FNRS zitcompetitie 2015

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessNero

Re: FNRS zitcompetitie 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:59

Hoi, ik meld me ook! Ik ben door naar de regiofinale in categorie 2 :)
Wij moeten waarschijnlijk naar Beukers, wie moet daar nog meer (waarschijnlijk) heen?

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:03

ik ga toch niet meedoen

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:06

Leuk dat je ook mee doet TessNero!

Jammer LadySnoet.. Mag ik vragen waarom? :)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:32

Even een vraagje..
Vorig jaar bij de regio's zag ik veel mensen met het zonder beugels rijden dat ze extreem hun hakken naar beneden deden en tenen naar voren. In mijn ogen zit je dan juist helemaal niet ontspannen, maar juist heel erg gemaakt. Wel werd dit door de juryleden juist ''beloond''.

Aan de mensen die al veel vaker hebben meegedaan. Hoe zitten jullie dan? juist heel ontspannen met tenen een beetje naar buiten of juist heel erg gemaakt hakken naar beneden en tenen naar binnen? Ik vraag me nou wel af wat ze bij de zitcompetitie liever zien?

carlijntw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:39

Tenen moeten naar binnen dacht ik en hakken gewoon normaal. Maar met tenen naar binnen moet je niet je teen draaien maar je hele been moet goed liggen (binnenkant op het zadel ipv achterkant van je been wat veel mensen doen). Dit moet je als het goed is ook doen met zadel. Dan is je teen niet kaarsrecht maar dat is ook niet de bedoeling (geen natuurlijke houding).

Ik ben benieuwd als mensen het niet met mij eens zijn ;)

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:36

Ik zal straks is een foto plaatsen waarbij je heel goed het verschil ziet tussen mij en de personen achter mij zonder beugels. Dan hoor ik graag of jullie dat wel of niet correct vinden

carlijntw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:59

Ik ben benieuwd emma!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:11

Ik ben ook benieuwd en bedankt voor de andere tips. ga ik vandeweek nog even mee aan de slag.

Startlijst voor zondag is bij ons inmiddels bekend. Zit niet op een heel vervelend paardje gelukkig. Wel hele sterke concurrentie in mijn categorie. van de 7 die er meedoen in cat. 4 waren er 3 al vorig jaar door naar de regio's en eentje viel er toen net buiten die nu heel graag wilt winnen.. en die overige 3 die zitten ook niet heel verkeerd volgens mij, dus wordt spannend nog!

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:51

Kon ze gister niet vinden omdat ze blijkbaar op mijn oude pc stonden. Maar dit is dus van de kwartfinale 2013, toen ben ik 3e geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:33

Maar op die laatste foto heb je dus echt alleen je kuit naar het paard ipv de achterkant van het been? Ik zit inderdaad meer zoals die persoon achter je

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:29

Gewoon mijn tenen naar binnengedraaid en hakken opzich redelijk normaal. Ik vind die persoon achter mij niet netjes zitten in ieder geval.

Nu was dit wel een lastig zadel, ik ging snel in een stoelhouding zitten en kon moeilijk mijn benen lang maken

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:42

Niet zozeer netjes idd, maar wel ontspannen benen denk.. Tenminste ik laat altijd mijn benen hangen en dan gaan mijn tenen juist iets naar buiten staan. Maargoed, daarom vroeg ik het ook nog even, omdat ik weet dat de FNRS wilt zien hoe jij je benen hebt, dus dan kan ik daaar nog beetje mee aan de slag! :)
Laatst bijgewerkt door Laura_ op 05-04-15 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:42

Naar welke manege gaan jullie dit jaar Emma?

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:14

Laura_ schreef:
Naar welke manege gaan jullie dit jaar Emma?

Ja als je je benen ontspannen hebt en mooi lang maakt is juist goed, als je dan nog je tenen naar binnen kan rijden is het netjes!

We gaan naar Oostmoer bij stad aan t haringvliet. Ik ben alleen heel erg aan het twijfelen omdat het op mijn verjaardag is. Daarnaast heb ik het ook ontzettend druk met school. 19 april is bij ons de selectie maar ik denk er over om me af te melden

donnavdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:15

hoooi, ik meld me :) 19 april is bij ons de selectie! vorig jaar heb ik ook meegedaan alleen toen ben ik afgevallen bij de regio finale omdat mijn pony alleen maar aan het bokken was toen ben ik toch nog 6e geworden van de (volgensmij) 23 mensen. hopen dat het de 19e goed gaat en dat het natuurlijk heel erg leuk word! iemand nog tips? :)
groeeetjes!

carlijntw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:40

Ik vind het een moeilijk punt die tenen. Maar je ziet duidelijk dat degene achter je/emma, de achterkant van de benen tegen het zadel heeft liggen.
En ik denk dat het kaarsrechte niet nodig is.. maar weet je elke jury is anders! En ik doe het ook al jaren verkeerd haha en kom toch nog best ver :P

