[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fransheijs

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:33

Citaat:
Manege ruiters leren de basis. Niet meer niet minder.
Hangt trouwens ook erg van de manege af hoor.
Maar je leert gewoon 3 keer zo veel met een eigen paard of verzorg bijrijdpaard waar je privé les mee hebt!

Ik vind dit ook niet helemaal waar.

Het grote verschil zit hem in de verschillende belangen. Bij een manege is het vaak gericht op geld verdienen. Hoe je het went of keert het is een commerciele instelling. Vaak leer je hier wel de basis, maar wil de instrukteur jou (of je ouders) ook tevreden houden. Dan is het niet prettig dat je elke keer weer bijv. jankend van je paard af komt, omdat je niets goed doet, dat je zo hard moet werken en dat het gewoon niet opschiet.
Als je een ongebonden instructeur hebt ligt die grens vaak wat hoger, die gaan meestal verder, waardoor je uiteindelijk meer leert en de combinatie verder vooruit gaat!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:36

Paardrijden is hetzelfde als autorijden (in dit discussiegeval althand)
...
je leert het pas echt als je je eigen paard/auto hebt. of verzorgpaard ofzo. Ik vind dat ej bij de maneges een basis, of meer leert, maar dat je met een eigen/verzorgpaard de akns krijgt om meer uit het paard te halen en te leren.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:37

De ene manege is de andere niet, de ene ruiter is de andere niet. En wat versta je onder goed rijden. Beetje veel onduidelijkheden om te generaliseren. Soms worden pensionpaarden bijvoorbeeld bijgereden door manegeruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:48

Ergens vroeg iemand wat er verstaan werd onder goed.

Dit versta ik onder goed

Dat je een paard dat op nivo loopt op nivo kunt houden.
Dat een paard dat nog geen nivo heeft op kunt leiden naar een hoger nivo.
Dat je een paard kunt laten ontspannen en die ontspanning er in kunt blijven houden.
Dat je een zit hebt die niet stoort.
En dat je op bijna elk paard weg kunt rijden.
(En laat ik ook zeggen dat ik zelf vind dat ik niet goed rijd. want ik rij niet op bijna elk paard weg)

en bij dat laaste merk ik wel (per pb) dat daar nogal wat verwarring over is.
Want als je op een manege op elk paard weg kunt rijden, wil dat niet zeggen dat je dat ook kunt op een handelsstal.
De paarden die daar staan zijn vaak anders.
Nogal logisch, want een manege wil geen schadeclaims aan zijn broek hebben hangen.

jammer dat er mensen zijn die dat niet in durven zien en je dan per pb bestoken en zeggen dat je arogant iemand bent als je zoiets durft te beweren.
En neer kijkt op manege ruiters

ik vind het logisch nadenken en het normaal dat er op een manege niet van dat soort paarden staan door bovengenoemde rede.
En dat heeft dus niks met neer kijken te maken.
Want gelukkig zijn er maneges, zodat ook iedereen de kans krijgt de beginselen te leren

Hoe denken jullie daarover?
ben ik wel beneiuwd naar

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:35

Ik ben het wel met je eens eigenlijk, het zou niet handig zijn om op een manege allemaal hele drukke paarden te hebben, waar vervolgens vrijwel niemand op kan rijden. Een manege heeft meer aan paarden waar iedereen op kan rijden.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:49

Ik heb eerst ook 2 of 3 jaar op een manege gereden. En daar was het altijd heel leuk, maar echt iets van geleerd, ja op een paard blijven ziten, sturen en remmen en de figuren .

Ik ben pas beter beginnen rijden toen ik mijn eerste verzorgpony had.

Ik zeg niet dat ik nu zo goed ben, maar ik zie aan mezelf wel dat er al veel verbeterd is . Ik durf best zeggen dat ik in mijn eerste privélessen meer geleerd heb dan op die twee - drie jaar dat ik op een manege heb geleerd.

En dat de paarden anders zijn op een manege, daar hoef je niet aan te twijfelen.

