Manege paard kopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:40

Sideswipe schreef:
detos240 schreef:
Maar zoals al eerder gezegd. De hele makke brave pony's/paarden zijn schaars.

Zeker!! En wat ook nog speelt is dat je ook wat uitdaging wilt hebben. Een braaf paard/pony die bijna slaapt tijdens het rijden wil je ook niet echt als je geen beginner meer bent dus het is ook een mix van levendigheid en werkwilligheid die iedereen zoekt.

Nou....... als je een beetje kan rijden dan zijn mijn pony's ook een uitdaging hoor........
Bij de oudere kinderen kunnen ze best t een en ander uithalen. Maar absoluut niet gemeen!

pluisje88

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:51

Kunnen jullie terug on topic? Deze berichten hebben geen toegevoegde waarde voor de ts.

@ts we zijn benieuwd naar een update!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:02

Ik vind oordelen over TS niet echt aardig te noemen. Misschien twijfelt ze om allerlei redenen, geld, wil ik dit wel, kan ik dit wel, hoe moet ik dit aanpakken, kan ik in de toekomst dit wel betalen etc. Niet iedereen koopt hop een paard, zeker niet als eerste paard. Daarbij heeft ze volgens mij aangegeven nog te willen sparen. Ik zou het even laten rusten als ik TS was, doorsparen, als het moment daar is gewoon hop vragen.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:06

detos240 schreef:
Sideswipe schreef:
Zeker!! En wat ook nog speelt is dat je ook wat uitdaging wilt hebben. Een braaf paard/pony die bijna slaapt tijdens het rijden wil je ook niet echt als je geen beginner meer bent dus het is ook een mix van levendigheid en werkwilligheid die iedereen zoekt.

Nou....... als je een beetje kan rijden dan zijn mijn pony's ook een uitdaging hoor........
Bij de oudere kinderen kunnen ze best t een en ander uithalen. Maar absoluut niet gemeen!
Ze zei toch niks over jouw ponys? Ik snap je toevoeging niet echt. Zeer oftopic.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:18

Zonnetje81 schreef:
Ik vind oordelen over TS niet echt aardig te noemen. Misschien twijfelt ze om allerlei redenen, geld, wil ik dit wel, kan ik dit wel, hoe moet ik dit aanpakken, kan ik in de toekomst dit wel betalen etc. Niet iedereen koopt hop een paard, zeker niet als eerste paard. Daarbij heeft ze volgens mij aangegeven nog te willen sparen. Ik zou het even laten rusten als ik TS was, doorsparen, als het moment daar is gewoon hop vragen.

Er word toch niet geoordeeld. ;) We proberen haar wel te pushen om de eerste stap te zetten en dat is vragen stellen.

Als TS in de toekomst een type paard wil kopen wat aan een bepaald aantal voorwaarden voldoet dan kloppen al je punten wel.

Nu wilt TS dit ene specifieke paard kopen waar we nog niet van weten of het eventueel te koop is. Er is een kans dat de huidige eigenaresse (stalhoudster) zegt: "Dat is mijn beste paard hier, die gaat nooit weg en gaat bij mij op pensioen". Dan is dit hele topic in een keer overbodig.

p.s. ik snap dat dit moeilijk kan zijn voor TS. Ik vind zelf sommige gesprekken ook moeilijk en weet dan mijn valkuilen. Dan vraag ik iemand mee die daar wel goed in is.

p.s.2 het is goed bedoelt. Ik zou het jammer voor TS vinden als ze het nu laat rusten en vervolgens stapt er een andere klant naar de stalhoudster toe van "Ik heb interesse in dat paard en bied je €xxxx" en de deal is dan rond.
Dan zit TS misschien wel in zak en as, dat gunnen we haar ook niet (ik niet iig)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:46

Het paard is nog jong genoeg om nog jarenlang lekker met de TS aan de slag te kunnen gaan. Eerste stap is vragen of ze te koop is en wat ze er voor willen hebben.

