Manegepaard: een fiets met oren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:08

chantalboes schreef:
ElineS, niet zo netjes dat je dit op bokt zet.

OnTopic; misschien gaat het er niet bij ieder manege bedrijf er goed aan toe maar toch hebben we ze nodig. Iedereen heeft wel leren rijden op een manege ( ik zeg niet hoe goed, maar wel de basis). Hoe de paarden er aan toe zijn ligt aan de eihenaar en het personeel. Ik ken genoeg maneges met goed personeel en daar staan de paarden er top bij!

En ik vind het ook eigenlijk logisch dat al een paard niet meer functioneert (en het ook niet meer gaat doen) dat het geen zin heeft voor een manege deze te houden. Het blijft een bedrijf, en verlies maken door dat paard is niet de bedoeling.

Daarbij: als je een Bokker bent met een paard dat "het niet meer doet" lopen er zat andere bokkers te roepen dat het "eerlijker" is dit paard ook te verkopen of in te laten slapen/slachten/als weidemaatje weg te geven...
Dan mag een paard blijkbaar wel "weg" omdat het van een particulier is? Maar een manégehouder mag dat niet... }:0

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:09

Waarom haal je dan in hemelsnaam de privé paarden erbij? Hoe ik het lees is dat privé paarden het ook slecht hebben, dat daar ook dezelfde fouten hebben gemaakt en we dan maar niet over manege's mogen vallen.. Dat vind ik raar.

Feit is, er zijn slechte maneges en daar zou eigenlijk iets aan gedaan moeten worden (net zoals aan slechte verzorging van privépaarden, maar dat is een ander onderwerp). Dus ja, FNRS mag weleens met iets anders gaan komen.

Zie het helaas nog niet gebeuren.

@Zoolgangster: Een paard mag van mij naar de slacht, ingeslapen worden etc, wat dan ook, als die zijn nut verliest door of blessure of pijn heeft. Dat een manege geen paarden meer willen die geen winst voor ze draaien, heel logisch. MAAR, manege's doen meestal geen reet aan blessures die opgelost kunnen worden met bijvoorbeeld een DA er op tijd bij... Nee, ze worden gewoon door gereden tot ze compleet kapot zijn en dan gaan ze weg.. Terwijl ze helemaal niet kapot hadden hoeven zijn. Daar zit het verschil.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:24

Nezzie schreef:
Citaat:
Het leed dat manegepaard heet

Pfff, wat een ontzettende onzin komt er hier voorbij. Ja, er zijn vast slechte maneges en er zijn ook goede. Er zijn maneges met hele zielige paarden die nooit buiten komen en waar de paarden met wonden en kreupel door moeten lopen in de lessen. Waar er aan de ruiters geleert wordt om flink te zagen want dan komt ie wel aan de teugel. Maar tegelijkertijd zijn er ook maneges waar de paarden lekker buiten komen, waar er tijd en aandacht besteed wordt aan de opleiding van de ruiter, ook buiten het rijden om en waar paarden die iets mankeren voor maanden de wei op gaan om te revalideren, wat puur bedrijfsmatig gezien eigenlijk dom is, want het kost geld en levert niets op.

Gelukkig maar dat alle prive-paarden het zo goed hebben. Want die hebben allemaal perfect passend tuig, worden netjes gereden zonder hulpteugels, komen uren buiten in de kudde, rijden nooit door met wondjes of als ze kreupel zijn en zijn allemaal dolgelukkig.
Kijk maar hier op Bokt.nl, er zijn echt nooit fototopics met eigen paarden waar iets niet deugt, er zijn nooit topics over problemen met privepaarden en aangezien iedere paardeneigenaar les heeft van een geweldige instructeur komen alle rijtechnische vragen ook allemaal van manegeruiters die slecht les krijgen. Oh nee, die stellen geen vragen want het interesseert ze niet hoe ze beter zouden kunnen rijden.

Op maneges zijn over het algemeen richtlijnen voor inzet van de paarden (maximaal 2 of soms 3 uur per dag lopen, verspreid over de dag) en er wordt in ieder geval les gegeven door een instructeur of instructrice die er iets van af zou moeten weten. (Hoewel ik toegeef dat dat ook wel eens tegenvalt) In tegenstelling tot de goedbedoelende ouder zonder kennis van paarden die een pony aan huis zet voor de kinderen die het verder zelf maar uit moeten zoeken. Of de mensen met de instelling "ik hoef geen les, want ik weet zelf wel hoe het moet". Of de "Ik heb geen geld voor lessen". Want dat moet je manegeruiters nageven: ze nemen in ieder geval les.

