Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
tiny_tiger schreef:hoeveel weeg jij dan? niet veel zeker
stel als ik 100 kilo weeg mag ik niet paardrijden
Sees schreef:tiny_tiger schreef:hoeveel weeg jij dan? niet veel zeker
stel als ik 100 kilo weeg mag ik niet paardrijden
In mijn ogen dus wel ja. Mensen met een dergelijk gewicht zouden, mijns inziens, niet dagelijks op een paard moeten gaan rijden. Je moet denken aan het paard en niet aan je eigen gerief denk ik dan. Paarden zijn minder sterk dan je denkt hoor in de rug. Het overgrote deel van het gewicht van een paard hangt al aan die ruggegraad, laat staan dat je er nog een zadel à 10 - 15kg bovenop zet en óók nog iemand boven de 90kg...

Suus_ schreef:Volgens mij zijn er genoeg (mannen) van zo'n gewicht die paardrijden! En zo schrikbarent vind ik een gewicht van 90kg niet.

Sarah91 schreef:Ik vind het welzijn van het paard ook belangrijker dan de wens van de ruiter om paard te rijden. Je bent bezig met een levend wezen hé. Ja, het is zeker jammer voor zware mensen dat ze niet kunnen rijden, maar daar kan niemand wat aan doen, het paard al helemaal niet. En akkoord, er zijn zeker mensen met overgewicht die er niks aan kunnen doen (medische problemen etc) maar daar draait het toch ook helemaal niet om? Te zwaar = te zwaar, wat de reden ook is voor het overgewicht.
De manege mag dus zeker en vast een maximumgewicht hebben vind ik. Zij moeten het welzijn van hun dieren voorop stellen. Als ze daarmee mensen teleurstellen, tja jammer dan. Dat is imo echt geen persoonlijke aanval van "Jij bent echt véél te dik!", dat is gewoon denken aan de paarden. Het moet natuurlijk wel tactvol gebeuren, en mensen in het openbaar op de weegschaal zetten vind ik er dan ook net wel over. Het is niet de bedoeling om mensen te beledigen, maar gewoon meedelen dat er geen geschikt paard is.
En eventjes over de lengte: als je 2m lang bent moet je ook al een érg groot paard hebben om op te rijden. Veel te lang zijn stoort het paard ook, plus lange mensen wegen vaak ook meer (niet dat ze dikker zijn!!)
Het klopt dat als je 2m lang bent, 90 kilo een vrij normaal gewicht is. Maar ik vrees dat de meeste manegepaardjes niet in staat zijn om zo'n boom van een kerel te dragen, ook al is hij niet te dik.
hoop dat dat meevalt
maar hoop ook dat jullie mij snappen
Suus_ schreef:Sees schreef:
In mijn ogen dus wel ja. Mensen met een dergelijk gewicht zouden, mijns inziens, niet dagelijks op een paard moeten gaan rijden. Je moet denken aan het paard en niet aan je eigen gerief denk ik dan. Paarden zijn minder sterk dan je denkt hoor in de rug. Het overgrote deel van het gewicht van een paard hangt al aan die ruggegraad, laat staan dat je er nog een zadel à 10 - 15kg bovenop zet en óók nog iemand boven de 90kg...
Volgens mij zijn er genoeg (mannen) van zo'n gewicht die paardrijden! En zo schrikbarent vind ik een gewicht van 90kg niet.
? Omdat er mannen/mensen zijn die het doen, is het normaal? IK vind 90kg voor bepaalde paarden al op het randje. Eentje van ± 100kg komt er niet (vaak) op, op mijn paarden!! Er zijn genoeg mensen met een maatje meer die goed kunnen rijden en het paard minder in de weg zitten
. Echter iemand van 60kg met hetzelfde niveau op dat paard zal toch écht minder belastend zijn. Hoe je het ook wendt of keert. MyLittleLove schreef:Ik vind dat het wel gezegd mag worden, maar wel op een vriendelijke manier. Hier was laatst een meisje in tranen omdat de instructeur had gezegd dat ze 'wat kilootjes te veel had voor die pony'
Veel manege eigenaren durven hetmick75 schreef:Precies Ponylies. Paardrijden is GEEN GODGEGEVEN RECHT AAN DE MENS!!!!!!!!!!!!!!!! En nu begin ik goed pissig te worden over al die nitwits die maar vinden dat maneges dan maar grotere en sterkere paarden moeten kopen, alsof het over pakjes boter gaat! Paarden zijn gvd levende wezens en die hebben ook rechten, zeker het recht op goede verzorging en daarbij hoort een ruiter die niet tig kilo te zwaar is. En als er een zwaargewicht zit kan je met goed fatsoen andere niet meer weigeren, dus de belasting voor die paarden die dat gewicht best kunnen hebben voor een paar keer word dan wel erg groot. En je kan van manegehouders niet verwachten dat die omdat jij te beroerd bent om op je gewicht te letten hun paarden, en dus hun inkomsten, maar vrolijk op het spel zetten alleen omdat jij vind dat iedereen maar met z'n reet op een paardenrug moet mogen zitten.
En ja, ik rij op een manege. En heb zelf een paard. En werk met paarden. Manegelessen zijn heel leuk, omdat je op veel verschillende types paard rijd. En met mijn eigen dame geniet ik gewoon van het samenzijn, het samen dingen doen. Rijden is daar maar een klein onderdeel van. Niet in de laatste plaats omdat ik een compleet wantalent ben, maar ook omdat er zoveel andere leuke dingen te doen zijn met je paard. Op de manege mag ik niet op elk paard rijden met mijn ruwweg 70 kilo met kleren aan. En dat is terecht! En ik mag toch serieus hopen dat als ik ooit in de buurt van de 90 kilo kom ze me verzoeken of ik alsjeblieft een beetje op m'n gewicht wil letten. En eigenlijk hoop ik (en verwacht ik!) dat ze eerder al aan de bel trekken. In het belang van de paarden! Voor mij gaat dat belang ALTIJD voor op dat van de mens, ook op dat van mij.
Citaat:Er zijn genoeg mensen met een maatje meer die goed kunnen rijden en het paard minder in de weg zitten . Echter iemand van 60kg met hetzelfde niveau op dat paard zal toch écht minder belastend zijn. Hoe je het ook wendt of keert.
) .

