Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:50

petra31 schreef:
Snoevie schreef:
Wat een arrgant gedoe zeg!ik heb een pony,en rij tussen de manegepaarden. Ik win nooit,dus dat zegt ook niet alles. Ik start fnrs,omdat ik het leuk en gezellig vind en ik graag fnrs jury wilde worden. Ik start ook knhs. Je klinkt erg jaloers,dat jij een manegepaard niet voor elkaar krijgt ligt ook deels aan jezelf

Was al bang dat ik arrogant /jaloers over zou komen. Zo is het niet bedoeld hoor, maar ik ben gewoon van mening dat het geen eerlijke vergelijking is; je hebt niet voor niets FNRS- en KNHS-wedstrijden denk ik dan. Is overigens niet als verwijt tegen de jury bedoeld, die weten meestal nog niet eens dat er een privepaard mee doet. Ben het trouwens ook helemaal met je eens dat het aan mij ligt als ik iets met een manegepaard niet voor elkaar krijg ;)

En al die mensen dan die helemaal niet zo lang rijden en een paard kopen? Gewoon omdat ze het kunnen en leuk vinden? En wat als iemand een eigen paard heeft en na verloop van tijd wordt de partner enthousiast en begint ook met rijden. Wel op het eigen paard, die hebben ze nu eenmaal, moet die dan ook ineens strenger gejureerd worden?

Het maakt gewoon helemaal niets uit.
Er zijn manegepaarden die de sterren van de hemel lopen en er zijn prive paarden die stijf, stram etc. zijn. Er zijn manegeruiters die bloedfanatiek zijn en priveruiters die puur recreatief rijden en af en toe een onderlinge wedstrijd meepakken. En natuurlijk van alle voorbeelden ook het tegenovergestelde.
Er zijn manegeruiters die er voor kiezen 3 of 4 keer in de week te gaan rijden en er zijn mensen met een eigen paard die hooguit net zo vaak op een paard stappen of nog minder.
Rare grens om in het jureren te moeten trekken: eigen paard of niet. Ik jureer liever zoals het nu is: bepaald punt in de opleiding van de ruiter.

Snoevie

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:22

Niks aan toe te voegen ilja. Of misschien wel,ik vind de fnrs wedstrijden gewoon erg leuk om te doen. Daarom doe ik mee met mijn pony,ookal winnen we nooit. Ik haal trouwens evengoed best vaak mijn punt.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:55

Nog een vraagje, mag je je paard/pony bandageren? (A)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:56

Het eerste wat mij dan te binnen schiet is: waarom zou je dat willen? Is het echt noodzakelijk?
Bij voorkeur niet bandageren. Ze kunnen los raken. Beenbeschermers zijn practischer wat dat betreft. Maar als het niet echt nodig is, zou ik het gewoon niet doen.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:59

Oh oke, nouja ik vind het leuk om te doen. :) Lekker met me pony bezig zijn en ik vind het er leuk uit zien. Maakt voor mij nog meer het plaatje 'af'.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:05

Tja, het mag als de manegehouder het er mee eens is. Mijn voorkeur heeft het zeker niet.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:05

Oke dan laat ik het lekker achterwege. :)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:29

Het gaat er toch om dat je lol hebt met het paard en dat je samen verder kunt komen... dan maakt het toch niet uit of je een eigen, verzorg of manegepaard rijd.
Ik rij een jonge tinker (inderdaad van mijzelf en slechts ivm zijn leeftijd maar 2-3x per week)) maar we rijden nu wel al f9 en ik heb altijd gezegd "we zien wel waar we stranden toe we begonnen" (ik was toen met mijn verzorgpaard geeindig in de f6) Ik ben altijd heel trots op hem en vooral op mijzelf dat we het weer geflikt hebben als we weer geslaagd zijn. En slagen we niet, nou dan doen we het toch gewoon nogmaals.

Je leert zo beide wedstrijdervaring op te doen op een leuke en leerzame manier en trouwens ook op een stuk goedkopere manier! En hierna kun je kijken of jullie beide geschikt zijn om in de KNHS te starten. Er zijn er genoeg die denken dat ze dat kunnen en nooit een winstpunt rijden. Met FNRS kun je gewoon rustig verder komen.