Conclusie: het hier roepen dat alle maneges slecht zijn is dikke onzin. Met daarbij de aantekening dat er inderdaad hele slechte bestaan.
Conclusie 2: dezelfde fouten die voorkomen in de manegewereld worden ook gemaakt in de wereld van de privepaarden.

Inderdaad! Daarbij is het zelfs bijvoorbeeld mogelijk dat "perfect" passende dressuurzadels lang niet altijd beter zijn dan het zadel van de witte pony waar kritiek op was: bij een zadel waarbij de zweetbladen een stukje over de schouder vallen, kan de schouder vaak nog beter bewegen dan bij een dressuurzadel, waarbij de schouder in bepaalde gevallen op pijnlijke wijze net tegen de rand van het strak uitgesneden, vlak op de huid liggende zweetblad aankomt, terwijl de schouder van de pony met een te groot VZ zadel gewoon de beweging af kan maken onder het zweetblad door. (Vroeger zag je dat heel vaak bij pony's)

Natuurlijk is het niet ideaal en is het de vraag hoe het met de rest van de ligging van het zadel is, maar ik bedoel te zeggen: niet alles is wat het lijkt...

Zoolgangster

Re: Manegepaard: een fiets met oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:27

@Eline: ik woon vlakbij een manége waarbij ze een paar jaar terug een extra paard hadden kunnen kopen van de onkosten de ze gemaakt hebben om een ziek paard beter te maken...
Om niet te spreken van de tijd die het kostte.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:01

ElineS schreef:
[

Pfff, wat een ontzettende onzin komt er hier voorbij. Ja, er zijn vast slechte maneges en er zijn ook goede. Er zijn maneges met hele zielige paarden die nooit buiten komen en waar de paarden met wonden en kreupel door moeten lopen in de lessen. Waar er aan de ruiters geleert wordt om flink te zagen want dan komt ie wel aan de teugel. Maar tegelijkertijd zijn er ook maneges waar de paarden lekker buiten komen, waar er tijd en aandacht besteed wordt aan de opleiding van de ruiter, ook buiten het rijden om en waar paarden die iets mankeren voor maanden de wei op gaan om te revalideren, wat puur bedrijfsmatig gezien eigenlijk dom is, want het kost geld en levert niets op.

Gelukkig maar dat alle prive-paarden het zo goed hebben. Want die hebben allemaal perfect passend tuig, worden netjes gereden zonder hulpteugels, komen uren buiten in de kudde, rijden nooit door met wondjes of als ze kreupel zijn en zijn allemaal dolgelukkig.
Kijk maar hier op Bokt.nl, er zijn echt nooit fototopics met eigen paarden waar iets niet deugt, er zijn nooit topics over problemen met privepaarden en aangezien iedere paardeneigenaar les heeft van een geweldige instructeur komen alle rijtechnische vragen ook allemaal van manegeruiters die slecht les krijgen. Oh nee, die stellen geen vragen want het interesseert ze niet hoe ze beter zouden kunnen rijden.

Op maneges zijn over het algemeen richtlijnen voor inzet van de paarden (maximaal 2 of soms 3 uur per dag lopen, verspreid over de dag) en er wordt in ieder geval les gegeven door een instructeur of instructrice die er iets van af zou moeten weten. (Hoewel ik toegeef dat dat ook wel eens tegenvalt) In tegenstelling tot de goedbedoelende ouder zonder kennis van paarden die een pony aan huis zet voor de kinderen die het verder zelf maar uit moeten zoeken. Of de mensen met de instelling "ik hoef geen les, want ik weet zelf wel hoe het moet". Of de "Ik heb geen geld voor lessen". Want dat moet je manegeruiters nageven: ze nemen in ieder geval les.

Conclusie: het hier roepen dat alle maneges slecht zijn is dikke onzin. Met daarbij de aantekening dat er inderdaad hele slechte bestaan.
Conclusie 2: dezelfde fouten die voorkomen in de manegewereld worden ook gemaakt in de wereld van de privepaarden.[/quote]

Ik moet zo lachen. Wat een onzin post. Lees hem nog eens even door, want je argumenten slaan kant noch wal.

