Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

parador

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:28

sorry , verkeerd gelezen. meende dat jij bedoelde dat een ieder dan priveles moest nemen sorry sorry sorry

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:39

Haha, nee. :P
Dat is idd lang niet voor iedereen betaalbaar. :)

Daarom vind ik het ook zo zonde dat de meeste maneges een waardeloze instelling hebben.
Ik heb meerdere manege-eigenaren en instructrices de volgende uitspraak horen doen: De lesklanten weten niet beter dan dat hetgeen wat ik zeg waarheid is. Dus maakt het niet uit als we ze dingen verkeerd aanleren.

Dat heeft bij mij ervoor gezorgd dat ik niet meer op een manege wil lesgeven. :)

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:44

:Y)
Marcella_e schreef:
randie schreef:
Heeft inderdaad te maken met de manege maar ook met de aanleg van de ruiter zelf.
Ik heb een bijrijdster die recht van de manege komt en nog helemaal niet gek lang rijdt.
Maar het super goed doet op mijn paard. En mijn paard is echt niet handig. Niks geruk en
gepluk wanneer ze een keer wegschiet, netjes op de volte zetten en dan terug nemen.
Ik heb er werkelijk geen slecht woord voor over..! Maar daarin tegen zijn zulke ruiters
WEL heel moeilijk te vinden :)

Maar dan heb je het nu ook wel over een stukje gevoel en dat gevoel heeft lang niet elk ruitertje.

Die zijn zeker moeilijk te vinden. Wees er maar zuinig op!

Waarom ruitertje? Laten we het gewoon over ruiters hebben
Ja, beetje lange tenen :D

Maar ik krijg in dit soort topics (om de paar maanden verschijnt er weer een) het gevoel dat er twee soorten mensen zijn: de manegeruiters en de mensen met eigen paard, terwijl dat onderscheid IMO niet zo zwart-wit is. Sommige pensionklanten hobbelen of zagen er maar wat op rond, sommigen rijden de sterren van de hemel. Geldt ook voor manegeruiters, maar ik denk wel dat het hoogst haalbare niveau voor manegeruiters op manegepaarden in een ideale situatie (hele goede instructie, heel fijn doorgereden manegepaard en talentvolle ruiter) max. M1 is. En dit komt zeer weinig voor............

Als de kwaliteit vd lessen slecht is kan je stoppen en een bijrijpaard zoeken. Maar de lessen zelf kunnen ook gezellig zijn (derde helft aan de bar). dan moet je je ambtities bijstellen en proberen niet te klagen :o . Ik wil zelf trouwens geen eigen paard, want ik heb geen zin om op stal te gaan 'wonen', naast mijn werk. Dus sparen we door voor een leuk object met paarden aan huis

Chaos schreef:
Haha, nee. :P
Daarom vind ik het ook zo zonde dat de meeste maneges een waardeloze instelling hebben.
Ik heb meerdere manege-eigenaren en instructrices de volgende uitspraak horen doen: De lesklanten weten niet beter dan dat hetgeen wat ik zeg waarheid is. Dus maakt het niet uit als we ze dingen verkeerd aanleren.

Ja, dat is echt het toppunt. Maneges die dat als uitgansgpunt hebben willen volgens mij geen geld verdienen. Dat is ook de reden dat hier in onze buurt sommige maneges te koop staan, omdat ze te weinig klanten hebben, Tuurlijk hebben wij 'manegeklanten' het wel door als je uitgerangeerde dravers van 15 jaar of bejaarde afdankers met nul conditie als manegepaard koopt voor slachtrpijs en ze aanprijst als prima leerpaarden voor de dressuur. Om maar eens iets te noemen. Gelukkig weet ik hoen het anders kan... En is de basis er ooit ingeramd...

Gelukkig maakt de gezelligheid aan de bar een hoop goed :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:06

Dat is vaak het probleem. De gezelligheid.
Die wordt dan verkozen boven paardrijden heb ik vaak het idee.

