Manege's op Texel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Demona

Re: Manege's op Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:18

Ah joh dat valt toch ook wel weer mee? Tong uitsteken Ik heb nooit echt het idee dat de mensen het te langzaam vinden en paar weken geleden was ik met één persoon en het ging voor mijn gevoel zo langzaam maar zij vond het een prima tempo en wou ook niet veel harder.
Volgens mij ligt het er ook aan welke begeleiding mee is, ik zou niet zo snel in rengalop gaan, zeker niet met zo'n grote groep, maar ik ga ook nooit echt heel traag geloof ik. Meestal op de terugweg stukje harder als de heenweg (maar dan willen de paarden ook Clown ) maar je hoort ook weleens mensen die dan terug komen en zeggen dat ze zo lekker in rengalop zijn geweest.
Gewoon zorgen dat je niet helemaal achteraan zit, vooraan gaat toch altijd wat sneller dan achteraan.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:42

xDodox schreef:
volgens mij ga je bij Elzenhof ook in rengalop. ik rijd/werk meestal bij manege Kikkert, en als je dan een groep van Elzenhof op t strand tegenkomt, gaan ze volgens mij wel.
gewoon even vragen als je gaat bespreken. Lachen mocht je je bedenken, bij Kikkert gaan ze iig wel in rengalop.

ik moet er nog wel bijzeggen dat Elzenhof met hele grote groepen naar het strand gaat. Nagelbijten / Gniffelen Kikkert in vergelijking kleinere groepen waardoor je op het strand natuurlijk meer kan dan zo'n grote groep waarbij je óok op de pony's moet letten. bij Kikkert gaan de pony's en paarden apart. bij Elzenhof zetten ze de hele boel in 1 groep van soms wel 20 man.

Demona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 00:24

Maar wij hebben ook geen paarden Knipoog Geloof dat ze bij Kikkert ook met de paarden in 2 uur de rit maken waar wij als zondags 3-uurs rit hebben (erg leuke route vind ik Lachen Ga die kan in tegengestelde richting ook vaak op als ik zelf ga rijden met Ramona). En de grote groepen zijn alleen in het hoogseizoen, als je voor en na het hoogseizoen komt of helemaal aan het eind van de vakantie bijvoorbeeld is het al een stuk rustiger en zijn de groepen niet zo groot meer.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:37

Ik ga in de herfstvakantie naar Texel, kun je dan ook nog een strandrit op een van beide maneges maken?

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:51

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:31

Het is echt maar net wat je prettig vind rijden of je bij Kikkert of Elzenhof komt.
Ik persoonlijk houd wel van wat actie en als ik de strandrit bij Elzenhof zie, bedank ik ervoor. Ik wil actie, een pittige galop. Hoewel ik me heel goed voor kan stellen dat mensen een gewone galop ook prima vinden. Maar goed, daar heeft Kikkert ook paarden voor! Lachen

Die hele grote groepen kan bij Kikkert gewoonweg niet. Omdat je dan grote paarden mee hebt en kleine pony's. Dat is geen verhouding, de paarden lopen zich op te vreten omdat het te langzaam gaat en de pony's lopen zich de benen uit het lijf! Lachen
Dus strandrit paard en pony gaat sowieso apart!
Maar als ik heel eerlijk ben, vind ik de groepen bij Elzenhof vaak gewoon té groot. Ook al zit er misschien nog een begeleider extra bij, die begeleider is danvaak een tiener die al langere tijd rijdt en af en toe als bedankje als 2e begeleiding mee mogen. Correct me if i'm wrong.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:34

Fielychi schreef:
Het is echt maar net wat je prettig vind rijden of je bij Kikkert of Elzenhof komt.
Ik persoonlijk houd wel van wat actie en als ik de strandrit bij Elzenhof zie, bedank ik ervoor. Ik wil actie, een pittige galop. Hoewel ik me heel goed voor kan stellen dat mensen een gewone galop ook prima vinden. Maar goed, daar heeft Kikkert ook paarden voor! Lachen

Die hele grote groepen kan bij Kikkert gewoonweg niet. Omdat je dan grote paarden mee hebt en kleine pony's. Dat is geen verhouding, de paarden lopen zich op te vreten omdat het te langzaam gaat en de pony's lopen zich de benen uit het lijf! Lachen
Dus strandrit paard en pony gaat sowieso apart!
Maar als ik heel eerlijk ben, vind ik de groepen bij Elzenhof vaak gewoon té groot. Ook al zit er misschien nog een begeleider extra bij, die begeleider is danvaak een tiener die al langere tijd rijdt en af en toe als bedankje als 2e begeleiding mee mogen. Correct me if i'm wrong.

hier sluit ik me bij aan. Lachen ik vind de groepen bij Elzenhof ook te groot. daar kun je, lijkt mij, haast geen controle over krijgen. maar goed, ik begrijp aan de andere kant ook wel weer een beetje dat sommige mensen wel van een beetje gezelligheid en gewoon een beetje relaxed over het strand rijden houden.

