'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:02

dit is zo'n een onzin!!!! sommige manegeruiters kunnen zelf beter paardrijden
dan mense die een eigen paard hebbe of van die jonge ruiters ( k ben zelf 15 ) die net beginne ( ook zelf al wat oudere kinderen, pubers) en die al een paard hebben bakken er meestal nix van . en dan komen ze nog eens zegge wa ge moet doen ook!!! k vin da echt schandalig!!

wake_up

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:16

Bespeur ik hier jaloezie? :+

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:18

Bijna iedereen leert op een manege rijden..
Ook hoor je vaak dat manege paarden het niet ver kunnen schoppen.
Dat slaat dus ook helemaal nergens op :)
Op de manege waar ik vroeger reed hadden we een pony genaamd Tilly.
Een meisje reed altijd op die pony en is toen een keer eerste geworden met L1 op het NK geloof ik.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:20

L1 heb je geen NK, alleen regiokampioenschappen (Of noem je dat provinciale? Iig, kampioenschap per provincie :+) Maar alsnog als ze daar heeft gewonnen, is dat superknap :j

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:21

wake_up schreef:
L1 heb je geen NK, alleen regiokampioenschappen ;) Maar alsnog als ze daar heeft gewonnen, is dat superknap :j

Dat kan ook hoor :D Is al zeker 6 jaar geleden denk..
Meisje was toendertijd volgens mij een jaar of tien kon onwijs goed rijden in ieder geval :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:52

wake_up schreef:
Bespeur ik hier jaloezie? :+

nou bij sommigen idd........beetje jammer,dan doen diegenen hetzelfde waar ze een hekel aan zeggen te hebben

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:51

Ik heb het nog nooit gehoord. Maar als ik het zou horen liet ik ze lekker kletsen. Meestal zijn ze jaloers op je.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:16

Sja, ik ben gestopt met op maneges rijden omdat ik telkens vastliep.
Op beide maneges waren er instructeurs aanwezig die goed konden rijden en goed konden lesgeven en waren er ook weldegelijk goede paarden aanwezig maartoch, in manegelessen loop je op een bepaald moment vast.

Op de eerste manege waar ik reed kon je echt wel opklimmen qua niveau. Indien ze potentieel zagen in de ruiter werd hem/haar een goed paard aangeboden of zelfs een nieuw paard aangekocht dat de ruiter dan kon leasen om wedstrijden te gaan rijden.
Op een bepaald moment werd het mij ook aangeboden, maar ik kon door de afstand niet meer dan 1-2 keer per week komen en dat was te weinig om alle trainingen te kunnen bijwonen. Ben dan nog wel een tijdje blijven lessen in de gewone lessen op de 'gewone' manegepaarden en raakte daar toch op uitgekeken.

De 2de manege had ook sommige goede paarden staan, die ik na verloop van tijd ook mocht rijden. Maar ik vond er absoluut niets aan om constant op de rem te moeten staan omdat we met 20 man in de piste reden of omdat er weer een kind van haar veel te hevige pony was gedonderd.

Nu rijd ik privé en heb daar toch het meeste geleerd (al heb ik op de maneges ook wel goede dingen geleerd), maar ook hier het probleem dat ik door afstand en tijdsgebrek hooguit 1 keer per week kan komen.

Ooit hoop ik genoeg tijd te kunnen vrij maken om intensiever te gaan trainen om dan toch ooit eens iets van niveau te halen.

Wel ben ik het er mee eens dat je veel leert door op veel verschillende paarden te rijden. Ik rijd zelfs niet graag langdurig met hetzelfde paard, moet een beetje kunnen afwisselen. Houdt je scherp.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:17

Alle manegeruiters zouden evt een eigen paard willen hebben, maar hebben gewoon gebrek aan tijd/geld. Dat wil dus nog niet zeggen dat je niet kan rijden. Ik rijd ook op de manege, en leer echt wel rijden. Alles heeft zo'n zijn voordelen en nadelen, dus ook een manegeruiter en een ruiter met een eigen paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:16

Nadine___ schreef:
Alle manegeruiters zouden evt een eigen paard willen hebben, maar hebben gewoon gebrek aan tijd/geld.

Dat is nogal een aanname ;) Er zijn ook manegeruiters die geen eigen paard willen hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:29

Shadow0 schreef:
Nadine___ schreef:
Alle manegeruiters zouden evt een eigen paard willen hebben, maar hebben gewoon gebrek aan tijd/geld.

Dat is nogal een aanname ;) Er zijn ook manegeruiters die geen eigen paard willen hebben.

