Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelleex

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:38

Ja maar omdat de mensen die met een manege pony rijden meestal maar 1x per week rijden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:39

Trainingstijd heeft in principe geen invloed op de jury. Die moet het doen met wat te zien is in de baan. Klaar. Eigen paard of niet. Hooguit heb je met een eigen paard gelegenheid om meer uren te draaien, meer kilometers. Maarja, wie dat vaak zonder les doet heeft weer kans op ingeslopen foutjes. Dus ook hier 'heb elk voordeel weer een nadeel'.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:40

Michelleex schreef:
Ja maar omdat de mensen die met een manege pony rijden meestal maar 1x per week rijden.

En? Dat ziet de jury toch niet als die zit te jureren?

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:40

Nee inderdaad, ik ben in ieder geval blij dit gehoord te hebben.
Bedankt voor je antwoord.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:54

vanaf welk 'laag' cijfer hoort er een uitleg bij? Ik heb vaak een 5 gehad waar geen uitleg bij staat, bijvoorbeeld een grote volte in galop. Dan zou ik graag willen weten of het is omdat de galop niet actief genoeg was, of de volte niet mooi rond was, paard dat tegen de hand is, dat soort dingen kunnen mij heel erg irriteren eigenlijk, omdat een 5 een onvoldoende is :') Of hoort er bij een 5 nog geen uitleg? want dan zit ik me zonder reden te frustreren :')

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:11

Hallo allemaal!

Ik rijd met mijn shetlander Mickey F12 :D
FF tussen haakjes: Ik ben hier echt heel trots op, om dat met een 4-jarige 100% shetlander te rijden! :+
Word er met een shet anders gejureerd?
Ik heb soms namelijk het gevoel van wel, omdat als het naar mijn gevoel niet echt goed ging ik toch clubkampioen werd tussen de paarden en pony's, waarvan sommige M2 liepen :D

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:17

Bij een 5 schrijf ik er altijd wat bij :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:30

Ja, ik ook. Alle onvoldoendes leg ik uit en ook bij een 7 of hoger zet ik commentaar.

Joël, het soort paard/pony maakt mij niet uit. (zoals je heel goed weet. ;) ) Hoe er gereden wordt is het belangrijkste, niet het soort pony. Natuurlijk hebben Shetlanders wat andere gangen dan groter pony's maar ik probeer eerlijk te blijven met jureren. Dus je houdt er wel iets rekening mee. Een Shet kan niet zo strekken als een groot paard bijvoorbeeld.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:40

Ik geef bij alle vijven en lager iets erbij. Probeer ook bij minstens 1 zes iets er bij te zetten en alle achten en hoger een dik compliment.

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:42

Dankjee :D :D

bellatrix: Ik weet nog steeds heel goed dat je ging jureren bij mij.
Dat was voor Mickey zijn eerste wedstrijd en dan meteen de F10.
Toen was ik eerste met 224 punten ;)

Ben jij toevallig een F20 jury of niet?
Anders als je gaat jureren bij ons op manege Groenewoude moet je misschien weer jury zijn bij mij ;)
Zou leuk zijn!! :D

petra31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:43

Michelleex schreef:
Oke top, nou het was laats zo dat bij de manege waar ik af en toe mee rijd met mijn pony dat er bij de manege paarden en pony's allemaal hoge punten waren (256 en zelf 235 onwijs hoge punten) en bij de privé ruiters (starten als laatste van de dag) lage punten (rond de 215). Dit kon toevallig ook aan de rijstijl liggen ik reed dit keer niet mee. Maar ik was hier altijd wel een beetje bang voor, omdat wij meer trainingstijd ed hebben.

Dankjewel voor je reactie!

Persoonlijk vind ik dat een privepaard zwaarder gejureerd zou moeten worden dan een manegepaard.
Bij ons rijden er ook priveruiters mee in de F-proeven en ik vind het toch echt niet eerlijk als die op dezelfde manier gejureerd worden want zij kunnen 5 dagen per week rijden en echt met hun paard gericht ergens op trainen. Met een manegepaard kun je ook ergens op trainen, maar dat is toch een stuk lastiger aangezien er na jou nog 10 anderen op rijden die daar helemaal niet mee bezig zijn of hetzelfde op een heel andere manier vragen. Bovendien zijn een hoop manegepaarden veel stijver (niet bij alle maneges trouwens) dan een beetje goed privepaard, dus dat zal er nooit zo mooi soepel uit kunnen zien, al loopt het paard de benen uit zijn lijf (nogmaals: geldt niet voor alle manegepaarden maar ik ken er genoeg die al rond de 20 zijn en al meer dan 10 jaar in de lessen meelopen en al doen die nog zo hun best, ze zullen gewoon nooit zo mooi kunnen lopen als een goed 8 jarig privepaard).