Overlaatst gingen we een buitenrit maken met enkele Bokkers en o.a. ik huurde een paard. Ik ben paarden gewoon die 'gevoelig' op de hulpen reageren, niets overdreven, ze luisteren gewoon fijn .
Ik moet zeggen, de buitenrit was leuk, maar ik hoef geen manegeknol meer onder mijn poep . Het beest luisterde niet, liep blindelings achter de andere aan en had amper rem. Nu weet ik zelf ook wel dat het niet overal zo hoeft te zijn... Maar ik ken toch aardig wat maneges waar het wel zo is dat je maar wat achter elkaar hobbelt, die paarden kennen dat dan ook...

Ik zeg niet dat manegeruiters niet kunnen rijden, wel dat je pas beter leert rijden (en meer leert) als je privéles hebt of een eigen (verzorg)paard hebt. Dit uit eigen ondervinding .

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:53

Sylleke schreef:
Ik zeg niet dat ik nu zo goed ben, maar ik zie aan mezelf wel dat er al veel verbeterd is . Ik durf best zeggen dat ik in mijn eerste privélessen
meer geleerd heb
dan op die twee - drie jaar dat ik op een manege heb geleerd.

Of juist meer afgeleerd??

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:53

Ik denk dat de stelling voor de meeste manegeruiters klopt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:54

Inderdaad, dat is zeker waar runningkawa.
Een manege met "wilde" paarden waarbij de helft van de lesklanten eraf dondert loopt niet zo goed als een manege waar je daar niet voor hoeft te vrezen
Hoe moet een beginnende ruiter anders leren?

Maar om nou allemaal paarden te hebben waar iedereen op kan rijden?
Ik denk niet dat, dat handig is voor de gevorderde ruiters omdat ze dan zeg maar altijd een "braverikje" onder het zadel hebben.
Ik moet eerlijk zeggen als ik met een vriendin mee rij in een manegeles heb ik liever een donderstraal die ik zo goed mogelijk probeer te laten lopen dan een braverik, die een beetje rond sjokt, en waar verder geen pit inzit.
En bovendien verbeter ik mijn "uitzittings" vermogen er ook mee
Tsja ik zie zoiets als een uidaging, drukke paardjes rustig krijgen en aan het werk zetten

En om de dag daarna weer op mijn eigen vertrouwde paardje te kruipen heerlijk!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:58

fransheijs schreef:

Of juist meer afgeleerd??
Onder andere .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:39

Als je echt goed kunt rijden volgens de RK-definitie (een prima definitie, maar ik weet zeker dat 90% van Bokt, inclusief het eigenpaard-gedeelte, daar niet aan voldoet), kun je op de meeste paarden goed wegrijden. Inclusief manegepaarden.

Daarbij ben ik niet eens met het idee over 'moeilijk'.
Drukke, nerveuze en sterk reagerende paarden worden snel gezien als moeilijk. Maar in feite zijn ze dat, naar mijn mening, niet echt, want als je het goed doet (rustig in balans, de juiste hulpen op het juiste moment) doen ze het juist heel snel goed.

En op de momenten dat iemands specifieke vaardigheden tekort schieten om een achter-elkaar-aansjok-paard een beetje zelf te laten lopen, wordt er ineens gedaan alsof het aan dat paard ligt. Een echt goede ruiter kan het (bijna) altijd. Moet je de stijfste paarden ("ik kan niet de bocht om, ik kan NIET de bocht om") eens zien als de instructeur er toevallig eens op zit.

Het is erg stoer om een druk paard rustig te krijgen, en nauwelijks stoer om een sloom paard actief te krijgen. Maar in feite zijn het natuurlijk 2 vaardigheden, vaardigheden die je allebei nodig hebt om een goede (RK-definitie) ruiter te worden, de een niet beter of slechter dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:44

je zegt dan toch hetzelfde als ik?
Of berijp ik het verkeerd?

Het ligt namelijk nooit aan het paard, maar altijd aan de ruiter

En die rk defenitie, was eens in een topic over wat vind je goed
En dat was wat er gemiddeld naar voren kwam, dus niet alleen door mij verzonnen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:56

Ik ben het er wel mee eens met een aantal bedenkingen erbij.

