FNRS zitcompetitie 2015

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:28

Emmarosaly schreef:
Ik snap wat je bedoelt! Bij ons wordt er alleen maar gefocust op strak, netter, zo recht mogelijk. Terwijl ik ontspannen maar functioneel en netjes meegaand belangrijker vind dan zo stijf zitten, dus ik zie in mijn gehele houding ook best veel spanning en vooral heel strak zitten. Met deze houding heb ik toch al 2 keer op horse event, zowel halve als finale gereden, dus het is best krom. Soms is het ook wel lastig, want de ene jury vindt het belangrijker dat je het paard niet in de weg zit en functioneel rijdt, de ander vindt het mooi als je zo recht en stil mogelijk zit.
Zonder beugels worden wij overigens wel heel erg geforceerd om de tenen naar binnen te doen en ik span daarbij heel erg mijn kruis aan waardoor ik niet netjes mijn benen nog ontspannen lang kan hebben. Het is maar net hoe je instructeur vind wat netjes is. Wij moeten met touwtjes om de beugels en om je handen rijden of aan de longeerlijn zonder beugels en teugels en met een zo'n zwemsleurf onder je oksels zodat je je rug recht houdt. Gaat af en toe wel erg ver haha

Precies. en bij ons wordt juist weer heel erg op het netjes en ontspannen zitten gelet.. Twijfel of ik tijdens de voorrondes toch niet juist wat meer op de strakke/extreem rechte manier moet gaan zitten.

_Sapphire

Re: FNRS zitcompetitie 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:48

Hallo ik wil misschien ook meedoen. Waarschijnlijk in cat. 2 heeft iemand nog tips/ ervaringen?

carlijntw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:53

Je kan ook recht en ontspannen zitten ;) je moet net de combi vinden. Ik ken ruiters die echt altijd perfect recht zitten en ander juist enorm ontspannen. Elke ruiter verschilt ook gewoon toch?
Je denk ik ook niet te veel willen trainen..

TessNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:28

carlijntw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:50

Ik heb wel eens gehoord dat er een ruimte zo groot als een eikel tussen kont en zadel moet zitten.. dus iets dichter bij het zadel blijven ipv gaan staan. Volgens mij is het bovenlichaam in de goede houding ;)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:16

Zaterdag voorronde op de manege categorie 4! Vorig jaar voor het eerst mee gedaan, mag op hetzelfde paard als vorig jaar! Ben alleen van dat paard vorige week maandag af gevallen en nog steeds last van dus hoop dat de pijn niet in de weg zit!

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:43

Succes! Hopelijk heb je zaterdag minder last!
Ik heb zondag voorrondes :)

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:37

Ik heb mij begin deze week afgemeld voor de selecties. Ik heb het te druk straks met stage en school. Daarbij komt dat de regiofinale op mn verjaardag is en in t weekend dat ik een jaar met mijn vriend samen ben. Dus het komt allemaal niet zo lekker uit. En ik wil toch graag gaan starten binnenkort.
Als jullie nog tips oid willen dan mag je best foto's en filmpjes plaatsen, vind het alleen maar leuk om te helpen :)

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:40

TessNero schreef:
Heeiii, ik heb een vraagje. Is dit een goede verlichte zit? :)
http://nl.tinypic.com/r/2vb3s0g/8

Je staat nu vooral in de beugels, probeer meer je knieen in het zadel te leggen. Je moet, als ik het goed heb, verlichte zit doen door je knieen te knijpen. Dan ga je dus ook dichter bij het zadel zoals hiervoor al werd gezegd.

carlijntw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:44

succes met de voorronde xxxmh!

Jammer emmarosaly, maar ik snap de keuze heel goed!

Mij lijkt "knijpen" bij paardrijden nooit een goed woord, maar wss bedoel je gewoon dat je de druk op de knieën moet hebben ipv op de beugels?

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:53

Ik doe niet mee dit jaar, maar ben wel de lezer van de manege. En daar letten ze op ontspannenheid en puur de netheid van de zit. Maar wij hadden bij de 1e voorronde ook een echte zitjury en niet zoals vorig jaar een gewone jury.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:09

carlijntw schreef:
succes met de voorronde xxxmh!

