Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:07

even een vergelijking van hoe het ongeveer zit..

Paard in de natuur;

* 60% eten -- Lopend, dagelijks >30 Km
* 20% staan
* 10% liggen
* 10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

stalpaard;

* 15% eten -- Stilstaand
* 70% staan
* 10% liggen
* 3% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:08

Paarden kunnen staand rusten. Ze hebben een mechanisme in hun (achterbenen) zitten, zodat ze slapend niet omvallen. Een paard slaapt echter zeer kort. Het zijn prooidieren, dus ze kunnen niet zomaar urenlang onbewaakt slapen. ;)

Je leert een hoop over paarden als je ze dagelijks in de kudde observeert. ;)

Twiggy2008

tjoppie schreef:
@ Twiggy Hoe kunnen paarden blijven leven als ze nooit kunnen liggen? dat kan niet. Dan leven ze daar niet langer dan een paar maanden

Hoe kom je daarbij???

tjoppie

Eventjes zwaar offtopic maar dan begin ik mij gewoon af te vragen hoe jij je paarden houdt?

is dat van belang? We hebben het hier over of het zielig is dat somige manegepaarden niet op het land komen. Hoe ik mijn paarden huisvest is niet van belang, ik heb geen manege

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:10

Twiggy2008 schreef:
tjoppie schreef:
@ Twiggy Hoe kunnen paarden blijven leven als ze nooit kunnen liggen? dat kan niet. Dan leven ze daar niet langer dan een paar maanden

Hoe kom je daarbij???

omdat de pezen en de gewrichten ook rust nodig hebben, zeker naast alle uren die ze moeten lopen aan kilometers per dag. Als ze niet de benen kunnen rusten door te liggen, dan zijn ze met hun fysieke belasting binnen een paar maanden ten dode opgeschreven

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:11

Ken zat paarden die nooit liggen, tenzij ze ziek zijn. Rusten doen veel paarden staand. Maar het gaat mij om de keuze. Een paard vastzetten in een stand is zo ontzettend tegennatuurlijk voor een dier wat gemaakt is om te bewegen.

Mijn eigen paard ligt graag, maar staat ook te slapen. Maar hij heeft tenminste de keuze of hij ligt of staat, of hij wil eten of niet, of hij een sprintje trekt door het enorme land of niet, of hij een ander paard groomt of niet. Ik gun dat elk paard. Maar ja, helaas hebben veel paarden die keuze totaal niet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:11

Het is zielig dat manègepaarden niet in de weide kunnen. punt.
Het is nog zieliger dat de manègepaarden in stands staan. punt

tjoppie

Re: Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:12

vind jij, vind ik niet

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:13

Bij ons hebben de meeste manege paarden niet eens een stal, behalve een schuilstal in de wei, en dat vinden sommige mensen dan ook weer zielig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:15

Dat is duidelijk, Tjoppe. Jammer dat je het zo ziet. Jij hebt duidelijk geen ervaring met paarden die echt buiten leven. Dan snap je pas hoe de tegenstelling is met paarden die nooit in 'vrijheid' mogen leven. Stands zijn dingen die zwaar achterhaald zijn met wat we nu weten. Boxen ook, in geval van paarden die daar 24/7 in gehouden worden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:15

@ twiggy, elk paard ligt. Kan niet anders. Er zijn wel paarden die niet graag liggen als er mensen in de buurt zijn. Die zie je dus ook niet snel liggen.
Paarden die in zijn geheel niet liggen gaan binnen een paar maanden erstige mankementen vertonen.
Daarom lijkt het mij ook heel onwaarschijnlijk wat jij beweerd over dat er bij jou op de manege paarden zo gehuisvest zijn dat deze niet kunnen liggen.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:18

tjoppie schreef:
Ze horen namelijk niet langer dan een uur achtereen stil te staan.

Hoe doen ze dat dan in het wild als ze rusten? Dat kunnen ze best uren volhouden hoor op de vierkante centimeter, doelloos stilstaan.

Jaaa want in het wild gaan paarden uuuren stil staan :j
Die kuddes zijn constant in beweging, constant aan het eten en leggen meer afstand af dan je denkt.
Ik heb geloof ik alles gelezen en sta echt met mn kaak op mn knieen van jou berichten. Je gelooft toch niet zelf
dat gewongen rondjes hobbelen hetzelfde is als kiezen wanneer paard gaat rennen, lopen, stilstaan, rollen of wat
dan ook.

