[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:33

Ik had ook a ergens geschereven dat ik de stelling ook op vind gaan voor menig paarden eigenaar
Dus wat dat betreft denken we hetzelfde.
Die zijn imo niet hoger dan de gevorderde nivo van de manege (en rijden ze wedstrijden zijn dat ook de ruiters met de L van levenslang)

Citaat:
waar ze jong paardemateriaal aankopen voor de gevorderden die later als ze braaf genoeg zijn gebruikt gaan worden voor de beginners

daar zit eigenlijk precies wat ik bedoel.

Sommige paarden zijn "geboren" als manege paard (of voor een rustig eigen paard te zijn)
Andere paarden kun je niet eens als ze 20 zijn inzetten als gevorderde manege paard.
Die hebben daar een heel ander karakter voor.

En dat is eigenlijk wat ik het hele topic al probeer te zeggen.
De wilde paarden op de manege zijn niet wild of moeilijk

En natuurlijk is dat paard wel moeilijk als je 5 jaar alleen maar manege ervaring hebt (lees dit niet denigrerend)
Ga ik op dat moeilijke paard zitten, vind ik het toch een suffe doos.

Maar ga ik dan weer op het paard zitten van iemand die weer verder is dan ik, vind ik het vast een moeilijk paard, terwijl de eigenlijke ruiter die weer simpel vind.

snap je wat ik daarmee bedoel?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:42

Dat klopt zeker!
Ik ben het er ook helemaal mee eens...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:15

oxer schreef:
Maar ik denk dat er bij je laatste criteria toch een flink aantal gaan sneuvelen ik heb namelijk wel eens voorgesteld om eens van paard te wisselen tijdens de les maar daar kreeg ik op z'n zachts gezegd geen positieve reacties op

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik ken jouw ruiters natuurlijk niet maar als je mij voorstelt om mijn dressuurpaard door een andere ruiter te laten rijden die ik zelf niet heb uitgekozen gaat het ook niet door! Niet omdat ik niet op een ander paard durf te stappen maar omdat ik a) het liefst mijn eigen paard rijd en ermee les om daarmee verder te komen (nou zou ik sowieso geen groepsles pakken hoor!) en b) degene die op mijn paard mag rijden qua trainingsniveau minimaal twee niveau's hoger dan mij zou moeten rijden (weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, niet qua oefeningen per se maar de algemene rijstijl), zodat hij mijn paard ook echt wat goeds bij kan leren. Ik kan me zo voorstellen dat de pensionruiters ook weinig zin hadden in een andere ruiter op hun paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:12

Maar mensen doen ook wel heel interessant over hun eigen paarden hoor. Stellen het allemaal graag wat gevaarlijker voor dan het is. Ik heb al op verscheidene 'eigen' paarden van kennissen gereden, en dan waarschuwen ze me vantevoren: "let op, het zijn natuurlijk geen duffe manegeknollen! Dat is heel anders dan je gewend bent."

En dat valt dus reuze mee. Ik kon geen verschillen ontdekken. Nou laten ze me natuurlijk niet op de meest gevaarlijke paarden rijden. Maar toch, ze dachten zelf wel dat er een verschil was tussen hun eigen paard, en dat op een manege. En merkte daar dus niets van.

Natuurlijk is er een verschil tussen de paarden op een handelsstal en een manegepaard, dat snap ik. Maar hoeveel mensen hier rijden er nou werkelijk op zo'n zeer bijzonder en moeilijk paard? Het merendeel rijdt volgens mij op hele normale paarden, die met even wennen aan de overgang ook hele normale manegepaarden kunnen worden. (Maar iedereen heeft diep van binnen toch een penny die gaag gelooft dat zij, en zij alleen dit stoere paard kan temmen?)

Urielle: het is heel nuttig om af en toe op een ander paard te zitten, dan word je ineens geconfronteerd met hele andere dingen. Jouw paard en jij zijn op elkaar ingespeeld, logisch en dat wil je ook, maar dat betekent wel dat je ongemerkt bepaalde foute hulpen kunt zijn gaan gebruiken, en zo subtiel dat een instructeur ze niet ziet omdat jouw paard ze wel snapt. Terwijl je op een ander paard ineens merkt dat het net niet wil, omdat je net iets anders doet dan de bedoeling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:16

toch durfde niemand op de club kawa uit te stappen en ik vond hem zo braaf
Em ik geef eerlijk toe, dat ik niet iedereen erop wilde hebben.
1x (toen was hij nog niet van mij) heeft er iemand op gereden, had M bij de ponys gereden, reed de moeilijke paarden op de manege enz.
Maar die lag er heel snel langs.
Heb Kawa nog nooit zo zien bokken,
beter gezegd, onder het zadel had hij nog nooit gebokt.