Zelf ben ik begonnen met de ponies van mijn zus, daarna naar de manege gegaan en vervolgens met eigen en paarden van anderen gaan rijden. Op de manege heb ik niks bijgeleerd omdat mijn niveau toen te hoog was en daar konden de manegepaarden niet in mee (veel te stijf/ongevoelig aan de hulpen) maar ik heb er met onderlinge wedstrijden proefervaring opgedaan. Nadat ik van de manege afkwam was ik ontzettend grof in mijn hulpen geworden omdat de manegepaarden veel te ongevoelig waren. Ik ben ze nog steeds aan het verfijnen natuurlijk maar toen ik van de manege afkwam schopte ik in plaats van dat ik aandreef

Maar, en nu komt ie, dat gaat alleen op als ik uitga van de gemotiveerde ruiters, die graag iets willen leren. Natuurlijk leer je meer als je een eigen paard (of verzorgpaard want dat maakt me weinig uit) hebt, liefst nog getalenteerd, je rijdt 6 op 7 en hebt wekelijks of vaker priveles dan een gemotiveerde manegeruiter die eens per week groepsles krijgt op een manegepaardje.

Ik zag echter op de maneges waar ik in pension stond ook manegeruiters die hard hun best deden en pensionklanten die op hun paard stapten, een rondje galoppeerden (net uit stal, lekker voor de spieren), hun paard aan de rand van de bak zetten en een uur gingen staan kletsen met vriendinnen, een rondje 'uitstapten', hun paard weer op stal zetten en naar huis gingen. Drie keer raden wie ik beter vind rijden!

Maar goed, een rijke amazone met een toekomstige dressuurtopper onder haar gat die gemotiveerd rijdt en vier keer in de week les krijgt bij een topinstructeur kan ook beter en sneller leren rijden dan mij! En vaak heeft die mensen bij (ouders enzo) die haar paard klaarmaken en na het werk verzorgen terwijl zij naar huis gaat of een lekkere kop thee pakt terwijl ik alles zelf nog moet doen dus ik kan me ook zo voorstellen dat zij vaker elke dag zin heeft om naar haar paard te gaan dan ik en minder moe is en dus actiever rijdt.

Externe omstandigheden zijn echt wel van belang volgens mij!

tjee wat typ ik weer lange verhalen, sorry hoor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:58

waar ik nog even aan toe wil voegen dat ondanks dat iemand minder goed rijdt nog niet betekent dat je erop neer kijkt, want ik denk dat sommige dat weer gelijk denken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:11

runningkawa schreef:
je zegt dan toch hetzelfde als ik?

Ja, eigenlijk wel.

runningkawa schreef:
En die rk defenitie, was eens in een topic over wat vind je goed
En dat was wat er gemiddeld naar voren kwam, dus niet alleen door mij verzonnen

Ok, maar dat maakt het zo lastig verwijzen
Nu weet iedereen in dit topic in elk geval wat ik bedoel met 'goed rijden' aangezien jij dat al duidelijk had uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:14

Citaat:
Ik zeg niet dat manegeruiters niet kunnen rijden, wel dat je pas beter leert rijden (en meer leert) als je privéles hebt of een eigen (verzorg)paard hebt

Dit vind wel mooi verwoord

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:18

mijn hulpje die met mij pluto gaat verzorgen( shetlanderveulen hengst)
die rijd ook op een manege, die kan wel voltes rijden en galoperen die rijd er nu twee jaar maar kan nog geen eens door zitten op een pony, wat belangrijk is om aan te kunnen springen in galop. en wat ik ook belangrijk vind is dat je een pony ontspannen kan rijden. Ze weet geen eens wat het in houd. Dus mijn mening is: Je leert de basis beginselen het beste op de manege te leren de meeste paarden zijn daar nml braaf. Maar wil je het echte rijden leren zou je toch een eigen paard of verzorg paar moeten hebben, en dan prive les er bij.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:23

Met een (verzorg)paard kun je iets opbouwen, met een manegepaard is dat nu eenmaal lastiger. Je begint elk uur weer opnieuw alhoewel je wel kunt leren hoe je bepaald manegepaard moet benaderen zodat je na een korte tijd de juiste knopjes weer gevonden hebt.

Op mijn manege kopen ze nog wel eens oudere paarden die bijv. Z hebben gelopen. In de eerste periode dat ze er zijn kun je goed leren van deze paarden hoe het hoort te voelen. Maar je leert niet hoe je een paard dat leert.

En lef en vertrouwen krijgen bij lastigere paarden is ook moelijker te leren
op een manege omdat ze (logisch!!) de voorkeur geven aan idiotproof beesten. Toch wordt je wel veelzijdiger opgeleid door op verschillende dieren te rijden (is ook een voordeel).