Ja, natuurlijk zijn er genoeg privé paarden die het ook niet goed hebben... Maar dat staat toch los van manege's? Want dat er privé paarden zijn die het slecht hebben, betekend niet dat manege paarden het goed hebben. Wat een verkapte logica.

Je conclusies zijn dan ook nergens op gegrond. Je hebt wel gelijk dat alle manege's slecht noemen onzin is, want er zitten vast wel goede tussen... Maar helaas is dat maar een klein deel van het overschot. Ik geloof echt, nee niet geloof, ik weet dat de meeste maneges slecht zijn.

Conclusie2 is ook onzin. Ja, er worden fouten gemaakt in de privé paarden wereld, maar daarmee zijn de fouten in manege's niet meteen goed? De fouten in de privé paarden wereld zijn net zo erg en net zo vervelend, maar daar gaat het nu toch niet om. We hebben het over maneges, niet over privépaarden. Daarnaast, zie ik bij een privé paard niet snel gebeuren dat die 4 uur op een dag moet lopen met verschillende kinderen op de rug en dat een paar keer in de week ;)

Manege's afgeschaft worden nee.

Betere richtlijnen vanuit het FNRS of beoordeeld te worden met sterren, absoluut.

naarppc schreef:
Bij onze manege is een paard ook geen fiets met oren! Onze paarden zijn verre van altijd braaf en ook moeten wij zelf poetsen, opzadelen e.d. Onze paarden hebben allemaal een eigen willetje en moeten nog wel eens aangepakt worden, maar dat maakt het juist leuk :)

En dit is nou het schoolvoorbeeld van wat er verkeerd is aan manege klanten. "Ze moeten even aangepakt worden." Ooit eens nagedacht waarom de paarden niet braaf zijn en protesteren? Bokken, stil staan etc. Misschien omdat ze pijn hebben. Misschien omdat ze het zat zijn steeds in de bek te worden geleurd door een hobbelend kind...[/quote]

Nee, dat is omdat het geen fiets met oren is!
Serieus, jij kent onze paarden niet, dus houd je commentaar voor je!

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:11

Ik heb 9 jaar lang met heel veel plezier op een manege gereden. Bij deze manege worden ze goed gevoerd, staan overdag gezellig met z'n allen op een grote zandvlakte en in de zomer op het gras. In het zomerseizoen krijgen ze ook 3 weken vakantie, dan staan ze ook 3 weken lang op het gras.

De lessen waren altijd heel afwisselend, dressuur, springen, buitenrit, ponyvoetbal, balkjes lopen..
Heb hier heel veel geleerd, en de paarden waren altijd heel eerlijk. Ze konden stuk voor stuk leuk lopen,
ieder heeft natuurlijk ook z'n eigen karakter. Geen afgestompte paarden waren het!
Vonden ze het niet meer leuk of konden ze niet meer? Dan werd er een leuk baasje voor ze gezocht.

Ook word het tuig regelmatig gecontroleerd en heeft ieder z'n eigen spullen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:26

ElineS schreef:
Waarom haal je dan in hemelsnaam de privé paarden erbij?

Omdat bij maneges steeds voorbeelden worden aangehaald van een paar maneges, en dan wordt de conclusie getrokken over de meeste maneges. EN er wordt regelmatig gezegd dat eigen paarden het veel beter hebben dan manegepaarden. Maar dat is niet automatisch zo. Een eigen paard op een perfecte plek heeft het natuurlijk goed getroffen, maar of het paard gemiddeld gezien beter af is als eigen paard weet ik niet en vraag ik me af.

Citaat:
MAAR, manege's doen meestal geen reet aan blessures die opgelost kunnen worden met bijvoorbeeld een DA er op tijd bij... Nee, ze worden gewoon door gereden tot ze compleet kapot zijn en dan gaan ze weg.. Terwijl ze helemaal niet kapot hadden hoeven zijn. Daar zit het verschil.

Wat een aanname, en wat een onzin.

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:27

Er zijn hele goede maneges, waar paarden het goed hebben, mensen goed leren rijden door ervaren instructeurs. Maar in de meeste gevallen is dat niet zo. Op de manege waar ik heb gereden (van mn 8e tot mn 10e) hadden de paarden het ook niet erg goed.
Maar ik wist toen niet beter. En veel mensen met kinderen die op een manege rijden weten helaas nog steeds niet beter.

