shadow0 schreef:Als je echt goed kunt rijden volgens de RK-definitie (een prima definitie, maar ik weet zeker dat 90% van Bokt, inclusief het eigenpaard-gedeelte, daar niet aan voldoet), kun je op de meeste paarden goed wegrijden. Inclusief manegepaarden.
Daarbij ben ik niet eens met het idee over 'moeilijk'.
Drukke, nerveuze en sterk reagerende paarden worden snel gezien als moeilijk. Maar in feite zijn ze dat, naar mijn mening, niet echt, want als je het goed doet (rustig in balans, de juiste hulpen op het juiste moment) doen ze het juist heel snel goed.
En op de momenten dat iemands specifieke vaardigheden tekort schieten om een achter-elkaar-aansjok-paard een beetje zelf te laten lopen, wordt er ineens gedaan alsof het aan dat paard ligt. Een
echt goede ruiter kan het (bijna) altijd. Moet je de stijfste paarden ("ik kan niet de bocht om, ik kan NIET de bocht om") eens zien als de instructeur er toevallig eens op zit.
Het is erg stoer om een druk paard rustig te krijgen, en nauwelijks stoer om een sloom paard actief te krijgen. Maar in feite zijn het natuurlijk 2 vaardigheden, vaardigheden die je allebei nodig hebt om een goede (RK-definitie) ruiter te worden, de een niet beter of slechter dan de ander.
Ik ben het zeker met je eens dat paarden die wat drukker zijn vaak gezien worden als "moeilijke/onhandel paarden"
Daarom vindt ik het ook leuk om op dit soort paarden te rijden, ze proberen rustig en onstpannen te laten lopen, zodat ze niet meer worden gezien als "door niemand berijdbaar" nu wil ik niet zeggen dat dit me altijd lukt, maar het geeft wel een goed gevoel als het wel lukt!
Een braaf paardje wat altijd zijn rondje loopt hoeft niet te vrezen om bijvoorbeeld naar de slacht verkocht te worden, een paard dat wordt gezien als onhandelbaar zeker wel!
Daarom zeg ik ook " ik vindt het meer een uitdaging om op een drukker paard te rijden dan op een rustig paard"
Het is makkelijker om een rustig paard iets meer pit in te brengen dan een druk paard rustig en netjes lopend te krijgen (dat is dan mijn mening)
Ik ben het er ook zeker mee eens, als gezegt wordt dat het vaak aan de ruiter of de begeleiding ligt!
Elk paard moet 60 centimeter kunnen springen en een L proef kunnen rijden, lukt dat niet dan ligt dat of aan de ruiter of aan de begleiding (of het paard moet iets lichamelijks hebben)