Vervolgens zou ik zelf alleen klinisch keuren. Als ze jarenlang manegewerk aan kan zonder noemenswaardig uit de roulatie te zijn vanwege kreupelheden dan zou ik dat wel aandurven zonder rontgenologische keuring.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:58

Apple schreef:
Het paard is nog jong genoeg om nog jarenlang lekker met de TS aan de slag te kunnen gaan. Eerste stap is vragen of ze te koop is en wat ze er voor willen hebben.

Vervolgens zou ik zelf alleen klinisch keuren. Als ze jarenlang manegewerk aan kan zonder noemenswaardig uit de roulatie te zijn vanwege kreupelheden dan zou ik dat wel aandurven zonder rontgenologische keuring.

Moet men natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik zou juist daarom keuren. Heb een paar jaar geleden ook een manegepaard gekocht.
Beestje had weinig wat en daarom ook niet gekeurd. Toen ze een paar maanden bij mij was, kreeg ze toch allemaal vage dingen en heb haar daarom op de foto gezet. Ik schrok wel even van de uitslag, kan ik je vertellen :D . Ik heb haar uiteindelijk ingeslapen omdat er een blessure omhoog kwam waar ze bij de manege maar mee door heeft gelopen.
Juist omdat ze het opeens rustiger aan kon doen, kwamen de blessures omhoog. Zag de dierenarts wel vaker zei hij, bij ex manegepaarden.
Net als bij mensen, 9/10 worden ziek in de vakantie :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:20

Ehm, er is verschil tussen klinisch keuren (= dierenarts volgt een protocol en uiteraard vraag je haar of hem het hemd van het lijf)
en er is de optie om röntgenfoto's toe te voegen.

Anderzijds geloof ik maar half in 'blessures die omhoog komen als het dier rustiger aan mag doen' - vooral na een klinische keuring.
Een paard is een dier van beweging!
Dagelijks twee, drie uur lopen met niet te slechte ruiters er op is beter dan een hele dag (= doorgaans 47 uur!) op stal staan omdat de nieuwe eigenaar geen tijd heeft.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 13:30

Hoi allen, excuses voor mijn late reactie, zaterdag horen jullie weer van me.

Wat mij betreft mag zoveel mogelijk besproken worden! Ik vind het alleen maar leuk dat jullie dingen delen! Zo zie je maar dat inderdaad brave paarden moeilijk te vinden zijn. Goed zoeken is ook een kunst.

Ik heb inmiddels van mensen wat tips gekregen voor een aankoop en ik kan daar zeker wat mee.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 13:32

Zonnetje81 schreef:

Dankjewel :) Dat is het ook precies. Helaas heb ik doordat de eigenaresse les aan het geven was, weeral niet kunnen vragen, ik wil haar dan ook niet storen. Zaterdag ga ik een half uur eerder naar de manege. En ik ga informeren. Ik ga niet direct over op een aankoop. Het gaat niet om een tientje

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:44

Leuk ts! Hoop dat je je antwoord krijgt. Niemand wil je hier aanzetten tot een impulsaankoop. Het enige dat iedereen hier probeert aan te geven naar je is dat je het moet vragen. Dadelijk blijkt het paard helemaal niet te koop en Dan weet jij waar je aan toe bent. Het brengt rust en duidelijkheid naar jou. Als ze zegt dat ie wel te koop is, hoef je niet meteen af te rekenen hoor. Voor de rest wil iedereen ook je voorpraten om actie te ondernemen want iedereen zou het super jammer vinden dat iemand anders je voor zou zijn die wel het lef heeft om het te vragen. Dat zou iedereen gewoon super jammer voor je vinden!!