Paar posts terug vertelde ik hoe ik les heb gegeven op een manege. Dat ik zo ongeveer begonnen ben met de opmerking dat dat de paar kletskouzen uit de les mochten gaan afzadelen en dan in de kantine gezellig konden verder kletsen met wat te drinken erbij.

Ik snap werkelijk niet wat je op les doet als je niet de moeite wilt nemen iets te leren. Zoek dan een hobbelpaard waar je lekker simpel mee kunt rijden zonder ergens bij na te hoeven denken.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:44

Zo zwart wit is het niet
Kletsen doen we na de les, niet tijdens.
Ik leer gelukkig elke week van de paarden en nogmaals ergens is de basis er goed ingeramd.
En verder is er meer in het leven dan alleen paardrijden....

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:19

MyLittleLove schreef:
loveidefix schreef:

Je mag NOOIT! zagen in de mond, en al helemaal niet dat je het hoofd heen en weer trekt, ik geloof er heilig in dat een paard hier niet ontspannen van word :+

En toch zie ik veel pensionruiters dit doen, terwijl het merendeel van 'manegeruiters' niet eens weten wat het inhoud.

Nee klopt dat zie ik ook veel gebeuren hoor! En niemand zegt er wat van :(:) Als ik dat doe (rij op een manege) word ik zon beetje van mijn paard getrokken :+ Er was wel een meisje die dit echt deed en toen zonder teugels moest rijden, na 2 rondjes mocht ze ze weer pakken en kreeg ze op een volte even feedback over hoe en wat, maar ik vond het een zeer goede aanpak, ze heeft het daarna niet weer gedaan :o

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:59

Om ook maar even een andere kant te belichten :D

Ik ben, zoals velen, begonnen op een manege. Ik heb een jaar of 4 rondgehobbeld voor ik met 'het echte werk' begon. En ja, ook ik begon (helaas) met het 'in de krul' rijden van de paarden, omdat ik niet anders kende en graag mee wou komen. Gelukkig ben ik enorm leergierig en enkele maanden later heb ik die manier van rijden dan ook direct afgezworen. Ik wilde altijd meer, meer leren, actiever met het rijden bezig zijn, meer weten over het dier, het waarom en het hoe. Naast mijn manegelessen las ik dan ook enorm veel theorie, wat ik vervolgens toepaste in de lessen. Ik reed 1 tot 3 keer per week en nam af en toe een priveles. Onderling ben ik toen tot de L2 gekomen, maar met wedstrijden was ik eigenlijk ook snel klaar, ik vond het trainen zelf veel leuker. Ook nu ik allang niet meer op maneges rij, vind ik dat ik toen al een eerlijke ruiter was die vooral veel kon met veel verschillende paarden. Natuurlijk is er een max aan het niveau dat je op een manege kunt bereiken. Ik zou op deze manege nooit verder gekomen zijn dan M1 niveau, omdat je dusdanige oprichting niet kunt bereiken als je niet echt kunt trainen met een paard, fysiek gezien. Aan de andere kant: dat niveau heb ik nog steeds niet, omdat ik het basiswerk eigenlijk altijd al veel leuker heb gevonden. Natuurlijk zou ik enorm graag de kans krijgen om een keer echt aan de slag te gaan met een paard dat ik niet eerst recht hoef te rijden, aan de hulpen hoef te zetten of moet leren de hand te vertrouwen. Maar ik vind het ook enorm leuk om, zoals ik nu doe, een merrie te rijden die nog nooit dressuurmatig is gereden, nu al een halfjaar geen mens meer op haar rug heeft gehad en enorm scheef en stijf is. Om haar te helpen recht de baan door te komen, en te merken dat ze steeds meer mijn hand opzoekt en haar balans begint te vinden.
Ik heb veel ervaring opgedaan in de afgelopen jaren, maar mijn basis komt uit het manegewerk en die basis is goed: ik heb een goede houding, kan het paard aanvoelen en daar op reageren en bovenal ben ik een handige ruiter geworden. De verfijning, dat zou ik graag nog een keer willen leren. Maar ik denk dat de gemiddelde manegeruiter daar uiteindelijk toch geen behoefte aan heeft, en die die dat wel hebben (zoals ik) komen daar op den duur wel aan toe.

