Eindelijk F13 tot en met F20

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mies7

Re: Eindelijk F13 tot en met F20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:47

Shalimar schreef:
KimH schreef:
* duimt alweer voor shalimar*
Op de manege waar ik rij hebben we gelukkig wel een aantal paarden die het wel kunnen redden, maar wat mij opvalt is dat de erg goede paarden vaak als ze wat hoger gaan lopen heel snel de lease in gaan. Maar goed er komt meestal wel een goede voor terug. Ik heb het idee dat (bijna) elk paard wel de F12 zou kunnen bereiken (er zijn natuurlijk uitzonderingen). Pony's zouden F 12 ook moeten kunnen hoor

Je duimen heeft geholpen hoor!! Ik had 0 fout in de theorie en 227 voor de proef...Haha! Morgenavond heb ik de F7A....volgens mij wordt dat wel een probleem...Nagelbijten / Gniffelen

Edit: Ik lees hier net ergens boven dat kinderen tot de F10 doorhobbelen zonder aanleuning...vreemd hoor want bij ons blijven ze nu al steken in de F2...Die moeten ze wel 5x overdoen denk ik voordat ze het halen...ik zie bij ons alleen mensen doorstromen die gewoon al goed kunnen rijden...ikzelf ben nu bij de F7 en ben begonnen in de F3. Maart dit jaar zijn we begonnen. Samen met 1 ander meisje hebben we alles in 1x doorgelopen...de rest is allemaal op zijn minst 1x blijven hangen...

Kinderen (en volwassenen) die F1 en F2 rijden mogen eigenlijk niet zakken. Bovendien zijn dat vaak echte beginners die nog helemaal niet naar aanleuning toe kunnen rijden. In de jurycursus en ook tijdens de bijscholingen wordt er altijd gezegd dat dit soort ruiters gewoon moeten 'slagen'.
De nageeflijkheid + aanleuning komt bij de FNRS-proeven EXPRES veel later (dus vanaf F8-niveau ongeveer) om de hoek kijken, omdat deze proeven bedoeld zijn voor manegeruiters en -paarden!!!
Ik ben zelf ook jury, en kom niet vaak manegeruiters tegen die echt een keurige (bijv.) F8- of F12-proef laten zien met aanleuning!
Overigens jureer ik ook officiele wedstrijden en ook daar zie ik vooral bij de pony's dat nageeflijkheid en aanleuning vaak ver te zoeken zijn.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:56

Mies, wat ben ik het met je eens!!!!

Linnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:22

bij mij op de manege zijn er toch echt wel mensen die zakken voor de f1 en f2, en dan echt met lage punten!
eerlijk gezegt snap ik dat niet want verkeerde been lichtrijden word niet afgestraft (wel vermeld) zo staat op het protocol. dus dan zou je wel ERG slordig de figuren moeten rijden of je houding is gewoon 3x niks maarja...

over die aanleuning, ben het wel eens met mies7 dat dit ook soms ver te zoeken is bij de knhs hoor!

is er trouwens in de regelementen vastgelegd wanneer een paard in de fnrs nageeflijk moet lopen?

Vaak hebben de manegeruiters niet zo erg lang om te oefenen op het paard waar zij op rijden, losrijden is vaak niet lang als de knhs ruiters doen, dit maakt het ook al moeilijk om een nette proef neer te zetten, zoals die hoort dan.
veel paarden komen pas na een tijdje echt los.... en die tijd hebben manegeruiters vaak niet.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:38

meestal zijn de manegepaarden moeilijk tot niet aan de teugel te krijgen

companion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:54

Hé da's leuk dat ze bij jullie ook al de F 13 hebben.
Ik ga 5 nov voor m'n F 14 best spannend

Groetjes Annemarie en Compie Koe

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:59

Fleur_Laura schreef:
meestal zijn de manegepaarden moeilijk tot niet aan de teugel te krijgen

Ik denk ook dat bij mij op de manege niet tot de F20 kan komen ^^ misschien op enkele paarden, maar dat zijn er max. 3. Maar voor zover ik weet is er nog [bijna] niemand op de manege bij de F12, er zijn er al een paar bij de F11. Maar dat komt omdat die Fproefjes nooit opschoten, er werd op 1 datum bijv. 3 soorten F proeven gedaan [bijv. F1, F4 en F6 ofzo] Terwijl ik heb gehoord dat op andere maneges gewoon 1 datum word geprikt en dat je dan het proefje kan rijden dat je wilt rijden!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:42

Klopt, bij ons beginnen ze gewoon bij de F1 en ik ben bijna altijd als laatste omdat ik F7 nu rij. Dus alle F proefjes worden op 1 avond gestart.