Ik kijk trouwens nooit anders tegen manegeklanten aan of mensen met eigen paarden, mijn motto: "ik vindt dat je gewoon altijd lol moet hebben met je knol" ;)

Noniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:40

Carolina, daar ben ik het helemaal met je eens:)
Ik Rij met me pony ook FNRS proeven, om ervaring op te doen.:d
Bevalt goed wordt na mijn zege eerlijk gejureerd

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:52

Michelleex schreef:
Oh oke, nouja ik vind het leuk om te doen. :) Lekker met me pony bezig zijn en ik vind het er leuk uit zien. Maakt voor mij nog meer het plaatje 'af'.

tijdens dressuur is beenbescherming niet gebruikelijk tenzij paard daar altijd mee gereden wordt

stukje tekst uit regelement site FNRS luid als volgt;
Artikel 2
a. Het paard dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in
behoorlijke staat van onderhoud verkerend zadel, hoofdstel en bit (trensoptoming).
b. Beenbeschermers, sporen en hulpteugels (mits goed afgesteld), zijn alleen
toegestaan met toestemming van de manegehouder.
c. Vanaf proef F12 is alleen het gebruik van een martingaal (mits goed afgesteld)
toegestaan.

Artikel 3
a. Iedere proef heeft een A en B versie. De organisatie bepaalt welke proef en welke
versie er worden gereden.
b. Nieuwe ruiters mogen uitsluitend instromen in de proeven F1 tot en met F6.
c. Doorstroom naar KNHS klasse B dressuur is mogelijk na het behalen van het F8
diploma.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:04

Oke oke! Heel erg bedankt voor deze nuttige informatie! :)
Alleen wat ik me afvraag ik ga ook een startkaart aanvragen dit jaar.
Mag ik dan dus omdat ik F7 rijd geen B-proeven starten of geld dit alleen voor de manege-ruiters?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:05

als jij gewoon een startkaart aanvraagt met je eigen pony mag je gewoon B starten hoor

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:06

Maar vanwaar komt artikel 3c dan van?

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:09

die slaat op een manege startkaart gok ik

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:10

Ja, dat denk ik ook ja..

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:16

Ik reed zondag met peeskappen, waren niet van mij maar van het meisje dat voor mij reed, paard wordt in de lessen altijd met kappen bereden, waren witte kappen met de wedstrijd, volgens mij heb ik er geen commentaar op gekregen, zie vrijdag mijn protocol dus ben benieuwd.
Ook is er een pony die veel strijkt en loopt ook altijd met kappen, wordt ook nooit wat over gezegd, vind ik wel netjes! :)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:18

Ik vind het wel kunnen als het écht nodig is. Maar als je het gewoon doet voor de lol, vind ik wel dat ze wit moeten zijn. Maar als het noodzakelijk vind ik het niet erg nee.

Waarom krijg je je protecol pas vrijdag als ik vragen mag? :o

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:19

Ja ik vind het ook wel kunnen, zelf rijd ik in met peeskappen en doe ze er voor de rijbak af, die 6 min die ik in de bak rijdt maken ook niets uit..

Natuurlijk mag je dat vragen; ben zondag niet bij de prijsuitreiking geweest, en dan bewaren ze je prijs en protocol :)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:22

Oh vandaan, ik denk al, mag je die pas een week later krijgen. :P
Heb je wel al gehoord of je geslaagt bent en prijs had, je punten enzo? :)

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:31

Ik heb ook nog een vraagje:

Ik rijd twee keer in de week op een manegepaard, hoor ik dan bij eigen paard of manegepaarden?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Manegepaard lijkt mij. :)

Michelleex

Manege paarden. ;)
Want je rijd gewoon op de manege paardjes. :)

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:32

Oja, ik moest er trouwens nog bij zeggen dat het wel hetzelfde manegepaard is elke keer, dus geen verschillende.

(Ik wordt trouwens nu wel bij eigen paarden gerekend met de wedstrijden, maar ik wou weten of dat wel helemaal goed zat)
Laatst bijgewerkt door Chocomelll op 18-01-11 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:33

Ik denk alsnog op de manegelijst.
Want je rijd geen paard van buitenaf. En je rijd in de normale manege lessen, toch?

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:34

Ja, klopt! En er rijden ook nog heel veel andere mensen op het paard.