Het heeft enorm veel te maken met wie je tegenkomt, denk ik. Ik zie enorm veel meiden van mijn leeftijd die geen behoefte hebben aan strenge begeleiding, die zich liever laten prijzen dan oprechte kritiek te ontvangen. En daar zit het verschil: ik heb altijd willen leren, ook als dat betekende dat ik onder ogen moest zien dat wat ik aan het doen was, fout was. Dan kom je vanzelf verder, dan leer je vanzelf voelen, omdat dat uiteindelijk je enige maatstaaf is: als je goed kunt voelen wat er in het lichaam van het paard gebeurt, leer je vanzelf wel hoe je daarop moet reageren om een fijn lopend paard onder je te krijgen. Ik ben er van overtuigd dat je dat zowel op een manege als met een eigen paard kunt leren (en andersom kun je het ook op beide nooit leren).

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:09

Mag ik vragen hoe het in de meeste maneges in Nederland dan in zijn werk gaat, als er een ruiter aankomt die nog nooit een paard van dichtbij heeft gezien?
Ik heb leren rijden in Duitsland en daar moest men verplicht longelessen (zekerheid/zitscholing/hulpgeving/...) volgen en pas als de lesgever je bekwaam achtte mocht je in de groepslessen. Daar werden dan de meeste paarden met een lossen bijzetteugel gereden. Zo werd verder uitgebouwd naar gevorderden groepen, enz...

Er heeft zelfs een meisje met een manegepaard haar gouden "reitabzeichen" behaald (10x st-george geplaatst of winnen, dat ben ik niet zeker). Die liep door de week geregeld in de beginnersles en in het weekeinde St-george.

Oh ja, en bijna elk privépaard had zijn "verzorger". Een manegeruiter die voor een privépaard zorgt (voornamelijk poetsen, etc). Als je dan alles goed deed mocht je soms droogstappen en als dat ging kreeg je soms even les van de eigenaar (het toppunt voor een verzorger :D )

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:18

haha, dat is dus precies de reden waarom ik wil stoppen op de manege :D
ik heb altijd geleerd dat stoppen trekken aan de teugels is.
en harder gaan (was vroeger natuurlijk) met je benen tegen de buik moest drijven ( dacht altijd dat je dus moest schoppen)
enz. enz.
met dat schoppen heb ik dus ongeveer een jaar later geleerd dat je niet moet schoppen maar met je kuiten tegen de buik van de pony moet drijven -.-' (zeg NIET dat het aan de manege ligt)

laatst was ik dus opzoek naar een verzorgpaard, kreeg er 1. er lopen daar nog meer mensen rond. hebben me tips gegeven, volgens mij heb ik nog meer geleerd in 1 uur, dan 3 jaar op de manege xd
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 05-07-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

plettertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:21

Ik ken het wel ik rijdt nu bijna 8 jaar en ken nu ongeveer wel alles : schouderbinnenwaards, wijken, aan de teugel, enz
Maar nu leer ik niet echt iets bij. Ik heb de ene week dressuur en de andere week springen dus nu vind ik het springen veel leuker, want we leren met dressuur eigenlijk niks meer.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:59

Haha dat zegt mijn lesgeefster nu tegen mij ( ik heb +10 jaar op de manege gereden en heb veel werkpunten aan mijn houding enz). Ze zegt dat die 10 jaar eigenlijk weg gegooid geld is geweest. Ok ik heb lol gehad, maar die lol mag ik er nu proberen uit te werken want bijna alles was ik daar geleerd heb is verkeerd. Echt zwaar om nu terug echt te leren paardrijden!

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:02

Ik heb ook echt het idee dat de meeste maneges je een beetje aan het lijntje houden..

