Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:14

Ik herken dat wel.
Ik heb ooit een meisje te logeren gehad wat 4 jaar op een manege reed. Ze mocht op Kelsey, mijn pony rijden. Ze had nooit geleerd wat dressuur was en hoe een paard eigenlijk moet lopen. Toen ik haar vertelde over een foute houding (onderhals en weggedrukte rug) en de 'goede' houding (nageeflijk en over de rug) zat ze verwonderd te luisteren en vertelde ze dat ze eigelijk altijd sprongen op de manege. Wat jammer dat zij dus in die 4 jaar nooit een fatsoenlijk dressuurmatige basis heeft gehad.

Gelukkig is dit niet op elke manege. Mijn vriendin rijd al 10/11 jaar en heeft altijd goede les gehad. Ik vind ook dat ze netjes kan rijden.
Helaas zijn er maar weinig manege's die het écht goed doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:15

Everytime: Dat klinkt lekker denigrerend. ;)

Ik heb mijn Orun cursus anderhalf jaar terug gehaald en ga volgend jaar de volgende doen.
Tevens heb ik opleiding Paardenhouderij en Horse en Health gedaan. Daarnaast heb ik nog enkele andere certificaten.

En we hebben een familiebedrijf: een pensionstal.

Tjuppie

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:15

Wat hebben diploma's daar nou weer mee te maken Everytime.. Daar krijg je geen ervaring mee hoor.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:17

Was gewoon een vraag. :)

Dat vroeg ik omdat ze les gaf op een manege, daar heb je toch de benodigde diploma's voor nodig lijkt me.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:19

Net zoals velen ben ik ook op een manege begonnen. Voordeel van onze manege was echt dat de instructrice heel goed op je houding lette. Daardoor zit ik nu nogsteeds rechtop. Maneges hebben dus zeker ook goede kanten en er zijn altijd uitzonderingen. Ook een leuke variatie aan paarden en pony's en zeker niet achter elkaar. Heb er een goede basis geleerd, maar om echt door te leren had ik toch ergens anders privèles nodig.

Bij ons op stal komen regelmatig nieuwe mensen die van de manege in de buurt af komen. Je kan ze er gewoon echt uitpikken. Rijden op het verkeerde been licht en trekken hun pony's aan de teugel, al dan niet zagend. Eenmaal bij ons op stal krijgen ze privèles en zie je ze met sprongen vooruit gaan. Dat vind ik gewoon jammer. De manege hier in de buurt staat er gewoon om bekend dat je daar niet leert dat je een binnen en een buitenbeen hebt in draf. Ook leren ze niet eerst voorwaarts te rijden en dan ontspanning op te zoeken, maar om met de handen de pony aan de teugel te trekken. Hebben er ook al een aantal gehad, die dan maar met een strakke slof moesten rijden. (kinderen van 10/11 hè) Dat soort maneges halen het gemiddelde flink omlaag.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:40

Ik sta in pension op een manege, nou wat je daar voorbij ziet komen is echt
geen pretje. Vooral het in de krul trekken is echt niet fijn om naar te kijken. Veel
kinderen/jong volwassenen hebben gewoon geen idee waar ze mee bezig zijn.
Die denken echt dat ze het zo goed doen. Of na 2 rondjes stappen paard zeiknat en
puffend op stal zetten, verkeerd opzadelen na 4 jaar ervaring?! Op een manege
leren ze je eigenlijk alleen zitten blijven op een paard in elke gang. Meer komt er niet
echt bij kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:41

Frodo_ schreef:
Everytime schreef:
Wat een stom topic, nu worden álle manegeruiters over een kam geschoren en álle maneges..Beetje jammer weer. :\

Nou inderdaad. Maargoed, op onze reacties wordt toch niet gereageerd. Wat typisch weer.

Ookal heeft het geen zin, ik ga nog maar een poging wagen dan :D

Ik hoor hier allemaal commentaar op manege-ruiters die paarden in de krul trekken etc, maar ik zie op de manege waar ik rijd toch echt net zoveel manegeruiters als pensionruiters die hun paard in de krul trekken, hetzelfde verhaal op pensionstallen waar ik kom.

Als ruiter (manegeruiter of met eigenpaard) moet je zélf blijven nadenken, en altijd in je achterhoofd houden dat de dingen die je leert misschien niet altijd de juiste zijn, en je ogen open houden. Er zijn slechte manege-instructeurs en slechte privé-instructeurs. Feit is wel dat een manege-instructeur die een groep van 12 man lesgeeft gewoon simpelweg niet overal op kan letten. Dus daar komt het dan meer op de ruiter aan om nog beter op zichzelf te letten, af te kijken van anderen, en zich te verdiepen in hoe je een paard hoort te rijden. Als manegeruiter die groepslessen rijdt zal je nooit heel ver komen in de sport, maar de basis van het paardrijden (zodat je paard zich fijn voelt onder je en correct loopt) kan je wel degelijk leren. Net zoals dat een ruiter met een eigen paard dat KAN leren.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:49