Laten we het omdraaien(hoop dat je me verglijking snapt)
Ik zet jou in je slaapkamer. Op de grond liggen dekens en in de hoek staat een wc.
In de andere hoek een bak water en een bak waar ik je eten in doe.
Aan één kant van je slaapkamer zit een raam. Daar kan je mensen zien maar je kan ze niet horen.(paarden zien elkaar maar voelen/ruiken niet)

Als ik zin heb om een spelletje met jou te spelen dan haal ik je uit je slaapkamer.
Dan moet je met mij gaan voetballen voor een uur. Maar ik ben er heel slecht in dus schop ik de bal steeds zover en dan moet jij hem weer halen omdat ik het zo vind. Bovendien heb ik je ook te kleine voetbalschoenen aangetrokken.(verkeerd tuig)

Daarna trek ik je, als ik zin heb, een ander shirt aan want je hebt wel gezweet. Dan gooi ik een stuk koek in je bak en doe ik de deur weer dicht.
Na een paar uur komt er weer iemand om jou uit je slaapkamer te halen voor een uurtje. Wat een lief kind. Ze geeft je allemaal zuurtjes en kamt je haren heel mooi. Ze praat lief tegen je en trekt jou daarna weer de te kleine schoenen aan.
Zij gaat ook lekker een uurtje met je voetballen. Gelukkig kan ze het al wat beter en is het een fijn spel.
Hierna kom je weer in je slaapkamer.

Dit meisje denkt dat je het daar heel fijn hebt want je bent altijd lekker aan het snuffelen en knikt altijd ja en schud nee. Maar eigenlijk weef je van verveling. De stal is heel mooi licht en je wc word 1x per dag schoon gespoeld. Maar dit meisje heeft het zo geleerd van mij, want ik vind het allemaal wel prima. Ik heb geen zin om je gewoon te laten doen wat je wilt want dat kost mij meer tijd en geld.

Deze vergelijking is over het algemeen en natuurlijk iets aangepast. Niet TE letterlijk nemen maar ook niet met een korreltje zout.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:19

tjoppie schreef:
@ twiggy, elk paard ligt. Kan niet anders. Er zijn wel paarden die niet graag liggen als er mensen in de buurt zijn. Die zie je dus ook niet snel liggen.
Paarden die in zijn geheel niet liggen gaan binnen een paar maanden erstige mankementen vertonen.
Daarom lijkt het mij ook heel onwaarschijnlijk wat jij beweerd over dat er bij jou op de manege paarden zo gehuisvest zijn dat deze niet kunnen liggen.

Ik zit niet op die manege, Tjoppe! Ik kom er al jaren niet meer, maar weet dat er zo aan toe gaat. Al jaren. Toevallig laatst nog een gesprek over gehad met iemand die daar al jaren staat om eens te checken of het er nog zo aan toe gaat. Helaas. En geloof me, die pony's kunnen niet liggen, niets. Ze gaan niet dood, welnee. Lees mijn verhaal eens goed over paarden en hoe zij ook kunnen rusten. Liggen hoeft niet per se. Echt niet!
Maar ik vind wel dat ze de mogelijkheid moeten hebben. Een stand is niet diervriendelijk. Verre van!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:21

Dat is duidelijk, Tjoppe. Jammer dat je het zo ziet. Jij hebt duidelijk geen ervaring met paarden die echt buiten leven. Dan snap je pas hoe de tegenstelling is met paarden die nooit in 'vrijheid' mogen leven. Stands zijn dingen die zwaar achterhaald zijn met wat we nu weten. Boxen ook, in geval van paarden die daar 24/7 in gehouden worden

Mijn paarden hebben meer vrijheid dan menig ander paard, vooral omdat ik alleen maar fok (kruisingen arabier * fjord of EV * fjord) . Mijn kudde heeft 18 hectare heuvelland tot diens beschikking verdeeld over 3 percelen. de hengsten, de jongelingen en de drachtige merries. Onder de man komen ze alleen als ze een verrichting af moeten leggen of verkocht moeten worden.

De reden voor deze kruising is dat dit een geweldig goed manegepaard maakt. Ik verkoop al mijn nafok aan maneges. spijkerhard, en een goed karakter.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:21

Golan schreef:
Bij ons hebben de meeste manege paarden niet eens een stal, behalve een schuilstal in de wei, en dat vinden sommige mensen dan ook weer zielig.