En lef en vertrouwen krijgen bij lastigere paarden heb ik niet zozeer geleerd op mijn manege maar op de stal waar ik vroeger in de vakanties hielp (jonge paarden en buitenritten begeleiden).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:27

shadow0 schreef:
Als je echt goed kunt rijden volgens de RK-definitie (een prima definitie, maar ik weet zeker dat 90% van Bokt, inclusief het eigenpaard-gedeelte, daar niet aan voldoet), kun je op de meeste paarden goed wegrijden. Inclusief manegepaarden.

Daarbij ben ik niet eens met het idee over 'moeilijk'.
Drukke, nerveuze en sterk reagerende paarden worden snel gezien als moeilijk. Maar in feite zijn ze dat, naar mijn mening, niet echt, want als je het goed doet (rustig in balans, de juiste hulpen op het juiste moment) doen ze het juist heel snel goed.

En op de momenten dat iemands specifieke vaardigheden tekort schieten om een achter-elkaar-aansjok-paard een beetje zelf te laten lopen, wordt er ineens gedaan alsof het aan dat paard ligt. Een
echt
goede ruiter kan het (bijna) altijd. Moet je de stijfste paarden ("ik kan niet de bocht om, ik kan NIET de bocht om") eens zien als de instructeur er toevallig eens op zit.

Het is erg stoer om een druk paard rustig te krijgen, en nauwelijks stoer om een sloom paard actief te krijgen. Maar in feite zijn het natuurlijk 2 vaardigheden, vaardigheden die je allebei nodig hebt om een goede (RK-definitie) ruiter te worden, de een niet beter of slechter dan de ander.

Ik ben het zeker met je eens dat paarden die wat drukker zijn vaak gezien worden als "moeilijke/onhandel paarden"
Daarom vindt ik het ook leuk om op dit soort paarden te rijden, ze proberen rustig en onstpannen te laten lopen, zodat ze niet meer worden gezien als "door niemand berijdbaar" nu wil ik niet zeggen dat dit me altijd lukt, maar het geeft wel een goed gevoel als het wel lukt!
Een braaf paardje wat altijd zijn rondje loopt hoeft niet te vrezen om bijvoorbeeld naar de slacht verkocht te worden, een paard dat wordt gezien als onhandelbaar zeker wel!
Daarom zeg ik ook " ik vindt het meer een uitdaging om op een drukker paard te rijden dan op een rustig paard"
Het is makkelijker om een rustig paard iets meer pit in te brengen dan een druk paard rustig en netjes lopend te krijgen (dat is dan mijn mening)

Ik ben het er ook zeker mee eens, als gezegt wordt dat het vaak aan de ruiter of de begeleiding ligt!
Elk paard moet 60 centimeter kunnen springen en een L proef kunnen rijden, lukt dat niet dan ligt dat of aan de ruiter of aan de begleiding (of het paard moet iets lichamelijks hebben)

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:28

Apple schreef:
Bellamafia kom je nog uit je woorden?

Overigens heb ik als ik op vakantie ga graag een manegeruiter als vakantieverzorger voor mn paard. De vaste vakantieverzorger vind het echt leuk om dan eens wat meer met een paard te kunnen doen, gaat lekker naar buiten met het paard en knollie wordt helemaal suf geborsteld .
Als ik iemand vraag die al een eigen paard heeft dan komt die van mij niets tekort, maar staat toch op het tweede plan.

hahaha .. guess not!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:55

liesjuh91 schreef:
Daarom zeg ik ook " ik vindt het meer een uitdaging om op een drukker paard te rijden dan op een rustig paard"
Het is makkelijker om een rustig paard iets meer pit in te brengen dan een druk paard rustig en netjes lopend te krijgen (dat is dan mijn mening)

OFFTOPIC

Ik denk dat het aan je eigen karakter en vaardigheden ligt, wat gemakkelijker is

En persoonlijk vind ik het ook heel leuk om met een 'slome bok' waar niemand oog voor heeft aan het werk te gaan, die goed aan het lopen te krijgen en het dan een paard te maken waar iedereen naar omkijkt

