'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

botjes

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:33

Tja, dit blijven altijd mooie discussies, de voor en tegenstanders kan je niet overtuigen. Een manege ruiter doet vaak zijn best om van alles te leren, maar dan moet dat ook mogelijk zijn! Niet alleen het rijden is belangrijk, maar ook de omgang met het paard. Een kleine groep manege ruiters interesseert alleen het rijden. Met zo'n instelling kom je er nooit. Er is gewoon geen vergelijk te maken tussen manege ruiters en mensen met een eigen paard. Alleen al in de 'rij uren' die door ruiters met een paard worden gemaakt. Voor een manege ruiter heb je na een jaar circa 48 rij-uren, terwijl een ruiter met een eigen paard dit in een maand kan bereiken (even theoretisch gezien). Bedenk dan dat voor een manege ruiter de 48 uur per jaar aandacht gedeelt moet worden met 12 andere ruiters in de les. Als je even van uit gaat dat je 5 minuten aandacht krijgt per les (slecht maar in de praktijk helaas toch waar) kom je op een heel jaar 4 uur les. Als je prive les volgt is dat toch iets sneller te bereiken.
Dit rekensommetje is maar een theoretisch voorbeeld en mist (hopelijk) vele raakvlakken met de werkelijkheid, maar maakt wel duidelijk dat het niet mogelijk is om een vergelijk te maken met een manege ruiter en iemand met een verzorgpaard of een eigen paard. In vergelijk met een ruiter met een eigen paard in de gemiddelde manege ruiter een beginneling, maar dat geld ook als de gemiddelde ruiter met een eigen paard vergelijkt met ruiters (en amazones) op topniveau.
Een klassiek geval van appels met peren vergelijken!

PS Dit betekent niet dat manege ruiters slecht zijn, ben er zelf ook een. Manege ruiters zijn niet zomaar in staat om hetzelfde niveau te halen van iemand met een eigen / verzorg paard.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:59

botjes: Heb je goed uitgelegd/gezegd

Wat mij ook opvalt is dat er alleen een onderscheid wordt gemaakt tussen
Manege ruiters en ruiters met eigen paarden. Maar je hebt ook nog het verschil dat
er sommige ruiters(zoals ik) Nooit op een manege hebben gereden en ook geen eigen paard hebben
maar dit allemaal bij een particulier (en ik werk/help nu op dit moment bij een stal) hebben geleerd

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:12

ja daar heb je gelijk in!
dat is ook weer een andere ervaring

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:41

Ik zat laatst te denken, weet je wat het eigenlijk ook is?
Heel veel mensen zien paardrijden als een uurtje hobbelen. Die willen simpelweg niets leren, ze komen bijv. vooral voor de gezelligheid. Tja die mensen nemen nu eenmaal geen eigen paard, en worden automatisch manegeruiter. Dus dan lijkt het alsof heel veel manegeruiters zo zijn. Terwijl het maar 1 groep is.

Mooi voorbeeld laatst ook weer. We gingen met stal naar Acadamy Bartels, een meisje van de hierboven beschreven groep was uitgeloot voor een clinic, ze mocht dan op Joy. Dat is een superleuke tinkermerrie, kan zo L1 starten, M2 zou ze met een eigen ruiter ook nog wel halen. Een heel leuk paardje wat erg correct loopt.
Nou dat meisje had dus die les, even haar niveau verteld. "Eh mijn niveau?" Nouja recreatief werd er vanaf de kant geroepen... :\ Door haar moeder denk ik.
Nouja, ze had Joy niet zo onder controle, ze kon niet eens zelfstandig door de bak komen. (Ja dag, dacht dat paard. Als ik kan stappen of stilstaan, zonder dat jij iets doet, ga ik niet werken.) Uiteindelijk een klein beetje achter een ander aan, en ze kreeg het advies om overgangetjes te rijden. Dat deed ze niet, of ze kreeg het niet voor elkaar? Ik heb haar niet echt een poging zien ondernemen. Uiteindelijk werd het haar nog een keer gezegd, toen deed ze het toch wel. Nouja, Joy zakte direct naar beneden, wou haar hand opzoeken. Probleem was dat het meisje geen stille verbinding hield. Ja dan gaat het niet hé.