Ik vind het zo vreselijk om te zien hoe sommige paarden het hebben, kreupele pony's gewoon door laten lopen in de les! Ze werden geschopt, geslagen en in hun mond getrokken door kinderen enz. Het tuig paste niet goed en kwamen alleen 's zomers en dan alleen 's nachts op de weide. Stallen waren klein en meestal best vies.

Misschien dat we er iets aan kunnen veranderen, maar hoe? Want ik denk dat er niet genoeg mensen die beseffen dat veel paarden/pony's zo'n slecht leven hebben.

Daarom vind ik dat manegepaarden meer een fiets met oren zijn dan een dier. Maar ik had het liever anders gehad.

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:29

Citaat:
MAAR, manege's doen meestal geen reet aan blessures die opgelost kunnen worden met bijvoorbeeld een DA er op tijd bij... Nee, ze worden gewoon door gereden tot ze compleet kapot zijn en dan gaan ze weg.. Terwijl ze helemaal niet kapot hadden hoeven zijn. Daar zit het verschil.

[/quote]
[/quote]

Ik vind dit geen onzin omdat het bij de meeste manege wel gebeurd omdat de DA duur is en dan liever een paard naar de slacht doen of hem op een weitje gooien.

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:32

Shadow0 schreef:
ElineS schreef:

Omdat bij maneges steeds voorbeelden worden aangehaald van een paar maneges, en dan wordt de conclusie getrokken over de meeste maneges. EN er wordt regelmatig gezegd dat eigen paarden het veel beter hebben dan manegepaarden. Maar dat is niet automatisch zo. Een eigen paard op een perfecte plek heeft het natuurlijk goed getroffen, maar of het paard gemiddeld gezien beter af is als eigen paard weet ik niet en vraag ik me af.

Citaat:

Dit word anders wel heel veel gedaan en dat is gewoon zonde van het leven van dat dier. Als ze op zijn gaan ze naar de slacht of worden ergens in een weitje gepleurd waar ze vereenzamen. Ze halen de DA er niet bij omdat die veel geld kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:37

love_nelzz schreef:
Citaat:

Jammer, er zijn ook maneges die een paard met zoolkneuzing op rust zetten met daarbij speciaal beslag. Waar alle paarden/pony's een zadel aangemeten hebben gekregen en elke 6 weken de smid langskomt om te bekappen of beslaan en waar zelfs 2x per jaar de tandarts langskomt
(en nu nog de fysio :+ ).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:21

@Morganlefay, ik heb dus ook al een fysio bij de manége gezien, en dat was niet alleen voor de pensionpaarden, ook de manégepaarden werden nagekeken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:23

Shadow0 schreef:
ElineS schreef:

Citaat:

Onzin? Ik heb nu al zelf een paar keer meegemaakt en dan is dat onzin? Terwijl ik toch met eigen ogen dat een paar keer heb gezien. Dat is zeker geen onzin.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:52

ElineS schreef:
Waarom haal je dan in hemelsnaam de privé paarden erbij? Hoe ik het lees is dat privé paarden het ook slecht hebben, dat daar ook dezelfde fouten hebben gemaakt en we dan maar niet over manege's mogen vallen.. Dat vind ik raar.

Dan lees je het dus niet zoals ik het bedoelde. :) Het was een reactie op uitspraken hier in het topic dat maneges beter zouden verdwijnen. Het punt dat ik probeerde te maken (en dat blijkbaar niet overkwam bij jou) is dat mensen die beginnen in de paardenwereld en dat op een manege doen in ieder geval hun eerste stappen zetten onder begeleiding. In plaats van zelf maar aan te klooien terwijl ze echt geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Want laten we eerlijk zijn: degenen die op een echt slechte manege rijden en niet verder kijken dan hun neus lang is, gaan ook niet de juiste privé begeleiding zoeken als ze gelijk aan een eigen paard beginnen.
De kwaliteit zal dus niet verbeteren, hooguit de kwantiteit van slechte verzorging / rijniveau, omdat minder mensen dan zullen rijden.