En ik heb beginners zo slordig zien rijden dat ik snap waarom ze gezakt zijn. Gewoon omdat ze hun pony niet in draf kunnen krijgen en houden waar dat moet, van hand veranderen op de verkeerde letter en/of te vroeg doen en ga zo maar door. Dan laat je ze toch ook niet slagen? Want anders duurt het eeuwen voor ze de F3 uitzijn....zeker omdat dat ook met galop is...

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:41

bij ons is er 1x per maand een wedstrijd in alle f's maar bij ons zijn er alleen pensionpaarden boven de f9

nicky v.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:17

Ooit begonnen op de manege paardjes bij de F3 en geëindigd bij de F5 ik vond het niet meer leuk:P. En ik had geen manege meer om FNRS proefjes bij te rijden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:28

Ik heb vanavond F7a gehaald met 215 punten...10 november F7b....ik vind ze nu wel pittig worden....maar dat is juist wel leuk!!! Ja

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:03

Gefeliciteerd!!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:37

Ik hoorde in de wandelgangen dat als de manegeeigenaar, (eigenaar van paard) aangeeft dat het paard dus niet kán nageven dat daar dus niet op afgestraft kan worden. Nu kan je natuurlijk de discussie gaan voeren waarom of dat het paard niet kan nageven, maar dat is weer een ander verhaal Knipoog
Maar klopt dit ook?? of is dit een fabeltje.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:54

@Germatje:
dit is gedeeltelijk waar en niet waar.
Er wordt rekening meegehouden als een paard bijv. niet in de linker of rechter galop wil aanspringen om maar wat te noemen. Maar als een paard niet wil nageven, dan moet de manege-eigenaar of instructrice gewoon afraden om zo'n paard in de hogere F-proeven mee te laten lopen. Want dan gaat die nageeflijkheid gewoon mee tellen. In de lagere klassen maakt die nageeflijkheid niet uit.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:11

Oke dan snap ik het Knipoog Maar om op je voorbeeld in te gaan; een paard moet toch wel links en rechts kunnen, want anders mankeert hij toch wel wat, of is dat heel kort door de bocht gedacht?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:22

Bij ons op de manege lopen ook een aantal pony's die standaard op 1 hand verkeerd aanspringen en niet over (kunnen) springen. Mijn pomy springt vaak goed aan maar springt dan over of overkruist....

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:05

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:12

Germatje schreef:
Oke dan snap ik het Knipoog Maar om op je voorbeeld in te gaan; een paard moet toch wel links en rechts kunnen, want anders mankeert hij toch wel wat, of is dat heel kort door de bocht gedacht?

Er zijn veel manegepaarden waar 'iets' aan mankeert. Vergeet niet dat er heel veel verschillende ruiters oprijden, waardoor de paarden makkelijk aan 1 kant wat stijver kunnen zijn. Beginnende ruiters kunnen nog helemaal niet aan de houding van het paard werken, en dat geeft niet, want ze moeten de kans krijgen om het rijden te kunnen leren. Nadeel hiervan is wel dat zo'n paard die veel beginers draagt vaak in z'n eigen houding kan blijven lopen, of in de houding waarin hij het minst hard hoeft te werken. Hierdoor wordt zo'n paard scheef, gaat makkelijk in de verkeerde galop, enz enz enz. Het hoeft niet perse een lichamelijk gebrek te zijn, veel paarden worden gewoon 'scheef' gereden waardoor er lichamelijke problemen ontstaan. Het mooiste is het als er enkele goede ruiters zijn die zulke paarden bijrijden, maar dat is op veel maneges bijna niet te doen. Het fijne van de F-proeven is, dat je geen Salinero onder je kont hoeft te hebben. Alles draait om de ruiter.

companion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:55

Je kunt niet van een lespaard ( en dus ook niet van de lesklant) verwachten dat hij nageeflijk kan lopen, dat kan gerust wel bij sommige maar echt niet bij alle, zeker niet bij die brave die de hele week met beginners op hun rug lopen en eigenlijk alleen dan maar "braaf" moeten zijn. En als je natuurlijk met je eigen paard meedoet kan je er bijv. een half uur drie kwartier van tevoren op gaan zitten om hem los te rijden maar als je op lespaard zit kan dat niet want die hebben vaak al genoeg te doen op zo'n dag. En dan niet te vergeten dat een lesklant vaak maar 1x in de week rijdt en vaak dan ook nog elke week op een ander, dat kun je natuurlijk niet vergelijken bijv. zoals bij mij ik zit bijna ( ik heb ook nog een jongen ( Nick ) die er op springt want dat is niet echt mijn afdeling ) elke dag met me kont op hetzelfde paard dus ik best wel een klein/groot beetje respect voor alle lesklanten die het toch maar doen! Pling