Ik schaamde me dood, had dolgraag dat paard overgenomen...
Wéér lijkt het dan alsof manegeruiters niet kunnen rijden, terwijl er zat zijn die het wel kunnen!
Even een foto'tje van toen ik haar reed, voor een wedstrijdje.
Ik had haar even geleend, want ze loopt beter als mijn verzorgpaard, terwijl ik daar al een half jaar keihard mee aan het trainen ben. En met Joy, ja dat is zo'n heerlijk dier, daar rijd ik zo mee weg. Ontspan ik, ontspant zij. :)
Foto:
Afbeelding

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:57

ik vind niet dat je over het algemeen kan zeggen dat manegeruiters slechter zijn. je hebt mensen die goed kunnen rijden en mensen die niet goed kunnen rijden. zie er denk ik netzoveel slechte buten de manege als op een manege. mensen die een eigenpaard, verzorgpaar oid hebben zijn daardoor niet meteen de betere ruiters. wel ben ik het er mee eens dat je op een manege paard simpelweg vaak niet kan leren wat je op een eigenpaard wel kan leren omdat er op een manege paard zoveel verschillende mensen rijden en er vaak de helft van de mensen die erop rijden nit goed kunnen rijden en de instructeurs simpelweg geen tijd hebben om je degelijk te leren rijden omdat je met 15 andere ruiters in een les zit en ze iedreen toch wel evenveel aandacht moeten geven wat dus vaak lijd tot de algemene 'hakken naar benenden, tenen naar binnen en handen rechtop' instructies leid. maar je hebt maneges waar ze wel de tijd voor je nemen en je niet met 15 anderen in een les zetten. waardoor ze meer de tijd voor je kunnen nemen en je wel degelijk goed kan leren rijden en je daardoor dus wel een paard goed en netjes kan rijden. want als de houding en zit goed is dan loop je met bijna elk paard weg. en op een manege krijg je dus wel les en op een goede manege krijg je dus ook goed les, in tegenstelling tot mensen met eigenpaarden die vaak denken (en ik bedoel dus zeker niet iedreen maar er lopen er toch een hoop rond) dat ze het allemaal wel weten en geen les hoeven te hebben. ik ben er dus zelf ook 1 met eigen paarden maar heb toch regelmatig dat ik denk ja een lesje is toch wel weer goed. zie er hier genoeg rond hobbelen met een eigen paard dat ik denk ga eerst toch eens behoorlijk op les voordat je uberhaupt aan een eigen paard begint.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:08

Ik heb sowieso een hekel aan dat gezeur over of iemand wel of niet kan rijden en dat geroddel erover.
En wat is slecht rijden en wat is goed rijden? Als je het paard een beetje onder controle kan houden en de stap,draf,galop kan uitzitten is het toch goed genoeg om lol te hebben in het paardrijden? Je hoeft niet als een Anky op dat paard te zitten om 'goed' te kunnen paardrijden....

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:55

Voor ik begin: Ik ben absoluut niet egen manege ruiters, vat me niet verkeert op.

Ik vind dat er (uitzonderingen daar gelaten) veels te grote groepen zijn om echt te kunnen leren rijden. Daarnaast komt inderdaat ook nog eens bij dat de paarden vaak niet meer fijn aan het been is en hard in de mond. Ik heb zelf pas leren rijden dat ik fijnere paardjes ben gaan rijden die niet alles pikken. (zo rijd ik er nu eentje die stuk vol op zijn rem gaat als je wat fout doet)
Ook kom ik geregeld fouten bij mezelf tegen die ik op de manege aangeleert heb (handen te laag door het eeuwige"handen laag" Te ver naar achter door het eewige Ächterover zitten" Te weinig been door het "niet te veel been, dan gaat hij te hard!")
Daarbij vind ik dat manegeruiters over het algemeen minder verstand van paarden heeft. Wat eet een paard zoal, kunnen er lichamelijke klachten zijn als hij bokt, mijn paard loopt kreupel, hoe komt dat? zijn maar voorbeelden.
Ik ben nu 5 jaar manege-af en sta 3 jaar met mijn paarden bij een gezinnetje waar ik ook voor rijd op hun paarden. Met elke week meerdere keren prive les. Het blijft gewoon een fijt dat je beter leert rijden als je vaak op je fouten gewezen word en de rest van de week de tijd krijgt om te oefenen wat je nou pricies geleert heb. (ohw ohwm ik ben bang een hele storm over me heen te rijgen, haha)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:06

Michien is het handig als jullie de discussie even doorlezen?
Want dit voegt niet echt iets meer toe, er staan hier al 8 pagina's met dit soort reacties. ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:28

Wat een prachtige tinker!!
Op zo'n foto kun je niet zien wat het niveau is, maar wel dat het een schoonheid is. Ik weet, het is offtopic, maar wilde het toch even zeggen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:43

kazary schreef:
Wat een prachtige tinker!!
Op zo'n foto kun je niet zien wat het niveau is, maar wel dat het een schoonheid is. Ik weet, het is offtopic, maar wilde het toch even zeggen.

