Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:34

In de loop van de jaren wordt beleid wel eens aangepast en ontwikkeld enzo.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:29

Snoevie schreef:
Ik moest zelf f12 zijn voor ik de cursus mocht doen...

Ik ook. :j
Maar de vervolg cursus mag je gewoon doen als je een jaartje gejureerd hebt.
Zelf ben ik F13 (rij op het moment geen wedstrijden) maar jureer dus wel tot de F20.

Ik heb nooit de mogelijkheid gehad om hoger te komen maar ik vind het jureren wel heel leuk dus ik ben blij dat ik gewoon jury ben geworden.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:40

Opzich vind ik dat de jury zelf niet persee "hoog" hoeft te rijden ofzo, ik bedoel die hebben misschien ook niet altijd de mogelijkheid daarvoor. Maar ik denk dat je zelf opzich niet super hoeft te kunnen rijden om er wel goed naar te kunnen kijken en te kunnen beoordelen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:27

Ik ben wel van mening dat je als jury zelf best wel behoorlijk wat rij-ervaring mag hebben (niet in de zin van 15 jaar lang elke dag in het bos rijden natuurlijk!!). Naar mijn mening heb je als jurylid een behoorlijke dosos rijtechnisch inzicht nodig en als je dan zelf niet op een behoorlijk niveau kunt rijden, hoe kun je dan zien of een ruiter de gevraagde oefeningen correct uitvoert? Ik zie nu ruiters op F12-niveau rijden die met pijn en moeite hun puntjes bij elkaar moeten sprokkelen en dan toch jurylid kunnen worden...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:42

Ik dacht daar ook altijd zo over,maar niet iedereen heeft gelegenheid te starten om zo hoog te komen,maar je kan dan wel goed inzocht hebben.

Ik ben zo'n ruiter waar jij het over hebt,die met moeite de f12 bij elkaar sprokkelt. F12 is een beetje de grens voor mijn fjord ook,waar ik wedstrijd mee rij. En ik heb weinig behoefte om met een ander paard dan mijn eigen wedstrijden te rijden. Ben je zelf trouwens wel f20?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:47

Ik ben ook zo'n ruiter hoor Snoevie. Heb F12 met een gemiddelde van 215 afgesloten. Het is voldoende. En ik heb een jaar gejureerd voor ik de vervolgcursus heb gedaan en ik ben daar gewoon voor geslaagd dus de FNRS vinden mij goed genoeg om tot de F20 te jureren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:01

Sorry hoor,ik zit te bokken met mijn telefoon en die opent niet alle pagina's even goed,vandaar de vraag

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:54

@Snoevie:
Ik heb met 4 paarden Z1 gereden, 1 paard Z2, M-samengesteld gereden en L gesprongen. Verder al bijna 10 jaar instructrice, ook bij 2 FNRS-maneges. En met m'n eigen paarden ook wel eens buiten mededinging F-proeven gereden (ook F20...) Dus ja, denk wel dat ik een klein beetje ervaring heb.
Ik heb bovendien de paardensportopleiding in Deurne gedaan en ruim voldoende theoretische en praktische rijtechnische kennis.
Toen ik het jury-examen voor de F20 deed was het meerendeel gezakt. Veel deelnemers misten gewoon inzicht en hoe vaak de cursusleidster het ook uitlegde, ze zagen het gewoon niet...
Ik denk dat de FNRS niet zoveel keus heeft, er zijn steeds meer ruiters die hoger dan F12 rijden en er is een gebrek aan juryleden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:56

Ergens mooi dat er ook gewoon deelnemers zakken voor het jury-examen. Dat geeft aan dat er wel degelijk wat gevraagd wordt en het diploma geen cadeautje is. Of de eisen hoger mogen vind ik moeilijk. Ook ik ben geen rijtechnisch talent. Wel merk ik dat mijn instructeurservaring (officieel 5 jaar nu) op een FNRS manege mij enorm helpt. Daarnaast ben ik door het jureren beter gaan rijden. Het werkt wat mij betreft 2 kanten op.
Ik denk wel heel zachtjes in mezelf dat de gemiddelde manegeruiter, die 1 of 2 keer per week rijdt zonder eigen paard, jureert, het moeilijk gaat krijgen richting F20 wat correct jureren betreft. Uitzonderingen altijd natuurlijk weer daar gelaten :)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:20

Ik heb dan zelf wel veel wedstrijd ervaring op hoger niveau,
maar vind het veel belangrijker voor een jurylid dat iemand goed en niet goed herkent,
dit onder woorden kan brengen,
en dit ook construktief weet over te brengen in het kort op een protocol.

Zelfde geld voor instructeurs,
al wil ik alleen les van iemand die minimaal 2 klassen beter is dan ik zelf... :o
Maar dan gaat het om de praktijk, jureren is hierin wat "theoretischer".

