Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:46

Opsluiten in een wc'tje en ze dan 3 uur laten rennen in de zandbak. Nou nou, fijn hoor. :D

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:46

ik vind het gewoon sneu!!! |( dat kun je zo`n arm beesie toch niet aandoen!!! :( heb dan soms echt zien om die manege eigenaren op te sluiten in een kast en dat ze er dan alleen uitmogen voor hun werk eens kijken wat zij daar van vinden!!! }>

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:47

tjoppie schreef:
Maar het GAAT niet alleen maar om kilometers. Het gaat om het wezen paard, die een natuurlijke behoefte heeft aan sociaal contact, fourageren en vrijheid. En ik vind dat elk paard daar recht op heeft. Zeker hardwerkende paarden als manegepaarden, maar daarnaast gewoon ALLE paarden

in dit topic gaat het toch over of het wel of niet zielig is als een manegepaard wel of niet op het land komt? Volgens mij is het land alleen beweging en ruimere vrijheid. beweging krijgt een manegepaard zat, dus die kan afgestreept worden. Als een manegepaard in stands gehouden word dan heeft deze meer sociaal contact dan in stallen. Dus daar moet je je dan nog een oordeel over vormen. Fourageren kan weer beter in een stal. En vrijheid, wat is vrijheid? in een omheind land heeft een manegepaard ook geen vrijheid.

Dit geloof je toch zelf niet wat je zegt?

Twiggy2008

specialmoon schreef:
ik vind het gewoon sneu!!! |( dat kun je zo`n arm beesie toch niet aandoen!!! :( heb dan soms echt zien om die manege eigenaren op te sluiten in een kast en dat ze er dan alleen uitmogen voor hun werk eens kijken wat zij daar van vinden!!! }>

Het erge is dat die jonge leerlingen meteen al leren dat dit 'normaal' is voor een paard. :(

Yontheke

Twiggy2008 schreef:
Opsluiten in een wc'tje en ze dan 3 uur laten rennen in de zandbak. Nou nou, fijn hoor. :D

Paarden staan in de stal ook in hun eigen wc dus is die vergelijking wel toepasselijk :Y)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:49

Yontheke schreef:
Twiggy2008 schreef:

Paarden staan in de stal ook in hun eigen wc dus is die vergelijking wel toepasselijk :Y)

Nou, inderdaad. Ver-schrik-ke-lijk!! En dan nog goedpraten dat je zo dieren houdt. ;)

UMayDream

Re: Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:50

Tis niet alleen een wc, ook nog een slaap en woon kamer :+ Nog erger dus :=

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:51

Twiggy2008 schreef:
En ik ken ze ook die in stands staan op zo'n 4-sterren manege. Geweeeeldig leven, hoor, poe poe..... ;(

pfff, krijgen we die discussie weer. Stands ansich is niet noodzakelijk 'zieliger' dan boxen. het ligt aan de maat van de stand danwel box, de duur van het stallen (is het voor een uurtje of voor 23 uur), het licht, de bezigheden etc. Want ik heb mijn paard liever in een ruime, lichte stand met veel contact met soortgenoten, onbeperkt ruwvoer en 10 uur in een stand dan 23 uur per dag in een donkere bedompte box van 3 bij 3 met tralies, geen contact met soortgenoten en geen ruwvoer.. Snap je?
Overigens staan mijn dieren in inloopstallen OF (sommige) gaa om 7 uur sochtends naar buiten (na voeren) en tussen 10 en 11 weer naar binnen...