De maneges waar ik heb gereden zetten overigens ook rustig een paard langere tijd op rust onder DA begeleiding als er een blessure was. Eén van de stallen liet de paarden die de lessen niet meer in konden en die ook niet meer goed genoeg zouden worden, maar nog wel pijnvrij de wei op konden, nog lekker met vriendjes in de wei tot de zomer voorbij was. Die liepen rustig twee maanden gras te eten en geld te kosten tot het weideseizoen op was en dan gingen ze.
Ik geloof best dat jij ook anders hebt gezien. Maar waar ik, en meerdere mensen blijkbaar, over vallen is dat jij lijkt te roepen dat praktisch iedere manege zijn paarden kapot rijdt, en dat is gewoon niet waar. Er zitten ook een hoop stallen tussen die het wel goed doen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:08

Angela schreef:
Een goed manege paard laat zich imo als volgt beschrijven:

Het paard laat een beginnende ruiter voelen dat hij/zij al heel wat kan, geeft een gevoel veilig op de rug te zitten.

Bij een iets gevorderde ruiter zal het paard de ruiter laten merken dat hij/zij er nog lang niet is, en zal waar terecht commentaar leveren dmv harder gaan, niet stilstaan bij een onjuiste hulp, niet voorwaarts gaan als de ruiter tegen zit, rechtdoor lopen als de hulp voor de wending niet juist is.

Bij de meer gevorderde ruiter zal ditzelfde paard de ruiter laten merken dat er samen nog veel meer te bereiken is, door nog fijner door het lijf te lopen als de hulpen goed zijn.

Bij de echt gevorderde ruiter loopt dit paard de sterren van de hemel.

Er worden genoeg van dit soort paarden geboren, helaas wordt het "gedrag" bij de iets gevorderde ruiter eruit "gereden", waardoor het paard monddood wordt gemaakt, en de gevorderde ruiter nooit echt met het paard zal communiceren, gewoonweg omdat het paard heeft geleerd om maar niet te praten, en alleen te doen.

_/-\o_ Amen en gelukkig zo wordt er bij onze manege ook lesgegeven. Daarbij wordt het veroorzaken van monddoodheid al in de kiem gesmoord voor het echt kan gebeuren.

Citaat:
"Je stapt toch ook niet zomaar zonder rijbewijs de eerste keer in een auto zonder te weten, waar de koppeling, het gaspedaal en al die uitsteeksels links en rechts van het stuur voor dienen? Wil je veilig autorijden, zul je bovendien de verkeersregels moeten kennen. Wil je veilig, voor paard en mens, paardrijden, dan zul je voor je opstapt de paardenregels moeten kennen. Zo simpel is het eigenlijk.
"

Blijkbaar heeft deze spreker nooit autorijles gekregen. Daar stap je ook gewoon bij je eerste les al in en leer je eerst sturen. Door de lessen heen ga je pas je theorie doen, je borden oefenenen etc.. Dus niet alleen gaat de vergelijking niet op omdat het appels met peren vergelijken is (openbare weg en onveiligheid voor iedereen vs afgesloten bak), maar ook omdat de spreker niet weet hoe een autorijles opgebouwd is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:26

ElineS schreef:
Onzin? Ik heb nu al zelf een paar keer meegemaakt en dan is dat onzin? Terwijl ik toch met eigen ogen dat een paar keer heb gezien. Dat is zeker geen onzin.

De onzin zit 'm in het 'meestal' - jij ziet het een paar keer, en algemeniseert dat eventjes naar de meeste maneges.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:45

Shadow0 schreef:
ElineS schreef:

De onzin zit 'm in het 'meestal' - jij ziet het een paar keer, en algemeniseert dat eventjes naar de meeste maneges.

De tegenhanger daarvan is, jij ziet het een paar keer niet en algemeniseert dat naar, dat het weinig gebeurd ;)

Ik denk dat eigenlijk, zonder cijfers of zonder dat je elke manege hebt gezien, we daar inderdaad niet heel veel over kunnen zeggen.

Nezzie en jij hebben wel goede ervaringen met maneges en de paarden die daar gereden worden.

Dan zeg ik het zo. Ik heb het een paar keer gezin, en daardoor vermoed ik dat dit ook op vele andere maneges gebeurd. Niet op allemaal, natuurlijk niet, maar ik denk wel op een groot aantal. Ik bedoel, als ik rondom mij, in Drenthe, waar echt wel veel maneges zijn, alleen maar negatieve ervaringen heb met ze... Dan heb ik het idee dat goede en slechte maneges niet evenredig zijn. Dat er meer slecht is dan goed.

