Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
wollie27 schreef:Wat jullie allemaal zeggen word niet gevraagd er word niet gevraagd mag ik wel paarrijden met overgewicht nee de vraag is waar kan ik rijden en weet je niks hou dan gewoon je mond ipv iemand nog even extra te kwetsen beetje erg off topic of niet dan.
dan moet je in een ander topic zijn ik vind dat mensen met ernstig overgewicht niet meer mogen rijden en ga daar de discussie voeren!!
Wietsje92 schreef:Hetzelfde als prednison gebruik. Ik heb bijna een half jaar prednison gebruikt, en ja ben daar ook dikker van geworden. Zou dat dan een reden moeten zijn om niet meer een rondje op mijn pony te gaan rijden?
GamblersCup schreef:Wietsje92 schreef:Hetzelfde als prednison gebruik. Ik heb bijna een half jaar prednison gebruikt, en ja ben daar ook dikker van geworden. Zou dat dan een reden moeten zijn om niet meer een rondje op mijn pony te gaan rijden?
Als je daardoor te zwaar bent geworden voor je pony, zéker een reden om géén rondje meer op je pony te rijden.
Anoeska schreef:Dat te zwaar door medicatie argument kan ik echt niet meer horen. Alsof 'medicatiekilo's' anders voelen voor een paard dan 'hamburgerkilo's'. Wat een onzin.
Mensen moeten eens leren om niet hun eigen belang of wensen voorop te stellen. Tuurlijk willen veel mensen graag paardrijden. Maar soms is dat gewoon niet verantwoord. En ja, dan moet je eerst naar de sportschool, zodat het daarna weer verantwoord is. En heel tragisch, als het inderdaad door medicijnen komt, en afvallen geen mogelijkheid is, moet je misschien tot de conclusie komen dat paardrijden voor jou ook geen mogelijkheid meer is.
Sleeper schreef:@Sonja, wat fijn om zo een respectvol en begrijpend berichtje hier te lezen. Hopelijk heeft TS hier wat aan.
Ik heb de indruk dat het voor vele heel makkelijk is om kwetsende berichtjes neer te zetten omdat het internet is. IRL zouden ze zoiets nooit zeggen. Dat je kritisch bent prima, maar reageren met respect is blijkbaar ook een gave.
Wietsje92 schreef:Sleeper schreef:@Sonja, wat fijn om zo een respectvol en begrijpend berichtje hier te lezen. Hopelijk heeft TS hier wat aan.
Ik heb de indruk dat het voor vele heel makkelijk is om kwetsende berichtjes neer te zetten omdat het internet is. IRL zouden ze zoiets nooit zeggen. Dat je kritisch bent prima, maar reageren met respect is blijkbaar ook een gave.
Amen
Wietsje92 schreef:Totdat jou het zelf overkomt dat je zeker 3 maanden in het ziekenhuis doodziek heb gelegen, en je enige troost voor je verwerken je pony nog is?
Maar maak je niet druk hoor want ik weeg net geen 70 kilo en heb net in de tabel gekeken dat haflingers 80 kilo mogen dragen!
rafiskatje10 schreef:Er zijn maar echt 2 maneges in de buurt, waarvan ik er eerst bij 1 zat.
Sonja schreef:rafiskatje10 schreef:Er zijn maar echt 2 maneges in de buurt, waarvan ik er eerst bij 1 zat.
TS ik zit nog even voor je verder te denken.
Je HEBT dus op een manege gereden. Is dat lang geleden? Heb je daar eventueel nog contacten?
Ik weet niet of er op die manege ook privépaarden staan, maar zo ja; heb je daar wel eens rondgekeken of daar niet een voor jou passend exemplaar bij staat?
Zo ja, dan zou je de eigenaar daarvan eens kunnen aanspreken, en eens kunnen vragen of het anders in de tussentijd tot je weer 'gewoon' op een manegepaard kunt rijden, zijn of haar paard zou mogen gebruiken voor bv privéles.
Of zeg ik nou iets raars?
rafiskatje10 schreef:Heb ook naar mennen gekeken, maar vind dit toch echt wat anders dan zelf rijden.
Sleeper schreef:@Sonja, wat fijn om zo een respectvol en begrijpend berichtje hier te lezen. Hopelijk heeft TS hier wat aan.
rafiskatje10 schreef:Dat is niet heel lang geleden en heb daar ook nog niet zoveel contacten opgedaan, maar dat is wel iets waar je naar zou kunnen kijken inderdaad. Bedankt voor je reactie, je probeert echt mee te denkenwanneer je nog goede ideeën te binnen schieten, ik hoor ze graag. Heb ook naar mennen gekeken, maar vind dit toch echt wat anders dan zelf rijden.