Ik heb al een aantal ongelukken gehad met lastige paarden waardoor ik er niet meer zo happig op ben en ik denk dat mijn vaardigheden er ook niet echt liggen want ik kan nogal gemakkelijk driftig worden. Ik heb wel het karakter om een lui paard te motiveren. Sommige ruiters worden simpel van een paard wat lui is of heel lomp en daar heb ik weer geduld mee. Een paard wat om de pas op zijn achterbenen staat maakt me superchagrijnig en dan zijn we beiden kwaad op een gegeven moment

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:08

Het is sowiso leuk om van een onopvallend paard, een paard te maken waar iedereen naar omkijkt
En ik vind het ook wel leuk om een "sloom" paardje aan het werk te zetten, maar tsja een drukker paardje zie ik toch meer als een uitdaging, maar als ik me bijvoorbeeld even wat minder voel, dan vind ik het veel en veel leuker om rustig aan het werk tegaan met een "sloom" paardje
Het ligt ook inderdaad een beetje aan mijn stemming.

En met mijn eigen paardje heb ik gewoon geluk dit zit er tussenin

LadySas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:20

Wat een onzindiscussie, je hebt goeie en slechte manegeruiters met een hele grote groep die er tussenin zit en je hebt goei en slechte ruiters met een prive paard waar een hele grote groep tussenin zit.

Persoonlijk zie ik ook regelmatig prive ruiters die hun paard met een rotschop aan het werk zetten. of die even afstijgen om hun paard met de zweep op zijn plaats te zetten. Die zouden heel wat beter af zijn op een manegepaard met een instructrice die hun dat afleert Wat een onzindiscussie, je hebt goeie en slechte manegeruiters met een hele grote groep die er tussenin zit en je hebt goei en slechte ruiters met een prive paard waar een hele grote groep tussenin zit.

Persoonlijk zie ik ook regelmatig prive ruiters die hun paard met een rotschop aan het werk zetten. of die even afstijgen om hun paard met de zweep op zijn plaats te zetten. Die zouden heel wat beter af zijn op een manegepaard met een instructrice die hun dat afleertWat een onzindiscussie, je hebt goeie en slechte manegeruiters met een hele grote groep die er tussenin zit en je hebt goei en slechte ruiters met een prive paard waar een hele grote groep tussenin zit.

Persoonlijk zie ik ook regelmatig prive ruiters die hun paard met een rotschop aan het werk zetten. of die even afstijgen om hun paard met de zweep op zijn plaats te zetten. Die zouden heel wat beter af zijn op een manegepaard met een instructrice die hun dat afleert

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:22

Met onderstaande reactie van runningkawa ben ik het gedeeltelijk wel eens ik zal ook eens een poging doen om het op te schrijven daar komt ie.

[quote="runningkawa"]Ergens vroeg iemand wat er verstaan werd onder goed.

Dit versta ik onder goed

Dat je een paard dat op nivo loopt op nivo kunt houden.
Deze is een beetje tricky aangezien je van een hele goede L ruiter (en die zijn er) niet kunt verwachten dat ze een Lichte tour paard op niveau kunnen houden.

Dat een paard dat nog geen nivo heeft op kunt leiden naar een hoger nivo.Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, iedere goede ruiter moet een paard op kunnen leiden, maar dat heeft in mijn ogen niets te maken met het wedstrijdniveau dat diegene bereikt maar wel met het beter gaan van een paard.
Dat je een paard kunt laten ontspannen en die ontspanning er in kunt blijven houden.100% mee eens
Dat je een zit hebt die niet stoort.Ook 100% mee eens
En dat je op bijna elk paard weg kunt rijden.Ook 100% mee eens

En dan nu de vraag wie scoort op de bovenstaande punten beter een manegeruiter of iemand met een eigen paard???
Ik zal hierbij afgaan op mijn eigen ervaring als verenigingsinstructrice en manegeinstructrice.

Als ik dan de manege waar ik de gevorderde lessen geef als voorbeeld neem waar we veel gebruik maken van pensionpaarden/privepaarden, de lessen niet al te groot zijn (normaal 4 a 5), er regelmatig zitlessen worden gegeven, de lessen super ingedeeld zijn op niveau van de ruiters en zo'n beetje de helft van de ruiters meerdere malen per week rijden. Dan kan ik je zeggen dat de kwaliteit van deze ruiters m.i. zeer hoog ligt. Al deze meiden durf ik zo op een officiele wedstrijd een L-proef te laten rijden en ik weet zeker dat ze daar geen gek figuur zouden slaan, verder hebben ze stuk voor stuk een hele goede zit en zijn ze voor de duvel niet bang (een paar van deze meiden helpen mij geregeld met het inrijden van jonge paarden/ het corrigeren van paarden). Persoonlijk vind ik deze meiden dus goed rijden al zie ik ze geen Z-paard op niveau houden.

