Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
rafiskatje10 schreef:Ik krijg ook veel adviezen om dan western te gaan rijden of andere manieren om dan met paarden bezig te zijn, ik heb gewoon erg veel plezier in het rijden. Zijn er op de manege waar jij les geeft Sonja die behoefte zouden hebben aan iemand zoals ik? Kan me voorstellen dat eigenaren van privépaarden ook alleen maar mensen tot een bepaald gewicht op zijn/haar paard wilt laten rijden. Nou ik ben wel een vrouw, van ongeveer 1.70 m haha! Qua gedrag soms net een vent misschien, whahaha!Weet jij meer over het bijrijden? Ik vraag me dan af hoe dit zit qua verzekerd zijn enzo, ik denk dat stel er gebeurd wat ben je als bijrijder dan verantwoordelijk of aansprakelijk etc?
Sonja schreef:rafiskatje10 schreef:Ik krijg ook veel adviezen om dan western te gaan rijden of andere manieren om dan met paarden bezig te zijn, ik heb gewoon erg veel plezier in het rijden. Zijn er op de manege waar jij les geeft Sonja die behoefte zouden hebben aan iemand zoals ik? Kan me voorstellen dat eigenaren van privépaarden ook alleen maar mensen tot een bepaald gewicht op zijn/haar paard wilt laten rijden. Nou ik ben wel een vrouw, van ongeveer 1.70 m haha! Qua gedrag soms net een vent misschien, whahaha!Weet jij meer over het bijrijden? Ik vraag me dan af hoe dit zit qua verzekerd zijn enzo, ik denk dat stel er gebeurd wat ben je als bijrijder dan verantwoordelijk of aansprakelijk etc?
Je treft het, ik ben zelf westernruiterondanks dat ik lesgeef op een Engels manegebedrijf.
Westernrijden heeft inderdaad twee voordelen; er worden loeisterke paardjes voor gebruikt, en het zadel geeft een andere drukverdeling over de rug. *mental note, zo eerst in je profiel spieken of je een beetje in de regio woont, want anders ben je van harte welkom voor een bakkie en wat uitleg over verschillen enzo*
Pest is alleen dat er relatief weinig westernruiters zijn en de gemiddelde westernruiter verrekte zuinig is op z'n paard en daar vaak gevorderde (western-)bijrijders op wil hebben.
Nou ben ik zelf zo'n gek die westernrijdt met koudbloeden en die het geen moer interesseert of m'n bijrijdster engels, western of van mijn part achterstevoren paardrijdt, zolang ze maar lief is voor m'n beesten en ze geen schade toebrengt
Bij mij op de manege zijn bijrijders voor de privepaarden (even voor jouw beeld, totaal 32 paarden waarvan 14 prive maar een aantal daarvan geblesseerd/met pensioen). Of er 'behoefte zou zijn aan iemand zoals jij'... hmmmzzzzz, gewetensvraag. Zoveel gewichtsdragers zijn er niet. Een haflinger (van Mariekeb hier op bokt) en die is drachtig en heeft een bijrijdster, is ook een behoorlijk rijtypisch beestje, daar zou ik zelf ook niet 'te' veel gewicht op zetten. Een fjord maar die heeft net een nieuwe eigenaar en die is er heeeeeelemaal gek van (terecht) en wil denk ik voorlopig geen bijrijdster maar dat zou wel een heel geschikt beestje zijn. En dan mijn eigen fjorden. Eentje met prepensioen. Daar heb ik al eens een behoorlijk zware bijrijder op gehad. Maar die man reed netjes, en dan heb ik persoonlijk niet zo'n moeite met gewicht. Daar rijdt nu een andere manegeklant op (lichtgewichtje overigens) maar die zou best wat meer kunnen lopen, zou alleen maar goed voor d'r zijn. Paardje zou zelf aan moeten geven of iemand (te) zwaar voor haar is, kan ik momenteel (door de oude blessure) niet goed inschatten. Maar ik zou daar niet per definitie negatief tegenover staan als ik daarvoor benaderd werd.
Mijn andere fjord is werkelijk loeisterk, maar nog tamelijk groen. Maar mocht daar iemand interesse in hebben die zwaar is maar netjes rijdt, dan zou ik dat ook een kans geven ja.
Dan je vragen over bijrijden an sich:
Ga er maar standaard van uit dat de eigenaar bijna altijd en voor alles aansprakelijk is. Derhalve is het altijd wel héél belangrijk om goede afspraken te maken over wat je wel en niet mag doen met een bijrijdpaard etc.
Voor jouw idee: ik heb dus 1 bijrijder voor mijn oude fjordenmerrie en we hebben er eentje voor onze KWPN'er. Voor beiden geldt dat als ik ze 1x zonder cap betrap ze niet meer af hoeven te zadelen, dat doe ik voor ze. Hebben zij nog precies tijd om hun spullen uit de kast te halen voor ze hun sleutels in mogen leveren.
