Paarden/pony's Leeuwarder Manege: de stand van zaken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Paarden/pony's Leeuwarder Manege: de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:15

Hey,

Ik had dat meisje uit purmerend gevraagd om een kleine update over 'onze' pony's en paard en dit kreeg ik terug:

Citaat:
hooi

Hier je gevraagde update
het is alleen jammer dat ik daar maar 1x in de week kom en van die ene dag maar een halve dag in stal rondloop en de middag we aan de opdrachten moeten werken, maar ik zal mn best doen zo duidelijk mogelijk te beschrijven.

Ze zijn vorige week begonnen met de 1e manege lessen wat natuurlijk erg spannend was hoe het zou uitpakken.
ze hebben nu alleen nog maar "gevorderden" lessen.

ze bevallen over het algemeen wel goed, ze hebben willy alleen nog niet ingezet vanwege ze bok/steiger neigingen.
jumbo wel, maar die stond op een ggm alleen maar stil, die ging dus volkomen in staking.

misty is de laatste tijd ook wat rustiger mee gedaan want die had wat plekjes op dr rug, dus dat is een zadel op je rug ook geen pretje.

De rest zijn ze geloof k erg tevreden over.

afgelopen dinsdag heb ik met een klasgenootje willy en jumbo gereden en het viel eigenlijk allemaal best mee.
ik ging op jumbo, en hij is niet echt goed aan t been maar het ging steeds beter, hij ging wel een keer recht ipv links maar dat is niet zo heel erg. Als hij niet op mijn been reageerde kreeg hij tik met de zweep. als hij daar matig op reageerde teugels in 1 hand en een flinke mep (klinkt erger dan t was hoor ) maar hij ging wel lopen, hij ging flink voorwaats. Dus ik denk dat als die door een "gevorderde" ruiter consequent gereden word en die m een tik met de zweep durft te geven t een leuke manege pony kan zijn.
willy is door een ander gereden en we zijn erachter gekomen dat hij heeel gevoelig is voor beloningen. Ze heeft veel overgangen gereden van stap-draf draf-stap stap-halthouden etc. en je kon echt zien dat het beter ging. Als er tegen m werdt gezegt goedzo willy gingen helemaal oortjes naar voren echt leuk. zweep is er helemaal niet bij tepas gekomen en ook geen bok of wat dan ook. Dus als ook daarmee consequent gereden wordt denk ik dat ie ook best leuk is. Zn karakter is iig al super, echt een knuffelkont

De rest bevalt geloof k goed. Ze hebben het allemaal naar t zin. Ze komen elke dag los in de paddock waar flink met elkaar gestoeid wordt. zoals ik al zei ieder heeft een eigen box.
Dus ze zijn in een waar "paleis" gekomen.
Als je nog meer vragen hebt dan hoor k t wel

Hoop dat iedereen er een beetje blij mee is en volgens mij komt er zo langzaamaan goede vooruitgang in die beestjes. Ze hebben natuurlijk wel de meeste pony's meegenomen die in een beginnersles reden, dus het is voor hun ook even wennen.

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:00

Moet eerlijk zeggen dat ik het nou niet zo positief vind klinken hoe er met Jumbo en Willy om wordt gegaan in het eerste gedeelte van de tekst... 'Vooral dat meppen met de zweep' klinkt niet erg vriendelijk....

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:10

als je goed leest staat er op bij dat t erger klinkt dan dat t daadwerkelijk was. en tja wat heb je aan een manege pony die niet vooruit gaat? Hij moet gewoon leren dat hij moet reageren op het been.. volgens mij wordt dat toch echt zo bij veel paarden geleerd als ze niet op het been reageren zweepje dr bij en veel overgangen rijden.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:19

Ik vond het van Willy wel aardig klinken!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:18

@JuuLePuul, ik denk dat het zo raar overkomt dat meppen omdat wij (mariska-ruiters) het anders zijn gewend. Kijk maar naar de lessen van Dennis, Ria of op andere maneges, het is vaak hetzelfde. Dat neemt niet weg dat het misschien niet de beste weg is, maar wel de meest gebruikelijke...
Vond het wel goed dat Willy zonder zweep en met beloning gereden word. Dat werkt vast ook wel bij Jumbo.

@maaike, hoe gaat het met Jolly?

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:27

Ja, ik weet dat dat de meest 'gebruikelijk manier' is, ik werk zelf op een manege en geef les en heb daarnaast op verschillende maneges gewerkt dus ik weet dat. Overgangen rijden is natuurlijk erg goed, om de ponys zo meer aan het been te krijgen, maar dat meppen ging het mij meer om, klinkt niet zo vriendelijk Knipoog manegeponys moeten inderdaad voorwaarts zijn, daar ligt de basis, en rechtrichten natuurlijk Knipoog

Ik denk alleen dat het niet voor elke pony geldt en elke pony heeft weer een andere aanpak nodig. Jumbo en Willy zul je uit hun normale routine moeten halen omdat ze gewend zijn hun rondjes te lopen en in de training zul je ze moeten prikkelen om looplust te krijgen door bv. overgangen maar zo zijn er nog veel meer oplossingen die meer effect zullen hebben dan een mep met de zweep Vork

Ja, hoe gata het met Jolly inderdaad? Ik hoop dat dat paard goed op zn plek zit daar en ook meer looplust zal krijgen en dat jullie hiermee aan het werk gaan. Jolly is een paard dat uit zichzelf niet graag wil lopen en is met rijden dan ook een echte uitdaging, je zult je eige energie op dat paard over moeten brengen, puur op gevoel! Succes Maaike, toch?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:56

Je heb idd helemaal gelijk en ik vind dat het het goed uitlegd. En eerlijk gezegd, ik moest ook 'even slikken' bij het meppen...