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:07

Ik ben helaas zelf zo'n iemand...
Kom uit ene totaal niet paardenfamilie, maar wilde zo graag, tja dan maar naar de manege..
Vervolgens daar jaartje of 10 rondgehobbeld (2 verschillende), uit ellende maar weggegaan, leerde voor mijn gevoel dus helemaal niets bij..

En tja toen kreeg ik een verzorgpaardje, elke leek kreeg hem nageeflijk.. en Veerle, ja die dus niet...

Ben nu weer opzoek naar een bijrijd/verzorgpaardje, maar wel MET de optie dat ik minstens 1x pw kan lessen bij iemand die er verstand van heeft... Bemoeilijkt het zoeken aanzienlijk, maar ik wil een nieuwe start maken..

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:08

Mijn eerste manege les was aan een longeerlijn, maar dat was niet op de manege waar ik nun rijd.
De eerste manege ben ik heel snel weggegaan. vond dat een slechte manege, je werd er afgeblaft, als je niet in het kliekje paste en ik paste niet in het kliekje.
Als je aangaf dat de galop even niet lukte wegens rugpijn, werd het paard weer keihard in de galop gestuurd en dan werd je afgeblaft omdat je de teugels te krampachtig houd en je te dicht op het andere paard zit. Ik zat als verstijft op het paard en heb 2 weken verrekt van de rugpijn. Ook kwam ze 1 minuut voor tijd een keer kijken of de paarden al opgezadeld waren, ook als het een beginnersles was met mensen die niet weten hoe je een paard moet opzadelen. Als je daar dan iets van zei, dan was het: ja maar ... zou helpen met opzadelen. Euh ... was net zelf aan het rijden.
Ik denk dat ik ook iets te kritisch was en daarom niet in kliekje paste en daarom afgeblaft werd |(
Helaas waren ze nergens bij aangesloten, anders had ik een klacht ingediend bij de FNRS. Heb nog wel een belrondje gedaan toen, maar wist helaas niet waar ik dan ergens een klacht kon indienen.
De kinderlessen schijnen allemaal treintjes te zijn :(
En helaas hoor ik ook van andere mensen slechte ervaringen, dus het was niet alleen in mijn beleving een slechte manege.

Dus ja, er zijn helaas maneges die het niveau naar beneden halen :(

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:14

Je weet het zelf vaak ook niet he. Ik dacht ook dat ik best goed kon rijden. Want ja je bent gevorderde :P
Tot je dan een goede lesgeefster tegen komt ( en een eigen paard). Verdorie , viel mijn rijniveau toch echt tegen. En na een pauze ben ik gewoon in de 'manege' gewoontes hervallen.
Een goede manege is echt een noodzaak. Als mijn kinderen ooit willen leren rijden ga ik toch op zoek naar zo'n goede manege. Want het afleren is niet niks

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:32

ik denk zelf (heb nooit echt op een manege gereden alleen ponyclub eigen pony dus ) dat er te snel word aan geleerd om aan de teugel te rijden omdat dat mooi staat ! en ook dingen als wijken ect. ze hebben daar gwn nog te weinig gevoel voor zo snel ! maar gek is dat toch niet je kunt toch niet in een half jaartje het l rijden ?
maar daar in tegen kunnen manege ruiters veel beter aan passen op een ander paard ik kan pas echt lekker rijden na een paar keer op een ander paard
en worden er ook zit competies ect. gehouden waardoor ik denk dat ze wel beter zitten dan sommige ! omdat wij (ik ook ) te druk zij eerst ons paard te rijden !
maar je kunt wel heel veel van de manege leren ik heb dus nooit op een manege gereden en me zus het eerst jaar wel en toen pas eigen pony en veel verschil zie je toch niet en ik moet toch toegeven zij kan beter zitten !

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:43

Na met ruzie opgestapt te zijn ben ik naar manege 2 gegaan.