Haha ja ze is mooi hé. :+
Nouja het laat zien dat het wel mogelijk is om ontspannen te rijden, zonder ze in de krul te trekken.
Echt goede foto's heb ik helaas niet. Ze liep die dag ook niet zo geweldig, het gaat beter als ik echt de eerste ben die er op zit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 05:43

nou zeker een prachtig dier!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:47

Snoevie schreef:
nou zeker een prachtig dier!

En ze is niet te koop hoor. :+
De stichting voor 't rijden voor gehandicapten heeft haar gekregen. Ze gooit er iedere week wel een paar af, het is een echt kreng af en toe, maarja, ze is zo mooi. :Y)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:24

Er zitten natuurlijk 2 kanten aan.

met een eigen paard voel je meer, en leer je snellen en leer je de '''knoppen'' van je paard kennen.

Maar wel een grappige ervaring:
2 meisjes gingen van paard wisselen voor een x (Ze hadden allebei een eigen pony de 1 een haflinger en de andere een fijner gebouwde pony weet niet zeker welk ras) En dat meisje die op de haflinger ging kon er geen land mee bezijlen en hij nam een loopje met haar, ze vond hem heel erg sterk. Terwijl dat meisje op haar eigen pony heel erg goed kan rijden.

Als manege ruiter leer je dus wel op alle paarden te rijden. Maar ik denk dat je wel verder komt met een eigen pony hoor.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:57

Babico3 schreef:
Ik word altijd zo moeeee van die mensen die altijd maar blijven zeggen van: 'Je rijdt als een manege-ruiter.' Of 'Dat is echt manege-stijl.' Of 'Manege paarden zijn stom/kunnen niet lopen.' En ga zooo maar doooor! Manege-ruiters kunnen OOOK mooi lopen, en manegeruiters kunnen OOOK mooi zitten. Mooier dan menig pension-ruiter/eigen-paard.

Haha, sorry kon het niet laten om je even hierop te wijzen :D Manege-ruiters die mooi lopen, moet denk ik Manege-paarden zijn toch? :)

maar even terug naar het onderwerp
voor de rest ben ik het met je eens,
volgens mij zijn bijna alle toppers ook op de manege begonnen, en er zitten goede maneges, en slechte tussen. En meestal zijn de leraren wel gewoon paardenmensen, die het beste met jou en je paard voor hebben.

kb1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:27

je kunt niet zomaar zeggen dat manege ruiters slecht zijn. je hebt misschien andere ervaringen dan wanneer je een eigen paard hebt, en er zijn natuurlijk ook gewoon mensen die niet kunnen rijden. maar er zijn ook genoeg mensen op een manegen die wel goed kunnen rijden en genoeg mensen met een eigen paard waarvan je je afvraagt waarom ze eigenlijk een paard hebben. ;)

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:15

Ik vind het niet echt uit maken. Als manege ruiter bij ons op de manege wordt je gewoon aangekeken als ruiter. Daar wordt je gevraagt om eigen paarden te rijden.
Ik wil dan niet zeggen dat ik geweldig rijd maar ik ben ook een manege ruiter.

Afbeelding

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:41

Het is z'n grote onzin dat mensen manege ruiter slecht vinden.
Laats zij een meisje tegen mij want we hadden een discusie over paardrijden,
ik rijd L hoor, en toen zij ik dat ik ook L reed.
En toen zij ze ja op manege paarden zeker.
Maar zij rijd elke dag op haar eigen pony, en rijd daarmee L.
Ik rijd elke week op een anderen paard/pony, en rij dan na 1x oefenen een prima L proef.

Manege paarden zijn anders, maar makkelijker zeker niet.

En manege paarden kunnen even mooi/goed lopen.
Licht er gewoon aan of je een klik met het paard hebt.