Als iemand een goede manege denkt te hebben, echt, ik wil graag langskomen om te kijken hoor. Ik ben juist zeer nieuwsgierig naar een goede manege, want ik ken er geen en zou er best één willen zien, zodat ik mijn mening over maneges helemaal kan veranderen :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:07

Jammer dat veel mensen zoveel slechte ervaringen hebben met maneges. Ik ben ook wel eens op maneges geweest waar ik niet blij van werd, slecht passende tuigage, slecht uitziende paarden en geen leuke manier van lesgeven... smerige stallen, zag er gewoon allemaal niet zo goed uit.

Ik rij gelukkig op een (in mijn ogen) hele goede manege, het is er gezellig en de instructie is goed. Veel aandacht voor je eigen houding en zit (instructrice doet ook centered riding) en natuurlijk het paard. Geen geruk en gepluk maar van achter naar voren rijden vanuit activiteit en met ontspanning. Je rijdt in kleine groepen (max 8 ruiters).
Ik vind het dan ook onzin om te zeggen dat manegeruiters niet kunnen rijden. Dat is gewoon niet waar. Sterker nog, in sommige opzichten zijn manegeruiters zelfs in het voordeel tov iemand met een eigen paard; je leert op allerlei verschillende paarden rijden, elk paard is anders en daar leer je ook veel van.

Verder zijn het allemaal erg leuke pony's en ze zien er goed uit. Met een blessure gaan ze hier ook echt niet meteen weg en ze blijven ook niet doorlopen, ze worden uit de lessen gehaald en sommige staan echt maanden stil om te revalideren. Natuurlijk is een manege een bedrijf dus als een paard een ernstige, blijvende blessure heeft kun je van een manege natuurlijk niet verwachten dat ze alle paarden die geen lessen meer kunnen lopen aanhouden.
Hier worden pony's die te oud/niet geschikt (meer) zijn voor het manegewerk maar wel prima verder kunnen leven als recreatiepony/grasmaaier eigenlijk altijd verkocht aan een van de manegeruiters. Vaak worden de klanten op de hoogte gehouden met foto's, ik vind dat wel leuk dan kun je nog een beetje volgen hoe het met een pony gaat.

Kortom; een manegepaard een fiets met oren? Voor mij echt niet. Er zullen ongetwijfeld een hoop slechte maneges zijn, wat erg jammer is. Maar vergeet de goede niet.

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:18

Als ik terug denk aan mijn manegetijd dan vallen een hele hoop puzzelstukjes op hun plek. Denk dat er een helehoop behoorlijk last hadden van hun rug dankzij slecht passende zadels, gestuiter (ja ik ook toen ik begon) en er zaten altijd 'vervelende' paarden en pony's tussen. Heb er een ontzettende leuke tijd gehad dat zeker. Maar naarmate je ouder en wijzer wordt, kan ik alleen nog maar zeggen wauw wat heb ik een respect voor ze dat ze al die tijd maar gedaan hebben wat er van ze gevraagd werd.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:22

ElineS schreef:
Shadow0 schreef:

De tegenhanger daarvan is, jij ziet het een paar keer niet en algemeniseert dat naar, dat het weinig gebeurd ;)

Ik denk dat eigenlijk, zonder cijfers of zonder dat je elke manege hebt gezien, we daar inderdaad niet heel veel over kunnen zeggen.

Nezzie en jij hebben wel goede ervaringen met maneges en de paarden die daar gereden worden.

Dan zeg ik het zo. Ik heb het een paar keer gezin, en daardoor vermoed ik dat dit ook op vele andere maneges gebeurd. Niet op allemaal, natuurlijk niet, maar ik denk wel op een groot aantal. Ik bedoel, als ik rondom mij, in Drenthe, waar echt wel veel maneges zijn, alleen maar negatieve ervaringen heb met ze... Dan heb ik het idee dat goede en slechte maneges niet evenredig zijn. Dat er meer slecht is dan goed.

Als iemand een goede manege denkt te hebben, echt, ik wil graag langskomen om te kijken hoor. Ik ben juist zeer nieuwsgierig naar een goede manege, want ik ken er geen en zou er best één willen zien, zodat ik mijn mening over maneges helemaal kan veranderen :D

Kom maar langs :D.
Ik lees hier al een tijdje mee en vind dat jij nogal bevooroordeeld bent en dat hier neerzet alsof het feiten zijn.