Snap ook niet zo goed waarom je met een privepaard mee doet aan de FNRS-proeven (tenzij je een jong paard hebt dat wat wedstrijdervaring op moet doen of een ruiter die gewoon voor de lol een keer een wedstrijd wil rijden natuurlijk), privepaarden horen in mijn ogen gewoon KNHS te starten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:21

Wat een arrgant gedoe zeg!ik heb een pony,en rij tussen de manegepaarden. Ik win nooit,dus dat zegt ook niet alles. Ik start fnrs,omdat ik het leuk en gezellig vind en ik graag fnrs jury wilde worden. Ik start ook knhs. Je klinkt erg jaloers,dat jij een manegepaard niet voor elkaar krijgt ligt ook deels aan jezelf

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:58

Ik punt wat ik zie, eigen pony/ paard of niet.

Merk dat hier soms anders tegenaan word gekeken,
door juryleden, ruiters en secretatiaat,
maar t maakt mij geen bal uit.

Iedereen moet netjes en vriendelijk zijn proefje rijden,
eigen beest of niet...
:)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:03

Ik kijk ook niet anders naar een eigen paard of manegepaard, voor mij is alles hetzelfde. Ook als ze een aparte rubriek doen voor de eigen paarden, dan kijk ik naar wat ik op dat moment zie.
Bij mij krijgt een 5 of lager ook altijd commentaar, soms een 6. Een 8 krijgt inderdaad een compliment, een 9 heb ik zelf nog niet gegeven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:06

Inderdaad,eigen paard of niet,maakt niet uit

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:17

liberty schreef:
Bij een 5 schrijf ik er altijd wat bij :)

dat hoort ook zo ;)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:40

wij doen privepaarden altijd apart, als dat bij iemand op de manege niet is moet je dat navragen bij je manegehouder en zeggen dat je het daar niet mee eens bent.

petra31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:55

Snoevie schreef:
Wat een arrgant gedoe zeg!ik heb een pony,en rij tussen de manegepaarden. Ik win nooit,dus dat zegt ook niet alles. Ik start fnrs,omdat ik het leuk en gezellig vind en ik graag fnrs jury wilde worden. Ik start ook knhs. Je klinkt erg jaloers,dat jij een manegepaard niet voor elkaar krijgt ligt ook deels aan jezelf

Was al bang dat ik arrogant /jaloers over zou komen. Zo is het niet bedoeld hoor, maar ik ben gewoon van mening dat het geen eerlijke vergelijking is; je hebt niet voor niets FNRS- en KNHS-wedstrijden denk ik dan. Is overigens niet als verwijt tegen de jury bedoeld, die weten meestal nog niet eens dat er een privepaard mee doet. Ben het trouwens ook helemaal met je eens dat het aan mij ligt als ik iets met een manegepaard niet voor elkaar krijg ;)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:09

Maar er zijn ook mensen bij die alleen maar de fnrs wedstrijden rijden met een eigen paard, en geen behoefte hebben aan de knhs

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:45

Heb mijn F13 voor de 2de keer gehaald met 230 punten!!! :):)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:38

PrimaDonna_ schreef:
Heb mijn F13 voor de 2de keer gehaald met 230 punten!!! :):)

Dat is heel netjes gereden dan! :)) Goed gedaan. :D

Joël, ja ik ben F20 jury. ;) Maar ik heb nog geen wedstrijden bij Groenewoude staan.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:24

petra31 schreef:
Michelleex schreef:
Oke top, nou het was laats zo dat bij de manege waar ik af en toe mee rijd met mijn pony dat er bij de manege paarden en pony's allemaal hoge punten waren (256 en zelf 235 onwijs hoge punten) en bij de privé ruiters (starten als laatste van de dag) lage punten (rond de 215). Dit kon toevallig ook aan de rijstijl liggen ik reed dit keer niet mee. Maar ik was hier altijd wel een beetje bang voor, omdat wij meer trainingstijd ed hebben.