Dit is een manege waar de paarden een groot deel van de dag in de wei staan.
Ok, het is vooral een recreatieve manege, maar dat betekend nog niet, dat er slecht les gegeven wordt.
Ik had alleen de pech, dat ik vroeger geprobeerd heb, mezelf te leren rijden :Y) , dus ik heb eerst een hoop dingen af moeten leren. 8)7
Anders had ik nu denk ik nog wel wat beter kunnen rijden, maar dat zegt niets over de manege.
Wie leren sturen met de buitenteugel en niet door te trekken aan de binnenteugel. Als je wel aan de binnenteugel trekt, dan krijg je daar ook commentaar op.
Maar als je iets goed doet, dan wordt het natuurlijk ook gezegd.
en ze zijn heel streng op houding, dat je netjes rechtop zit en je handen netjes stilhoud (al vind ik vooral dat laatste nog wel lastig)
Ik heb les van verschillende mensen, omdat ik 2 keer in de week rij en soms ook ivm bv vakantie een invaller.
Maar meestal of van de eigenaar zelf, of van iemand die zelf haar paard bitloos rijdt.
officieel is de max groepsgrootte geloof ik 8 personen, maar ik heb vaak genoeg met maar 4 mensen in de bak gereden, het wisselt eigenlijk een beetje :)
Als we maar met een klein groepje zijn, dan doen we ook vaak andere dingen, dan alleen maar het gewone rijden.
Een voorbeeld: we moesten met lange teugel rijden en van het een kwam het ander. Ook met ogen dicht rijden en vertrouwen op je paard. En ook met je ogen dicht stappen en dan zeggen wanneer het paard welk voorbeen naar voren zet. (snappen jullie het een beetje) en daarna het achterbeen. Voorbeen had iedereen goed achterbeen niet. Dus ga vragen of we dat nog een keer kunnen doen, zodat ik ook leer voelen wanneer welk achterbeen verzet wordt.
Op het eind van de les is het meestal galop en dan terug naar de draf en dan uitstappen met lange teugel. Variant van lange teugel in stap pas doen, al in de draf met lange teugel gaan rijden en dan op de zit naar de stap terug. En dan wordt er ook niet gezegd en nu terug naar de STAP, maar bijv en nu terug naar de S-T-A-P totdat de paarden dat ook door hebben natuurlijk ;)
Kijk, ik zie me geen nieuwe Anky worden, maar dat komt misschien ook, omdat mijn ambitie daar niet ligt.
Ik wil veilig kunnen paardrijden op een paardvriendelijke manier grote kans, dat als ik ooit een eigen paardrij, dat ik dan meer richting NH zou gaan, maar ben wel blij met de basis die ik nu leer.
En de reden dat ik ben gaan rijden is: ik wilde altijd al paardrijden, ik wilde mijn zelfvertrouwen vergroten, ik wilde natuurlijk leren rijden, ik wilde mijn spierkracht en conditie weer op pijl brengen.

Ik help trouwens op de woensdag ook me bij de kinderlessen. Niet met de lessen zelf, maar met het opzadelen. En dat is eigenlijk een beetje een win-win-win situatie. De degene die les geeft, wordt zo een beetje onlast, ik doe er ervaring mee op en de kids + hun ouders leren zadelen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 06:54

@Adrija sorry! Ruiters. Komt denk ik doordat ik zelf kinderles geeft.

Maar ik ken inderdaad ook genoeg mensen met eigen paarden die helemaal geen les nemen en ook dat gaat lang niet altijd even goed. Indien betaalbaar denk ik dat iedereen les nodig heeft. Ik heb zelf ook nog altijd 1 x in de week prive dressuurles en 1 x in week groepsspringles en 1 x in 2 weken prive springles. Je bent nooit uitgeleerd en je kan altijd blijven verbeteren. Ook met een eigen paard.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 07:24

Chaos schreef:

Paar posts terug vertelde ik hoe ik les heb gegeven op een manege. Dat ik zo ongeveer begonnen ben met de opmerking dat dat de paar kletskouzen uit de les mochten gaan afzadelen en dan in de kantine gezellig konden verder kletsen met wat te drinken erbij.

Ik snap werkelijk niet wat je op les doet als je niet de moeite wilt nemen iets te leren. Zoek dan een hobbelpaard waar je lekker simpel mee kunt rijden zonder ergens bij na te hoeven denken.