Demona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:32

Bij de strandrit gaat er niet zomaar iemand mee als 2e begeleider als soort van bedankje hoor, ik ga ook vaak mee als achterbegeleiding voor de strandrit (zelfs liever dan als voorbegeleiding Bloos) maar ik ga ook mee als voorbegeleiding en ben net 17.
Maar als wij onze strandrit ook gaan splitsen wordt het denk ik wel heel vol in het bos en op het strand, 4 groepen rond dezelfde tijd door dan toch opeens een vrij klein stuk bos.

Met de controle valt het best wel mee hoor denk ik. Bij het aansingelen voor we het strand op gaan leggen we ook nog uit wat ze moeten doen als de paarden te hard gaan enzo en we rijden natuurlijk al voor in de bak dus dan weet je wel al een beetje wat je mee hebt en heb je geen mensen mee die niet kunnen rijden. En er mag ook niet ingehaalt worden en dan scheelt het ook al wat omdat de paarden dan geen onderlinge wedstrijdjes gaan houden enzo Knipoog Af en toe een flinke galop is idd best leuk maar niet alle paarden bij ons houden dat goed vol volgens mij, die gaan niet zo snel. Maar misschien zijn de mensen die op de haflingers afkomen toch wel andere mensen als die bij jullie voor de paarden komen. Bij een haflinger denken sommige mensen toch nog steeds aan een dikke trage pony dus zullen ze misschien ook geen keiharde galop verwachten. Achja, ik weet het ook niet allemaal precies..

Dat jullie de strandrit splitsen is wel heel begrijpelijk ja, zie die pony's al achter de paarden aan gaan Vork

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:57

Ik ga van de zomer weer even lang bij Elzenhof.
Ik heb daar voor 2 jaar terug een maand gewerkt, in die tijd ook bij ze in huis gewoont.
Erg leuke manege, super naar m'n zin gehad!

@Demona: Jij krijgt even pb! Lachen

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:19

Demona schreef:
Bij de strandrit gaat er niet zomaar iemand mee als 2e begeleider als soort van bedankje hoor, ik ga ook vaak mee als achterbegeleiding voor de strandrit (zelfs liever dan als voorbegeleiding Bloos) maar ik ga ook mee als voorbegeleiding en ben net 17.
Maar als wij onze strandrit ook gaan splitsen wordt het denk ik wel heel vol in het bos en op het strand, 4 groepen rond dezelfde tijd door dan toch opeens een vrij klein stuk bos.

Met de controle valt het best wel mee hoor denk ik. Bij het aansingelen voor we het strand op gaan leggen we ook nog uit wat ze moeten doen als de paarden te hard gaan enzo en we rijden natuurlijk al voor in de bak dus dan weet je wel al een beetje wat je mee hebt en heb je geen mensen mee die niet kunnen rijden. En er mag ook niet ingehaalt worden en dan scheelt het ook al wat omdat de paarden dan geen onderlinge wedstrijdjes gaan houden enzo Knipoog Af en toe een flinke galop is idd best leuk maar niet alle paarden bij ons houden dat goed vol volgens mij, die gaan niet zo snel. Maar misschien zijn de mensen die op de haflingers afkomen toch wel andere mensen als die bij jullie voor de paarden komen. Bij een haflinger denken sommige mensen toch nog steeds aan een dikke trage pony dus zullen ze misschien ook geen keiharde galop verwachten. Achja, ik weet het ook niet allemaal precies..
Dat jullie de strandrit splitsen is wel heel begrijpelijk ja, zie die pony's al achter de paarden aan gaan Vork

Nou, ik kan je garanderen dat haflingers geen trage lompe knollen zijn! Ik ken namelijk een haflinger die in de bak al plat door de bocht gaat! Wil niet weten hoe hard die gaat op een strandrit of buiten rit als die voluit mag!

Ik heb met een strandrit gewoon graag een pony/paard die niet al te hard gaat maar ook niet een "gewoon" galopje!!