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:53

jemig...mijn mond valt echt open bij het lezen hiervan.
Wat naar om te lezen zeg,paarden horen niet thuis in een stal.
Dat hoort gewoon niet,het is zó slecht voor het natuurlijke gedrag,gezondheid,en de geest.
Paarden horen niet langer dan een uur achtereen stil te staan,sterker nog ; paarden in de natuur leggen dagelijks zo'n 30 kilometer af. Ik kan er zo verdrietig van worden als ik dit soort dingen lees.
Je kunt het inderdaad vergelijken met wat hierboven gezegd wordt, het is als opsluiten in een wc en vervolgens dood laten rennen ''omdat hij dan mooi zijn energie kwijt is''
We laten hier altijd de paarden dag en nacht buiten ,zomer en winter. Het is natuurlijk dat paarden zoeken naar hun eten,en er moeite voor doen. Daarom verspreiden wij áltijd het hooi/kuil door het hele land zodat ze lopend eten.

komen ze bij deze manege wel in de bak voor een paar uur per dag?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:55

Bonita_Bon schreef:
pfff, krijgen we die discussie weer. Stands ansich is niet noodzakelijk 'zieliger' dan boxen. het ligt aan de maat van de stand danwel box, de duur van het stallen (is het voor een uurtje of voor 23 uur), het licht, de bezigheden etc. Want ik heb mijn paard liever in een ruime, lichte stand met veel contact met soortgenoten, onbeperkt ruwvoer en 10 uur in een stand dan 23 uur per dag in een donkere bedompte box van 3 bij 3 met tralies, geen contact met soortgenoten en geen ruwvoer.. Snap je?
Overigens staan mijn dieren in inloopstallen OF (sommige) gaa om 7 uur sochtends naar buiten (na voeren) en tussen 10 en 11 weer naar binnen...

Deze pony's staan in kleine stands, vastgebonden, kunnen niet liggen, hebben geen onbeperkt ruwvoer en komen niet buiten op het land of in een paddock. Ze komen er alleen uit voor de lessen. Ik weet waar ik het over heb, helaas. ;(
Is dus niet te vergelijken met jouw paarden. :n
Maar wel een 4-sterrenmanege, he. ;)
Ongelofelijk!!! :(

Maar goed, die sterren zeggen ook alles over de luxe voor de ruiter. Niet over het welzijn van de paarden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:55

Gut, zeker allemaal niet op een manege ooit begonnen?

@ Yelabrenda, ik denk dat een manegepaard het dubbele zo niet het driedubbele aflegt op een dag

tjoppie

Re: Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:57

@ Twiggy paarden die niet kunnen liggen? Nooit? dat is gek!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:57

Zeker wel op een manège begonnen maar met ouders die niets van paarden weten en dan beschouw je zoiets jammer genoeg al heel snel als normaal.
En de km onder het zadel zijn niet zo belangrijk als onbelaste beweging bij het fourageren..

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:58

tjoppie schreef:
Gut, zeker allemaal niet op een manege ooit begonnen?

@ Yelabrenda, ik denk dat een manegepaard het dubbele zo niet het driedubbele aflegt op een dag

ja,maar niet juist verdeeld ben ik bang.
Ze horen namelijk niet langer dan een uur achtereen stil te staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:58

Nee, ik ben toevallig niet op een manege begonnen, dat klopt. :D
En mijn dochter begint daar ook niet, kan ik je vertellen. Want je hebt hier in de buurt helaas geen paardvriendelijke maneges. Gelukkig zijn er nog meer opties, waarbij kinderen wel leren dat paarden ook buiten horen en waarbij ze meer leren dan alleen maar het rijden an sich.

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:01

Op de manege waar ik op heb leren paardrijden, gingen de manegepaarden ook nooit het weiland op, alleen de eigen paarden [en ik dacht, ook de pony's die geleasd en verzorgd worden, maar dat kost ook geld]. Die paarden liepen dan wel verspreid over de dag, je had lessen die om tien uur begonnen maar ook die om een uur of zes. En de meeste manege paarden [een paar uitgezonderd maar die deden wel wat anders, die liepen bijv. mee in caroussel-lessen of voor de kar/koets] stonden in stands, telkens twee paarden [en dan werd er geled op welke paarden met elkaar konden opschieten en welke niet] bij elkaar, met een schotje ertussen [er kon altijd wel iemand tussen, en de paarden konden gewoon liggen]. Sommige paarden konden zelfs bijna het voer uit elkaars bak opeten... Dan kwamen ze er net niet bij :')
En de manege paarden stonden ook nooit écht voor een lange tijd alleen; als er een paard doodging of verkocht werd, dan zorgden ze er altijd voor dat de paarden naast een ander paard kwamen te staan! Ook stonden ze, ik heb egt geen flauw idee om de hoeveel tijd, ook voor een paar uurtjes lekker in het paddock. Er werd ook iedere dag wel gevraagd door de kinderen die daar reden, of ze een pony ofzo even mochten laten rollen [en dan kregen ze zelden een 'nee' te horen], of ze ze zelf in het paddock mochten laten of ze even met ze mochten wandelen. En al dat, is nu nogsteeds zo.
Ook kwamen die paarden regelmatig buiten! In de lessen zelf werd je, zeker met mooi weer, mee op buitenrit genomen. En op zondag is er geen les, worden ook duinritten & strandritten ['wij' wonen hier aan zee :) ] georganiseerd.

