Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:16

winnietje3 schreef:
Ja en laat het dan net zo zijn dat je op een manege rijdt waarbij je het niet voor het uitkiezen hebt..

En wat is daarbij je vraag aan de jury? Of het punt dat je wilt maken?

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:12

Ilja000 schreef:
winnietje3 schreef:
Ja en laat het dan net zo zijn dat je op een manege rijdt waarbij je het niet voor het uitkiezen hebt..

En wat is daarbij je vraag aan de jury? Of het punt dat je wilt maken?

Niets :)
Was slechts een reactie op Monica

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:41

Ik vraag me eigenlijk wel is af,
bij ons op de manege is er een fjord die absoluut niet makkelijk stilstaat. En hij is verder super braaf, dus ik doe vaak een proefje op hem. Maar met groeten staat hij dus niet stil. Dan staat erop mij protocol een 5 voor groeten omdat hij niet stilstond, logisch. De keer daarna stond hij wel stil, het kostte wel veel moeite en met alleen zit helpt écht niet. En toen stond er op mijn protocol niet trekken. Maar wat moet ik dan doen? Als hij niet stilstaat op de manier zoals het moet (druk op de teugels zit zwaarder maken) doet hij het niet. En met inderdaad een beetje trekken doet hij het wel, maar dan is het ook niet goed. Wat moet ik dan doen?

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:00

Er wordt gekeken naar welke hulp jij geeft. En dan in combinatie met de proef die je rijd. In een lage proef wordt het de ruiter minder aangerekend als het dier niet stil blijft staan dan in een hogere proef. Dit is eigenlijk vooral een vraag die je beter aan je instructeur kunt stellen denk ik zo.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:23

Ilja000 schreef:
Er wordt gekeken naar welke hulp jij geeft. En dan in combinatie met de proef die je rijd. In een lage proef wordt het de ruiter minder aangerekend als het dier niet stil blijft staan dan in een hogere proef. Dit is eigenlijk vooral een vraag die je beter aan je instructeur kunt stellen denk ik zo.

Maar als ik gewoon de goede hulpen geef, en hij staat dan neit stil. Wat kan ik er dan nog meer aan doen. Ja in de les oefenen we er ook mee, maar meestal moet ik hem gegevenmoment tegen het schot aan doen met zn hoofd. De instructrice kan er verder ook niet veel overzeggen. Het is gewoon de pony die zoiets heeft van doei.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:02

Wat kan de jury daar nog meer aan doen? Behalve beoordelen of jij je hulpen paardvriendelijk geeft en of je hulpen het juiste effect hebben?
Volgens het protocol wordt er nu eenmaal halthouden gevraagd. Waar de jury bij die overgang op let heb ik eerder geschreven. Het is niet het probleem van de jury als het dier niet luistert. Die beoordeelt alleen jouw hulpen en het effect van jouw hulpen. Gelukkig heb je nog 34 andere onderdelen om dat halthouden te compenseren.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:51

Vraag aan de FNRS jury:

Ik heb een haflinger met door eczeem korte manen doe mee aan een wedstrijd krijg ik dan een lager cijfer op verzorging?

Als jullie deze willen beantwoorden heel erg bedankt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:52

Kan je de manen wel knotten?

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:53

De manen zijn net te kort om te knotten en dan?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:09

Likemaaike schreef:
Vraag aan de FNRS jury:

Ik heb een haflinger met door eczeem korte manen doe mee aan een wedstrijd krijg ik dan een lager cijfer op verzorging?

Als jullie deze willen beantwoorden heel erg bedankt.

Bij mij hangt dat van het bedrijf af. Sommige bedrijven vlechten helemaal niet, anderen wel. Als er gevlochten wordt, dan zie ik dat graag. Hoeft niet mooi, als er maar aandacht aan het paard is besteed. Onvoldoende krijg je bij mij alleen als je niet aan het reglement voldoet.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:17

Owkee.
Maar het is mijn eigen paard en dan?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:19

Dat weet de jury niet,toch. En dan nog,dat maakt niet uit

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:25

Zorg dan iig dat je wel de staart vlecht. Of kan dat ook niet?

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:41

@ Snoevie, als het een eigen paarden wedstrijd is wel.

@ Bellatrix, de staart vlecht ik wel in.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:42

Maar de jury beoordeeld jou dan niet anders

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:52

nee, maar als dan dus wel andere paarden zijn ingevlecht maar de mijne dus niet omdat het niet kan snap je. Dan kan je het niet als bedrijf zien..