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 13:55

pluisje88 schreef:
Leuk ts! Hoop dat je je antwoord krijgt. Niemand wil je hier aanzetten tot een impulsaankoop. Het enige dat iedereen hier probeert aan te geven naar je is dat je het moet vragen. Dadelijk blijkt het paard helemaal niet te koop en Dan weet jij waar je aan toe bent. Het brengt rust en duidelijkheid naar jou. Als ze zegt dat ie wel te koop is, hoef je niet meteen af te rekenen hoor. Voor de rest wil iedereen ook je voorpraten om actie te ondernemen want iedereen zou het super jammer vinden dat iemand anders je voor zou zijn die wel het lef heeft om het te vragen. Dat zou iedereen gewoon super jammer voor je vinden!!

Tuurlijk! Ik snap jullie kant ook zeker! Het zou zonde zijn om zo'n kans te laten schieten natuurlijk. Fingers crossed dat ze er zaterdag ochtend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:56

xkusjeirene schreef:
pluisje88 schreef:

Tuurlijk! Ik snap jullie kant ook zeker! Het zou zonde zijn om zo'n kans te laten schieten natuurlijk. Fingers crossed dat ze er zaterdag ochtend is.

Krijg je les van haar? Vraag dan gwn in de les. Voot de rijd met instappen of met uit stappen?

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 14:00

Kon weer niet reageren;

Nee, ik rij zelf om 10 uur en ga normaliter 9 uur van huis weg voor het zadelen. De eigenaresse geeft om 10 uur zelf les aan de pony's en de paardenles wordt gedaan door een instructeur. En als ik dan terug naar de stal ga om af te zadelen, dan is zij weer bezig met de volgende les

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:02

xkusjeirene schreef:
Kon weer niet reageren;

Nee, ik rij zelf om 10 uur en ga normaliter 9 uur van huis weg voor het zadelen. De eigenaresse geeft om 10 uur zelf les aan de pony's en de paardenles wordt gedaan door een instructeur. En als ik dan terug naar de stal ga om af te zadelen, dan is zij weer bezig met de volgende les

Dan kun je idd haar van te voren het beste opzoeken. Weet je wanneer de eerste lessen beginnen? Zorg dat je dan voordat die les begint haar even aanspreek. Of bel gewoon even! Is vast wel een telefoonnummer, bel en vraag of je haar even wat kan vragen die ochtend. Komt vast goed. En je kunt altijd met instappen/rustmomenten eventjes "naam" mag ik wat vragen? Roepen. Kan geen kwaad.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 14:05

Marije_1997 schreef:
xkusjeirene schreef:
Kon weer niet reageren;

Dan kun je idd haar van te voren het beste opzoeken. Weet je wanneer de eerste lessen beginnen? Zorg dat je dan voordat die les begint haar even aanspreek. Of bel gewoon even! Is vast wel een telefoonnummer, bel en vraag of je haar even wat kan vragen die ochtend. Komt vast goed. En je kunt altijd met instappen/rustmomenten eventjes "naam" mag ik wat vragen? Roepen. Kan geen kwaad.

Ja, de eerste paardenles begint om 9 uur en de eerste pony om 10. Dus vandaar dat ik ook eerder ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:11

Topper! En nu ook er gewoon voor gaan. Je kan het. Laat je weten of het gelukt is? Ook ik ben benieuwd naar wat de eigenaresse te zeggen heeft.

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:55

Ik weet inmiddels om welk paardje het gaat en van welke manege. Het kwam me toch al erg bekend voor.

Ik zou misschien mijn gedachten toch wat bijstellen m.b.t. de ijzers. Je hebt geen idee waarom die er onder zitten. Wellicht om de stand van de hoef te corrigeren? Paarden gaan ook regelmatig op buitenrit, neem aan dat je dat straks zelf ook wilt doen? Als je straks wedstrijden wilt rijden wordt het ook wel een uitdaging als je gras gaat mijden. Persoonlijk waag ik mij niet aan (nat-) gras zonder kalkoenen maar, nogmaals, persoonlijk. Ik geloof niet dat de manege 'zomaar' ijzers onder doet.

Heel veel succes met het stellen van de vraag, ik ga je volgen!