De bijrijdster van de KWPN 'er is gevorderd (en rijdt bij mij in de les), die mag er ook alleen mee naar buiten. Die van de fjord is daar (nog) niet aan toe.
Beantwoordt dat jouw vragen voldoende? Zo niet, gewoon aangeven.
MagicDay schreef:Monaparte schreef:Bij ons op de manege rijden ook mensen die zwaarder zijn dan 100 kg (tenminste dat schat ik zeker zo in). Daar wordt niet moeilijk over gedaan. Tuurlijk kan je niet op de kleinste ranke paardjes rijden...maar op onze manege rijden deze mensen idd op tinkers, hele grote kwpn-ers of stevigere paardjes (kruising met KwPN-fries bijvoorbeeld). Net wat beschikbaar is en wat past. Die paarden lijden er niets van en voor de ruiters is het goed!
Overigens, snap ik niet helemaal waar iedereen zich druk over maakt bij 100kg. Paarden werkten vroeger ook op het land en trokken zware voorwerpen achter zich aan. Ze zijn sterker dan we denken!
Niet mee eens!! Wij hebben sinds kort een nieuw beleid, en dat is dat we nog maar tot 90 a 95 kilo gaan!! DIe personen waar jij het over hebt gaan we aanspreken samen met de eigenaar van "onze" manege!
Ikzelf weeg ook 88 kilo, ben er mee bezig om richting de 80 te gaan, dat vind ik een mooi gewicht. Ik heb zelf een NRPS-er van plm.165 maar die is vrij stevig gebouwd...
En lieve mona, trekken is veeeeeeel lichter dan dragen! (sorrie, wil nie betweterig overkomen!)
Ik zou ook zeggen ga lekker mennen oid, dat is minstens zo leuk als zelf rijden!! En als je toch wat wilt bewegen, ren achter de kar aan
rafiskatje10 schreef:Tat_jana schreef:ja nu ga ik dus wel bot met de deur binnen vallen terweil ik dat zo absoluut niet bedoel.
maar waarom zou je een paard persee willen belasten met dat gewicht ?
ik snap best dat het leuk is,, en je je ontspanning eruit gaat halen.. maar waarom niet een half jaar abbonnement bij de sportschool en dan je inschrijven bij een gewone manege ?
Nou, ik vraag me af waarom iemand met een maatje meer niet mag genieten van het paardrijden om zo ook het afvalproces te versnellen. Er zijn toch rassen die wel prima dit gewicht kunnen dragen en dat is dan ook mijn vraag. Jullie hoeven me niet te vertellen dat ik te zwaar ben en moet afvallen, dat zie ik zelf ook wel en ben ik ook al een tijd mee bezig en al veel resultaat geboekt.
Prisca schreef:Taj paard mag niet hele dag op stal staan maar mag wel een zware ruiter of een onkundige ruiter op zijn rug hebben......wat is nu zieliger........
Ninx schreef:Ik zou naar alternatieve manieren van omgaan met paarden zoeken zolang je nog in deze fase zit.
Zelf doe ik ook ontzettend veel andere dingen met mijn paard buiten het rijden om. Er is zoveel te leren en te doen; freestylen, aan de hand werken, rechtrichten, mennen, etc...
Aan al die zaken heb je heel erg veel wanneer je uiteindelijk echt gaat rijden.
Rijden is nu niet fair, en wanneer je gaat rijden uit liefde voor paarden... besluit dan nu (vanuit diezelfde liefde voor paarden) om er niet op te stappen maar nog even geduld te hebben.
rockwitch schreef:Wat ik mezelf afvraag(ook ik heb overgewicht, maar daar wordt momenteel aan gewerkt) hoezo is het dan niet erg dat je bijvoorbeeld voltige hebt? Daar zitten soms 5 meisjes, van allemaal misschien rond de 50 kilo tegelijk op een paard. Staand, op hun knieen weet ik wat. Tuurlijk dat zijn maar kortere momenten, maar goed die trainen toch ook wel veel lijkt me.
Dilan1993 schreef:rockwitch schreef:Wat ik mezelf afvraag(ook ik heb overgewicht, maar daar wordt momenteel aan gewerkt) hoezo is het dan niet erg dat je bijvoorbeeld voltige hebt? Daar zitten soms 5 meisjes, van allemaal misschien rond de 50 kilo tegelijk op een paard. Staand, op hun knieen weet ik wat. Tuurlijk dat zijn maar kortere momenten, maar goed die trainen toch ook wel veel lijkt me.
precies! 5 maal 50 kg is toch ook 250 kg, wat ook nog eens de hele tijd verplaatst en beweegt. Dat is dus én zwaar voor het paard én het verstoord contstant het evenwicht