijn emotie ( ik voel me rot en paardrijden geeft me plezier en dieren oordelen niet) Dus dat is ook wel een verschil qua benadering. Met deze post ben ik wel eens..Niet met je vorige. ( met de 140 kilo ook niet niet maar dat terzijde)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:18

juline schreef:
Tamary dus het is wel geoorloofd om mensen van onder de 70 kilo op een paard te zetten die totaal niet kan rijden en het beestje afstompt zoals de meeste manege paarden?

Lijkt mij dat de instructeur daar nog altijd bij is. Aan gebrek aan rijkunst kan een instructeur wat doen, daar is die ten slotte voor. Idem dat een goede manege zijn paarden regelmatig bijschoolt en dus niet laat afstompen, idem die instructeur.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:20

Bij ons op de manege wordt ook menles gegeven. Daar zou ik voor kiezen als ik zwaar zou zijn.
Of op een andere manier lekker met de paarden bezig zijn.

Als je om de dieren geeft, ga je niet met overgewicht op een paard zitten. Geen paard die dat leuk vindt. Oordelen kunnen ze niet, dus wat moeten ze dan. Paarden zijn loyaal en leggen zich erbij neer. Lichaamstaal wordt genegeerd.

Dus voor mij valt het niet goed te praten als je dan toch op een paard gaat zitten, hoe erg je het ook vindt.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:25

Sjee een paard is verdorie niet gemaakt van suiker hoor. Wij mensen denken meteen oow die is dik dus die mag niet op een paard gaan zitten.

En ik neem aan dat de meeste mensen die zich bewust zijn van hun overgewicht niet op een paard gaan zitten die dat duidelijk niet aan kan. Ik zou bijvoorbeeld nooit op een smal gebouwd paard gaan zitten met eventuele rug klachten (moet een dun persoon ook niet doen..) In de tijd dat ik nog reed zat ik met me toen nog 1,60 en 70 kilo op het grootste en breed gebouwde paard. Dier was zeker bijna 1,80 kwam amper met me benen onder het zadel vandaan maar wist tenminste ook dat hij geen last van me had met zijn 800 kilo. Of ik pakte een fors gebouwde haf/fjord die ook echt geen problemen had met mijn gewicht.

Oke ik weet dat ik met me nu 84 kilo bij 1.68 geen 140 kilo weeg en me niet druk zou moeten maken maar maak het teveel mee dat mensen om hun gewicht gediscrimineerd worden en kan daar zo gruwelijk niet tegen.

Randie, ik haalde dat in me eerste post er slechts bij omdat paardrijden en de omgang met paarden ontspanning is en je even je zelf zou moeten kunnen zijn. Dit kan ook met je konijn of hond of wat dan ook. Misschien standaard gezegde maar blijf er toch bij dat het voor veel mensen fijn is om even bij hun/een paard/dier te kunnen zijn zonder op hun uiterlijk of wat dan ook beoordeeld te worden.

En ik zeg er niet mee dat het paard het maar moet slikken omdat de mens een pleziertje wil hebben.

Ik vind zelf dat ongeacht gewicht je altijd moet blijven kijken hoe je paard in zijn vel zit, of hij er nog wel plezier in heeft. Dit kan ook bij dunne mensen gebeuren.

Btw wat is er anders aan dat een paard 100 kilo op zijn rug draagt of 500 kilo moet trekken want een kar is ook niet licht en 9/10 keer ga je niet alleen weg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:32

Het gaat niet om 'iets niet mogen', het gaat ook niet om 'ideale maten of schoonheidsidealen'.
Het gaat om de verantwoordelijkheid nemen voor het dier waarvan je zegt te houden.

Er zijn veel mensen die dromen koesteren die niet bewaarheid kunnen worden... veelal door blijvende beperkingen en handicaps. Overgewicht is in 9 vd 10 gevallen (alhoewel moeilijk) te overwinnen.
Voor veel mensen met overgewicht blijft die droom dus binnen bereik, maar er is inderdaad even flink wat inzet voor nodig voordat je er dan daadwerkelijk op kunt.
Tot die tijd zijn alle zaken die je met paarden kunt doen eindeloos.

Alhoewel ik begrijp dat het lastig is om overgewicht te lijf te gaan, dient het geen doel om het op te geven en alleen nog maar met de rest van de wereld in gevecht te gaan. Stellende dat iedereen je levensgeluk misgunt....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:34

juline schreef:
Oke ik weet dat ik met me nu 84 kilo bij 1.68 geen 140 kilo weeg en me niet druk zou moeten maken maar maak het teveel mee dat mensen om hun gewicht gediscrimineerd worden en kan daar zo gruwelijk niet tegen.

Dat is waar, daar heb je zeker gelijk in... Mensen zijn af en toe afschuwelijke wezens, alles wat anders is moet vertrappeld worden lijkt het.
Maar dat geldt voor iedereen die een beetje anders is....
Dat staat toch los van dit verhaal.
Dat gaat alleen om het welzijn van het paard, niet om hoe iemand eruit ziet.........

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:39

Nou ik blijf erbij dat paardrijden geen recht is. Als je dan perse toch op zo'n beest wil zitten, dien je je aan te passen aan het dier en het zo comfortabel mogelijk te maken voor hem.
Wat de TS nu vraagt is de omgekeerde wereld. Een manege met stakkers van paarden die topgewichten moeten dragen. Zou jij zo'n paard willen zijn? Ik in ieder geval niet. Ik heb begrip hoor voor mensen met eetverslaving en voor mensen die door medicijnen last van overgewicht hebben. In beide gevallen kunnen deze mensen er niets aan doen. Aan de andere kant. Ik heb hele slechte ogen waardoor ik geen piloot of agent kan worden. Ja het is jammer maar helaas en ik zal mijn wensen daaraan aan moeten passen. Handicaps zijn vervelend en lastig maar het is niet reeel te verwachten dat anderen daaronder moeten "lijden".