Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tjoppie schreef:Maar het GAAT niet alleen maar om kilometers. Het gaat om het wezen paard, die een natuurlijke behoefte heeft aan sociaal contact, fourageren en vrijheid. En ik vind dat elk paard daar recht op heeft. Zeker hardwerkende paarden als manegepaarden, maar daarnaast gewoon ALLE paarden
in dit topic gaat het toch over of het wel of niet zielig is als een manegepaard wel of niet op het land komt? Volgens mij is het land alleen beweging en ruimere vrijheid. beweging krijgt een manegepaard zat, dus die kan afgestreept worden. Als een manegepaard in stands gehouden word dan heeft deze meer sociaal contact dan in stallen. Dus daar moet je je dan nog een oordeel over vormen. Fourageren kan weer beter in een stal. En vrijheid, wat is vrijheid? in een omheind land heeft een manegepaard ook geen vrijheid.
specialmoon schreef:ik vind het gewoon sneu!!!dat kun je zo`n arm beesie toch niet aandoen!!!
heb dan soms echt zien om die manege eigenaren op te sluiten in een kast en dat ze er dan alleen uitmogen voor hun werk eens kijken wat zij daar van vinden!!!
Twiggy2008 schreef:En ik ken ze ook die in stands staan op zo'n 4-sterren manege. Geweeeeldig leven, hoor, poe poe.....
Bonita_Bon schreef:pfff, krijgen we die discussie weer. Stands ansich is niet noodzakelijk 'zieliger' dan boxen. het ligt aan de maat van de stand danwel box, de duur van het stallen (is het voor een uurtje of voor 23 uur), het licht, de bezigheden etc. Want ik heb mijn paard liever in een ruime, lichte stand met veel contact met soortgenoten, onbeperkt ruwvoer en 10 uur in een stand dan 23 uur per dag in een donkere bedompte box van 3 bij 3 met tralies, geen contact met soortgenoten en geen ruwvoer.. Snap je?
Overigens staan mijn dieren in inloopstallen OF (sommige) gaa om 7 uur sochtends naar buiten (na voeren) en tussen 10 en 11 weer naar binnen...
tjoppie schreef:Twiggy, jij beweerd dat paarden bij jou op de manege niet kunnen liggen. Kan je mij dat uitleggen?
tjoppie schreef:Ze horen namelijk niet langer dan een uur achtereen stil te staan.
Hoe doen ze dat dan in het wild als ze rusten? Dat kunnen ze best uren volhouden hoor op de vierkante centimeter, doelloos stilstaan.