Demona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:19

Ik zeg ook niet dat het allemaal dikke trage pony's zijn Clown Mijne is ook echt geen trage haflinger (zodra we op het strand komen loopt ze zich vaak helemaal op te fokken ondanks d'r leeftijd) en we hebben op de manege ook zeker niet allemaal trage haflingers maar ik bedoelde dat ik denk dat er mensen zijn die nog denken dat alle haflingers trage dikke pony's zijn en daarom ook geen keiharde galop verwachten.

misspingping

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:49

muiszje schreef:
hey allemaal. ff dit topic door geneusd, maar ik ben eigenlijk op zoek naar info over een boerderij op texel.. (eagle ranch ofzo?)
wie weet hier meer over?

IK , IK , IK
ik ben er vorig jaar heen geweest, toen was er het : Eagles summer event.
echt super leuk was het, en dit jaar ga ik er zeker weer heen, het is een western evenement, en ikzelf heb eigenlijk niks met western maar ik vind het er toch superleuk!!

www.eaglesranch.com
http://groups.msn.com/eaglesranchoptexel

als je meer wilt weten Pb me dan maar!!
xx

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:32

misspingping schreef:
muiszje schreef:
hey allemaal. ff dit topic door geneusd, maar ik ben eigenlijk op zoek naar info over een boerderij op texel.. (eagle ranch ofzo?)
wie weet hier meer over?

IK , IK , IK
ik ben er vorig jaar heen geweest, toen was er het : Eagles summer event.
echt super leuk was het, en dit jaar ga ik er zeker weer heen, het is een western evenement, en ikzelf heb eigenlijk niks met western maar ik vind het er toch superleuk!!

http://www.eaglesranch.com
http://groups.msn.com/eaglesranchoptexel

als je meer wilt weten Pb me dan maar!!
xx

Ik ben der vorig jaar ook geweest Pling
't was echt super leuk !

The black rider kwam toen,
van Manege Kikkert een voltige uitvoering.
en nog veel meer *LOL*

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:35

Haha ja dat weet ik nog, wij waren toen ook op Texel! Haha!
Maybritt is toen nog op Emandia (het voltigepaard) helemaal naar de Eagles Ranch gereden omdat Emandia het simpelweg vertikte om de trailer in te gaan. Nagelbijten / Gniffelen
Zelfs toen Billy als eerste in de trailer werd gezet zodat Emandia dan misschien wel wilde, vertikte mevrouw het gewoon. Duivel
Michaël (mijn vriend) stond op een gegeven moment achter Billy om hem een zetje te geven zodat hij de laadklep op ging, begon Billy doodleuk te mesten... Bloos!
zo over de rijbroek van Michaël heen ROFL

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:37

welke manege zit er naast kustpark texel?
Maneg de elzenhof toch?
Want mijn vriend en (misschien mijn vader) en ik willen graag een strand rit maken volgende week, aangezien we dan daar op vakantie zijn

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:41

Manege Elzenhof en Kikkert liggen naast elkaar.
Ze liggen aan de Bosrandweg in de Koog Ja

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:02

Sanne84 schreef:
Emandia is inderdaad leuk!,..
ook ik heb leren rijden op manege kikkert! Haflnigers heb ik ook niet zoveel mee, maar dat is absoluut persoonlijk.
Ik ben nog van de tijd dat Fandis *LOL* en Bonheur nog op Kikkert stonden (als we dan een week op texel waren, had ik elke dag een strandrit), vooral Fandis was mijn favoriet! Lovers Kwijl Nu LJ, die kan ook écht hard op het strand, geweldig genieten! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Zowel Fandis als Bonheur heb ik als 3,5 jarige ingereden op Texel samen met Liane, inmiddels al weer lang geleden. Ik heb op manege Kikkert gewerkt, en kan alleen maar oordelen over die periode, weet niet hoe het er nu aan toe gaat. De paarden werden goed verzorgd, werkten vanaf april tot oktober en stonden de rest van het jaar op het weiland te genieten van hun rust.
Zowel jonge als oude paarden van allerlei afstammelingen, van gelderse types zoals Fandis tot volbloed paarden zoals Nirwana en Aradin. Voor iedere wat wils dus, van braaf rustige paarden tot pittige paarden voor de gevorderde ruiter. De bosritten waren aangepast aan het nivo van de ruiters, dus van beginners tot aan gevorderd. De strandritten zijn echt voor gevorderde ruiters, want het is echt voluit in rengalop. Toen der tijd zat manege Kikkert tussen manege Bornrif en Manege Elzenhof in. De Elzenhof had toen haflingers, en Bornrif had van alles. Het is maar net van wat voor type paard/pony je houd. Alle maneges zorgde goed voor hun paarden, heb nooit een miskleun meegemaakt, dat kreupele paarden werden ingezet, of paarden slecht te eten krijgen.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:56

Manege bornrif is er niet meer, alleen elzenhof en kikkert.

hypos_1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:47

Dan zal ik als ouwe rot van de maneges maar even een berichtje achter laten Haha!