De ruiters (met eigen paard) die bij mij in de verenigingslessen rijden, rijden allemaal op L - Z niveau, ze zijn zeker in staat om hun eigen paarden op dat niveau te houden. Maar ik denk dat er bij je laatste criteria toch een flink aantal gaan sneuvelen ik heb namelijk wel eens voorgesteld om eens van paard te wisselen tijdens de les maar daar kreeg ik op z'n zachts gezegd geen positieve reacties op terwijl dit m.i. erg leerzaam is (hoe doet mijn paard het onder een andere ruiter en hoe breng ik het er van af met een ander paard) Dus tja ik denk dat het niet echt een kwestie is van wie rijdt er beter maar welke criteria vind je persoonlijk belangrijker en dan zeg ik op mijn beurt geef mij die onverschrokken meiden van de manege maar.

en bij dat laaste merk ik wel (per pb) dat daar nogal wat verwarring over is.
Want als je op een manege op elk paard weg kunt rijden, wil dat niet zeggen dat je dat ook kunt op een handelsstal.
De paarden die daar staan zijn vaak anders.
Nogal logisch, want een manege wil geen schadeclaims aan zijn broek hebben hangen.
Ik ben het zeker me je eens dat de doorsnee manege geen echte praatjesmakers op stal heeft staan en dat is op de manege waar ik les geef ook niet het geval maar ik maak in de gevorderde lessen veel gebruik van prive/pensionpaarden en verder biedt ik mensen van de rijvereniging die hun paard nog niet zo goed in de hand hebben wel eens aan om de paarden een tijdje in de manegelessen mee te laten draaien. Iedereen blij: de manegeruiters een echte uitdaging en de eigenaar een goed en consequent gereden paard dus het is niet altijd zo dat manegeruiters geen ervaring hebben met het type paard dat ook op een handelsstal te vinden is zeg maar.

Want gelukkig zijn er maneges, zodat ook iedereen de kans krijgt de beginselen te leren
Tuurlijk op een manege staan over het algemeen rustige paarden waar beginners kunnen leren rijden en tuurlijk kun je een manegepaard meestal niet vergelijken met een gemiddeld wedstrijdpaard maar ik denk dat je op een manege zeker meer kunt leren dan alleen de grondbeginselen er zijn namelijk genoeg manege's waar ze jong paardemateriaal aankopen voor de gevorderden die later als ze braaf genoeg zijn gebruikt gaan worden voor de beginners en er zijn ook genoeg manegeruiters die een eigen paard kopen maar desondanks toch gewoon op de manege blijven rijden omdat het daar gewoon goed bevalt. Zo heb ik in de les op woensdagavond 4 ruiters met een eigen paard[quote]

Sorry voor de lange tekst maar kort samengevat denk ik dat je alle manegeruiters niet zomaar over een kam kan scheren (en alle eigen paarden bezitters ook niet trouwens) Het ligt voor een groot deel aan het paardenmateriaal, de instructie, de frequentie van rijden, de aanleg en natuurlijk de financiele middelen van de betreffende ruiter.
M.i. rijden er hele goede ruiters op manege's (en ook hele slechte trouwens) en zijn er ook een hele hoop eigen paarden bezitters die nog niet weten hoe je een paard aan de teugel hoort te rijden dus kort gezegd heb ik over deze stelling eigenlijk geen mening.

Ik bekijk het liever per ruiter!!!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:29

Ik heb M1 officieel gereden met een manegepony, (M2 alleen bij onderlinge), er zelf heen gereden, kon gewoon mee komen, maar moet zeggen dat ik nu toch wel 2 dubbel zoveel geleerd heb. Sommige dingetje skan je ook gewoon niet leren op een manegepony en dan kunnen ze het wel zeggen maar het is wel de bedoeling dat het haalbaar blijft, toch?