Idd. Het gros wil gewoon wekelijks een uurtje hobbelen en het gezellig hebben. Die willen het eigenlijk niet eens leren. Dus dan lijkt het al alsof iedere manegeruiter slecht is, terwijl het gewoon komt doordat sommigen niet in een eigen paard willen investeren, en dit makkelijker vinden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:53

Prachtig al die vooroordelen van beide kanten.
Ik heb zelf leren rijden op maneges en ik ben hun super paarden dankbaar dat ze mij lekker hebben laten hobbelen op hun ruggetjes en de jaren erna ben ik mijn instructeurs dankbaar dat ze me enthousiast hebben kunnen maken en mij leerden wat doorzetten, lef hebben en respect opbrengen voor anderen ruiters en paarden inhield.
Ik heb op beide maneges geweldige instructeurs gehad en leuke paarden gereden.
Hulde voor het manegepaard.
Hulde voor de onderbetaalde instructeurs die het moeten doen met het materiaal en de soms beroerde inzet van deelnemers.
Hulde voor de eigenaren die ondanks alle milieuvergunning-sh*t, tegenwerkende gemeentes en teruglopende klandizie toch hun hoofd boven water weten te houden.

En je hebt wel degelijk maneges waar je ook op hoog niveau les kunt krijgen op toppaarden. 1 van de uitmuntende voorbeelden mijn inziens is de manege waar ik mijn instructeurscursus heb gevolgt jaren terug, roosberg in breda/bavel. Daar loopt een merrie mee die, als ik me niet vergis, Z2 loopt (nu nog) en meerdere paarden en pony's die in de wedstrijdsport actief zijn/waren. Zowel springen, dressuur, eventing als endurance.
Je moet soms goed zoeken, maar er zijn hele goede maneges, ik vind het onzin ze allemaal over 1 kam te scheren, net als de manegeruiters, priveruiters of whatsoever

Celeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:07

stef schreef:
Ligt er maar net aan op welke manege je rijdt. Ik heb pas écht leren rijden (en doe dat nog steeds) toen ik privelessen kreeg op mn eigen beest.
Daarvoor had ik nog nooit van rijden met je buitenteugel gehoord

Op de manege waar ik heb gereden heb ik dat dus wel geleerd, eigenlijk best wel veel. En er werd ook goed op gelet of je op ´het goede been´ rijd enzovoort.
Ik heb nu geen eigen paard, wel twee verzorgpaarden en over een jaar ook een eigen paardje.
Maar er is een jonge vrouw bij ons op stal en die krijgt privelessen en heeft een eigen paard. Die rijd niet echt super ofzo. De eigenaresse van mijn verzorgpaarden zei ook van 'Ze rijd niet zoals wij'. Ikzelf heb dus op een manege gereden en nooit priveles gehad. Nu moet ik ook wel zeggen dat ik in de lessen zelf ook dingen probeerde, wel diervriendelijk dan natuurlijk, maar als ik wat gelezen had en opgezocht en alles. Plus dat ik dan niet de slechtste in de les was en niet dom deed wat de instructie wou. Ik reed ook altijd op de pittigste beestjes, die je goede beenhulpen moest geven om ze echt te laten werken, niet wou springen maar toch mee sprong en die dan telkens in galop gingen bokken enzovoort. Manegeruiters zijn niet slecht, mensen met eigen paarden ook niet. Het ligt aan de persoon zelf.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 05:41

bah lekker arrogant zeg om over een andere pensionklant/ruiter te gaan zeggen: ze rijdt niet zoals wij

moet iedereen dan supergoed rijden?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:36

dat is niet de discussie

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:37

mag ik er daarom niet op reageren?

jadatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:59

IK ZEG VANTEVOREN EVEN DAT DIT 1. MIJN MENING IS EN 2. DIT NIET VOOR ALLE MENSEN GELDT!!

Mensen met eigen paarden zijn in te delen in 2 catogorien:
- mensen met paarden
- paardenmens
mensen met paarden zijn niet altijd de beste vaak vinden ze zichzelf erg goed enzenz. Paardenmensen zijn de mensen met echte liefde voor paarden die er ook echt voor gaan.
Manegeruiters zijn onder te verdelen in ook 2 catogorien:
- ruiters die 1 x per week naar een manege gaan om te rijden
- ruiters die 1 x per week naar een manege gaan om te trainen
Manegeruiters willen vaak andere dingen dan dat iemand met een eigen paard wil. Waarom rij je op een manege en niet met een eigen paard? omdat je geen geld hebt? omdat je geen tijd hebt? omdat je het niet nodig vind? enzenz. De manegeruiters die 1 x per week naar de manege komen om te rijden zijn meestal de mensen die een beetje knuffelen met het paard, een uurtje rijden, nakletsen in de kantine over dat je paard zo lief is. Manegeruiters die 1 x per week naar een manege gaan om te trainen komen er voor het paard, voor zichzelf en om hun rijden te verbeteren. De vraag is nu, wie rijd er het beste. Niemand! Want iedereen wil er andere dingen mee. Het laatste wat ik nog wil zeggen is dat ik hoop dat jullie het met mij eens zijn dat ik dit kan weten. Ik werk op een manege, ook met pensionstalling dus ik zie alle soorten mensen langskomen. Zelf heb ik leren rijden bij iemand thuis en rij ik pas sinds korte tijd op de manege.

