Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Twiggy2008 schreef:tjoppie schreef:@ Twiggy Hoe kunnen paarden blijven leven als ze nooit kunnen liggen? dat kan niet. Dan leven ze daar niet langer dan een paar maanden
Hoe kom je daarbij???
tjoppie schreef:Ze horen namelijk niet langer dan een uur achtereen stil te staan.
Hoe doen ze dat dan in het wild als ze rusten? Dat kunnen ze best uren volhouden hoor op de vierkante centimeter, doelloos stilstaan.
tjoppie schreef:@ twiggy, elk paard ligt. Kan niet anders. Er zijn wel paarden die niet graag liggen als er mensen in de buurt zijn. Die zie je dus ook niet snel liggen.
Paarden die in zijn geheel niet liggen gaan binnen een paar maanden erstige mankementen vertonen.
Daarom lijkt het mij ook heel onwaarschijnlijk wat jij beweerd over dat er bij jou op de manege paarden zo gehuisvest zijn dat deze niet kunnen liggen.
tjoppie schreef:Dat is duidelijk, Tjoppe. Jammer dat je het zo ziet. Jij hebt duidelijk geen ervaring met paarden die echt buiten leven. Dan snap je pas hoe de tegenstelling is met paarden die nooit in 'vrijheid' mogen leven. Stands zijn dingen die zwaar achterhaald zijn met wat we nu weten. Boxen ook, in geval van paarden die daar 24/7 in gehouden worden
Mijn paarden hebben meer vrijheid dan menig ander paard, vooral omdat ik alleen maar fok (kruisingen arabier * fjord of EV * fjord) . Mijn kudde heeft 18 hectare heuvelland tot diens beschikking verdeeld over 3 percelen. de hengsten, de jongelingen en de drachtige merries. Onder de man komen ze alleen als ze een verrichting af moeten leggen of verkocht moeten worden.
De reden voor deze kruising is dat dit een geweldig goed manegepaard maakt. Ik verkoop al mijn nafok aan maneges. spijkerhard, en een goed karakter.
tjoppie schreef:Jammer twiggy, dat jij niet ziet dat je een manege zwart maakt (want hun paarden kunnen niet liggen) terwijl je het eigenlij kniet weet, van horen zeggen, in de wandelgangen.
Ik weet dat een paard dat niet gaat liggen binnen een paar maanden onherstelbare schade aan de beentjes heeft.
tjoppie schreef:Grappig dat jij je paarden wel zo houd, maar er dan blijkbaar niet veel om geeft als ze daarna opgesloten worden in stands..
Kwestie van gezond verstand gebruiken. en nee, ik heb liever dat ze er elke dag een paar uur uitkomen dan elke dag maar een uurtje. Het liefst heb ik ze op het land staan, echter dat is niet altijd mogelijk.