Ik zeg niet dat het bij ons perfect is, maar ik kan mij helemaal niet vinden in de reacties van jou.
Afgelopen half jaar een pony in de kliniek gehad, zo'n 8 keer de dierenarts op bezoek gehad en er staat er nu 1 op rust met een peesblessure wat nog wel een half jaar kan gaan duren, die ook al 2 keer naar de kliniek is geweest.
Jaarlijks komt de zadelpasser om alle zadels weer te controleren en te passen.
Ohja, als je vanaf de foto wil oordelen (zoals in een van je eerste posts), link staat in mijn onderschrift.

Helaas ken ik ook een manege waar ze het in mijn ogen niet goed voor elkaar hebben. Ik zeg ook niet dat ze er niet zijn. Maar ik ken er ook genoeg die winst willen maken op een eerlijke manier :).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:33

Deels eens met de OP, er zijn aardig wat manegepaarden die niet meer hun eigen koppie gebruiken en op de automaat werken, een soort van aangeleerde hulpeloosheid. Echter, dit:
Citaat:
precies doet wat de ruiter vraagt, niet bokt, niet schopt, niet bijt, niet steigert, roerloos stilstaat bij het opstappen, niet tegen de deur aan schopt als het etenstijd is,

Vind ik niet meer dan normaal, en is gewoon basis, paarden worden vaak toch teveel verwend en als ze ineens te ver gaan in de ogen van de ruiter krijgen ze een knal of wat dan ook. Een paard hoort gewoon te luisteren en trappen tegen de deur als het etenstijd is, is ook aangeleerd gedrag en niet iets wat een paard van nature doet dus snap niet wat daar goed aan zou zijn...

Citaat:
gepluk in zijn mond niet erg schijnt te vinden (ach wat is het toch een goeierd he), evenmin als gestuiter op zijn rug.

Dit is dan weer niet goed maar natuurlijk wel het gevolg van onkundige manegeruiters.

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:17

Even op CBS gekeken. Er waren in 2009 zo'n 1500 maneges in nederland: (240.000 klanten en gemiddeld 155 klanten per manege= 1548 maneges). Stel je hebt er 10 gezien, dan is dat maar 0.7%. Dat zegt dus niet zo heel erg veel over de rest.
Ik zlef heb op verschillende maneges gereden en er zijn zeker kwaliteitsverschillen. Maar zelden ben ik er een tegengekomen dat ik de paarden zielig vond.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:44

Wat jammer dat er zoveel slechte verhalen over manege's zijn. Dat betekent toch dat het ook vaak nog niet goed gaat, en dat is zonde.

Het leven van een manegepaard is denk ik best lastig. Ook op manege's waar ontzettend goed voor de paarden wordt gezorgd. Op de manege waar ik jaren zelf als manegeruiter rond heb gelopen, waar nu mijn eigen paard staat en waar ik nu zo'n anderhalf jaar werk, wordt er absoluut goed voor de dieren gezorgd. Ze komen elke dag in een groep buiten, in de zomer staan ze 24/7 op de wei. Ze krijgen meer dan genoeg ruwvoer en voldoende krachtvoer, maar ook niet teveel. De zadels worden regelmatig nagekeken door een zadelmaker en de manege is nu bezig om voor elk paard een gloednieuwe wintec aan te schaffen. Daar gaat natuurlijk tijd overheen zitten, reken maar eens uit hoeveel het kost om in één keer 20 nieuwe zadels aan te schaffen. Het is geen wonder dat veel maneges dat niet zomaar kunnen betalen. Als een paard een blessure heeft dan komt er gewoon een dierenarts, zo vaak als dat maar nodig is. Als er foto's of een scan gemaakt moeten worden, dan gebeurt dat. Ze komen op rust te staan, worden rustig opgebouwd door een ervaren ruiter en gaan dan pas weer heel rustig aan de lessen in. De tandarts komt voor de meeste paarden eens in het jaar, en als het nodig is elk halfjaar. Als een paard iets aan zijn mond heeft wordt hij bitloos gereden, als hij een wondje onder het zadel heeft dan krijgt hij vrij tot het over is. Als een paard flink vastzit, dan komt er een osteopaat. Als ik er over nadenk, denk ik eigenlijk dat de manegepaarden bij ons gemiddeld meer zorg krijgen dan de meeste pensionpaarden op onze stal.

