Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:21

Chaos schreef:
Spiermassa weegt toch ook veel??
Neem aan dat die turn grietjes behoorlijk spieren hebben al??

Dat was vorig jaar, hun1ste jaar dus de spieren zijn nog in opbouwing. ;-)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:23

ik weeg zelf 58 kilo, en ja kwa lengte heb ik overgewicht ben namelijk maar 1,52 groot...
ik heb keertje zelfs geweigerd om op te stappen op een bepaalde pony.
was voor een springles en ik moest nog eventjes snel worden ingedeeld..
kreeg pony van 1,45 groot..maar was wel ouder beestje.
op zich had hij me wel kunnen houden, maar ik wilde er gewoon niet op omdat ik mezelf te zwaar vond.

als ik dan zie dat een meisje die 1,65 groot is en zo'n 65 kilo weegt er gewoon op gaat zitten, dan denk ik ook van naja zeg ik weiger niet voor niks..
pony droeg normaal gesproken beginners die max 45 wegen zo ongeveer.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:24

Het is een gevoelig punt, maar ik ben het er wel mee eens. Als het paard in goede conditie moet zijn, dan de ruiter toch ook?
Er is eens iemand langs geweest om mijn paard bij te rijden. Ze was echt te zwaar en paste ook niet in het zadel, ik vond het zó moeilijk om dat tegen haar te moeten zeggen, ik dacht echt joh dat heb je zelf toch óók wel door :?
Mijn vorige IJslander heb ik verkocht aan iemand die van ver moest komen voor een bezichtiging, die heb ik vooraf wel gevraagd of ze niet te zwaar was.
Anders was ze misschien dat hele eind komen rijden om vervolgens van mij te horen dat ik haar er niet op wilde hebben. En toen voelde ik me zelfs al bezwaard om het te vragen.
Het zou fijn zijn als meer mensen naar zichzelf kunnen kijken als Kyara, dan hoeven andere mensen niet de boeman te zijn :)*

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:25

joenohoe schreef:
Medra schreef:
een man van 1.80 zit al rap tege de 100 kg hoor. en moet daarvoor niet eens dik zijn.
dat ze op een pony nu niet iemand gaan zette van 90kg ok maar toch.

Wat een onzin, dan ben je gewoon dik met 1.80 en 100 kilo. Ken iemand van tegen de 2 meter, die weegt net iets meer dan 90 kilo en is goed gespierd.

Mijn pa is 1.82 en weegt 90 kilo..
En die is al behoorlijk dik :P

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:28

tamary schreef:
Medra schreef:
een man van 1.80 zit al rap tege de 100 kg hoor. en moet daarvoor niet eens dik zijn.
dat ze op een pony nu niet iemand gaan zette van 90kg ok maar toch.

Dan is die toch te dik als ik zo kijk. Vader is ook ong. die lengte en nu afgevallen (was nodig) is hij rondt de 76 kg.

Mijn vriend zit iets over de 90 kg en en is ook ver 1.80 Maar belange niet dik!
spieren wegen meer als vet :-)

Rennie89

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:38

Mijn vader is 1.83 ofzo en weegt 80 kilo. Dat is dus een gezond gewicht. En man van 1.90 weegt idd snel boven de 90 kilo, maar ik vind het ds begrijpelijk dat veel maneges een limit hebben van 90 kilo :) Ik weeg zelf 69 kilo, ook te zwaar, voor mijn lengte dan, maar ik kan gelukkig nog een aantal ponies en sowieso gewoon paarden. (gaat hopelijk binnekort weer 10 kilo af, maar ik kan helaas niet hardlopen vanwege een verrekte knieband ;( )

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:12

lifaya schreef:
En man van 1.90 weegt idd snel boven de 90 kilo

Een man van 1.90 die meer dan 90 kilo weegt heeft overgewicht :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:50

Heino schreef:
lifaya schreef:

Nou idd

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:17

Je zit dan nog (net) op een normaal BMI hoor, dus van overgewicht kun je nog niet spreken. Als je dan ook nog flink gespierd bent zeker niet. Maar het blijft 90 kilo natuurlijk!

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:09

Ik ben ook redelijk aan de maat (rond de 100 kg) en wilde vorig jaar toch weer 1x rijden (zie mijn profiel voor mijn verhaal). Ik heb vele maneges afgebeld om te vragen of ze een paard geschikt hadden voor mijn gewicht. Overal ben ik geweigerd, wat ik volkomen terecht vind. Maximum gewicht was op bijna alle maneges 90-95 kilo. Uiteindelijk ben ik op een buitenrit op een Shire uitgekomen. Was werelds om toch weer eens te kunnen rijden.
Mijn streven is echt om straks na de bevalling van mijn 4e kindje iig af te vallen tot de 90 kilo, zodat ik af en toe eens een lesje hier op de manege kan volgen. Ik ben geen beginneling meer en de manegehoudster hier kent me en samen hebben we al een hoop mogelijkheden besproken.

djshaddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:31

Nou ik vind dat erg beledigent als iemand daar iets over zegt... zelfde geld is diegene ziek ofzo.. en daar kwets je iemand zeer mee.
Dus ik ben er het er niet mee eens

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:34

Je kunt toch niet omdat het beledigend zou zijn maar iedereen op een paard zetten?
En dat paard dan?