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:06

Misschien lukt het nog net om er ministaartjes in te maken?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:23

Pfffff... wat mij betreft drama om niets. Maak vlechtjes als je vlechtjes wil. Doe het niet als het niet lukt. Als je het echt heel dwars zit, vraag dan of het secretariaat het doorgeeft aan de jury. Moet echt zeggen dat ik er zelf totaal niet op let. En dan nog... zal het verschil zijn tussen een 6 of een 7. Heb je nog 34 andere onderdelen om te compenseren.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:57

@ Ilja, het is gewoon een vraag. Ik zit er ook niet mee, maar hoe zullen jullie dat dan beoordelen

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:28

Ik kan mijn herinneren dat bij mij op de manege iedereen bijna altijd een 7 krijgt voor de verzorging van paard en ruiter.. alleen als er iets mist aan het tenue van paard of ruiter dan wordt het een lager cijfer. Toevallig had ik rond de hevige sneeuwval een wedstrijd en had toen mijn paard niet geknot, had uiteindelijk toch een 7, waren meerdere mensen die het paard niet geknot hadden en hadden ook gewoon een 7. Het secretariaat had het netjes doorgegeven aan de jury.. (tenminste, dit zeiden ze hahaha..)

Over de pony hier met exceem, vind dat je, je er niet echt druk over hoeft te maken, maar je kan toch proberen knotjes te maken... Als het dan echt niet lukt kan je weer wel wat moois in de staart maken en met je uitvoeringen scoren! ;)

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:48

Ik heb twee vragen:

Als eerste: De vorige keer reed ik f7a. Ik reed mijn proefje met elastiek. Nou moest ik dus halsstrekken, ik gaf de goede hulp (had het de dag ervoor nog geoefend met mijn instructrice) en vervolgens krijg ik een 5 met als commentaar: Mag meer.. Maar ik kan er toch weinig aan doen dat het elastiek eraan zit waardoor het paard de hals niet optimaal kan strekken?

En dan mijn tweede vraag:
Ik heb een keer geschreven bij een jury, en op een gegeven moment moet de ruiter een figuur rijden (weet niet meer welke), maar de jury zat met mij over iets te praten waardoor ze niet zat op te letten.. Ze heeft toen maar een 6 gegeven... Mijn vraag is, komt dit wel vaker voor of vinden jullie dit niet kunnen?
Groetjes!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:51

Als het elastiek correct vastzit kan hij zeker wel halsstrekken tonen,maar het is moeilijk beoordelen als je er niet zelf bij bent

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:07

Inderdaad moeilijk te zeggen als je er niet bij bent geweest. Wat ik wel belangrijk vind is in hoeverre het paard aangeeft meer ruimte te willen krijgen in verhouding tot de ruimte die hij krijgt van de ruiter.

Als de jury iets niet gezien heeft, krijg je een 6. Dat kan altijd voorkomen, om verschillende redenen.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:18

Als je iets niet gezien hebt is het geven van een 6 het enige wat je kan doen om het eindtotaal van de proef niet te beinvloeden (allemaal 6en is 210). Het kan wel eens gebeuren inderdaad.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 07:42

xEvaaa schreef:
Ik heb twee vragen:

Als eerste: De vorige keer reed ik f7a. Ik reed mijn proefje met elastiek. Nou moest ik dus halsstrekken, ik gaf de goede hulp (had het de dag ervoor nog geoefend met mijn instructrice) en vervolgens krijg ik een 5 met als commentaar: Mag meer.. Maar ik kan er toch weinig aan doen dat het elastiek eraan zit waardoor het paard de hals niet optimaal kan strekken?

En dan mijn tweede vraag:
Ik heb een keer geschreven bij een jury, en op een gegeven moment moet de ruiter een figuur rijden (weet niet meer welke), maar de jury zat met mij over iets te praten waardoor ze niet zat op te letten.. Ze heeft toen maar een 6 gegeven... Mijn vraag is, komt dit wel vaker voor of vinden jullie dit niet kunnen?
Groetjes!

1: met een correct afgesteld elastiek kun je zeker wel correct hals strekken. Vaak gaat dat in een proef wat minder door spanning van de wedstrijd.

2: dat er een 6 gegeven wordt wil niet zeggen dat een jury dat onderdeel niet gezien heeft, misschien was het gewoon niet meer dan een 6 waard ;) Jury's die ervaren zijn en regelmatig jureren kunnen prima kletsen en jureren tegelijk hoor. Zo kun je vaak aan de inzet van een volte al zien of hij te groot/klein/rond/ovaal enz wordt en dat geldt ook bij het weer op de hoefslag komen.
Sommige onderdelen zijn helaas zo in een proef gezet dat je ze soms vanuit je hokje niet kunt zien (met name de korte zijde bij C met beide hoeken) en daar moet je dan een 6 voor geven omdat je ze gewoonweg niet kunt zien.

@XJess: zoals door collega's al gezegd, een jury moet beoordelen wat hij ziet. Niet stilstaan of geen correcte hulp geven is beide een onvoldoende bij het halthouden. Gelukkig is dat maar 1 onderdeel (of in de hogere proeven 2) van een proef en heb je nog 34/33 onderdelen.

@Likemaaike: als de manen verder netjes verzorgd zijn is er toch geen probleem? Moet wel heel gek lopen wil je een onvoldoende krijgen op je verzorging paard/pony.