petietjeplus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:31

Manege ruiters zijn inderdaad vaak slechte ruiters, het cliché komt ergens vandaan he. Maar zo als met alles, generaliseren is nooit goed, en eerst iemand zien rijden vooradat je oordeelt!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:52

Oeh wat ga jij kort door de bocht zeg!
Tegenligger waar je frontaal opbotst vanwege het te kort door de bocht gaan, meld zich. Gewapend met goede airbags (kan wel wat hebben hoor) want daar ben ik het zwaar niet mee eens.
Als ik kijk naar het gros wedstrijdruiters wat in hun broek poept van angst en dus alleen maar op hun paard rijden en alleen maar dressuren, en ik vergelijk dat met de manegeruiter, die met bijna ieder paard wel overweg kan want ook op maneges heb je hyper, trage, drukke, bokkende, scheve, rechte, rare, 'wilde', goede en enthousiaste paarden! Die zowel dressuren, springen, buiten rijden, zitlessen volgen, wedstrijdjes rijden etc...
En aan de andere kant heb je de goede ruiters met eigen paarden, die ze niet als een geinig accesoire zien, zoals schokbarend veel pensionklanten, maar als een deel van zichzelf en hun training serieus neemt en wel afwisselend werk aanbied en dit ook kan, en zonder mokken op een ander paard stapt. en dan staat daartegenover de ongeinteresseerde manegeruiter die een slechte instructeur heeft die zegt dat schoppen harder betekend en trekken dat ie in de krul gaat of stopt....
Ik vind dus niet dat je "de manegeruiter" moet vergelijken met "de niet manegeruiter".
En wat cliche's betreft, dan zou ik ook geen ruimtelijk inzicht hebben want ik ben een vrouw, ik zou een doorgedraaide NH-extremist zijn want ik rij veel bitloos, mijn vriend zou mij haten want ik verdien meer geld dan hij, hij zou ook vreemdgaan want hij werkt in de paarden (uhhuh), ik zou van stierengevechten houden want ik ben Spaanse, etc etc etc.

Celeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:29

Snoevie schreef:
bah lekker arrogant zeg om over een andere pensionklant/ruiter te gaan zeggen: ze rijdt niet zoals wij

moet iedereen dan supergoed rijden?

Het ging om het standpunt dat manegeruiters niet slechter hoeven te zijn dan mensen met een eigen paard?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:40

man man wat een discussie,, waarom voelen eigen paarden mensen zich nou altijd beter dan een manege ruiter :+
ik kon me daar zo vreselijk aan ergeren,, die kliekjes op de manege waar alleen eigenpaarden mensen in mochten..
nou ik als eigenpaarden eigenaar reed leker met de manege lessen mee,, en ging ook met de manege kinderen om,, en ik voelde me echt niet meer al keken sommige erg tegen je op.. meid een eigen paard hebben is echt niet altijd leuk..

oke ik heb bar slechte maneges gezien maar nog voel ik me niet beter ieder heeft er plezier in :)
bij ons op de manege gingen de paarden buiten de lessen om het land in,, en staan ze per 2 in een ruime OPEN box dus kunnen ze de hele dag lekker kloten met zn alle,, en staan ook niet al opgezadeld in stal :)

nee hoor ik heb geen vooroordeel over manege ruiters :)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:44

Wat is je doel van dit topic?
Rel topic ofzo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:44

Jadatbenkik, je vergeet nog de categorie manegeruiters die niet een keer per week rijdt, maar gewoon dagelijks op de manege is en altijd bezig is met allerhande klusjes varierend van de bak spuiten tot manegepaarden buiten de lessen rijden. Vroeger, toen ik op de manege reed, was ik er bijna elke dag, had altijd wel wat paarden te poetsen en ik was ook vaak bezig met de manegepaarden die uit het werk waren om een of andere reden. Op een gegeven moment ook werken op de manege in ruil voor lessen en eigenlijk ben je gewoon altijd bezig. Je krijgt privepaarden naar je toe geschoven, je gaat op de nieuwe manegepaarden, je bouwt de blessureklantjes op, mee op wedstrijd als groom en later als ruiter. Noem het allemaal maar op. De hoeveelheid ervaring die je daarmee opdoet, is niet te vergelijken met wat je zogenaamd leert als je al jong op een eigen pony geschoven wordt.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:49

Ik vind ook van niet.. Iedereen heeft leren rijden op een manege (nou oke, bijna iedereen :+ ) ... En de manegerijders die rijden elke week op een ander paard, en niet steeds op de zelfde. En van verschillende paarden proberen leer je heel veel!
Dus ik ben het er niet mee eens !! ;)

Worteltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:39

Zo'n beetje iedereen die paardrijd is toch als manege ruiter begonnen?
Bij ons op de manege reed een meisje, nou, die kon prachtig rijden, op de meest moeilijke manegepaarden. Echt prachtig, superstille handen en benen..
Dus er is niets waar van 'alle manege-ruitertjes zijn slecht'