Ook al besluit je er iets over te zeggen (als manegehouder), dan kun je het nog altijd met voldoende uitleg en respect doen.

djshaddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:53

dat klopt, maar als die manege slim is zet je het juiste paard in ;) /3

djshaddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:54

maar hoe zou jij het vinden als jij overgewicht zou hebben en je zou bijvoorbeeld door medicijnen overgewicht krijgen, en steeds mensen tegen je zegge dat je te dik bent voor een paard hoe zou dat wel niet lopen met de klandissie van die manege,
denk daar maar over haha. :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:07

Waarom neem je aan dat ik daar niet over nagedacht heb?
Ik ben zelf (ooit) ook te dik geweest.

Het punt voor mij is dat het er op dat moment niet toe doet. Of iemand het nou wel of niet vervelend vindt dat een manege er iets over zegt, feit blijft dat de situatie kan ontstaan dat iemand te zwaar is voor een bepaald paard. Het zou toch van de zotte zijn als een manege eigenaar dat dan niet kan zeggen?

Stel dat iemand 120 kg is en per se wil rijden, dan zou je dan dus niet kunnen zeggen: "pardon, maar je bent gewoon te zwaar", omdat het zielig is? Je zult toch érgens een grens moeten leggen, dan kun je net zo goed de grens leggen bij wat nog verantwoord is voor het paard in kwestie. Voor het ene paard is 70 kg te zwaar en voor het andere 100.

Op een moment dat iemand zich het persoonlijk aantrekt, tsja ... dan is of de manegehouder niet tactvol genoeg geweest of die iemand denkt gewoon niet realistisch. Je kunt met 80 kg nu eenmaal niet op een shetlander zitten en met meer dan 100 kg op bijna geen enkel paard. Als ik manege-houder was zou ik trouwens niet zeggen: "je bent te dik", maar zeggen "op dit paard kan iemand van maximaal ... kg rijden". Dan kan die persoon zelf wel de conclusies trekken. Het gaat om het paard, niet om iets persoonlijks.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:32

Heino schreef:
lifaya schreef:

Dat is gewoon niet waar. :\
Mijn vriend is 1,85 en weegt 95 kilo, en ik kan je vertellen: er zit geen gram vet te veel aan! Het is allemaal spier.
Voor foto's: zie mijn profiel.
Dan zou hij dus bij heel veel manege's niet mogen rijden terwijl hij in topconditie is en de paarden absoluut niet stoort met rijden... Hij rijdt zelfs heel erg licht.

Tuurlijk vind ik dat je als manegehouder wel een paard voor je klant moet uitzoeken die het gewicht kan dragen, maar een beetje fatsoenlijk paard kan dat heus wel hebben op z'n rug. Zeker als die persoon gewoon netjes rijdt en het paard niet in de weg zit.

In mijn ogen wordt er al snel te pieperig gedaan over wat voor een gewicht een paard wel en niet kan dragen.
Naar mijn mening moet je meer letten op of je het paard niet hindert in zijn bewegingen dan je zo blind te staren op het gewicht van de ruiter.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:52

Cyrilletje schreef:
Heino schreef:

Dat is gewoon niet waar. :\
Mijn vriend is 1,85 en weegt 95 kilo, en ik kan je vertellen: er zit geen gram vet te veel aan! Het is allemaal spier.
Voor foto's: zie mijn profiel.
Dan zou hij dus bij heel veel manege's niet mogen rijden terwijl hij in topconditie is en de paarden absoluut niet stoort met rijden... Hij rijdt zelfs heel erg licht.

Tuurlijk vind ik dat je als manegehouder wel een paard voor je klant moet uitzoeken die het gewicht kan dragen, maar een beetje fatsoenlijk paard kan dat heus wel hebben op z'n rug. Zeker als die persoon gewoon netjes rijdt en het paard niet in de weg zit.