Wietsje92 schreef:Anoeska schreef:Dat te zwaar door medicatie argument kan ik echt niet meer horen. Alsof 'medicatiekilo's' anders voelen voor een paard dan 'hamburgerkilo's'. Wat een onzin.
Mensen moeten eens leren om niet hun eigen belang of wensen voorop te stellen. Tuurlijk willen veel mensen graag paardrijden. Maar soms is dat gewoon niet verantwoord. En ja, dan moet je eerst naar de sportschool, zodat het daarna weer verantwoord is. En heel tragisch, als het inderdaad door medicijnen komt, en afvallen geen mogelijkheid is, moet je misschien tot de conclusie komen dat paardrijden voor jou ook geen mogelijkheid meer is.
Het gaat niet om het argument medicatiekilo's. TS krijg nu gelijk heel bokt over zich heen, omdat ze aangeeft dat ze overgewicht heeft. Nou sommige mensen hebben dat nou eenmaal, niet iedereen past in maatje 36. En als iemand medicatie zoals antidepresiva gebruikt, dan kun je er ook niet aan doen en dan is de oorzaak van je overgewicht meestal ook niet zo heel leuk. Hetzelfde als prednison gebruik. Ik heb bijna een half jaar prednison gebruikt, en ja ben daar ook dikker van geworden. Zou dat dan een reden moeten zijn om niet meer een rondje op mijn pony te gaan rijden? Misschien dat jullie er ooit nog eens achterkomen als jullie zelf 1 van deze medicijnen moeten gebruiken, en je paard nog je laatste uitweg is?
Ik vind het al met al, erg betreurend hoe er in dit topic gereageerd wordt. Misschien hadden de mensen vroeger ook maar geen ploegen achter de paarden moeten hangen, want ja dat is ook wel erg zwaar werk. En dan kunnen jullie zeggen van misschien dat mennen dan een optie is? Net ofdat je met mennen het paard niet belast? Dan belast je het paard op een andere manier.
Sonja schreef:rafiskatje10 schreef:Dat is niet heel lang geleden en heb daar ook nog niet zoveel contacten opgedaan, maar dat is wel iets waar je naar zou kunnen kijken inderdaad. Bedankt voor je reactie, je probeert echt mee te denkenwanneer je nog goede ideeën te binnen schieten, ik hoor ze graag. Heb ook naar mennen gekeken, maar vind dit toch echt wat anders dan zelf rijden.
Mennen is totaal anders. Ook leuk en ook met paarden, maar als rijden je doel is, eigenlijk geen echt alternatief.
Als je op je manege nog weinig contacten hebt opgedaan, dan zou je (mits die je netjes behandeld heeft natuurlijk) de manegehouder (of instructeur, ik weet niet hoe groot je manege was) kunnen bellen om zo'n constructie eens te bespreken. Of nog beter, gewoon nog even langsgaan. De manegehouder kent z'n privépaarden (vooropgesteld dat die er zijn he, dat heeft ook niet elke manege) en hun baasjes, dus die weet ook wel wie daar evt. voor te porren zou zijn.
Je hoeft er maar nét eentje te hebben die toevallig geen bijrijder kan vinden oid (kijk maar eens naar de klaagtopics op bokt, is blijkbaar heel moeilijk) en die er geen problemen mee heeft.
Mocht je evt. toch eerst zelf nog een rondje door de stallen gaan lopen, let dan vooral op stevig gebouwde fjorden, haflingers, tinkers of andere koudbloed(-achtigen). Doorgaans zoek je een compact paard met niet te lange rug en over het algemeen niet te hoog op de benen staand. Of ben je toevallig ook erg lang? (ik ga d'r standaard vanuit dat een bokker een vrouw is, stom eigenlijk. Voor hetzelfde geld ben je een vent van 2 meter)
Wietsje92 schreef:Nou als ik alles moet geloven volgens de tabel die op pagina 1 staat, dan kan ik mijn friese paard ook wel verkopen, want ik ben toch wel een paar kilo te zwaar voor hem. Jullie denken soms dat je alles zelf in de hand hebt, maar dat is echt niet zo!
Sonja schreef:*negeert offtopicreacties even voor het gemak*
TS ik ga je vragen proberen te beantwoorden. Ik ben zelf instructeur op een manege waarbij gewichtslimieten ingevoerd worden. Mocht je nog (extra of aanvullende) vragen hebben, stel ze gerust.
Voor zover mij bekend zijn er geen maneges 'speciaal voor mensen met overgewicht'. Dat zou vanuit het dierenbeleid dat je als manege voert ook lastig te doen zijn, daar de daarmee structureel je paarden zou overbelasten. Want dat een hoog ruitergewicht schadelijker is voor een paard dan een laag ruitergewicht, daar hoeft niemand over te discussiëren denk ik.