Jammer emmarosaly, maar ik snap de keuze heel goed!

Mij lijkt "knijpen" bij paardrijden nooit een goed woord, maar wss bedoel je gewoon dat je de druk op de knieën moet hebben ipv op de beugels?

Ja dat, was even lastig verwoorden. Maar bij ons zeggen ze wel je zit aanknijpen, daar bedoelen ze mee dat je je zit moet aanspannen en weer ontspannen

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:29

Bedankt allemaal! Zal morgenavond wel even laten weten hoe het gegaan is!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:37

Ik ben zenuwwachtig voor zondag haha. weet echt niet waar ik goed aan doe. Ontspannen zitten en niet te geforceerd recht te willen zitten of juist geforceerd recht willen zitten..

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:48

Ik zou voor niet te geforceerd gaan :) De jury ziet het echt wel als jij compleet strak stijf gespannen op je paard zit!

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:06

Wij zijn met zijn zessen in categorie 4, aanstaande zaterdag. Ik had gelezen dat er per categorie 3 door mogen. Ik heb behoorlijke concurrentie, maar ik doe ook puur mee voor de ervaring. Ben heel benieuwd! :D

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:04

Wij zijn ook met zn 6e in categorie 4 met behoorlijke concurrentie. Ik doe sws mee om m'n verbeterpunten van vorig jaar te verbeteren haha!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:47

Ik zag dit topic eerder langs komen. Met verbazing wat gelezen, grappig. ook op de manege wel eens iets over gehoord. Nooit serieus over nagedacht. Tot ik gistermiddag een belletje kreeg van mijn manege, of ik hun mailtje ook had gehad (nee dus). Dus toen telefonisch de vraag of ik mee wilde doen aan de voorrondes voor de zitcompetitie 2015... Hier dus ook iemand die mee gaat doen. In categorie 4.

Ik moest er wel om lachen had dit never nooit zien aankomen, omdat ik van alle instructeurs te horen krijg, je tenen.... Maar ze weten ook dat ik dmv heel regelmatig fysio en incidenteel een zitles het afgelopen jaar een waanzinnige verbetering/verandering in mijn houding heb doorgemaakt. Ik vind het dus ook wel een geweldige eer dat ik in ieder geval mag proberen...

Dus op naar volgende week zaterdag. Verder natuurlijk allemaal succes he.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:01

Succes allemaal met de voorrondes :D bij ons duurt het nog even

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 12:09

Inderdaad iedereen heel veel succes! :D
Bij ons nog 5 weken tot de voorrondes haha :P

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:56

Net thuis van de voorronde. Van de zes laatste geworden met 100 punten. Zat er toch met teveel spanning en pijn op want had er na mijn val van vorige week maandag niet meer op gereden en dan zit ik er toch met een bepaalde spanning erop wat niet goed is voor je zit. En paard was erg sloom, normaal nooit last van maar mag niet met spoortje rijden en rij normaal op dat paard altijd met spoortje. Gelukkig wel mijn handhouding en onafhankelijke zit verbeterd vergelijke vorig jaar!

Lekker weer een jaartje oefenen en volgend jaar weer meedoen! En hopen dat de pijn van m'n val snel over is! ;)

Succes iedereen! *\o/*
Laatst bijgewerkt door xxxmh op 11-04-15 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:17

Jammer!
Toch goed dat je positief blijft, en nog een jaartje oefent!

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:45

Net m'n proef gereden, wel een aantal fouten er in maar was wel gezellig!
Nu wachten op de uitslag, die is om half 3 pas... Spannend :)

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 12:10

Jammer xxmh, maar mooi dat er al verbeteringen inzaten! :D

Spannend, l0veMyHorse! :j Ben benieuwd :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:19

Wat spannend L0veMyHorse! Ik duim voor je mee :D

En wat jammer dat het net niet goed genoeg was xxxmh, maar wel super dat je vooruit bent gegaan! En helemaal dat je hebt gereden als je net eraf gevallen bent. Lekker blijven oefenen, en volgend jaar weer een kans!

En jeetje77, wat leuk dat je mee mag doen! Waar rijden jullie de voorrondes?