Ik heb alle basisdingen geleerd op de manege, maar écht leren rijden doe ik nu op mijn bijrijdpaard. Door de bossen is ook heel wat anders dan in een bak, geloof me. Heb in enkele weken op mijn (ex-)verzorgpony geleerd wat paardrijden is, wat ik in de drie jaar op de manege eigenlijk niet heb geleerd. Rondhobbelen is het namelijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:02

Interessant topic trouwens om mijn post nog maar eens te ondersteunen: [RT-D] Niveau is bedroevend... Dit gaat dus gewoon over ruiters met een eigen paard....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:20

Everytime schreef:
Was gewoon een vraag. :)

Dat vroeg ik omdat ze les gaf op een manege, daar heb je toch de benodigde diploma's voor nodig lijkt me.

Dan moet je beter lezen. ;)
Er staat dat ik diploma's heb, daar waarde aan hecht, en dat de maneges in de buurt niet-gediplomeerde instructie hebben. En dat terwijl ze het veiligheidscertificaat dragen én FNRS bedrijf zijn.

En ik heb altijd geleerd, dat wanneer ik mensen een vraag stel en zij deze netjes beantwoorden, dan ook nog even respons te geven. ;)
Laatst bijgewerkt door Chaos op 05-07-11 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:21

Juul feit is ook dat de meeste instructie die groepslessen begeleiden ook echt geen moeite doen óm alle 8 de mensen te instrueren.

Als je dat niet kunt, ga er dan niet staan.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:23

xApple schreef:
geen pretje. Vooral het in de krul trekken is echt niet fijn om naar te kijken. Veel
Die denken echt dat ze het zo goed doen. Of na 2 rondjes stappen paard zeiknat en
leren ze je eigenlijk alleen zitten blijven op een paard in elke gang. Meer komt er niet
echt bij kijken..

ik nodig je uit om een middagje met mij mee te lopen op een manege

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:27

Welke manege is dat Parador?
Zoals ik al eerder zei, ik kende maar een goede manege, en die heeft zijn deuren gesloten.

Alle andere maneges heb ik meer dan genoeg op aan te merken. Maar dat hoeft niet alleen instructie te zijn, dit kan ook de wijze van huisvesting zijn. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:16

parador schreef:
xApple schreef:
echt bij kijken..

ik nodig je uit om een middagje met mij mee te lopen op een manege

Ik heb het niet duidelijk genoeg neergezet zie ik: op de manege's waar ik ooit ben
geweest zie ik het zo.

Ik geloof wel dat er manege's zijn die het wel goed doen hoor. Ik heb er alleen nog nooit
1 van dichtbij gezien. Of ruiters die er vandaan komen.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:58

[

Of na 2 rondjes stappen paard zeiknat en
echt bij kijken..

Ik heb het niet duidelijk genoeg neergezet zie ik: op de manege's waar ik ooit ben
geweest zie ik het zo.

Ik geloof wel dat er manege's zijn die het wel goed doen hoor. Ik heb er alleen nog nooit
1 van dichtbij gezien. Of ruiters die er vandaan komen.[/quote]

als ik dit lees , begrijp ik eruit dat je hier manege's in het algemeen bedoelt.

ik doe elke woensdag en zaterdag vrijwillig de kinderen en jongvolwassenen begeleiden met opzadelen , opstappen poetsen etcetc. ik probeer ze te leren dit alles op een correcte ( lees paardvriendelijke ) manier te doen.
vandaar dat ik je uitnodig om dan deze maar eens van dichtbij te bekijken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:59

Zelf heb ik verschillende bijrijdertjes gehad voor mijn shetten die op de manege reden. Gelukkig staan mijn pony's wel goed aan de hulpen, dus ze leren het snel af. Heb het al eens meegemaakt dat een meisje wil gaan stappen, maar die drukt niet eerst haar kuit aan, maar schopte meteen. Dus Grietje nam een megaspurt naar voren en het meisje zat beduust te kijken waarom die pony nu zo gek deed. Blijkbaar reageerde de pony's op de manege alleen maar op schoppen. Mijn nieuwe verzorgstertje heeft dit ook wel een beetje, maar ze is een snelle leerling, dus het gaat iedere keer al beter.

Overigens heb ik zelf ook jaren op de manege gereden en ik heb altijd gezegd dat ik pas echt ben gaan leren te rijden toen ik met mijn pony naar de ponyclub ging.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:00

Parador: Daar zeg je het toch zelf al?
Jij gaat vrijwillig mensen dat leren, schijnbaar gebeurt het dus niet door de manege zelf, het correct aanleren van het omgaan met paarden.

Goed dat jij dit doet, maar toch een slecht beleid van de manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:04

Chaos schreef:
[naam] feit is ook dat de meeste instructie die groepslessen begeleiden ook echt geen moeite doen óm alle 8 de mensen te instrueren.