Omdat een deel van de lesklanten op een manege inderdaad komt voor een uurtje plezier. Beetje paardrijden, beetje socialiseren, soms wat leren. Als instructeur moet je daar in middelen. En je klanten tevreden houden én je lespaarden. En naar mijn mening maakt dat het lesgeven op een manege tot een apart vak. Vergeet ook niet dat er een commerciele factor is. Een manege probeert geld te verdienen. Daar heb je tevreden klanten voor nodig. En daar horen dus ook minder fanatieke klanten bij, die inderdaad voor een uurtje ontspanning komen.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:57

Ilja000 schreef:
Chaos schreef:

Omdat een deel van de lesklanten op een manege inderdaad komt voor een uurtje plezier. Beetje paardrijden, beetje socialiseren, soms wat leren. Als instructeur moet je daar in middelen. En je klanten tevreden houden én je lespaarden. En naar mijn mening maakt dat het lesgeven op een manege tot een apart vak. Vergeet ook niet dat er een commerciele factor is. Een manege probeert geld te verdienen. Daar heb je tevreden klanten voor nodig. En daar horen dus ook minder fanatieke klanten bij, die inderdaad voor een uurtje ontspanning komen.

Zijn dat niet ook de mensen, die op het laatste moment de les afzeggen, of überhaubt niet bellen en gewoon wegblijven?
Van zulke mensen lopen er ook op de manege rond.
Met als gevolg dat het paard onnodig op stal blijft staan.
Daarvan lopen er bij ons wel een paar rond, paarden worden dan speciaal voor die lessen uit de wei gehaald en dan komen mensen niet opdagen.
Dat snap ik dan niet, maar misschien heb ik een te groot verantwoordelijkheidsgevoel. :P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:58

-> MA

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:09

ja, een manege is meer om de basis aan te leren (wat niet eens altijd goed aangeleerd wordt), een manege is meer voor het plezier, als je echt hoog wil komen dan moet je toch echt een verzorgpaard / eigen paard hebben. :Y)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:29

@Liessie. Ja, dat kunnen dat soort mensen zijn.

Nadine_v_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:40

ligt er ook heel erg aan hoe mensen les krijgen op de manege en hoe de paarden en ponies behandeld worden. Ik heb 14 jaar les gehad op een manege, en de laatste instructeur zij de leerlingen gewoon door te gaan met slaan als een paard protesteerd op een te harde klap, inplaats van ze aan te spreken op het foute gedrag van de ruiter. Door zulk soort stomme acties raken veel paarden afgestompt en ontwikkelen de ruiters geen gevoel voor paarden. ik heb 3 jaar geleden een paard van die manege gekocht (omdat hij anders naar de slacht zou gaan) en na 3 jaar zelf alles op nieuw van af het begin op bouwen is mijn paard 100% voor uit gegaan. Wat manege ruiters vaak wel heel goed kunnen trouwens is aan passen aan verschillende paarden, en dat kan je weer niet zeggen van de meeste paarden eigenaren.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:53

Nadine_v_P schreef:
Wat manege ruiters vaak wel heel goed kunnen trouwens is aan passen aan verschillende paarden, en dat kan je weer niet zeggen van de meeste paarden eigenaren.

Dat klopt ja, daarom is een manege volgens mij wel een goede plek om te beginnen. Om een goede onafhankelijke zit te krijgen. Zoveel verschillende paarden en bijbehorend verschillende zadels onder je kont is gewoon erg leerzaam. Dan wel onder goede begeleiding, zodat je ook echt een goede rechte zit krijgt en de hulpen op de juiste manier leert. En vind dan dus maar eens een manege die dat biedt.

Mochten mijn kindjes ooit willen gaan rijden, dan weet ik de manege waarschijnlijk al. Een instructrice die mij eerst privèles gaf, geeft tegenwoordig les op een manege in de buurt. :) Dat zou dan goed moeten komen ;)