Maar dan nog, vind ik dat een manegepaard een moeilijk leven heeft. Ze hebben zoveel verschillende ruiters op hun rug, die allemaal net andere hulpen geven, net anders zitten, net weer wat anders bedoelen. Een beginner drijft misschien per ongeluk de hele tijd aan, of stuitert lekker op en neer. Aan de teugels trekken gebeurd hier nauwelijks, daar zijn de instructeurs heel streng in. Maar dat paard moet elke keer weer uitvogelen wat de ruiter precies van hem verwacht. Ze moeten zich goed blijven gedragen terwijl ze soms helemaal niet snappen wat er bedoeld wordt. Ze moeten braaf zijn terwijl er nooit iemand consequent is. We hebben al zo veel pony's zien komen die met één vast ruitertje de braafste van de wereld waren, maar als manegepony er helemaal niks meer van begrepen en dus stout werden. Dat gaan we niet oneerlijk doen en er hulpteugels aan hangen en ze even flink aanpakken, nee, dan worden ze weer verkocht. Blijkbaar is de pony dan niet geschikt voor het manegewerk. Een paard moet van goede huize komen om manegepaard te kunnen zijn. Ze moeten ontzettend vergevingsgezind zijn en telkens weer hun best willen doen om hun ruiter te begrijpen. Een goed manegepaard is echt goud waard.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:28

Wat mij erg opvalt aan deze discussie is dat velen een manegepaard dus blijkbaar écht als een fiets zien. Ieder voor zich natuurlijk, maar ik rijd paard omdat ik dol ben op paarden. Omdat ik graag samenwerk met mijn paard, samen genieten. Rijden is voor mij maar een klein deel van 'het houden van een paard'. Op het moment dat je zegt: Oké, veel maneges zijn slecht/niet echt goed/kan veel beter/vul maar in máár waar moet ik anders rijden als ik geen eigen paard kan betalen! Vind je het dan belangrijker dat jij kan rijden dan dat dat paard een goed leven heeft? Of hoe moet ik dat zien? En hou je dan echt van paarden, of hou je dan gewoon van paardrijden? Wat is dan het verschil tussen een paard en een fiets?

En dit zeg ik los van mijn mening over of een manege al dan niet slecht is, want ik vind dat daar heel veel nuance in bestaat en dat je moeilijk alle maneges over één kam kunt scheren. Ook ik heb leren rijden op een manege en dat lange tijd gedaan (en naderhand overigens ook tot de conclusie gekomen dat ik in tien jaar tijd maar bar weinig geleerd heb) ondanks dat ik me toch steeds meer af ging vragen waar dit nou goed voor was. Maar ja, wat moet je anders? Tja, wat dacht je van níet rijden? Ja, dat is voor velen een opoffering, maar er zal in deze situatie hoe dan ook iemand die opoffering moeten maken en als jij er voor kiest om wel te gaan rijden is dat automatisch het paard.

Ik denk dat 'we' als ruiters gewoon meer moeten eisen van maneges. Wil je het niet paardvriendelijk doen, nou, dan ga ik wel weg. Daar waar vraag is, is aanbod. Zoek een manege in de buurt die het wel goed aan pakt en beloon die door daar klant te worden.

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:19

Nayan (en anderen) Ik rijd op een manege omdat ik van paarden hou. Ik heb geen eigen paard omdat in mijn tuin geen paard past, alleen maar een poes. Daarnaast heb ik niet genoeg tijd over om goed voor een paard te zorgen. Ik vind mijzelf een redelijk goede ruiter, maar ik zou niet weten hoe ik goed een paard moet houden. Maar desondanks hou ik er wel van. De manege eigenaren die ik ken, zijn echte paardenmensen op wiens kennis ook de pensionklanten vertrouwden. Er zijn ook echt manegeeigenaren die van hun dieren houden.
Jij stelt nu een filosofische vraag of het in het paard zijn belang is dat wij erop willen zitten, dat geldt voor maneges, maar net zo hard voor de "eigen paarden".
Ik denk dat de spreiding op goede/slechte maneges net zo groot is al goede/slechte eigenaren/ruiters, maar dit is nooit onderzocht en daarom net zo'n loze veronderstelling als alle andere veronderstellingen die hier worden gedaan.
Maar terugkomend op de vraag/opmerking: Nee ik zie het paard niet als fiets, maar ik houd wel van ze, ik heb tranen gelaten als een paard weg moest. Ik moet zeggen dat ik nog nooit heb gehuild om een fiets.