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:04

Ik ben zelf instructrice en dus ook jurylid. Ik heb een aantal gevorderde manegeruiters in de les die echt goed kunnen rijden en de MANEGE-paarden ook nageeflijk kunnen rijden.
Alle paarden kunnen in principe nageeflijk lopen, maar bij manegepaarden is het een stuk lastiger omdat deze paarden vaak in hun eigen houding kunnen blijven lopen en daardoor verkeerde spieren ontwikkelen. Maar het is vaak zeker niet onmogelijk om ze daar toch doorheen te rijden.
Dit is echter inderdaad lang niet voor ALLE ruiters weggelegd, en van beginners en ruiters die nog wat onervaren zijn in het trainen van een paard kun je ook niet verwachten dat ze dit allemaal al voor elkaar krijgen.
Ruiters die in de F8 zitten, rijden vaak al wat langer, en dat soort ruiters kunnen ook met slechts 1x in de week les echt wel leren hoe ze een paard nageeflijk moeten rijden.
Ik heb 1 groep ruiters die 1x in de week lessen op manegepaarden, en waarmee ik oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren en galopwissels oefen. Met manegepaarden! (Die ook in beginnerslessen meelopen...).

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:32

Ook hier manege-instructrice schuine streep FNRS jury. Niet in bezit van eigen paard, dus rijdende op manegepaarden. Gisteravond nog op een paard gereden dat mega-braaf is, longelessen en beginnerslessen loopt en die na wat tempowisselingen en buigwerk toch echt netjes los in de hand was, over zijn rug liep, schouder binnenwaarts en wijken voor de kuit liet zien etcetera. Zelfs voorbereiding naar een eenvoudige galopwissel!

De kunst van het indelen van lessen is juist om die heel brave paarden ook door gevorderden te laten rijden, juist om ze braaf te houden en gemotiveerd voor het werk te houden. Bij ons lopen alle brave paarden en pony's ook bij de gevorderden, omdat ze anders juist gaan lopen klieren bij de beginners en om ze soepel te houden.
Bijna alle manegepaarden bij ons op stal geven na of zoeken in ieder geval aanleuning, kunnen een pasje wijken, pasje achterwaarts etc. De meeste pony's ook. Dat wil niet zeggen dat ze dat bij elke ruiter doen, maar de mogelijkheden bezitten de dieren zeker.

Een van onze manegepaarden start KNHS L2 en diverse van onze lespaarden hebben een sportcarriere achter de rug. Een aantal is Z of M dressuur geweest, een aantal springen niet onverdienstelijk.

De keuze voor een hogere FNRS proef is dus juist dat paard waarmee jij het voor elkaar krijgt. Mij lukt het met paarden waar anderen het niet mee lukt en anderen hebben paarden voor elkaar waar ik totaal niet mee overweg kan. Kwestie van uitproberen, trainen en kiezen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:34

@Ilja000
Juist! Goede aanvulling Knipoog

Ilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:56

Nog bedankt voor je mail Mies! Lachen Gelukkig is alles nog goed gekomen zondag...

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:41

We hebben een aardig handje dat Z kan lopen op de manege...
Bij ons is er nu een regel dat je toestemming moet vragen om F13 te mogen starten, want je paard móet nageeflijk lopen. M'n paard liep niet overal aan de teugel en toen gingen er gewoon punten van af. En dan haal je de 210 niet echt Clown
Er is nu wel een beginner die te veel van haar zelf vraagt. Ze mag nu niet meer starten omdat dat gevaarlijk is voor haar zelf. Ze heeft toevallig de F1 en F2 gehaald en zit nu vast in de F3. Een pony in galop zetten is nog heel moeilijk en alles is zo slordig. Maarja eigenwijs..
Laatst had ze 204 punten, ik ben blij dat er nog geen jury is die haar winstpunt geeft nu.
Oh maar wel een probleem! Vorige keer was er een jury waarbij NIEMAND in de F1 en F2 en nog wat het gehaald had. Er stond overal bij "meer stelling en buiging, vraag maar aan instructrice". BIJ BEGINNERS!! En er werden wel degelijk punten afgehaald door verkeerde been lichtrijden. We hebben dan ook lopen klagen en die jury hoeven we nooit meer Bloos