Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JNY024 schreef:Niet alleen dat als ik wel eens keek naar de zadels die erop liggen kreeg ik zelf al pijn aan me rug.
klapperen op de rug , verschuiven en het wordt opgevuld met een bontje of gelpad eronder. Passend tuig is al de helft van het rijden.
Geryon schreef:Maar om te kunnen lopen moeten ze wel vrij zijn van blokkades. Dus even naar buiten halen wat erin zit kan niet zomaar bij de meeste manegepaarden. Toch denken mensen vaak een manegepaard 'goed' te rijden terwijl het gewoon 'nep nageeflijk' is, met nog steeds een weggedrukte rug.
LoveMickey schreef:Geryon schreef:Maar om te kunnen lopen moeten ze wel vrij zijn van blokkades. Dus even naar buiten halen wat erin zit kan niet zomaar bij de meeste manegepaarden. Toch denken mensen vaak een manegepaard 'goed' te rijden terwijl het gewoon 'nep nageeflijk' is, met nog steeds een weggedrukte rug.
Klopt! Maar er van uitgaande dat de paarden 'gewoon' gezond zijn
JNY024 schreef:LoveMickey
Ik denk het eerlijk gezegt niet. Een zadel dat zoveel gebruikt wordt in manege lessen is ook een keer aan vervangen en opvulling etc toe. Als dat niet gebeurt liggen de zadels niet meer goed. Misschien voor het oog wel maar een profesioneel iemand ziet het gelijk. Waar ik stond werd dit niet gedaan.
Een manegepaard is lang niet zo los als een paard wat van iemand eigen is. Dus de meeste paarden zullen nooit een goede hoge proef neer kunnen zetten met stellingen en nageefelijkheid. Ze kunnen best hogere proeven lopen maar of dat punten waard zijn?
Geryon schreef:LoveMickey schreef:
Klopt! Maar er van uitgaande dat de paarden 'gewoon' gezond zijn
Het niveau van onze manege(paarden) is ontzettend veel hoger als ik het vergelijk met andere maneges. Maar toch zijn de paarden nooit helemaal vrij van (kleine) blokkades. Valt niet per se te zien, maar wel te voelen. En zodra ik op zo'n paard stap voel ik meteen waar het ergens wat minder soepel buigt etc.
Ik denk ook dat manegezadels nooit helemaal passen. De paarden veranderen misschien wel, en dan ligt een boomzadel meteen al niet meer helemaal optimaal. Ook als de kussels dunner worden enz. inderdaad. Het zadel 'past' misschien dan wel, voor het oog inderdaad, maar als je er echt goed gaat bekijken en voelen enz. zul je toch zien dat ze niet optimaal liggen.
LoveMickey schreef:Geryon schreef:
Het niveau van onze manege(paarden) is ontzettend veel hoger als ik het vergelijk met andere maneges. Maar toch zijn de paarden nooit helemaal vrij van (kleine) blokkades. Valt niet per se te zien, maar wel te voelen. En zodra ik op zo'n paard stap voel ik meteen waar het ergens wat minder soepel buigt etc.
Ik denk ook dat manegezadels nooit helemaal passen. De paarden veranderen misschien wel, en dan ligt een boomzadel meteen al niet meer helemaal optimaal. Ook als de kussels dunner worden enz. inderdaad. Het zadel 'past' misschien dan wel, voor het oog inderdaad, maar als je er echt goed gaat bekijken en voelen enz. zul je toch zien dat ze niet optimaal liggen.
Een eigen paard, heeft ook vaak (kleine) blokkades. Veel paarden zullen dit hebben. Ik zeg natuurlijk niet dat je er niets aan hoeft te doen, maar alleen dat het niet alleen de manegepaarden zijn
Geryon schreef:LoveMickey schreef:
Een eigen paard, heeft ook vaak (kleine) blokkades. Veel paarden zullen dit hebben. Ik zeg natuurlijk niet dat je er niets aan hoeft te doen, maar alleen dat het niet alleen de manegepaarden zijn
Eigen paarden worden vaak door mensen met een wat beter niveau gereden dan manegeruiters.. Daarom zie je ook de meeste eigen paarden nageeflijk lopen en de manegepaarden vaak niet (of in een nepkrul).
Als jij op een goede manier rijdt heeft het paard geen blokkades hoorEn is een ostheopaat dus ook totaal overbodig.
JNY024 schreef:@xVerax Succes
laat je ons weten hoe het is gegaan?
LoveMickey schreef:JNY024 schreef:Niet alleen dat als ik wel eens keek naar de zadels die erop liggen kreeg ik zelf al pijn aan me rug.
klapperen op de rug , verschuiven en het wordt opgevuld met een bontje of gelpad eronder. Passend tuig is al de helft van het rijden.
De paarden op onze manege hebben allemaal goed en passend tuig.
LoveMickey schreef:JNY024 schreef:Niet alleen dat als ik wel eens keek naar de zadels die erop liggen kreeg ik zelf al pijn aan me rug.
De paarden op onze manege hebben allemaal goed en passend tuig.