Vond het examen niet moeilijk,
hooguit wat spannend omdat t een examen is.

Mag van mij nog moeilijker,
maar denk inderdaad dat ze niet veel keus hebben gezien vraag (deelnemers) en aanbod (juryleden).
:)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:07

hoeveel jaar ben je wel niet bezig om de F20 te halen?

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:40

SimoneDV schreef:
hoeveel jaar ben je wel niet bezig om de F20 te halen?

Bij mij op de manege 18 jaar :=

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:15

Bij onze manege is iedere maand wedstrijd. 2x pp A versie 2x pp B versie is 4 maanden per klasse.

Komt volgens mij uit op 6 jaar ofzo?
Lijkt mij vrij logisch, gezien je ook met een leerproces te maken hebt.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:19

hierzo moet je al vanaf de F7 ofzo 3 punten halen en vanaf de F9 5, nou met 4-5 proefjes per jaar ben je wel ff bezig dan :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:21

hier houden ze de standaard van de FNRS aan, F 1 en 2 1 pp,F3 t/m F8 2 pp's en vanaf de F9 3 pp's
er is een beetje om de maand wedstrijd ongeveer,en er vanuit gaande dat ik het niet altijd haal,zal het voor mij ook een langdurige kwestie zijn.
maargoed ik heb ook geen haast

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:30

Zelf ben ik ook als jury de FNRS proeven aan het rijden en ik krijg af en toe punten waar mijn mond van open valt. Voor echt slechte dingen in de F19 nog een 6 ook, en in de F18 1x dik gezakt, terwijl rond de 210 meer op zijn plaats was, ben nog het gesprek met de jury aangegaan, maar dat was vergeefse moeite. Het is ook beroepsdeformatie dat voor elk figuur dat ik rij ik ook in gedachten een cijfer geef. Maaaaaar.... ik heb vorige keer een proefje laten opnemen, en toen viel het me toch wel alles mee terwijl ik dacht dat ik slecht had gereden. Het blijf dus inderdaad anders vanuit het juryhok dan vanaf je paard.
Ik vind het wel jammer dat er steeds mindere eisen aan de juryleden gesteld worden, sommige mensen hebben echter het inzicht wel, andere echter weer helemaal niet. Ik snap het gebrek aan juryleden, maar jammer dat er zulke concessies gedaan worden. Ga gewoon eens voor de cursus een gesprekje aan met de aspirant juryleden, of laat ze eens voorrijden, dan merk je het snel genoeg of ze het snappen of niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:33

dat voorrijden zou voor mij dan niet hoeven eerlijk gezegd,dat je zelf iets niet voor elkaar krijgt op een paard wil niet zeggen dat je het niet snapt.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:48

_Natasja_ schreef:
Bij onze manege is iedere maand wedstrijd. 2x pp A versie 2x pp B versie is 4 maanden per klasse.

Komt volgens mij uit op 6 jaar ofzo?
Lijkt mij vrij logisch, gezien je ook met een leerproces te maken hebt.

Bij ons is het voor A 2pp en voor B 2pp
alleen F1 en F2 gaan in 1x.
met 4 proefjes per jaar xd,
we hebben 12 proefjes per jaar, maar je mag er maar 4inschrijven (dit is wel zonder de reserve) je mag ook nog 4x reserve !

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:17

Dan organiseren wij wel veel wedstrijden, als ik het zo lees.
In juli en augustus hebben wij overigens geen FNRS wedstrijd, maar in december is er de mogelijkheid tot 2 dagen achterelkaar starten.

En zo af en toe (lees 1 per jaar als het in het schema past) een wedstrijd waarop je 2 proefjes op 1 dag kunt starten.

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:39

Ik heb vandaag wedstrijd in de F12 met mijn shetlander Mickey <3 Zal ff kijken of er iemand foto's kan maken :D

zieburgje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:49

hooiiii :D
ik rijd ook op een manege met FNRS ik rijd nu F7 en ik hoef nog niet nageflijk te rijden... laatst zei een meisje bij ons op stal dat ze een 5 had voor nageflijk terwijl hij heel de proef nageflijk liep... maar het gaat er toch om hóé je hem nageflijk rijd en niet of hij heel de proef nageflijk rijd????? :o :o

Xxx. Cristy

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:52

Inderdaad gaat het er om hoé. Maar soms loopt een paard in een houding zonder dat ie echt nageeflijk is. En soms is een paard niet constant nageeflijk. Dat wordt allemaal meegenomen in de beoordeling.

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:50

Yeeaahh!! *\o/* *\o/* 215 en 217 punten in de F12 met mijn topshettie <3 Nog 1 punt,dan mag ik naar de F13 *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:03

Gefeliciteerd Joel. :D

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:25

dankjee!! Ben echt heel trots op Mick! :D