en zoiets dergelijks heb ik vaker meegemaakt, vandaar ook mij niet aardig overkomende mening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:30

RK: hoeveel % van de eigen ruiters hier van bokt zouden het, denk jij, prima doen op Kawa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:33

Kim en steef, die hebben er op gezeten.
en dat ging goed.
Maar dat waren beide handelsstal ruiters

%en altijd moeilijk natuurlijk
zeker omdat hij nu echt anders is als eerst omdat hij vrijwel niet gereden word. en niet meer echt aan de hulpen meer is.
10% denk ik.
in het oude bokt veel meer, nu zijn er gewoon veel jonge, toch onervaren mensen bij gekomen

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:40

Mijn mening:
Ik heb zelf bijna 6 jaar op de manege gereden. Ik heb hier veel van geleerd. Je rijdt op veel verschillende pony's en paarden. Ik heb er heel vaak naast gelegen en ook veel dingen buiten de bak gedaan (buitenritten, meedoen met optocht sinterklaas, dagtochten enz)
Ik heb hierdoor ook de paarden goed leren kennen, heb heel wat stallen gemest en paarden gepoetst. Tja, ik zit hier nu ook maar wat te brabbelen maar ik weet verder ook niet zo wat ik er verder op moet zeggen. Ik vind trouwens dat er ook mensen zijn die privéles krijgen, niet kunnen rijden Het gaat erom dat je je paard met liefde rijdt, dan gaat de rest van zelf.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:59

Ik vind het toch wel een verschil tussen manegepaarden of eigen paarden. Dit hoeft niet per sé negatief te zijn .

Ik spreek nu even over mijn ervaren met manegepaarden , dus niet algemeen. Ik denk dat die paarden wat 'harder' zijn. Er zitten verschillende ruiters op en ze kunnen vrij veel verdragen, of toch de meeste. (Op die manier bedoel ik harder ).
Ik ben dan weer meer gevoelige paarden gewoon, die heel fijn en gevoelig te rijden zijn. Als ik die zou rijden zoals ik in die tijd op manege paarden reed, lag ik er gegarandeerd af om het zo te zeggen.

Oké, ik denk dat ik het compleet fout heb uitgelegd, maar mssn begrijpt iemand het . En het is ook vast niet met alle manegepaarden en eigen paarden zo hoor, maar dat is even mijn ervaring ermee .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:26

Manegeruiters rijden niet per definitie slechter dan mensen met eigen paarden. er zijn veel mensen met paarden die een paard kopen terwijl ze nog niet echt goed rijden. En veel mensen die alleen recreatief wat rond willen hobbelen.
Privéles en privéles is ook een verschil... Maar net van wie je les hebt...

Maar denk dat de beste ruiters inderdaad niet manege ruiters zijn. Niet meer in elk geval... Die hebben er toch wel wat meer trainingsuurjtes in zitten dan 1 of 2 keer per week in een groepsles...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:31

shadow0 schreef:

Urielle: het is heel nuttig om af en toe op een ander paard te zitten, dan word je ineens geconfronteerd met hele andere dingen. Jouw paard en jij zijn op elkaar ingespeeld, logisch en dat wil je ook, maar dat betekent wel dat je ongemerkt bepaalde foute hulpen kunt zijn gaan gebruiken, en zo subtiel dat een instructeur ze niet ziet omdat jouw paard ze wel snapt. Terwijl je op een ander paard ineens merkt dat het net niet wil, omdat je net iets anders doet dan de bedoeling is.

Helemaal mee eens, ik rijd ook maar zelden een paard tegelijk Maar dat wil niet zeggen dat de eerste de beste op mijn eigen zorgvuldig opgeleide dressuurpaard kan stappen omdat een instructrice tijdens een groepsles dat zou zeggen. Ik kan me zo voorstellen dat er ook ruiters waren tijdens die les die dat in gedachte hadden

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:50

shadow0 schreef:
Maar mensen doen ook wel heel interessant over hun eigen paarden hoor. Stellen het allemaal graag wat gevaarlijker voor dan het is. Ik heb al op verscheidene 'eigen' paarden van kennissen gereden, en dan waarschuwen ze me vantevoren: "let op, het zijn natuurlijk geen duffe manegeknollen! Dat is heel anders dan je gewend bent."

Mee eens, de nieuwe paarden bij ons op de manege, die voorheen vaak privepaarden zijn geweest elders, hebben natuurlijk altijd hun vuurdoop in de lessen. Veel van de klanten rijden er goed mee weg.

