Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jacquelinee_

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:27

gelukkig :)
nog even een vraagej is het verplicht om met plastron te rijden als je witte rijbroek en jasje hebt enzo?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:28

Ja, een plastron is onderdeel van het complete wedstrijdtenue :j

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:30

Als je kiest voor het jasje, dan hoort daar het hele tenue bij, dus handschoenen, plastron, witte rijbroek en witte handschoenen.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:14

oke, dan moet ik daar nog even aan zien te komen bedankt! :)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:35

Kijken jullie eigenlijk of er zo'n wedstrijd t-shirt onderzit?
Ik doe namelijk altijd een t-shirt van de zeeman ofzo eronder, vind die dingen veel te duur :+

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:54

Als je jasje en plastron netjes zitten is dat niet te zien hoor!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:59

Nee, daarom ;), vind het zo zonde :o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:54

CRos95 schreef:
Kijken jullie eigenlijk of er zo'n wedstrijd t-shirt onderzit?
Ik doe namelijk altijd een t-shirt van de zeeman ofzo eronder, vind die dingen veel te duur :+

Ik had ook gewoon een goedkoop shirt eronder :D Niet te zien!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:35

Plastron is bij officiele wedstrijden niet meer verplicht.
Wie rijdt er eigenlijk met een manegepaard op het hoogste niveau fnrs proeven?
Het paard maakt dan namelijk wel degelijk uit. Ze moeten het gevraagde wel kunnen, en hoe veel paarden kunnen op een manege correct wijken?
Ik heb mijn M2 paard eens uitgeleend aan 2 meisjes voor een onderlinge wedstrijd. Ze waren wel degelijk in het voordeel, met springen was het mijn paard die de ruiter foutloos rond liet gaan.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:37

De KNHS is de FNRS niet. Ieder een eigen reglement.
De hoogste proeven zijn ook niet geschreven voor iedere manegeruiter en ieder manegepaard. Ik moet zeggen dat ik ze wel gezien heb hoor, ruiters die op dat niveau rijden. Er zijn ook manegepaarden die KNHS Z starten.
Wat is verder je punt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:45

Ik lees verhalen van mensen die moeite hebben om vanaf de F12 een paard nageeflijk te rijden. Ik heb ook wel op manegepaarden gereden. En de meeste krijg ik ook wel netjes ontspannen. Maar dat kost wel even tijd, dat is soms niet in 5 minuten rond, een half uur is eerder de tijd die je nodig hebt om een paard die niet gewend is om de rug te gebruiken deze toch weer enigzins de laten gebruiken. Als je weinig ervaring hebt met paarden echt corrigeren en doorrijden, dan is dit een heel lastig issue. Veel manegepaarden zijn toch stugger dan eigen paarden. En als je dan niet echt mag losrijden, dan is het allemaal erg lastig.
Verder is het correct uitvoeren van oefeningen als wijken vaak erg lastig, gewoon omdat de paarden het soms nooit goed geleerd hebben. Dan kun je nog zo goed de hulpen geven, wijken leer je een paard niet in een half uur aan. Neem je dan een eigen paard dat het truukje gewoon kent, die gaan soms vanzelf. Beetje buitenteugel en hup daar gaan ze.
Je hebt het dan als ruiter beslist makkelijker.
Ik vraag me dus af of er veel ruiters zijn die op het hoogste niveau op manegepaarden fnrs rijden. Of dat op veel manege het hoogste niveau gewoon F12 o.i.d. is. Er zijn inderdaad manegepaarden die ook Z lopen of gelopen hebben, maar dat zijn er niet veel. Ook houdt het niveau van veel manegelessen op bij het 'over de schouder weglopen=wijken'.