Maxxime_ schreef:Ik ben op het moment precies 100 kg. Ik zou niet eens bij een manege aan durven komen! Ik weet dat er weinig paarden zijn waar ik op zou passen en ik geef manege eigenaren groot gelijk als ze mensen op de weegschaal zetten.
Wel rij ik ongeveer 1 keer in de 2 weken op het paard van mijn stiefvader. Dit is een flink gebouwd paard en als ik rij merk ik dat hij niet veel last van mij heeft. Anders zou ik er ook absoluut niet opgaan.
Dit neemt niet weg dat ik natuurlijk wel te zwaar ben! Anders zou ik wel vaker rijden.
Zelf ben ik nou bezig met afvallen omdat ik wel vaker wil rijden, maar het op dit moment nogal zielig zou vinden voor het paard.
Ik ben dus van mening dat je met 100 kg best zo nu en dan eens op een stevig paard kan gaan rijden, maar niet op een manege. Bij een manege vind ik ook max 90 kg.
. Heel veel succes!!!!! randalinpony schreef:Citaat:Verder blijkt uit onderzoek dat een getraind paard dat al volgroeid is vele malen meer belasting aankan dan een jong dier (niet dat ons gezond verstand dat ons niet had kunnen vertellen) .
Ik denk dat een wat steviger gebouwde, grote warmbloed (boven de 165) mits volgroeid en goed getraind, echt wel meer kan dragen dan 100 kg.