Soms komen er ook wel eens paarden die wat minder zijn doorgereden. In de eerste maanden worden die dan gereden door de betere ruiters. Je merkt dat die paarden vooruit gaan. Pas wanneer ze breed ingezet worden, merk je een teruggang,

Ik denk dat deze discussie lang door kan gaan omdat de stelling erg breed interpretabel is. Iedereen komt met zijn eigen verhaal en bij iedereen gaat het anders aan toe op stal en iedereen heeft een andere definitie van goed rijden. Dus of we hier wijzer van worden (het is wel leuk om te lezen hoor).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:01

ingeborg schreef:
Mee eens, de nieuwe paarden bij ons op de manege, die voorheen vaak privepaarden zijn geweest elders, hebben natuurlijk altijd hun vuurdoop in de lessen. Veel van de klanten rijden er goed mee weg.

Soms komen er ook wel eens paarden die wat minder zijn doorgereden. In de eerste maanden worden die dan gereden door de betere ruiters. Je merkt dat die paarden vooruit gaan. Pas wanneer ze breed ingezet worden, merk je een teruggang,

Ik denk dat deze discussie lang door kan gaan omdat de stelling erg breed interpretabel is. Iedereen komt met zijn eigen verhaal en bij iedereen gaat het anders aan toe op stal en iedereen heeft een andere definitie van goed rijden. Dus of we hier wijzer van worden (het is wel leuk om te lezen hoor).

Ik vind ook veel eigen-paardruiters onder niveau rijden maar dus meestal uit gebrek aan motivatie. De paarden die ik doorgaans rijd weet ik zeker van dat een manegeruiter niet mee weg rijdt, op zijn best rijden ze weg met de manegeruiter hihihihi

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:06

Laat ik ook nog eens even reageren.

Manegeruiters kunnen misschien netjes ZITTEN, maar ik ben er van overtuigd dat er zeer weinig manegeruiters zijn die met GEVOEL kunnen RIJDEN, aangezien er toch al zo weinig gevoel meer in die manegepaarden zit..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:08

wat netjes gezegd en wat weloverdacht

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:08

Haha sorry, toen ik hem overlas bedacht ik me pas hoe banketstaaf hij lijkt, maar zo was ie niet bedoeld eigenlijk..

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:09

Maar kortom gezegd, en vrij cru ook, is het wel waar..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:10

hmmm RK zei dat ik de PB's wel kon verwachten na mijn posting

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:10

maar ja, moet tenslotte mijn naam hoog houden

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:11

Urielle schreef:
hmmm RK zei dat ik de PB's wel kon verwachten na mijn posting

Oh, haha dat is een goeie binnenkomer.

Ik ben wat gewend inmiddels

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:13

Heb alleen nog maar lieve berichten gehad van mensen die mijn deskundigheid aanvaardden whahahahaha

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:15

Urielle schreef:
Heb alleen nog maar lieve berichten gehad van mensen die mijn deskundigheid aanvaardden whahahahaha

Ja, dacht ik al, die krijg ik ook dagelijks:

Beste Marieke,

Bedankt voor je deskundige tips, ik zal deze zeker ter harte nemen en mijn paard niet meer zonder teugels rijden wanneer ik de slofteugel gebruik.
Ik zou wel nog graag wat meer uitleg willen over waarom jij van mening bent dat het noodzakelijk is om met teugels te rijden wanneer ik mijn slof erom heb zitten, want dat komt toch in principe op hetzelfde neer?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:17

is dat niet zo dan?

Op mijn tweede dag hier heb ik al strijd gevoerd over
*het rijden van jaarlingen en tweejarigen en het gelijk springen ermee
* het al dan niet weidegang geven van een sportpaard
* een veulen slaan of niet als hij bijt
* een paard longeren om rijproblemen op te lossen
en ik heb me tegen springproblemen aanbemoeid... als dressuurruiter

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:19

Urielle schreef:
is dat niet zo dan?

Op mijn tweede dag hier heb ik al strijd gevoerd over
*het rijden van jaarlingen en tweejarigen en het gelijk springen ermee
* het al dan niet weidegang geven van een sportpaard
* een veulen slaan of niet als hij bijt
* een paard longeren om rijproblemen op te lossen
en ik heb me tegen springproblemen aanbemoeid... als dressuurruiter

Haha, jij wordt een die-hard, ik weet het zeker

Maar ik denk ook, dat als we nu niet ophouden in dit topic en ons terugtrekken naar ons arrogante-trutten-topic, jij dan vandaag nog je eerste officiele waarschuwing gaat krijgen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:22

oepsie, ik mag niet te ver offtopic gaan zeker...? Dan trek ik mij genadig terug in mijn hol...

Sorry moderator, newbies moeten ff op de hoogte gebracht worden he.... ik zal het NOOIT meer doen