Overigens, bij de knhs zijn handschoenen verplicht, kleur maakt niet uit. Ik weet niet hoe het bij de fnrs omschreven staat, maar wijken ze dan qua kleding zo veel af?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:51

Ik vraag me ook af wat je punt is?op de manege waar ik rij staan een paar manegepaarden die M of zelfs Z hebben gereden,dat zijn juist heel goede leerpaarden. Ik ben een keer meegeweest om te schrijven en toen heb ik een F18 proef gezien,echt super netjes. Maar dit is eigenlijk niet het topic om hierover te discussieren

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:04

Ik heb jaren minimaal 4 dagen in de week een manegepaard gereden. Uiteindelijk F17 FNRS en L1 KNHS tot ze een blessure kreeg. Kan dus prima, ook met een manegepaard. Maar niet met ieder paard en niet met iedere ruiter, (en waarschijnlijk niet op iedere manege) zoals Ilja al aangaf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:06

Jullie hebben manegepaarden die M of Z gelopen hebben, maar op de eerste pagina's in dit topic lees je van mensen die moeite hebben met nageeflijkheid en niet of slechts kort mogen losrijden. Daar kan ik me dus best iets bij voorstellen, want dat is een lastig punt. Bij de rijvereniging waar ik lid van ben lopen de manegepaarden beslist geen M of Z. Als je met die paarden een F20 zou moeten rijden, en dan nog winst wilt rijden, dan moet je echt van goede huize komen. Er zijn maar 2 paarden die het misschien zouden kunnen. En zo'n geval maakt het paard dus beslist uit of je een promotiepunt kunt rijden of niet.
Wat ik me dus afvraag is of er ruiters zijn die op hun manege tegen de factor 'beperkt paard' aanlopen en zodoende dus niet verder kunnen komen. Bij wedstrijden moet immers alles kloppen, klik met het paard, losrijtijd, concentratie ruiter, enz. En dat is iets waar je als manegeruiter mee zit, maar ook als 'echte wedstrijdruiter'. Het enige, maar bijzonder grote verschil is dat de 'wedstrijdruiter, of de ruiter met een eigen paard' invloed heeft op zadel, hoofdstel, losrijtijd, training van het paard, enz.
Ik zou het echt knap vinden als je F20 rijdt met een manegepaard en dit ook nog eens met meerdere paarden voor elkaar krijgt, zeker gezien de toch beperktere mogelijkheden die je hebt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:10

Oh zo op die manier. Ja daar vraag je me wat,misschien kan ilja000 daar beter antwoord op kan geven dan ik. Maar die hoge proeven,een hoop ruiters zal daar nooit bij aanbelanden. Ik ben geen manegeruiter meer,maar ik zal dat ook nooit rijden met mijn pony

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:31

Ik kan er nog niet meteen een theoretische onderbouwing van maken, maar misschien wel een anekdote. Ik heb zelf meegemaakt dat ik F14 moest rijden. Mijn 'eigen' manegepaard bleek bij het losrijden even niet lekker te lopen, verstapt. Je wil toch wel graag je wedstrijd rijden, je bent er nou toch helemaal in pak ;). Maar er zijn natuurlijk geen superpaarden meer beschikbaar, want daar wil iedereen op. Ik ben toen op het meest lompe beginnerspaard gestapt. Iedereen kent ze wel, die makkelijke kolossen waar je je eerste longeerles op krijgt. Kwartiertje inrijden, en hop de F14 in. En ik kwam met een promotiepunt naar buiten.
Ik zeg niet dat ik nou zo'n topruiter ben, maar een beetje handige ruiter, die het niveau van de proef dat 'ie rijdt goed beheerst, moet dat met veel paarden toch wel kunnen.

Niet iedere ruiter is een handige ruiter, niet ieder paard is geschikt. En op niet iedere manege wordt op zo'n manier les gegeven dat je met veel paarden weg kan rijden. Maar dat is bij de KNHS natuurlijk niet anders. Niet iedere combinatie gaat de Z halen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:34

Er zijn anders mensen van mening dat ieder paard de Z moet kunnen rijden. Vind ik trouwens niet

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:37

Misschien wel ieder paard, maar zeker niet iedere combinatie ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:39

Ik geloof nog steeds niet ieder paard. Maar tuurlijk met weer een ander paard zal het de ene ruiter wel lukken en de ander niet