Dus ookal dat de paarden niet op het weiland komen hier, hebben de paarden het heus niet slecht hoor. Ja en natuurlijk is het niet goed dat ze niet iedere dag een paar uur op de wei mogen; maar met [ik denk tot nu toe al] 200 paarden op stal incl. eigen paarden, de weilanden al wel vol staan.. :7

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:02

Twiggy, jij beweerd dat paarden bij jou op de manege niet kunnen liggen. Nooit kunnen liggen. Kan je mij dat uitleggen?
Laatst bijgewerkt door tjoppie op 15-05-11 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:03

lijkt mij een hele goede keus.

Ik vind eigenlijk zelfs dat er eerst op een manege een les theorie zal moeten worden gegeven.
Over wat paarden nou eigenlijk zijn,wat ze nodig hebben om gelukkig te zijn.Ookal is dat misschien ''saai''.
Het is wel de basiskennis om met paarden om te kunnen gaan ( en stiekem vind ik dat je dan ook pas het recht hebt op met ze om te gaan)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:03

Hoe doen ze dat dan in het wild als ze rusten? Dat kunnen ze best uren volhouden hoor op de vierkante centimeter, doelloos stilstaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:05

tjoppie schreef:
Twiggy, jij beweerd dat paarden bij jou op de manege niet kunnen liggen. Kan je mij dat uitleggen?

Is niet mijn manege, maar een manege hier om de hoek, waar de paarden in boxen staan (en kunnen liggen) en de pony's in stands staan en niet kunnen liggen (geen ruimte, ze staan ook vastgebonden). Bij deze mijn uitleg. Hoe ik dat weet? Ik ken die manege al mijn hele leven (ik ben 40 en ik ben op alle maneges e.d. hier in de buurt geweest en weet globaal wel hoe het er aan toe gaat, want het is maar een klein wereldje) en ik heb een aantal vriendinnen die daar hun paarden hebben staan of hadden staan. Ik heb er ooit eens een lesje gehad, jaren terug, maar ik kwam daar snel van terug. Niet mijn ding, die manege. En met mijn eigen paard, ben ik gelukkig ook niet aangewezen op dit soort bedrijven. ;)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-05-11 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

YelaBrenda11

maar dat zullen ze niet snel doen,ze zullen dan wel langzamer lopen of even stilstaan,maar ze blijven echt grotendeels in beweging.

NoekAa_

ik vind 'niet op de wei' niet per se zielig, het gaat er om wat er verder met de dieren gebeurt. Als ze de godganse dag op stal staan, dan wel. Als ze er verder gewoon normaal uitkomen (paddock, wandelen e.d.) dan denk ik dat de beestjes weinig te klagen hebben.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:06

tjoppie schreef:

Hoe doen ze dat dan in het wild als ze rusten? Dat kunnen ze best uren volhouden hoor op de vierkante centimeter, doelloos stilstaan.

Eventjes zwaar offtopic maar dan begin ik mij gewoon af te vragen hoe jij je paarden houdt? :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:07

@ Twiggy Hoe kunnen paarden blijven leven als ze nooit kunnen liggen? dat kan niet. Dan leven ze daar niet langer dan een paar maanden

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:07

de manegepony's (we hebben geen paarden)bij ons hebben altijd lekker 2 maanden en soms langer lekker vakantie op t land!