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:58

Oeh, wat leuk om te horen!!:D
Ben superblij dat er wat meer aandacht aan Willy wordt besteed, dat klinkt echt goed. Die pony kan alles als je maar idd goed beloont! Dan loopt ie echt de sterren van de hemel, wacht maar af:D
En Jumbo.. ja, das hetzelfde verhaal, ook veel overgangen. En het blijft idd een stiekeme fjord, ik heb ook vaak meegemaakt dat hij links wil en ik rechts:P Maarja.. dat doet ie verder niet altijd:P Superschatje:D

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:05

nee, weet dat t niet zo vriendelijk overkwam, maar wist niet echt hoe k t anders moest omschrijven. Maar je kan wel leuk overgangen rijden maar als je aan t stappen bent en je wilt gaan draven kan je beter als hij niet reageerd op je been een zweepje gebruiken dan nog 10 x proberen en dan nog niet vooruit gaan.
Jolly gaat zich ook steeds beter voelen, geloof dat ie in de lessen steeds beter gaat.

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:14

ja tuurlijk kun je je zweepje ook gebruiken, er moet wel een reactie zijn want je geeft een hulp en als je dat 10 keer doet en de pony reageert nog niet dan is het zowiezo geen hulp meer. Zweepje bijtikken op het schouder ben ik meer van, net zo vaak, ritmisch, totdat er wel een reactie komt!

Meppen is niet zo fijn woord, en het kwam bij ons allemaal denk ik wat verkeerd over ook al bedoelde je dat niet zo Ach gut

Mooi dat het ook goed met Jolly gaat! Haha!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:14

Omdat dit topic een beetje doodbloed en het toch 'Paarden/pony's Leeuwarder Manege heet: de stand van zaken' vroeg ik mij af of de leasers onder ons ook een update kunnen geven.

Dus dames, kruip achter je toetsenbord en typ een verhaaltje neer.. Als je wilt natuurlijk Knipoog
En de anderen mogen natuurlijk ook even vertellen hoe het met hun knol(len) gaat Tong uitsteken

Ik ben erg benieuwd!

djuraolisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:11

is pallo er trouwens nog of is die verkocht

ik vind het veel beter zo dan die lessen op de lwd manege. de hele dag naar de muur te staren was ook niks toch;)

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:14

Pallo word geleasd.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:14

Pallo is er nog steeds. Die wordt geleasd door 4 mensen.

Iedereen heeft zijn eigen mening over het nieuwe leaseplan Lachen De leasers zijn er natuurlijk erg blij mee. Maar ik vind het vooral jammer omdat ik nu niet meer kan rijden op de lwd manege.

En of het echt beter is voor de paarden.... voor sommigen wel ja, maar anderen staan juist vaker naar de muur te kijken dan ze tijdens de lessen deden...

djuraolisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:23

ja wij wouden eerst pallo kopen vorig jaar maar toen was wilfred op vakantie toen meoste nwe 2 weken wachten in die tijd hadden we andere gevonden;)

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:28

Naja.. als je Pallo echt leuk vond, had je ook wel die 2 weekjes kunnen wachten of niet Knipoog Maarja.. als je nu ook een leuke pony hebt Lachen

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:29

Had het toevallig vandaag met een vrouw erover, die Pallo rijd. Het gaat bij haar heel erg goed met rijden, ze gaan stukken voor uit Ja

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:42

Mooi, das idd een leuke pony Haha!
Dat staren naar de muur, tja das niet veranderd na december hoor. Pluspuntje is nu wel dat ze lekker buiten staan Knipoog

marloesiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:35

hallo,
ik heb stage gelopen in beetgumermolen, en wat zijn die paarden geweldig! allemaal!
vond vooral jane geweldig, haha weet niet waarom,
helaas kon loulou daar niet bijstaan omdat dat niet ging in de groep, dus die stond bij andere mensen
en is overleden aan een hartstilstand

loulou heb ik dus nooit gekend maar de anderen wel,
en ze zijn er nog steeds allemaal als het goed is, en je kunt er volgens mij ook best langsgaan!
de man van wie dat terrein is vind dat nooit zo'n probleem!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:43

marloesiejj schreef:
hallo,
ik heb stage gelopen in beetgumermolen, en wat zijn die paarden geweldig! allemaal!
vond vooral jane geweldig, haha weet niet waarom,
helaas kon loulou daar niet bijstaan omdat dat niet ging in de groep, dus die stond bij andere mensen
en is overleden aan een hartstilstand

loulou heb ik dus nooit gekend maar de anderen wel,
en ze zijn er nog steeds allemaal als het goed is, en je kunt er volgens mij ook best langsgaan!
de man van wie dat terrein is vind dat nooit zo'n probleem!

Je bedoelt nu dus de pensioenpaarden van de stichting he?

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:49

Ja super dat die paardjes daar lekker kunnen genieten van hun pensioen :)

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:05

Ja ik heb er ook stage gelopen, ze hebben daar inderdaad een hele mooie plek. Mooie boxen en lekker stuk land. Ze worden goed verzorgt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:33

Zullen we anders een volledig lijstje maken?
Wie begint?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:50

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 02-05-22 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:33

Wist je dat echt niet magda? Die is al meer dan een jaar er niet meer