Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:53

Er komen misschien nog reacties van mede juryleden maar van wat ik weet is dat je voor wat jij beschrijft geen -2 en/of -4 mag geven.

MAAR wij zijn er dus niet bij geweest en dan is het altijd moeilijk om er wat over te zeggen...maar had jij op die manier in mijn baan gereden had ik je die -2 en -4 niet gegeven.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:03

Ilja000 schreef:
JPitty schreef:
Een nul kun je wel degelijk krijgen als je een onderdeel uit je proefje niet rijdt. Kijk maar naar Edward Gal tijdens Zwolle International afgelopen maand. Vergat de wissels om de drie, leverde hem volgens de speaker een nul op dat onderdeel op... Tsja, als je iets niet rijdt, kan de jury het ook niet beoordelen.

Ik kan me van de laatste jury-terugkomdag nog goed herinneren dat een 0 echt not-done is bij FNRS proeven.

Wat ik mij hierbij dan afvraag: stel dat iemand in een f-proefje echt een onderdeel vergeet om wat voor reden dan ook en er wordt geen enkele poging gedaan dit te corrigeren, wat geef je dan voor cijfer?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:10

Dan bel ik even, en dan krijgt de ruiter de kans om het onderdeel opnieuw te doen. Dan komt er wel een -2 voor verkeerd rijden bij, maar dat is beter dan een 0.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:11

Precies. En mocht daar geen gelegenheid voor zijn, dan hangt het van de proef af. In de lage proeven hoef je echt niet lager te gaan dan een 4 vind ik, in de hogere proeven geef je met een 3 of desnoods een 2 ook een signaal af.

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 07:53

Hallo :D

Ik heb binnenkort een wedstrijd met mijn shet in de F12 :D
Waar letten jullie dan vooral op?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:11

Of je netjes op de letter rijd,
overgangen op de juiste plaats en op een correcte manier
(steeds meer voorbereiden),
gewoon wat je altijd al deed tot en met F12,
alleen word er steeds meer van je verwacht op bovenstaande punten.

Heel veel succes!
:)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:18

Nageeflijkheid wordt ook beoordeeld vanaf de f12

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:32

Nou, dan letten we daar ook op :D

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:44

SimoneDV schreef:
ik heb even het protocol erbij gepakt, het was F6 a, het was dus iets anders:

onderdeel 6 was van hand veranderen daarbij de teugels langer laten worden (hals laten strekken)
Daar had ik dan een 4, en dan -2 en als commentaar paard rent weg (ze sprong in galop zodra ik teugel gaf :+ )

dat was précies dít moment :P
http://img714.imageshack.us/img714/4688/dsc01339ci.jpg

en vervolgens bij onderdeel 15 tussen E en H arbeidsdraf (van galop terug naar draf dus)
En daar kreeg ik een 4 en dan -4 met als commentaar ruiter moet trekken, ze was er redelijk vandoor en ik kreeg haar niet terug.

dat is niet dit moment, maar zo ongeveer moet dat geweest zijn:
http://img227.imageshack.us/img227/9265/dsc01348t.jpg

dus het was geen 2 en dan -2, maar een 4 en dan -4 =0 haha

Als ik op jouw verhaal afga, dan had je voor het halsstrekken van mij een 5 gekregen met een opmerking, maar geen -2...het is geen vergissing in de proef, maar het figuur wordt niet goed uitgevoerd.
Bij onderdeel 15 had je van mij ook een 5 gekregen, tenzij je echt aan het trekken was, dan was het een 4. Maar dat is nu niet meer te zeggen. Alleen wel dat je daar ook geen -4 voor mag krijgen, dit is een slecht uitgevoerde overgang, geen vergissing in de proef.

Sanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:27

Ik wil in februari beginnen in de f1 :o .
Maar waar letten jullie dan vooral op?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:02

Ik geloof dat dat zo langzamerhand wel terug te vinden is in de voorgaande 70 bladzijden en het boek "Leer paardrijden met plezier".
Op de letter, tempocontrole (zoveel mogelijk) en houding en zit.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 02:03

Nadia schreef:
SimoneDV schreef:
ik heb even het protocol erbij gepakt, het was F6 a, het was dus iets anders:

onderdeel 6 was van hand veranderen daarbij de teugels langer laten worden (hals laten strekken)
Daar had ik dan een 4, en dan -2 en als commentaar paard rent weg (ze sprong in galop zodra ik teugel gaf :+ )

dat was précies dít moment :P
http://img714.imageshack.us/img714/4688/dsc01339ci.jpg

en vervolgens bij onderdeel 15 tussen E en H arbeidsdraf (van galop terug naar draf dus)
En daar kreeg ik een 4 en dan -4 met als commentaar ruiter moet trekken, ze was er redelijk vandoor en ik kreeg haar niet terug.

dat is niet dit moment, maar zo ongeveer moet dat geweest zijn:
http://img227.imageshack.us/img227/9265/dsc01348t.jpg

dus het was geen 2 en dan -2, maar een 4 en dan -4 =0 haha

Als ik op jouw verhaal afga, dan had je voor het halsstrekken van mij een 5 gekregen met een opmerking, maar geen -2...het is geen vergissing in de proef, maar het figuur wordt niet goed uitgevoerd.
Bij onderdeel 15 had je van mij ook een 5 gekregen, tenzij je echt aan het trekken was, dan was het een 4. Maar dat is nu niet meer te zeggen. Alleen wel dat je daar ook geen -4 voor mag krijgen, dit is een slecht uitgevoerde overgang, geen vergissing in de proef.

ok bedankt voor je reactie!, ik snap dat je hier op afgaand natuurlijk nooit helemaal een cijfer ofzo kan geven, maar dan weet ik elk geval een beetje hoe anderen er tegen aan kijken als er weer eens zoiets gebeurt :)

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:19

@SimoneDV:
Ik denk dat je gewoon dikke pech hebt gehad met de jury... Kom wel vaker juryleden tegen die er een nogal eigen manier van jureren op na houden (bijv. een jury die alleen 5-en, 6-en en 7-ens geeft...)
Naar mijn mening mag er door de FNRS gewoon veel strengere eisen gesteld worden aan juryleden.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:39

Tja het is een blijft een jurysport.
We hebben een x en jury gehad die gaf een 0 als je niet exact op X stilstond.