Persoonlijk vind ik dat een privepaard zwaarder gejureerd zou moeten worden dan een manegepaard.
Bij ons rijden er ook priveruiters mee in de F-proeven en ik vind het toch echt niet eerlijk als die op dezelfde manier gejureerd worden want zij kunnen 5 dagen per week rijden en echt met hun paard gericht ergens op trainen. Met een manegepaard kun je ook ergens op trainen, maar dat is toch een stuk lastiger aangezien er na jou nog 10 anderen op rijden die daar helemaal niet mee bezig zijn of hetzelfde op een heel andere manier vragen. Bovendien zijn een hoop manegepaarden veel stijver (niet bij alle maneges trouwens) dan een beetje goed privepaard, dus dat zal er nooit zo mooi soepel uit kunnen zien, al loopt het paard de benen uit zijn lijf (nogmaals: geldt niet voor alle manegepaarden maar ik ken er genoeg die al rond de 20 zijn en al meer dan 10 jaar in de lessen meelopen en al doen die nog zo hun best, ze zullen gewoon nooit zo mooi kunnen lopen als een goed 8 jarig privepaard).

Snap ook niet zo goed waarom je met een privepaard mee doet aan de FNRS-proeven (tenzij je een jong paard hebt dat wat wedstrijdervaring op moet doen of een ruiter die gewoon voor de lol een keer een wedstrijd wil rijden natuurlijk), privepaarden horen in mijn ogen gewoon KNHS te starten.

En ook zoals ik heb ik nog geen enkele wedstrijd ervaring op de KNHS ik ben zelf nog maar 15 het paarden-idee komt absoluut niet uit mijn familie. En ik kan mijn wedstrijden alleen te paard bereiken.
Trailer is natuurlijk te huur, maar om elke keer de stal eigenaar te vragen om me te halen en te brengen vind ik niet fijn.

En jij vind het niet eerlijk tegenover een manegepony nu gaat het volgens mij meer over de prijzen?
Ik ben altijd al blij als ik slaag. Want ik rij ook nog 1 keer per maand op een andere manege. Daar rijden af en toe ook privépaarden mee maar daar kan ik ook van winnen hoor..

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:33

ik rij met mijn verzorg paardje mee, en die wordt dus ook als eigen paard genoteerd, maar ik heb nu bijv al 4 weken niet kunnen rijden door de bak enzo, en op een manege kan je doorgaans wel elke week rijden, dus dat van elke dag kunnen rijden gaat ook niet altijd op.

En ik rij FNRS simpel weg omdat KNHS niveau veel te hoog is voor ons hihi :P Ze gaat er namelijk regematig van door in een vreemde bak. Dus tja dan kan ik wel een dure KNHS startkaart gaan doen maar dat is ook een beetje nutteloos. Als ze zich wel gaat gedragen ga ik misschien wel KNHS doen hoor

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:44

petra31 schreef:
Michelleex schreef:

Wat een onzin. Ik ken manegepaarden die KNHS Z starten en ik ken prive paarden die nooit van zijn leven de B of L uit zullen komen. Wat kan een jury er aan doen dat iemand met een eigen paard meer kan oefenen? Een jury moet het doen met wat in de baan te zien is en dat beoordelen.
Ik ken genoeg mensen met een eigen paard die geen ambitie hebben om KNHS te starten. Ik ken ook manegeruiters die die ambitie wel hebben. Gelukkig is voor de laatste groep de manegestartkaart uitgevonden.

Als jury leren we te bekijken en te beoordelen wat we in de baan zien. Bij een bepaalde proef horen bepaalde vaardigheden. Het zou pas niet eerlijk zijn als bepaalde mensen ineens anders beoordeeld moeten worden omdat ze een eigen paard hebben. Gelukkig gelden voor IEDEREEN dezelfde regels.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:46

liberty schreef:
wij doen privepaarden altijd apart, als dat bij iemand op de manege niet is moet je dat navragen bij je manegehouder en zeggen dat je het daar niet mee eens bent.

Bij ons op de manege starten eigen paarden gewoon tussen de manegepaarden. En zoals Snoevie inderdaad schrijft (die rijdt dus op de manege waar ik werk): mensen met een eigen paard eindigen écht niet per definitie hoger dan een manegeruiter.