Leuk paardje is het hoor <3

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 15:32

Dagmar11 schreef:
Ik weet inmiddels om welk paardje het gaat en van welke manege. Het kwam me toch al erg bekend voor.

Ik zou misschien mijn gedachten toch wat bijstellen m.b.t. de ijzers. Je hebt geen idee waarom die er onder zitten. Wellicht om de stand van de hoef te corrigeren? Paarden gaan ook regelmatig op buitenrit, neem aan dat je dat straks zelf ook wilt doen? Als je straks wedstrijden wilt rijden wordt het ook wel een uitdaging als je gras gaat mijden. Persoonlijk waag ik mij niet aan (nat-) gras zonder kalkoenen maar, nogmaals, persoonlijk. Ik geloof niet dat de manege 'zomaar' ijzers onder doet.

Heel veel succes met het stellen van de vraag, ik ga je volgen!

Leuk paardje is het hoor <3

Jaaa <3
Ik volg natuurlijk het advies van een hoefsmid op. Heel veel is tegenwoordig natuurlijk mogelijk met betrekking tot bekappen met natuurlijke haakjes (weet zo de naam niet meer), dit heeft Jolanda Adelaar ook bij haar paarden.

Maar als het niet anders kan en het voor haar beter is dan houdt ik haar zeker op de voor ijzers staan

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:44

Gewoon vragen, in het ergste geval is ze niet ge koop! Dan kun je als nog rustig op zoek gaan naar een geschikt paardje voor je!

Ik ga voor je duimen *\o/*

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 18:50

Ja precies, als ze niet te koop is, zou dat natuurlijk erg jammer zijn. Maar dan is het zo en dan komt er vast wel een ander paardje weer op mijn pad.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 19:04

Ik vind het wel heel spannend hoor... ;) ik ben vooral heel benieuwd wat ze kost. En om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat ze meteen een antwoord zou hebben, en dat is niet erg. Maar als ik een prijs heb dan kan ik met een plan komen naar mijn ouders toe. En dan gaan we het zien. Ik ga nog niet teveel in de toekomst denken. Ik heb zelf toch wel een bepaald budget in gedachte en als dat er ver over gaat dan moet ik er toch nog wel even een tweede keer over na denken. Maar dan weten ze in iedergeval dat ik intresse heb. Ik hoop dat ik haar morgen kan treffen.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:12

Ik hoop ook dat het lukt morgen, succes!

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:52

Ik zou gewoon zeggen -als ze bezig is -“ kan ik jou straks even spreken “?

Volg af en toe dit topic , maar man man 8 pagina`s en nog niks weten en gevraagd ...
Ikzelf heb ook een (2 in de loop der jaren )manege paard gekocht , dat was binnen 2 dagen rond ... hup gewoon erachteraan gaan , straks ben je te laat en is ze al met een ander mee naar huis !

Succes TS , niet geschoten is altijd mis

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 20:55

N4N4 schreef:
Ik zou gewoon zeggen -als ze bezig is -“ kan ik jou straks even spreken “?

Volg af en toe dit topic , maar man man 8 pagina`s en nog niks weten en gevraagd ...
Ikzelf heb ook een (2 in de loop der jaren )manege paard gekocht , dat was binnen 2 dagen rond ... hup gewoon erachteraan gaan , straks ben je te laat en is ze al met een ander mee naar huis !

Succes TS , niet geschoten is altijd mis

Zeker! 2 dagen is voor mij wel erg snel :p ik weet niet of je 't toevallig gelezen hebt, maar ik ga dus morgen een half uur eerder. Anders tref ik haar als ze les aan het geven is en ik vind het toch een beetje gek als je aan de kant van de bak aan haar gaat vragen of je haar kan spreken. Al die ouders van die kleine kindjes willen toch graag dat hun kind les krijgt, en niet dat ik tien min van haar tijd steel, even heel groots uitgelegd natuurlijk :p