Gelukkig bestaan er zulke manèges ook!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:22

tjoppie schreef:
Dat is duidelijk, Tjoppe. Jammer dat je het zo ziet. Jij hebt duidelijk geen ervaring met paarden die echt buiten leven. Dan snap je pas hoe de tegenstelling is met paarden die nooit in 'vrijheid' mogen leven. Stands zijn dingen die zwaar achterhaald zijn met wat we nu weten. Boxen ook, in geval van paarden die daar 24/7 in gehouden worden

Mijn paarden hebben meer vrijheid dan menig ander paard, vooral omdat ik alleen maar fok (kruisingen arabier * fjord of EV * fjord) . Mijn kudde heeft 18 hectare heuvelland tot diens beschikking verdeeld over 3 percelen. de hengsten, de jongelingen en de drachtige merries. Onder de man komen ze alleen als ze een verrichting af moeten leggen of verkocht moeten worden.

De reden voor deze kruising is dat dit een geweldig goed manegepaard maakt. Ik verkoop al mijn nafok aan maneges. spijkerhard, en een goed karakter.

Grappig dat jij je paarden wel zo houd, maar er dan blijkbaar niet veel om geeft als ze daarna opgesloten worden in stands..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:22

Mijn eigen paard staat in een natuurgebied, een aardig grote ruimte ;) . Durf te wedden dat ze daar meer kilometers maken dan een manegepaard in de bak met continu dezelfde rondjes en al die ruitertjes op hun rug. ;)
Tjoppe, kijk jij al jaren naar een hechte kudde? Ikke wel en ik zie wat ze doen de hele dag. Kan er uren naar kijken, zo enorm leerzaam. Dat leer je niet op een manege, hoor, echt niet. ;)

Ik heb zelf overigens een kruising Fjord x Anglo Arabier. Oersterk, veel te sterk, zowel fysiek als mentaal om als manegepaard te dienen. Maar goed, dat is dan mijn karakterpaard. ;)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:23

Jammer twiggy, dat jij niet ziet dat je een manege zwart maakt (want hun paarden kunnen niet liggen) terwijl je het eigenlij kniet weet, van horen zeggen, in de wandelgangen.
Ik weet dat een paard dat niet gaat liggen binnen een paar maanden onherstelbare schade aan de beentjes heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:23

Yontheke schreef:
[
Grappig dat jij je paarden wel zo houd, maar er dan blijkbaar niet veel om geeft als ze daarna opgesloten worden in stands..

Tja.... ik begrijp dat ook niet helemaal.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:24

tjoppie schreef:
Jammer twiggy, dat jij niet ziet dat je een manege zwart maakt (want hun paarden kunnen niet liggen) terwijl je het eigenlij kniet weet, van horen zeggen, in de wandelgangen.
Ik weet dat een paard dat niet gaat liggen binnen een paar maanden onherstelbare schade aan de beentjes heeft.

Nee, niet van in de wandelgangen. Je wil het niet snappen. Het is daar nog steeds zo. Al jaren.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:25

Kwestie van gezond verstand gebruiken. en nee, ik heb liever dat ze er elke dag een paar uur uitkomen dan elke dag maar een uurtje. Het liefst heb ik ze op het land staan, echter dat is niet altijd mogelijk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:25

tjoppie schreef:

Kwestie van gezond verstand gebruiken. en nee, ik heb liever dat ze er elke dag een paar uur uitkomen dan elke dag maar een uurtje. Het liefst heb ik ze op het land staan, echter dat is niet altijd mogelijk.

Nu hoor ik je praten _/-\o_

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:26

Nee, niet van in de wandelgangen. Je wil het niet snappen. Het is daar nog steeds zo. Al jaren.

Nogmaals dat kan niet, een paard kan niet zonder liggen. dan gaat die mankementen vertonen, en een mankend paard kan men niet in de lessen gebruiken.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:29

Tjoppe, kijk jij al jaren naar een hechte kudde? Ikke wel en ik zie wat ze doen de hele dag. Kan er uren naar kijken, zo enorm leerzaam. Dat leer je niet op een manege, hoor, echt niet.

als 20 fokmerries en 3 hengsten en jaarlijks een veulen of 8 (waarvan ik ze tot 5 jaar bij me houd) daarvoor kwalificeerd denk ik wel dat ik me enigsinds verdiept heb in het houden van kuddes ja. Alle processen lopen bij mij ook natuurlijk. Ik vorm de groepen van merries welke ik wil laten dekken door de door mij uitgezochte hengst. Die gaan dan 3 maanden het land op gezamelijk

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:39

Maar hoe ik mijn paarden houd is niet relevant voor dit topic. Dit topic gaat over of het wel of niet zielig is voor een manegepaard als het niet op het land komt. Ik vind van niet omdat ze toch genoeg beweging hebben op een dag.