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:10

ik vind manege ruiters vaak juist beter inderdaad doordat ze aantal jaren heel veel verschillende paarden onder zich krijgen van makkelijke tot vaak uiterste moeilijke.

ik zelf ben begonnen bij een boer en hobbelde daar alleen op een fjord. later op de manege heb ik goed leren rijden
ik kreeg ook sirieus les in houding, rust van de ruiter en het paard.
aanleuningen , goed buigen van het paard.
wat dat betrefd hebik altijd heel fijn les gehad, en toen ik een eigen paard kocht ondanks zijn moeilijke karakter hem veel kunnen leren en vooruitgang boeken.
in mijn omgeving was menigeen mens zonder manegelessen ooit ervan overtuigd dat me paard beter af was bij de slacht,
hij kon toch niks en was gevaarlijk. maar door dat ik jaren op manege paarden had gereden wist ik me aan te passen aan het paard snel , kon inspelen op de vele rij problemen die hij had en nou is het een zeer fijn aanhankelijk soepel rijpaard geworden.
ik denk als ik jaren op 1 paard had gereden en die ervaringen van het inspelen en reageren op dingen die mis gingen niet had gehad.

dus ik vind dat manege ruiters vaak juist een voordeel hebben
en er zijn genoeg die in de top rijden en ook eens als kind op de manege zijn begonnen ;)

en elke manege heeft zeker zijn goede paarden die veel kunnen presteren als de mindere paarden die gewoon net een b proefje kunnen afleggen.

variatie in het rijden is gewoon heel belangrijk!
en trainen met je paard , kan zeker ook met manege paarden. zoek je dan eentje uit waar niemand op wil die hooguit 1 of 2 x in de les loop en ga menig vrij uurtje oefenen.
moet je eens zien hoe dat werkt.. ook al is het een manege paard!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:20

Sommige maneges zijn gewoon slecht. Dat wil niks zeggen over ruiter of paard.

BitterRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:33

zelf rij ik niet op een manege.. maar onzin!?
het ligt aan de ruiter en de lessen en het is mooi als het paard ook een beetje meewerkt.
Als jij goed les krijgt en zo goed leert rijden is het toch geen verschil als dat je het van je moeder leert?

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:51

ik heb zelf ook vroeger altijd op een manege gereden maar ben blij dat ik nu gewoon me eigen paardje heb :D. Ik ben in de tijd dat ik een eigen paardje heb gekregen en priveles krijg wel heel erg erop vooruit te gaan. En ja ik denk dan maar weer zo manege-pony's die lopen hu'n rondjes wel en op een verzorg/eigen pony moet je wel even wat harder werken al is er aan beiden kanten natuurlijk ook wel weer een uitzondering. Maar dit is mijn ervaring :P

groetjes!

paardenfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:53

absque_dubio schreef:
zevenmoor schreef:
Mensen die dat zeggen moeten maar eens terug denken aan de tijd dat ze zelf nog manege ruiter waren.

Iedereen is begonnen op een manege en daar is helemaal niks mis mee.

Al wil ik wel zeggen dat er maneges in nederland zijn waar niet op houding etc gelet wordt maar alleen aan hoeveel paarden ze per uur in de bak kunnen laten lopen

Ik heb nog nooit, maar dan ook echt nog nooit, op een manege gereden. :Y)
'
maar dan zijn er ook maneges die heel goed zijn enz,

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:56

Ik heb 7 jaar op een manege gereden, maar toen ik daar gestopt was en bijrijd paarden ben gaan rijden heb ik naar mijn idee pas écht leren paardrijden! ;)

Celine13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:54

ja dat vind ik ook zo´n onzin
ik vind dat je op een manege ook heel goed kan leren rijden
en misschien lopen de paarden en pony´s van de manege wat anders dan eige
pony´s maar dat is ook logisch want een mange pony kan zo 2 tot 3 keer achter elkaar moeten lopen
en een eigen pony niet,
dus ik vind dat echt dom.
liefs.

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:18

mm
vele eigenaars zijn gewoon mensen met een dikke nek (niet allemaal uiteraard)

binnen een paar maand heb ik men friese paard maar ik ga nooit stoefen tegen manege ruiters hoor!!!
zou het lef nog niet eens hebben!

trouwens ik vind het ook wel eens leuk om op een ander karakter te rijden hoor!! :)