In mijn ogen wordt er al snel te pieperig gedaan over wat voor een gewicht een paard wel en niet kan dragen.
Naar mijn mening moet je meer letten op of je het paard niet hindert in zijn bewegingen dan je zo blind te staren op het gewicht van de ruiter.

mee eens, mijn vriend heeft volgens de BMI ook 'overgewicht', dat lijkt zich alleen niet rond zijn middel te hebben geconcentreerd maar in spieren :+
neemt niet weg dat hij nooit op mijn damespaardje van 1.65m had gemogen en ik het ook terecht vind dat maneges een limiet instellen, waar die limiet ligt is denk ik een ander verhaal :)

djshaddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:05

eigelijk is het zo dom wat je zegt want manege houders kijken ook naar de lengte dus ja.
en volgens mij ben jij degene die zich aangesproken voelt niet ik ;)

Criiistel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:34

Ja ik vind dat het ook kan teminste als mensen echt gewoon veel te dik zijn
kijk iedereen kan wel maatje meer hebben
maar dan moeten ze gewoon naar de lengte en gewicht kijken
maar eigenlijk kan je het ook wel gewoon zien :?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:40

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten? Nee.
Dat vind ik te ver gaan. Er mag wel op een subtiele manier worden duidelijk gemaakt dat iemand te zwaar is en dat dat noet fijn is voor het paard. Je mag iemand er wel bewust van maken.

djshaddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:42

lengte is ook heel belangrijk weetje _/-\o_

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 00:23

Manegepaarden hebben al veel te verduren, vergeet nooit dat die een deel van de dag met complete beginners moeten rondzeulen. Om dan ook nog eens te stellen dat ze iedereen maar moeten dragen omdat je anders klanten teleur moet stellen vind ik behoorlijk grof naar de manege en de paarden toe.

Maargoed, paardenwelzijn op maneges is blijkbaar ondergeschikt aan het belang van te dikke ruiters die toch willen paardrijden en dat als een Godgegeven recht beschouwen, voor deze ruiters. Het belang van de paarden doet er blijkbaar voor sommigen niet toe. Ik vind dat best schokkend! Paardrijden doe je met een levend wezen, op de rug van een levend wezen. Dat levende wezen heeft ook rechten.

Een manege kan niet zomaar eventjes een nieuw paard aanschaffen,maneges hebben nogal specifieke eisen waaraan de paarden moeten voldoen, en er zijn een hoop maneges die in dezelfde vijver vissen. Grote, sterke paarden die manegewerk zowel mentaal als fysiek aankunnen zijn niet dikgeschaard, het kan letterlijk jaren zoeken kosten om die ene geschikte te vinden, die niet te jong is en niet te oud en groot en sterk genoeg, en ook nog het juiste karakter heeft en niet iedereen eraf bokt! En dan willen maneges meestal liever niet dat die alleen maar door de grote en zware mensen gereden worden want dan zijn ze ook weer snel stuk. Dus stellen ze eisen aan het gewicht van de ruiters, en waarschuwen wanneer het welzijn van de paarden in het geding dreigt te komen. En daar hebben ze alle recht toe. Zijn zijn verantwoordelijk voor het welzijn van hun paarden, en manegepaarden hebben al een behoorlijk zwaar leven ten opzichte van paarden van particulieren. Dat leven hoeft niet nog zwaarder gemaakt te worden omdat er anders een paar mensen wel eens boos zouden kunnen worden.

djshaddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:20

dus jij zegt bij deze dat te zware mensen maar niet moeten rijden..;)
terwijl paardrijden voor iedereen is hoor, maar het probleem van deze poll is, is dat mensen niet aan de ruiters zelf denken.
Kijk je kan natuurlijk een vrouw b.v. van 1.78 met 150 kg niet op een shetlander zetten maar als je daar een goed paard voor hebt, zie ik er geen probleem van. En tegens geef ik je ongelijk want ook jij bent zelf begonnen bij een manege dus ga alsjeblieft niet de heilige boon uithangen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:07

dfshaddy
Die vrouw van 1.78 van 150 kilo hoort op geen enkel paard thuis, denk ik.
Dus als je het zo bekijkt, is paardrijden idd niet voor iedereen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:11

djshaddy schreef:
dus jij zegt bij deze dat te zware mensen maar niet moeten rijden..;)
terwijl paardrijden voor iedereen is hoor, maar het probleem van deze poll is, is dat mensen niet aan de ruiters zelf denken.
Kijk je kan natuurlijk een vrouw b.v. van 1.78 met 150 kg niet op een shetlander zetten maar als je daar een goed paard voor hebt, zie ik er geen probleem van. En tegens geef ik je ongelijk want ook jij bent zelf begonnen bij een manege dus ga alsjeblieft niet de heilige boon uithangen

Ja, ik zeg dat mensen die te zwaar voor een paard zijn, niet op dat paard moeten rijden. Voor een shetlander / welsh pony ben je al snel te zwaar. Een shire kan wat meer hebben. Maar wanneer je meer dan 100 kg weegt, zou je op geen enkel paard moeten rijden. Dat is namelijk voor geen enkel paard een gezond gewicht op voor langere tijd te moeten dragen.

Bij mij gaat de gezondheid van het paard, voor de wens van de ruiter die zo graag wil rijden.