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:51

Ik snap wat je bedoelt! Bij ons wordt er alleen maar gefocust op strak, netter, zo recht mogelijk. Terwijl ik ontspannen maar functioneel en netjes meegaand belangrijker vind dan zo stijf zitten, dus ik zie in mijn gehele houding ook best veel spanning en vooral heel strak zitten. Met deze houding heb ik toch al 2 keer op horse event, zowel halve als finale gereden, dus het is best krom. Soms is het ook wel lastig, want de ene jury vindt het belangrijker dat je het paard niet in de weg zit en functioneel rijdt, de ander vindt het mooi als je zo recht en stil mogelijk zit.
Zonder beugels worden wij overigens wel heel erg geforceerd om de tenen naar binnen te doen en ik span daarbij heel erg mijn kruis aan waardoor ik niet netjes mijn benen nog ontspannen lang kan hebben. Het is maar net hoe je instructeur vind wat netjes is. Wij moeten met touwtjes om de beugels en om je handen rijden of aan de longeerlijn zonder beugels en teugels en met een zo'n zwemsleurf onder je oksels zodat je je rug recht houdt. Gaat af en toe wel erg ver haha

carlijntw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:11

Jaa gaat idd erg ver! Maar wat je zegt blijkbaar willen ze dat zien.. Ik ben meer voor ontspannen. Ik was in mijn eerste jaar (2011) ook op horse event 6e geworden en deed er toen niet veel voor en was erg ontspannen en toen ik foto's zag, dacht ik juist dat het te ontspannen was.. en ook de tenen vooral niet recht. De jaren erna er meer aan gedaan en kom t/m kwart.. dus jaa ik weet het ook niet meer haha
De ene jury vindt detail belangrijk (tenen handen enz) en andere jury meer hele houding. Ook moet je erg geluk hebben met paard en zadel!

Ik probeer nu vooral te letten op goede beenligging en daardoor tenen naar voren maar niet gespannen kaarsrecht (dan kan ik ook niet meer rijden xd). Maar dat is ook mijn zwakste punt, de tenen

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:20

Ja die tenen zijn er bij mij echt heel hard ingetraind en ik kan ze nu niet eens meer naar buiten doen haha. Bij mij is het vooral meer het kantelen in mijn bekken en schouders naar achter, ik ga snel in een zoutzakhouding zitten als ik niet met mijn zit bezig ben haha :P

carlijntw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:28

Haha daar zie je niks van terug als je de foto's ziet haha!
Maar dat heb ik sowieso, als ik er niet aan denk dan trek ik m'n hak op.. komt volgens mij doordat ik lang ben. En ja ik zit niet zo super al zeg ik het zelf xd

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 08:18

carlijntw schreef:
Haha daar zie je niks van terug als je de foto's ziet haha!
Maar dat heb ik sowieso, als ik er niet aan denk dan trek ik m'n hak op.. komt volgens mij doordat ik lang ben. En ja ik zit niet zo super al zeg ik het zelf xd

Dat hak optrekken is ook herkenbaar, zeker als ik been wil geven, moet ik echt opletten dat ik ze lang laat en met mijn kuit been geef. Je kan het oefenen op de fiets. Dus stel je linkerbeen komt met de trapper op het laagste punt, dan druk je even extra je hak naar de grond en dat doe je dus om en om met allebei je benen terwijl je aan het fietsen bent.

Op de eerste foto zie je wel dat ik niet kantel ik mijn bekken en een beetje achterover hang. Als ik dat wel had gedaan, had ik mijn benen ook nog langer kunnen maken. Helaas zijn mijn benen niet zo lang dus dat is best lastig haha

carlijntw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:47

Jaa idd bij benen geven en vooral op smalle slome paardjes.. op de fiets doe ik dat al heel lang, maar dat helpt niet, haha jammer
Lang of klein, beide hebben voor en nadelen.. Maar ik ga gewoon mijn best doen en ik zie wel weer dit jaar haha!

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:02

Met rijden zonder beugels, probeer ik een weg te vinden tussen ontspannen en netjes zitten. Oefen daar niet op, je moet het gewoon kunnen voelen. En oke wel op je tenen en hakken letten. :')

Hier ook vaak een probleem met drijven dat ik mijn hakken optrek. Komt voornamelijk omdat ik eigenlijk net iets te groot ben voor mijn pony voor te drijven. Kom dan net niet aan haar buik en ze luistert ook nog eens vaak niet naar mijn benen en dan ga je manieren zoeken om wel contact te krijgen -> hakken optrekken, niet goed, niet goed maar het afleren......

carlijntw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:47

rijden zonder beugels kan je zeker wel oefenen toch? En dan idd een weg vinden tussen ontspannen en netjes zitten!
hakken optrekken is net als alle dingen die je moet afleren moeilijk om eruit te krijgen!

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:19

Rijden zonder beugels kan je oefenen ja, maar ik zou het niet te veel doen. Dan ga je je daar alleen maar op focussen terwijl je een weg moet vinden in het ontspannen. Veel afwisselen.

Haha ja iets wat je aangeleerd hebt, is weer moeilijk af te leren _O- ik help mijn paard vaak te veel waardoor ik dus scheef ga zitten. En dan krijg je weer commentaar: Recht zitten en niet meehelpen!! Haha :')