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:13

germie schreef:
Jullie hebben manegepaarden die M of Z gelopen hebben, maar op de eerste pagina's in dit topic lees je van mensen die moeite hebben met nageeflijkheid en niet of slechts kort mogen losrijden. Daar kan ik me dus best iets bij voorstellen, want dat is een lastig punt. Bij de rijvereniging waar ik lid van ben lopen de manegepaarden beslist geen M of Z. Als je met die paarden een F20 zou moeten rijden, en dan nog winst wilt rijden, dan moet je echt van goede huize komen. Er zijn maar 2 paarden die het misschien zouden kunnen. En zo'n geval maakt het paard dus beslist uit of je een promotiepunt kunt rijden of niet.
Wat ik me dus afvraag is of er ruiters zijn die op hun manege tegen de factor 'beperkt paard' aanlopen en zodoende dus niet verder kunnen komen. Bij wedstrijden moet immers alles kloppen, klik met het paard, losrijtijd, concentratie ruiter, enz. En dat is iets waar je als manegeruiter mee zit, maar ook als 'echte wedstrijdruiter'. Het enige, maar bijzonder grote verschil is dat de 'wedstrijdruiter, of de ruiter met een eigen paard' invloed heeft op zadel, hoofdstel, losrijtijd, training van het paard, enz.
Ik zou het echt knap vinden als je F20 rijdt met een manegepaard en dit ook nog eens met meerdere paarden voor elkaar krijgt, zeker gezien de toch beperktere mogelijkheden die je hebt.

Tja, sommige ruiters lopen inderdaad tegen de factor 'beperkt paard' aan, maar hoeveel paarden lopen tegen de factor 'beperkte ruiter' aan? Toch grappig als je een paard 2 x F14 ziet lopen en met de ene ruiter overduidelijk onder de 200 punten scoort en met de ander ruim boven de 220. Zegt genoeg lijkt mij?

Elk bedrijf is anders. De een investeert meer in kwaliteit van paarden en/of harnachement dan de ander. Op het ene bedrijf mag je langer losrijden dan het ander. Als jury heb je daar weinig mee te maken, moet je het doen met wat je in de baan ziet.

Zoals als meerdere keren gezegd is: F12 t/m F20 is niet voor elk paard en niet voor elke ruiter weg gelegd. Ze zijn er. Absoluut.

Edit: wat betreft paard in verhouding tot promotiepunt: klopt. Vanaf de F12 worden dusdanige oefeningen gevraagd dat die inderdaad misschien niet voor ieder manegepaard mogelijk zijn. Maar wordt de L bij de KNHS (vergelijkbaar met F12) ook niet de L van Levenslang genoemd? Genoeg sportpaarden/eigen paarden die nooit verder komen dan de B of L.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 09:16

Amen Il _/-\o_

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:59

Ik denk dat je met veel paarden een heel eind kan komen. Hij moet natuurlijk wel een beetje meewerken en naar je hulpen luisteren, sommige paarden zijn écht niet geschikt, maar veel ook wel. Het lastige is dat de paarden de hele week door Jan en alleman gereden worden. Die kan je niet in een half uurtje losrijden corrigeren, en ook niet in een uurtje per week.
Grappig is dat het manegepaard waar ik zelf F19 mee ben door anderen bijna niet gekozen wordt. Kennelijk is gewoon bij mij de combinatie wel klikkend en bij een ander niet zo, net als dat ik op een ander paard misschien geen punten rij. De combinatie blijft dus het meest belangrijk in mijn ogen.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:34

Ja en laat het dan net zo zijn dat je op een manege rijdt waarbij je het niet voor het uitkiezen hebt..

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:51

Om even jullie gesprek te doorbreken :p

Ik vroeg me af wat jullie liever zien als een paard/pony bij een F-proef uit de galop valt. (Gaat er eigenlijk om als je net een hoek voorbij bent, dat je dus zeg maar op het lange stuk rijdt.
A: Dat de ruiter in de volgende hoek aanspringt.
B: Dat de ruiter op het rechte stuk direct weer aanspringt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:16

Hangt van de proef af. Van een F3 ruiter kun je niet verwachten dat ie op de lange zijde aanspringt, van een hogere proef misschien wel. Liever zie ik natuurlijk nog dat je het probleem voor bent :)