Ik weet eigenlijk niet meer welke jury dat was.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:26

Mies7 schreef:
@SimoneDV:
Ik denk dat je gewoon dikke pech hebt gehad met de jury... Kom wel vaker juryleden tegen die er een nogal eigen manier van jureren op na houden (bijv. een jury die alleen 5-en, 6-en en 7-ens geeft...)
Naar mijn mening mag er door de FNRS gewoon veel strengere eisen gesteld worden aan juryleden.

maar misschien is het dan wel een proef die allemaal 5en,6en en 7ens waard is?dus als je punten niet naar je zin zijn,moeten er veel strengere eisen gesteld worden aan de juryleden?

tuurlijk heb je er minder leuke mensen bij,maar dat geldt ongetwijfeld ook zeker voor de ruiters.
jury word je ook niet zomaar

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:54

oh ja ik lig er verder ook niet wakker van hoor, ik had toch nooit een pp gehaald met die proef :P Maar ik was gewoon benieuwd hoe anderen er tegen aan keken, vooral hoe dat werkt met die - punten. En idd het blijft een jury sport, anders had k maar moeten gaan springen :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:16

haha ja ik ben het ook zeker niet altijd eens geweest met mijn punten in het verleden,ik begrijp het nu alleen beter,maar dat betekend uiteraard niet dat ik het er altijd mee eens ben.

als mijn merrie uitgezwangerd is,wil ik wel een keer fnrs springen starten,officieel word niks,want ik ben 24 en heb een fjord,dan moeten we starten in de B,dat is dan een meter en dat gaat me te ver.
lekker beginnen met het springen met plezier programma

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:37

Vergeet niet dat het er vanuit het juryhok er soms heel anders uit ziet dan je het zelf ervaart wanneer je aan het rijden bent.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:37

Ilja000 schreef:
Vergeet niet dat het er vanuit het juryhok er soms heel anders uit ziet dan je het zelf ervaart wanneer je aan het rijden bent.

Dat is zeker waar. :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:43

Ja ook mee eens

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:24

Bellatrix schreef:
Ilja000 schreef:

Dat is zeker waar. :j

ja klopt helemaal, daarom vind ik het altijd zo tof om ons op foto en film terug te zien. :)

En ik ken mn verzorgpaardje natuurlijk en de jury niet. Dus dat het misschien lastig te beoordelen is van is het nou ongehoorzaam of was ze bang of weet ik het.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:44

Snoevie schreef:
Mies7 schreef:
@SimoneDV:

maar misschien is het dan wel een proef die allemaal 5en,6en en 7ens waard is?dus als je punten niet naar je zin zijn,moeten er veel strengere eisen gesteld worden aan de juryleden?

tuurlijk heb je er minder leuke mensen bij,maar dat geldt ongetwijfeld ook zeker voor de ruiters.
jury word je ook niet zomaar

Ik ben zelf jurylid, zie onderschrift, en jureer o.a. regiofinales van de zitcompetitie, etc. Dus mijn reactie was niet vanuit mijn standpunt als ruiter (ik rijd zelf helemaal geen FNRS-proeven) maar vanuit mijn standpunt als jurylid.
De jury die ik als voorbeeld noemde geeft geen enkele ruiter hoger dan een 7 of lager dan een 5. Ik heb 'stage' gelopen bij haar toen ik bezig was met de opleiding tot jurylid. Voor mij was dat duidelijk een voorbeeld van hoe het niet moet!
En ook als jurylid vind ik dat de selectievoorwaarden om jurylid te worden veel strenger moeten. Het probleem is alleen dat er in bepaalde regio's in NL gewoon veel te weinig mensen zijn die én FNRS-jury willen worden én ook aan strengere selectievoorwaarden kunnen voldoen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:06

Helemaal eens met Mies. Zeker tijdens curussen en/of terugkomdagen verbaas ik me regelmatig over het niveau van juryleden. Op basis van vragen die mensen stellen, maar ook wanneer mensen vertellen wat hun ervaring met paarden/wedstrijden is. Ik heb vaak het idee dat er zo'n tekort is aan juryleden dat de FNRS inmiddels alles wel best vindt.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:06

Wij hadden laatst een jury, die man heeft zelf niet hoger gereden dan met manege paarden F10, en toen ging het nog niet verder dan F12 en toen mocht je geloof ik jury worden tot F12 als je je F10 afgerond had.. Die man heeft allemaal theorie in zijn hoofd gestampt en zo jureerd hij ook, die kijkt rijtechnisch helemaal nergens naar, die schrijft alles volgens het boekje op. Iedereen die die man heeft die baalt al vanwege zijn theorie opmerkingen en lage cijfers erbij. En dan heb ik wel zoiets van leer zelf eerst maar eens goed rijden wil je commentaar op een ander hebben, dus die jury eisen voor de FNRS mogen inderdaad wel strenger want iedereen kan tegenwoordig bijna jury worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:10

Ik moest zelf f12 zijn voor ik de cursus mocht doen...