Ruim 14 jaartjes terug ben ik aan het rijden gegaan bij Elzenhof, via kennissen werd het aangeraden. Zoals anderen Kikkert kregen aangeraden, gewoon afhankelijk van de ervaring van anderen.
Toen zat zelfs manege Zoetelief er nog naast en Bornrif aan de andere kant van het dorp.

Al van het begin af aan wordt er over en weer zwart gemaakt en geroddelt. Het is maar net wat je geloofd.
Waarschijnlijk worden de paardjes van Kikkert sneller dunner, maar niet door de slechte zorgen, maar door het type paard, ze gaan wel sneller. De Fjord zag er gisteren weer een stuk beter uit Knipoog .
Een haflinger staat er om bekent snel te dik te worden, dat is dan waarschijnlik het voordeel van deze paardjes, maar ze zijn over het algemeen iets rustiger (uitzonderingen daar gelaten).

Van bijde maneges komen wel eens paarden zonder ruiter terug, meestal door het te hoog inschatten van de rijkunst van de ruiter zelf. Ook worden er voor een rit mensen over gezet in een andere groep, omdat ze toch niet zo goed zijn. Of overmacht.

Wees dus eerlijk over je rijkunsten en maak bij twijvel eerst een bosrit of vertel je twijvel, dat voorkomt ongelukken. Knipoog

Bij beide maneges werken ongediplomeerde hulpen, die ook begeleiden, ik zelf ben er ook 1 Haha! , gewoon omdat het anders onbetaalbaar is voor de eigenaren. Wel heb ik al die jaren gereden en een eigen paard, ruiter- en koetsiersbewijs (ben 23 jaar).

Maar de roddels en de verwijten zijn al van ver voor mijn tijd, het is de concurentie strijd, maar als het er op aankomt zijn we allemaal mens, met gevoelens en medeleven.

Voor degene die zich nu afvragen wie ik nou ben,
ik rij altijd met m'n arabier achtige gekke vos(pony) en kom regelmatig even buurten bij Elzenhof, maar maak ook rustig een praatje met de meiden bij Kikkert, we zijn er allemaal voor onze lol mee bezig, we hebben dezelfde hobby en komen mekaar vaak tegen, waarom dan onvriendelijk doen (al kan ik soms best bot over komen Schijnheilig , sorry)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:51

tja, en het zijn niet de eigenaren die kleppen over "de buren", maar meer de "losse" begeleidsters en ruiters die regelmatig langs komen.....

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:51

texelse schreef:
tja, en het zijn niet de eigenaren die kleppen over "de buren", maar meer de "losse" begeleidsters en ruiters die regelmatig langs komen.....

inderdaad...

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:27

nonixjuh schreef:
texelse schreef:

inderdaad...

Ja inderdaad, de eigenaren hebben wederzijds respect en zijn gezonde concurenten.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:39

Ik ben op ponykamp geweest, en toen reden we met de paarden van Elzenhof. De pony's worden super behandeld, de mensen zijn erg aardig. Inderdaad geen rengalop. Dat hebben wij pas aan het einde gedaan, toen wisten ze pas hoe wij reden.

Er zitten paarden bij die rustiger zijn, en pony's die druk zijn. Normaal ben ik wel van het snelle, maar ik vond het niet te langzaam gaan.
iig erg leuk alllemaal!

Demona werk jij daar? Zoja, weet jij hoe het met die haf gaat die zo heel dik in zijn vacht zat vorig jaar, snel buiten adem, en vorig jaar ook een aantal keer door zijn benen is gegaan? Weet even niet hoe die heet..

hypos_1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:21

Die dikke Haf is wss Argus, meneer maakt het erg goed.
Hij wil graag voorop lopen, haalt zelfs in als hij als 2e loopt Haha!

Voor zover ik weet zijn er nog geen problemen met hem geweest, maar het seizoen is net begonnen en het is nog niet zo warm, maar in geval van problemen met zijn vacht, gaat de scheermachien er over.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:27

Zou best kunnen dat hij zo heet Ja Haha oke! Vorig jaar was hij heel sloom(klinkt zo dom maar hij was echt traag). Okee mooi! Dat was een hafje waar ik best veel mee had, hij leek heel erg op mijjn hafje Ja