Feit is ook dat je een groep van 8 man minder individuele aandacht kan geven dan als je 1 op 1 lesgeeft. Dat ís gewoon zo :)

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:05

mirka1994 schreef:
Ik heb 7 jaar bij ons op de mangege in Dordrecht gereden. Heb daar leren 'rijden'. Vooruit was vooruit 'drijven' lees schoppen want paardjes waren afgestompt. Remmen en sturen deed je met je handen. In het begin ga je paar weken op dekens dus je leert wel zitten. Maar verder noem ik dat niet rijden eigenlijk. Ik ging toen ik al een tijdje les had en bij de gevorden zat bij een manege ergens op het strand een lesje meepakken voor de leuk. Toen ik niet wist wat van been wisselen was voelde ik me knap banketstaaf :s.. En ik reed al een aardig poosje mee, maar heb bar weinig daar geleerd. Op het blijven zitten na danm, want ik mocht wel op de 'vervelende' ponys. Maar nu jaren later zou ik me eerder vragen waarom de ponys 'vervelend' waren ipv erop te springen en ze alle hoeken van de bak te laten zien :s.

Toen ik voor het eerst les kreeg op mijn eigen paard voelde ik me echt een stumperd! Zoveel wat ik verkeerd had aangeleerd en daardoor ook gewoon mijn paard tegenwerkte. Ik probeer nu meer met mijn zit te rijden, en rustig met mijn benen etc.

Maar het is niet bij elke manege het zelfde, en ik denk idd dat het de laatste jaren aan het veranderen is gelukkig ook voor de paardjes!

Vertelde ze bij jou niet wat van been verwisselen en op het goede been licht rijden was?
Ik wil niet zeggen, dat ik een goede ruiter ben, want zo lang rijd ik nog niet, maar van been verwisselen wordt bij ons al geleerd zodra iemand een beetje het ritme van de draf te pakken heeft. Dus al in 1 van de eerste lessen :)

ga zo nog even wat uitgebreider reageren, want er komen een paar vragen in me op, maar ga eerst even het hele topic lezen :)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:10

Chaos schreef:
Parador: Daar zeg je het toch zelf al?
Jij gaat vrijwillig mensen dat leren, schijnbaar gebeurt het dus niet door de manege zelf, het correct aanleren van het omgaan met paarden.

Goed dat jij dit doet, maar toch een slecht beleid van de manege.

het zit wel iets anders in elkaar dan zoals jij formuleert, maar daar hoef ik geen uitleg over te doen. Waar het mij omgaat is dat het dus wel gebeurt....
ik heb het ook van iemand geleerd......op een manege....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:13

Denk dat het erg verschilt per manege. Ik heb bijvoorbeeld op de ene manege niet leren zadelen en op een andere manege wel. Nu wilde ik altijd het beste voor de paarden dus als ik mijn eigen opzadelkunsten niet vertrouwde dan riep ik er gewoon iemand bij die me dan alsnog even hielp. Huidige ruitertje kon ook nog niet opzadelen en hoeven uitkrabben, dus dat leert ze nu bij mij. Dus dat zal ook wel per manege verschillen en ik denk dat het er ook aan ligt hoe je zelf bent. Of je om de uitleg/hulp vraagt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:17

Anoniem schreef:
Chaos schreef:
Juul feit is ook dat de meeste instructie die groepslessen begeleiden ook echt geen moeite doen óm alle 8 de mensen te instrueren.

Feit is ook dat je een groep van 8 man minder individuele aandacht kan geven dan als je 1 op 1 lesgeeft. Dat ís gewoon zo :)

Da's wel heel makkelijk gezegd.
Dan moesten ze die groepslessen gewoon afschaffen. 8 man verdeelt over een uur allemaal goede, zinvolle aanwijzingen geven en ze zelfstandig laten rijden kan gemakkelijk. Het vraagt alleen wat moeite van de instructie. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:18

Goed omgaan met paarden, natuurlijke paardenbehoeftes kennen, het paard benaderen vanuit respect en leiderschap, goed zadelen en correct rijden zou altijd geleerd moeten worden. :)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:25

[/quote]

Feit is ook dat je een groep van 8 man minder individuele aandacht kan geven dan als je 1 op 1 lesgeeft. Dat ís gewoon zo :)[/quote]

Da's wel heel makkelijk gezegd.
Dan moesten ze die groepslessen gewoon afschaffen. 8 man verdeelt over een uur allemaal goede, zinvolle aanwijzingen geven en ze zelfstandig laten rijden kan gemakkelijk. Het vraagt alleen wat moeite van de instructie. :)[/quote]
niet alleen wat meer moeite van de instructie, ook iets meer financieen van de leerling

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:26

Onzin. Zeker met groepslessen.
Slechte instructie zou gewoon NIET betaald moeten krijgen..