Ik heb "via, via" gehoord dat de jury verplicht is om 7 punten te geven voor "verzorging van de ruiter" en "verzorging van paard/pony". Is dat zo? En waarom? Dat er geen extra punten gegeven worden voor het dragen van een wedstrijdtenue, omdat de FNRS ruiters niet op kosten wil jagen, kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar dat er geen beloning/aftrek is voor de verzorging van het paard of de pony begrijp ik dus niet. Dat zou dus betekenen dat een ruiter die heel veel tijd gestoken heeft in het verzorgen en vlechten, etc. net zoveel waardering krijgt als een ruiter die 5 min voor tijd aankomt en waar bij wijze van spreken het stro nog in de staart van de pony zit de proef rijdt. Dan denk je als ruiter toch ook van "laat maar", ik doe nu ook niks meer aan voorbereiding, want het wordt toch niet gewaardeerd, of zie ik het nu verkeerd? Daar zou ik dus wat meer over willen weten.
Tilmar
Geplaatst: 28-02-11 18:47
Het is ietsje anders.. Het wordt niet aangemoedigd om meer dan een 7 te geven! Minder mag wel hoor. Dus als iemand met ongepoetste laarzen en losse haren bij mij rijdt dan geef ik een 6 of als het nog erger is een 5. Als er een prachtig witte schimmel langskomt, dan kan je best een 8 geven. Het is alleen zo dat als je twee negens zou geven voor verzorging dat je dan al 6 punten over hebt, dus dan kan er heel wat misgaan en dan heb je nog een promotiepunt. En dat is niet helemaal gewenst. Je moet punten halen met netjes rijden, niet met poetsen en mooie kleren. En wat je al zegt, je weet nooit hoeveel geld iemand heeft om kleding te kopen of hoeveel tijd er is om in te vlechten.
Kortom: als het er netjes uitziet dan krijg je een 7. Dus het is zeker niet voor niets poetsen.
inderdaad,ik ben nog niet vaak uit jureren gegeven maar ik geef ook een 7 als het er netjes,schoon en verzorgd uitziet. uiteraard ook volgens de richtlijnen vlechten doen tot nu toe de meeste wel,en ik vind het ook niet erg als het niet zo mooi is,er is wel duidelijk aandacht aan besteed en daar gaat het om. dus het is zeker wel de moeite waard. verder ben ik zeker met Tilmar eens dat je je promotiepunt hoort te halen dankzij je rijden en niet dankzij de hoge verzorgingspunten. alles netjes,schoon en volgens de regels is een 7,maar bij een vies paard/ruiter,of gewoon onverzorgdheid,zoals de staart vol stro,of een incompleet tenue,dan gaat er wel wat af
een spierwitte schimmel is prachtig,maar krijgt van mij niet meer punten als een mooie schone bruine
amanda2
Geplaatst: 28-02-11 23:07
Echter je weet nooit of iemand zelf die schimmel heeft gepoetst (of ingevlochten) of dat hij of zij hem heeft vergenomen van zijn of haar voorganger. Ik geef dus voor de verzorging van het paard bijna altijd n 7 om die reden.
Voor de verzorging van de ruiter n 7 of 6. Een 6 wanneer er veel haar los hangt of wanneer iemand geen volledig tenue draagt (dus plastron of handschoentjes is 'vergeten') Ook iemand met een nette effen trui kan n 7 halen voor de verzorging. Dat er dus weinig stimulans is om in tenue te rijden ben ik met je eens, maar dat is de filosofie vam de fnrs en ook daar kan ik in komen.
en als je een blouse met boordje aan hebt met speldje?? dat mag bij de knhs wel....geven jullie daar ook minder voor??
Ik adviseer mijn ruitertjes om op zijn minst netjes te komen, dus witte broek, zwarte effen trui, of donkere broek en witte trui en donkere bodywarmer...idd ook om hoge kosten te vermijden
Bij een wedstrijdtenue hoort een plastron, dus imo mist er iets als je een blouse met boordje met speldje aan hebt. En bij mij krijgt ruiters met een nette, schone donkere broek en trui of bodywarmer net zoveel punten als iemand in compleet wedstijdtenue. Maar als je kiest voor wedstrijdtenue en er mist iets..plastron of handschoenen, dan krijg je van mij een 6 ipv een 7. Je krijgt je PP niet voor je verzorging, maar voor hoe je rijdt.
Nee, bij de KNHS is de plastron niet meer verplicht. Uit het dressuurreglement:
'een bijpassende witte of gele plastron of stropdas, wanneer een dressuurblouses wordt gedragen is het dragen van een plastron niet verplicht.'
_Irene11_
Geplaatst: 07-03-11 19:40
Stel je valt tijdens het rijden van je proef, mag je daarna dan niet je proef verder gaan/opnieuw doen?
Tilmar
Geplaatst: 07-03-11 19:50
Als je niks mankeert en de jury vindt het verantwoord om verder te rijden dan mag dat gewoon. Maar als je de pony echt niet onder controle hebt en het er op lijkt dat je er zo weer vanaf kan vallen, dan kan de jury beslissen dat je beter kan stoppen.
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Geplaatst: 09-03-11 00:29
Hier borrelt me net ook nog ff vraagje op. Wat moet je doen als je merkt dat je instructrice de verkeerde proef voorleest? B-versie ipv A, of F7 ipv F8, om maar eens wat te noemen... is mij gelukkig nog nooit overkomen, maar stel dat het wel eens gebeurt... Instructrice is ook maar een mens tenslotte...)
Ik leer hem wel altijd uit mijn hoofd, en zal er op dat moment ook wat van zeggen. Maar toch...
Voor de keren dat ik dat mee heb gemaakt (met bijschrijven enzo, niet bij mezelf) is dat de jury gewoon het even meldt en dan gekeken wordt wat er fout is gegaan, daarna wordt de juiste proef gewoon opnieuw gestart.
Zodra ik al jury merk dat de verkeerde proef wordt gelezen probeer ik contact te maken met de ruiter/lezer en zeg dat ze de verkeerde proef lezen. Dan mag gewoon de goeie proef vanaf het begin opnieuw gereden worden.