Wat je eigenlijk steeds meer trend ziet worden, is JUIST dat maneges een gewichtslimiet in gaan stellen. Op basis van onderzoeksuitslagen en eigen ervaringen.
Waar je wél over kunt discussiëren, is of je een gewichtslimiet echt superstrak moet handhaven. Persoonlijk heb ik namelijk liever een ruiter van 100 kilo die heel netjes zit op mijn paard (even voor jouw beeld, ik ben bepaald geen slanke den en daar heb ik mijn paarden op geselecteerd, ik heb flinke fjorden. Ik rijd echter wel al heel lang, en netjes), dan eentje van 70 kilo die 'kontjeboem' in het zadel zit.
Derhalve kan ik me voorstellen dat een manege 'nee' zegt tegen een nieuwe beginnende ruiter van 100 kilo, maar een daar al rijdende en/of heel netjes zittende klant gewoon aanhoudt (al dan niet met gesprekje over wat er gebeurt als er meer gewicht bij zou komen).
Pest van 'te zware' ruiters aannemen op je manege, is dat je de paarden die goed gewicht kunnen dragen (en daar heeft elke manege er wel een paar van) daarmee toch gaat overbelasten. Dat zijn namelijk vaak ook al de paarden waar je je beginners opzet, die nog niet netjes kunnen zitten en die het nog moeten leren.
Die paarden hou je alleen maar 'goed' in het lijf door er ook gevorderde en 'lichter zittende' ruiters op te laten rijden.
Als je dus op die paarden de beginnende ruiters moet zetten, én de heel zware ruiters, dan houden die paarden dat stomweg niet vol.
Dit is niet leuk om te horen, als zware ruiter.
Want laten we eerlijk zijn, iemand weet echt zelf wel dat 'ie (te) dik is. Dus om daar ook nog eens door je instructeur of manegehouder mee geconfronteerd te worden (terwijl je er zelf misschien al wel alles aan gedaan hebt om lichter te worden) is gewoon zwaar kl*te. Maar als instructeur of manegehouder heb je ook een verantwoordelijkheid richting je paarden. Want die zijn je grootste goed...
Ik heb onlangs zelf afscheid moeten nemen van een net bij ons beginnende lesklant, en ik kan je vertellen dat dat ook als instructeur ronduit ka uu tee is. Was ook nog eens een harstikke lief mens, duidelijk dol op de paarden, leuke griet, die we d'r ook als persoonlijkheid heel graag bij gehad hadden. Maar als je paarden aangeven dat het te zwaar is, dan MOET je wel. Maar je mag van me aannemen dat zowel de stalhoudster als ik (net als die lesklant) géén leuke avond gehad hebben en dat we er goed 'ziek' van geweest zijn dat we haar dit aan moesten doen...
TS, ik weet niet of je een beginnende of een gevorderde ruiter bent. Maar als je een beginnende ruiter bent, dan denk ik dat je je in alle eerlijkheid af moet vragen of je een paard, goede gewichtsdrager of niet, letterlijk op moet zadelen met jouw overgewicht.
Mocht je een gevorderde ruiter zijn, dan ZOU je kunnen zoeken naar een goede gewichtsdrager. Friezen (zoals hier in dit topic eerder geopperd) lijken mij daardoor echter doorgaans totaal niet geschikt.
Ik denk dat je daarvoor echter particulier meer kans hebt dan bij een manege. Een privépaard wordt sowieso al minder belast dan een manegepaard, en mogelijk is er wel iemand met een goede gewichtsdrager die het geen enkel probleem vindt als jij daar 1 of 2x in de week mee komt rijden.
Ik hoop voor je dat je de mogelijkheid hebt om wat gewicht te verliezen. Sowieso natuurlijk goed voor je eigen gezondheid, maar ook zodat je hopelijk heel snel (weer?) lekker kunt genieten van je hobby.
Veel succes.
rafiskatje10 schreef:Hier was ik dus bang voor, alleen maar commentaar of het nu wel of niet goed is met 100+ kg op een paard te gaan zitten. Mensen ik snap jullie, ik snap de manege, want je moet altijd in het belang van het paard kijken! MIJN VRAAG IS: ZIJN ER MANEGES DIE ZICH RICHTEN OP MENSEN MET OVERGEWICHT DIE OOK WILLEN PAARDRIJDEN??? Weet iemand dit? of zijn er maneges waarbij ze meer de wat grotere paarden hebben zoals Tinkers, Friesen etc? Geef je geen antwoord op 2 van deze vragen, dan graag niet reageren!!! Want deze reacties heb ik niets aan, dat is oud nieuws, dat weet ik nu.
@ Geeske: bedankt! Zal even kijken op de website en of het in de buurt is haha!